2012
Besøkende lærerinners virksomhet, et frelsesverk
Desember 2012


Besøkende lærerinners budskap

Besøkende lærerinners virksomhet, et frelsesverk

Studer dette lesestoffet ydmykt, og drøft det med søstrene du besøker, slik det er aktuelt. Bruk spørsmålene som hjelp til å styrke søstrene og til å gjøre Hjelpeforeningen til en aktiv del av ditt eget liv.

Bilde
Hjelpeforeningens emblem

Tro, familie, hjelp

Besøkende lærerinner gir kvinner anledning til å våke over, styrke og undervise hverandre – det er i sannhet et frelsesverk. Gjennom besøkende lærerinners virksomhet utfører søstre tjeneste på vegne av Frelseren og bidrar til å forberede kvinner for det evige livs velsignelser.

“Vi skulle ‘advare, forklare, formane og undervise, og innby [andre] til å komme til Kristus’ (L&p 20:59), slik Herren sa i sine åpenbaringer,” sa president Spencer W. Kimball (1895-1985). Han sa videre: “Ditt vitnesbyrd er et ypperlig hjelpemiddel.”1

Når vi som besøkende lærerinner øker vår kunnskap om evangeliets sannheter, blir vårt vitnesbyrd styrket og vi kan støtte søstre som forbereder seg til å bli døpt og bekreftet. Vi hjelper nye medlemmer å bli forankret i evangeliet. Våre besøk og vår kjærlighet bidrar til å “vinne tilbake dem som er kommet på avveie [og] varme opp deres hjerter som har blitt kalde i evangeliet”.2 Vi oppfordrer også søstre til å komme til Kristus gjennom tempelbesøk.

“Dere kommer til å frelse sjeler,” sa president Kimball til besøkende lærerinner, “og hvem vet om ikke mange av dagens flotte, aktive medlemmer av Kirken er aktive fordi dere har vært i deres hjem og gitt dem et nytt perspektiv, et nytt syn på livet. Dere dro gardinene til side. Dere utvidet deres horisont…

Dere frelser nemlig ikke bare disse søstrene, men kanskje også deres ektemenn og deres hjem.”3

Fra Skriftene

Lære og pakter 20:59; 84:106; 138:56

Fra vår historie

Da profeten Joseph Smith organiserte Hjelpeforeningen, sa han at kvinnene ikke bare skulle ta seg av de fattige, men også redde sjeler. Han sa også at kvinner i Kirken spiller viktige roller i vår himmelske Faders frelsesplan.4 Veiledet av de prinsipper profeten Joseph Smith forkynte, kan vi som søstre i Hjelpeforeningen arbeide sammen for å forberede kvinner og deres familier for Guds største velsignelser.

“La oss ha medlidenhet med hverandre,” sa president Brigham Young (1801-77), “og la de sterke kjærlig pleie de svake så de kan bli sterke, og la dem som kan se, lede de blinde helt til de kan se veien selv.”5

Noter

  1. Spencer W. Kimball, i Døtre i mitt rike: Hjelpeforeningens historie og arbeid (2011), 116.

  2. Eliza R. Snow, i Døtre i mitt rike, 83.

  3. Spencer W. Kimball, i Døtre i mitt rike, 117.

  4. Se Joseph Smith, i Døtre i mitt rike, 171-72.

  5. Brigham Young, i Døtre i mitt rike, 107.

Fotoillustrasjon: Robert Casey