2012
Hvordan man gir gaver til Kristus
Desember 2012


Hvordan man gir gaver til Kristus

Fra talen “Den gave som en Frelser er”, som ble holdt under Det første presidentskaps juleandakt 2010.

Bilde
President Henry B. Eyring

Det er julens ånd som gir oss et ønske om å gi andre mennesker glede. Når vi feirer jul, hjelper det oss å holde vårt løfte om å alltid minnes Herren og hans gaver til oss. Den slags ettertanke vekker et ønske i oss om å gi ham gaver.

Han har sagt hva vi kan gi ham for å glede ham. For det første kan vi, av tro på ham, gi et sønderknust hjerte og en angrende ånd. Vi kan omvende oss og inngå hellige pakter med ham.

For det annet kan dere gi ham den gave det er å gjøre for andre det han ville ha gjort for dem. Det er en lang liste med muligheter i Matteus. Der leser vi ord uttalt av vår Forløser som vi alle håper å få høre og uttale når vi ser ham igjen etter dette liv:

“Da skal de rettferdige svare ham og si: Herre, når så vi deg sulten og gav deg mat, eller tørst og gav deg å drikke?

Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og gav deg klær?

Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?

Og kongen skal svare og si til dem: Sannelig sier jeg dere: Alt dere gjorde mot én av disse mine minste brødre, det gjorde dere mot meg” (Matteus 25:37-40).

Med disse ordene gjør Herren det klart hvilke gaver vi kan gi ham av takknemlighet. Enhver vennlig handling mot en annen blir en vennlig handling mot ham fordi han elsker alle vår himmelske Faders barn. Og fordi dette gir ham glede, gir det også hans Fader glede, som vi står i uendelig takknemlighetsgjeld til.

Bilde
father and son in kitchen

Fotoillustrasjon: Christina Smith

Mange av dere vil i julen finne måter å gi mat til de sultne på. Når dere gjør det, gir dere Herren glede. Han har imidlertid lært oss at det finnes en måte å gi en enda mer uvurderlig og varig gave på. Han sa: “Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre. Og den som tror på meg, skal aldri noen gang tørste” (Johannes 6:35). Av alle vennlige handlinger vi gjør, er den største å vise dem vi elsker og tjener, veien til ham, den eneste kilde til evig liv.