2012
Jesu Kristi evangelium ble gjengitt gjennom profeten Joseph Smith.
Desember 2012


Hva vi tror på

Jesu Kristi evangelium ble gjengitt gjennom profeten Joseph Smith

Etter Frelserens korsfestelse og hans apostlers død, forandret mennesker noen av evangeliets læresetninger og ordinanser. Selv om mange gode mennesker trodde på Jesus Kristus og prøvde å forstå og forkynne hans evangelium, var fylden av sannheten ikke lenger tilgjengelig. Resultatet ble varierende stadier av frafall blant de overlevende kristne. Selv om de hadde mange sannheter, hadde ingen av dem fylden av Kristi læresetninger, ordinanser eller prestedømme.

Vår himmelske Fader visste at dette gradvise tapet av sannhet ville komme, så han bevarte fylden av Jesu Kristi evangelium i en gammel bok med hellig skrift som kan sammenlignes med Bibelen. Tidlig på 1800-tallet viste en himmelsk budbringer ved navn Moroni, Joseph Smith hvor denne hellige skrift hadde ligget skjult i århundrer. Opptegnelsen, som var skrevet på gullplater, inneholdt det profeter hadde nedskrevet om Guds handlemåte med noen av oldtidens innbyggere på det amerikanske kontinent. Profeten Joseph Smith oversatte skrivelsene på disse platene ved Guds gave og kraft. Opptegnelsen er Mormons bok – Et annet testamente om Jesus Kristus.

Prosessen med å oversette Mormons bok ga Joseph Smith opplæring i Guds læresetninger – Ånden var hans lærer, og Mormons bok var hans tekst. Når Joseph Smith hadde et spørsmål, gikk han til Gud i bønn, og Gud åpenbarte svaret for ham. Denne prosessen lærte Joseph Smith, en ulærd ung mann, viktige sannheter som var avgjørende for hans kall som gjenopprettelsens profet.

Profeten Joseph Smith bærer vitnesbyrd

  1. “Jeg hadde virkelig sett et lys, og midt i lyset så jeg to personer, og de talte virkelig til meg, og selv om jeg ble hatet og forfulgt fordi jeg sa jeg hadde sett et syn, var det likevel sant, … det visste jeg, og jeg visste at Gud visste det, og jeg kunne ikke fornekte det, heller ikke våget jeg å gjøre det.”1

  2. “Ved Guds kraft oversatte jeg Mormons bok fra hieroglyfer, kunnskapen om disse var tapt for verden, og i denne vidunderlige begivenheten sto jeg alene, en ulært ungdom som måtte kjempe mot verdens visdom og en uvitenhet som hadde tiltatt gjennom 1800 år, med en ny åpenbaring.”2

  3. “Jeg fortalte brødrene at Mormons bok var den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok.”3

  4. “Jeg … har nøklene til det siste rike, som omfatter fylden av alle ting som er uttalt av alle de hellige profeter siden jordens begynnelse, under Det melkisedekske prestedømmes beseglende kraft.”4 (Se L&p 27:12-13.)

  5. “Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er grunnlagt på direkte åpenbaring, slik Guds sanne kirke alltid har blitt … og ved Guds vilje og velsignelser har jeg vært et redskap i hans hånd, så langt, til å fremme Sions sak.”5

  6. “[Mormons bok] forteller oss at vår Frelser viste seg på dette kontinent [Amerika] etter sin oppstandelse, at han plantet evangeliet her i all sin fylde og rikdom, med all kraft og alle velsignelser.”6

Noter

  1. Joseph Smith – Historie 1:25.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 61.

  3. Læresetninger – Joseph Smith, 64.

  4. Læresetninger – Joseph Smith, 511.

  5. Læresetninger – Joseph Smith, 195.

  6. Læresetninger – Joseph Smith, 64.

Selv om vi tror at Joseph Smith var en Guds profet, tilber vi vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus.

F.v.: Priser profeten som skuet Jehova, av Jon McNaughton; Joseph Smiths første syn, av Greg Olsen, kopiering ikke tillatt; Joseph Smith oversetter Mormons bok, av Del Parson © 1996; Herrens profet, av David Lindsley, kopiering ikke tillatt; detalj fra Gjengivelsen av Det melkisedekske prestedømme, av Liz Lemon Swindle, kopiering ikke tillatt; Jesu Kristi Kirke blir organisert, 1830, av Joseph Brickey, kopiering ikke tillatt; Se, deres små, av David Lindsley © 1983