2012
Solstråler, informasjon og samfunnskontakt, og evangelieglede
Desember 2012


Til vi ses igjen

Solstråler, informasjon og samfunnskontakt, og evangelieglede

Tilpasset fra et intervju på Mormon Channel. Hvis du vil høre hele intervjuet på engelsk, gå til mormonchannel.org/conversations/27.

Bilde
Eldste Quentin L. Cook

Hva har solstråler med informasjon og samfunnskontakt å gjøre? Mye, når de representerer gleden over evangeliet.

For noen år siden, da eldste M. Russell Ballard og jeg var generalautoritet-rådgivere for Kirkens avdeling for informasjon og samfunnskontakt, innså vi at medier ofte kontaktet folk som ikke var medlemmer av Kirken, for å finne ut om Kirken. Ettersom vi ønsket en endring, begynte eldste Ballard og jeg, under ledelse av Det første presidentskap, å besøke redaksjonsstyrene i store aviser for å formidle budskapet om at vi, som siste-dagers-hellige, er politisk nøytrale. Vi tar ikke stilling til kandidater eller partier. Vi ønsker derimot å være de som definerer vår egen tro. “Vi vil at dere,” fortalte vi dem, “kommer og snakker med oss dersom dere skal skrive om hva vi tror på.”

Disse besøkene ble godt mottatt, og vi så at vår anmodning ble respektert. Og vi ser nå mye bedre forståelse av siste-dagers-hellige i media. Noen gamle stereotyper har blitt brutt ned, og vi ser andre mennesker som anerkjenner oss som karakterfaste mennesker som forsøker å nærme seg livet fra et utdannet og velinformert ståsted. Vi har også lagt merke til en erkjennelse utenfor Kirken av at ikke alle siste-dagers-hellige er like, våre medlemmer er svært forskjellige fra hverandre på gode og interessante måter.

Med disse endrede holdningene er det en fantastisk tid å være medlem av Kirken og for medlemmene å uttale seg og svare på spørsmål fra sine venner og naboer om vår tro. Når vi gjør dette, er ingenting viktigere enn at vi føler glede og at vi fryder oss over Jesu Kristi evangelium. Vi vet hva det endelige utfallet blir, vi vet hvem Jesus Kristus er, og vi har mulighet til å la en kjærlig Fader i himmelen velsigne oss.

Jeg finner det interessant at våre beste medlemsmisjonærer, de som benytter anledningen til å spre evangeliet, ofte er folk som er full av glede. Da jeg var administrerende direktør i Misjonæravdelingen, la vi plutselig merke til noen dåp i Frankrike. Begeistret lurte vi på årsakene, og det var flere. Men en av de viktigste årsakene var en søster som gikk på jobb mandag morgen og snakket om solstråler. Etter sabbaten pleide hun – med stor glede og fryd – å fortelle sine medarbeidere om sin erfaring med å undervise små barn dagen før. Snart kunne hennes medarbeidere nesten ikke vente på at hun skulle snakke om solstrålene. Og hva førte det til? Her var en gruppe mennesker som levde med de samme bekymringene vi alle har for vår verden og fremtiden, og plutselig var det en person som ikke bare var glad, men glad på grunn av barn – som representerer fremtiden. Det var tydelig at denne søsteren elsket Frelseren, og denne kjærligheten strålte ut. Hennes medarbeidere ønsket å vite mer.

Hvis vi gleder oss over det vi har, hvis vi føler glede og uttrykker det, blir vi lykkeligere. Vi gjør det Herren ønsker at vi skal gjøre, vi blir bedre mennesker, og de vi omgås med – våre barn og venner og naboer – blir lykkeligere. Glede er nøkkelen. Når vi deler gleden over evangeliet, oppnår vi det Herren ønsker at vi skal oppnå.