2008
Profeten Joseph Smith, en förstklassig lärare
Januari 2008


Profeten Joseph Smith, en förstklassig lärare

Medan president John Taylor (1808–1887) återhämtade sig från fyra skottsår som han fått i fängelset i Carthage och otvivelaktigt i bestörtning över sin älskade profets martyrdöd skrev han följande inspirerande ord: ”Joseph Smith, Herrens profet och siare, har gjort mera – Jesus allena undantagen – för människornas frälsning i denna världen än någon annan människa, som levat här.” (L&F 135:3)

President Gordon B Hinckley vittnade nyligen: ”Berättelsen om Josephs liv är berättelsen om ett underverk. Han föddes i fattigdom. Han uppfostrades under motgångar. Han drevs från plats till plats, falskeligen anklagad, olagligt fängslad. Han mördades vid trettioåtta års ålder. Ändå åstadkom han under dessa tjugo korta år före sin död vad ingen annan lyckats åstadkomma under en hel livstid.”1

En av profeten Joseph Smiths många insatser är att han lade grunden för vår förståelse för evangeliets lära i dessa sista dagar. ”Detta släkte”, sade Herren till profeten Joseph, ”skall hava mitt ord genom dig”. (L&F 5:10)

Joseph hade föga formell utbildning, men den mästerliga krukmakaren formade honom till en profet med visdom och intelligens och till en förstklassig lärare med inspirerade insikter. Många av hans predikningar finns nu utgivna i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith. Denna enastående nya bok ger medlemmar världen över möjlighet som aldrig tidigare att lära sig om återställelsens profet och hans undervisning.

Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith

Joseph Smith gav hundratals inspirerade predikningar medan han var kyrkans profet och president. Olyckligtvis skrevs endast omkring 50 av dem ner. Under senare år har många människor, både yrkesmänniskor och frivilliga, flitigt sökt bland historiska uppteckningar för att sammanföra och granska uttalanden som tillskrivits profeten. Hans undervisning studerades, bestyrktes och sammanställdes noga. Sammanställningen godkändes sedan av första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum.

Varje uttalande i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith utforskades noga för att avgöra att det verkligen var han som sagt det. Grundligt och omsorgsfullt arbete utfördes för att kontrollera originalkällor. Detta arbete var nödvändigt eftersom det sätt på vilket dessa predikningar upptecknades skiljer sig från det sätt på vilket senare presidenters predikningar upptecknades. Som det förklaras i den nya boken: ”Under Joseph Smiths livstid var stenografi inte allmänt använt. Därför skrevs hans tal ner i vanlig skrift, vanligtvis av skrivare, ledare i kyrkan och andra medlemmar. Nästan alla Joseph Smiths tal hölls utan manuskript, därför är de anteckningar som hans åhörare gjorde de enda dokument vi har av hans predikningar.”2

Denna nya bok innehåller inspirerade uttalanden av Joseph Smith om över 125 evangelieämnen. Bokens register gör det lättare för oss att hitta profetens uttalanden om dessa ämnen. Slutnoterna i slutet av varje kapitel ger detaljerad information om källorna till profetens uttalanden. Dessutom finns det mer information om källorna i tillägget, som särskilt tar upp History of the Church, huvudkällan till profetens predikningar.

Boken ska användas som lektionsunderlag till evangeliekurserna i melkisedekska prästadömets kvorum och Hjälpföreningen under nästföljande två år den andra och tredje söndagen i månaden. Som verkställande chef för Studiekursavdelningen är det min förhoppning att den blir en favoritresurs för enskilda och familjer. Varje medlem i kyrkan, 18 år och äldre, får ett exemplar. Den bifogas till de andra böckerna i serien Kyrkans presidenters lärdomar och blir en central del i biblioteket för studier i evangeliet för enskilda och familjer.

Boken är upplagd på samma sätt som de andra böckerna i serien Kyrkans profeters lärdomar. Liksom de andra böckerna i serien innehåller den en introduktion som ger hjälpfulla tips för inlärning och undervisning, ett historiskt sammandrag, en artikel om profetens liv och verksamhet och, i slutet av varje kapitel, förslag till studier och diskussion. Dessa delar kan öka vår förmåga att lära oss och undervisa om Joseph Smith och hans profetiska uttalanden.

