2014
Valmistaudumme olemaan iankaikkinen perhe
Helmikuu 2014


Kotimme, perheemme

Valmistaudumme olemaan iankaikkinen perhe

Onnistuneeseen avioliittoon ei ole olemassa taikareseptiä, mutta ainekset ovat aina samat.

Vaimoni ja minä tarkkailimme surullisina ja hämmästyneinä, kuinka muutamat ystävistämme kävivät läpi avioeroprosessin. Ensimmäinen tunteemme oli pelko, että niin kävisi meille, jos huomaisimme olevamme vaikeiden haasteiden edessä avioliitossamme. Kun vakava kriisi avioliitossamme sitten tuli eteen, päätimme antaa itsellemme viimeisen mahdollisuuden – mutta tehdä sen oikealla tavalla. Olimme jo yrittäneet jonkin aikaa ratkaista ongelmiamme ottamalla huomioon toistemme ajatukset ja tunteet. Suhteemme parani hetkellisesti, mutta jonkin ajan kuluttua ongelmamme ilmaantuivat aina uudelleen.

Vasta kun tajusimme, että Herralla piti olla merkittävä asema avioliitossamme, avioliittomme alkoi muuttua. Me ymmärsimme, ettemme koskaan kykenisi työstämään saati ratkaisemaan ristiriitojamme itseksemme. Ylpeydestämme luopuen me teimme jotakin, mitä emme olleet tehneet aiemmin. Me unohdimme omat mielipiteemme ja kysyimme Herralta, mitä Hän halusi meistä. Vasta kun otimme Hänet mukaan, avioliittomme alkoi parantua – vähitellen ja Hänen tavallaan ja Hänen omana aikanaan.

Siitä on nyt kulunut useita vuosia, kun polvistuimme Santiagon temppelin alttarille Chilessä, ja olemme kohdanneet monia haasteita ja paljon vastoinkäymisiä. Katsellessamme taaksepäin voimme sanoa, että kaikki, mitä olemme kokeneet, on ollut hyväksemme. Vastoinkäymiset ovat opettaneet meitä olemaan nöyriä ja ovat tehneet meistä vahvempia. Opettelemme yhä panemaan elämäämme järjestykseen – me kumpikin opettelemme työskentelemään yhdessä tasavertaisina kumppaneina rakkautta ja ymmärrystä osoittaen – ja vaiva on ollut sen arvoista.

Onnistuneeseen avioliittoon ei ole taikareseptiä. Ainekset löytyvät, kuten ne ovat aina löytyneet, Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Niinpä olemme perheenä kirjoittaneet julkilausuman, jota käytämme ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin antaman perhejulistuksen1 rinnalla. Julkilausumamme, jonka otsikkona on ”Valmistaudumme olemaan iankaikkinen perhe”, alkaa näillä sanoilla: ”Me, Castro Martínezin perhe, todistamme, että avioliitto on Jumalan säätämä ja että perhesuhteet voivat olla iankaikkisia Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta, jos me olemme kuuliaisia evankeliumin laeille ja toimituksille.”

Sen jälkeen seuraa 17 periaatetta, jotka oman arviomme mukaan kattavat evankeliumin perusarvot ja suovat meille parhaimman mahdollisuuden onnistua avioliitossamme ja perheessämme. Luettelomme ei ole millään tavoin mullistava. Siihen sisältyy sellaisia asioita kuten henkilökohtainen ja perherukous, pyhien kirjoitusten tutkiminen, viikoittaiset perheillat, osallistuminen sunnuntain kokouksiin, säännöllinen käyminen temppelissä, toistemme kohteleminen rakastaen ja kunnioittaen ja palveleminen. Me ymmärrämme myös, että periaatteilla itsessään ei ole minkäänlaista vaikutusta – meidän on pantava ne käytäntöön.

Se, että olemme luopuneet ylpeydestämme ja sisällyttäneet Herran ja Hänen tahtonsa avioliittoomme, on johtanut meidät polulle kohti iankaikkiseksi perheesi tulemista.

Kirjoittaja asuu Valparaísossa Chilessä.

Viite

  1. Ks. ”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129.