2013
Wat betekent Jezus voor ons?
September 2013


Evangelieparels

Wat betekent Jezus voor ons?

Ouderling David B. Haight werd op 8 januari 1976 tot apostel geordend en bleef tot zijn dood in 2004 werkzaam in dat quorum. Toen hij assistent van de Raad der Twaalf was, hield hij op 6 april 1974 in de algemene conferentie deze toespraak. Zie voor de volledige Engelse tekst de Ensign van mei 1974 op LDS.org.

Afbeelding
Ouderling David B. Haight

De Jezus die ik ken en geloof is Jezus de Christus, de Zoon van God. Dat getuigenis is aan mij geopenbaard door de zegen en invloed van de Heilige Geest. Ik weet dat Hij […] de wereld en alles erop heeft geschapen, dat Hij onze Heiland is, dat Hij van ons allemaal houdt, dat Hij voor ons aan het kruis is gestorven en dat Hij ons mededogen en vergevensgezindheid leert. Hij is met iedereen bevriend, geneest de zieken en geeft gemoedsrust aan iedereen die luistert en gelooft.

De moderne mens hoeft het niet zonder oude en hedendaagse waarheid te stellen — waarheden en geestelijke gebeurtenissen die zich voordeden als profeten met Jezus wandelden en spraken. Wat betekende Jezus voor de apostelen vanouds? Wat betekende Hij voor Petrus?

Afbeelding
Jezus Christus bedient het laatste avondmaal aan zijn discipelen

De moderne mens hoeft het niet zonder oude en hedendaagse waarheid te stellen — waarheden en geestelijke gebeurtenissen die zich voordeden als profeten met Jezus wandelden en spraken.

Tot mijn gedachtenis, Walter Rane

Marcus schrijft dat Maria Magdalena en Maria, de moeder van Jakobus, op de morgen van de opstanding door de [twee engelen] die ze bij het graf aantroffen, werd opgedragen: ‘Gaat heen, [vertel het aan] zijn discipelen en Petrus’ (Marcus 16:7). Er werd hun specifiek opgedragen om Petrus in te lichten. Petrus en Johannes renden naar het graf. Petrus ging naar binnen, zag de netjes opgerolde windsels en de zweetdoek die op zijn hoofd had gelegen. Vanaf dat moment was Petrus een getuige van die gebeurtenis.

Op de Pinksterdag […] predikte Petrus het heerlijke evangelie en getuigde Hij van Jezus van Nazaret. De mensen waren diep in hun hart getroffen en vroegen: ‘Wat moeten wij doen, mannen broeders?’ (Handelingen 2:37). Petrus, die inmiddels diep overtuigd was, antwoordde: ‘Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen’ (Handelingen 2:38). Drieduizend mensen geloofden en lieten zich dopen. Ze voelden de geestelijke kracht van de senior apostel van de Heer. Zouden we ooit kunnen twijfelen aan wat Jezus voor Petrus betekende?

Het vurige, grote getuigenis van Johannes heeft mij altijd opgebouwd. Hij kende geen enkele twijfel. Hij getuigde: ‘In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. […] Alles is door Hem geschapen. […] In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen’ (Johannes 1:1, 3–5). 

Wat de herrezen Jezus Christus tegen Nephi zei, toen Hij op het westelijk halfrond was verschenen, gaat ons begrip wellicht te boven: ‘Zie, Ik ben Jezus Christus, die volgens het getuigenis der profeten in de wereld zou komen.’ 

Daarna schrijft Nephi: ‘De menigte [trad toe] en [stak] de handen in zijn zijde [en voelde] de tekens van de nagels in zijn handen en in zijn voeten’ (3 Nephi 11:10, 15). […] Ze hadden Hem in levende lijve gezien en konden van Hem getuigen.

Wat betekende Jezus voor de jonge Joseph Smith? De jonge profeet beschrijft de verschijning van God de Vader en Jezus Christus aan hem als volgt: ‘Ik zag recht boven mijn hoofd een lichtkolom, de helderheid van de zon overtreffend. […] Toen het licht op mij rustte, zag ik twee Personen, wier glans en heerlijkheid elke beschrijving tarten, boven mij in de lucht staan. Een van Hen sprak tot mij, mij bij de naam noemend, en zei, wijzend op de ander: Dit is mijn geliefde Zoon. Hoor Hem!’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:16–17). 

De moderne mens hoeft het niet zonder geestelijke kennis en geestelijke gebeurtenissen te stellen, want de getuigenissen van oude en hedendaagse profeten zijn voor het nut van de mens opgeschreven, van welke waarheden de gelovigen nu getuigen. De moderne mens moet zijn onzekerheden en twijfel loslaten en het verlangen krijgen om Jezus beter te leren kennen.

Wij hebben de plicht en geweldige kans om constant van Jezus de Christus te getuigen. Wij moeten tot de wereld van zijn godschap getuigen, dat Hij werkelijk uit een goddelijke en een sterfelijke ouder is geboren. Hij was uitgekozen om de belangrijke zending van de herstelling en de verlossing te vervullen. En dat heeft Hij gedaan — Jezus werd gekruisigd en is uit het graf herrezen. Hij maakte met zijn wonderbaarlijke verzoening de opstanding van ieder mens, zowel heilige als zondaar, mogelijk.

Iedereen kan het pad van eeuwige vooruitgang bewandelen. Allen die Hem aanvaarden en zich bekeren, worden van hun zonden gereinigd en krijgen de kans om de verhoging te ontvangen. ‘Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij’ (Johannes 14:6). Zou er uit de brein van een mens een hogere bestemming kunnen ontspruiten? Jezus Christus staat centraal.

Wat betekent Jezus voor de moderne mens? Ik getuig dat Hij alles voor hen betekent.