Elever och lärare får också utbyte av bilderna och det inledande materialet i varje kapitel. Boken innehåller över 140 foton, målningar och illustrationer – bland annat konstverk som aldrig tidigare tryckts. De nya bilderna illustrerar bland annat inspirerande händelser som profetens fars dop (kapitel 7); Elias besök i templet i Kirtland (kapitel 26); hur profeten lugnade ner arga milismän genom sin sympatiska läggning (kapitel 29); det laddade ögonblicket i fängelset i Richmond i Missouri när Joseph, fastkedjad tillsammans med några få av hans trogna bröder, stod upp och tillrättavisade vakternas grova tal (kapitel 30); och det mirakulösa botandet av Elijah Fordham i Commerce i Illinois (kapitel 33). Vårt liv berikas och vårt vittnesbörd stärks när vi tar oss tid att begrunda händelserna som illustreras i dessa bilder.

Inledningen till varje kapitel, med titeln ”Ur Joseph Smiths liv”, ger en inblick i profetens liv och de viktigaste händelserna under återställelsen. Vi får läsa om hans roll som make och far, hans förhållande till vänner och hans möten med fiender. Vi får läsa om hans framgång som ledare och hans sorg över förföljelsen. Vår kärlek till och uppskattning för honom kommer att öka när vi läser och begrundar hans personliga upplevelser. Vår kunskap och vittnesbörd om Joseph Smith, återställelsens profet, stärks. Låt oss titta på en del av den undervisning som denna nya bok innehåller.

Den första synen

Första kapitlet i denna enastående nya bok börjar, liksom återställelsen, med den första synen. Den ödmjuka bön som den 14-årige Joseph Smith uppsände 1820 lyfte på tystnadens slöja som hade täckt jorden under århundraden. Händelsen var av så stor betydelse att vår himmelske Fader och hans son Jesus Kristus visade sig för den unge Joseph. Han blev ett förstahandsvittne om att Gud och hans son verkligen existerar. Mot slutet av sitt liv sade profeten: ”Jag hänvänder mig till Gud ty jag vill att ni alla skall känna honom och vara bekanta med honom … Då kommer ni att veta att jag är hans tjänare.”3 Innehållet i kapitel 1 ger oss tillfälle att studera och begrunda profetens egen redogörelse för sin mirakulösa syn.

Mormons bok

Sex kapitel i denna nya bok betonar vikten av Mormons bok genom att berätta om händelserna som omgav dess framkomst i ljuset och dess översättning och tryckning. Om tiden han översatte den profetiska skriften förkunnade profeten senare: ”Genom Guds gåva och kraft översatte jag Mormons bok från hieroglyfer, ett skriftspråk som fallit i glömska i världen, och i detta underbara skeende måste jag ensam, en olärd yngling, med en ny uppenbarelse bekämpa världslig visdom och arton århundradens samlade okunnighet.”4 Den historiska redogörelsen för Mormons boks framkomst som finns i denna nya bok åtföljs av profetens undervisning om ämnen som skrifterna, omvändelse, bön, personlig uppenbarelse och bildandet av kyrkan.

Boken innehåller det ofta använda citatet från profeten: ”Jag sade till bröderna att Mormons bok är den mest felfria av alla böcker på jorden och slutstenen i vår religion, och att en människa genom att lyda dess bud kan komma närmare Gud än genom någon annan bok.”5 Erfarenheten visar att de som läser Mormons bok ofta och tillämpar dess lärdomar njuter av himlens inspiration längs livets mödosamma stig.

Genom att begrunda och be när vi läser Mormons bok och det Joseph Smith lärde om den förstår vi att Mormons bok inte skrevs av en bondpojke på 1800-talet – eller av någon annan person från den tiden. Varje gång vi läser den kommer vi att inse att den var en gåva från Gud, skriven och sammanställd av tidigare lärjungar, bevarad under tidens århundraden och översatt av den store siaren Joseph Smith. Den är ett påtagligt bevis på Joseph Smiths kallelse som återställelsens profet.

Återställelsen av aronska och melkisedekska prästadömet

Den nya boken behandlar kortfattat återställelsen av aronska och melkisedekska prästadömet och deras nycklar. Profeten vittnade om hur han fått myndigheten och nycklarna till aronska prästadömet av Johannes Döparen. ”Det räcker med att säga”, förkunnade han, ”att jag gick in i skogen för att i bön fråga Herren om hans vilja för min del och fick se en ängel [Johannes Döparen]. Han lade händerna på mitt huvud och ordinerade mig till en präst lik Aron samt att inneha detta prästadömes nycklar”.6 Några veckor senare visade sig apostlarna Petrus, Jakob och Johannes och förlänade Joseph Smith och Oliver Cowdery melkisedekska prästadömet och dess nycklar. Två år efter dessa mirakulösa besök vittnade profeten: ”När det gäller frälsningens förrättningar genom evangeliet tror vi inte att någon man kan betjäna människosjälarna i Jesu Kristi namn såvida han inte har bemyndigats av Gud genom uppenbarelse eller genom att ha blivit ordinerad av någon som Gud sänt genom uppenbarelse.”7

Idag tillkännager vi ödmjukt att Gud gav Joseph Smith myndighet genom gudomligt tillförordnade tjänare och att profeten gav denna myndighet till andra genom att förläna dem prästadömet och dess nycklar. I tacksamhet förkunnar vi att det har funnits en obruten kedja av förläning och ordination från den tiden till idag.

Tempelförrättningar

”Under våren 1836, efter tre år av arbete och uppoffringar”, står det i kapitel 26, ”fick de heliga i Kirtland slutligen bevittna att deras vackra tempel var färdigbyggt, det första templet i denna tidsutdelning.”8 Hundratals samlades till invigningen. Vi kan läsa om gudomliga manifestationer som inträffade under invigningen och om vad Joseph Smith lärde om makten att besegla familjer tillsammans för evigt. Profeten betonade åter vikten av tempel när han undervisade i juni 1843: ”Det finns vissa förrättningar och principer, som, då de lärs ut och tillämpas, måste utföras på en plats eller i ett hus uppfört för det ändamålet.”9

Sedan 1836 har över 120 tempel byggts och invigts åt Herren. Genom templets förrättningar mottar individer sin begåvning, familjer beseglas, frälsande förrättningar utförs för avlidna förfäder, förbund ingås och liv blir välsignade. Allt detta är möjligt tack vare det verk Herren utförde genom profeten Joseph Smith.

Fortsatt uppenbarelse

En del av Joseph Smiths mest ingående predikningar om uppenbarelse, levande profeter och följderna av att förkasta levande profeter finns i kapitel 16. Profeten förkunnade vid ett tillfälle: ”Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga grundades på direkt uppenbarelse, som Guds sanna kyrka alltid grundats enligt skrifterna.”10

Sedan Joseph Smiths dagar har uppenbarelse kommit genom män som kallats som profet att leda Herrens kyrka. Herren har inte lämnat sina tjänare, sin kyrka eller sitt folk ensamma. Vi intygar att han ger gudomlig vägledning till dem han kallar att leda sitt rike.

Familjen

Profetens råd och insikt om familjens vikt och eviga natur betonas i kapitel 42. Parley P Pratt sade en gång: ”Det var Joseph Smith som lärde mig att värdera de ömma relationerna mellan far och mor, make och hustru, bror och syster, son och dotter.”11 Profetens personliga dagbok innehåller en gripande skildring av när hans far var svårt sjuk: ”Skötte om min far igen, som var mycket sjuk. I enskild bön i morse sade Herren: ’Min tjänare, din far kommer att leva.’ Jag skötte om honom hela denna dag med mitt hjärta lyft mot Gud i Jesu Kristi namn, att han skulle göra honom frisk, så att jag kunde välsignas med min fars sällskap och råd. Jag betraktar det nämligen som en av de största jordiska förmånerna att få umgås med föräldrar, vars mogna ålder och erfarenhet gör dem kapabla att ge nyttiga råd.”12

En lättillgänglig källa

Denna nya bok som kyrkan gett ut redogör för profetens inspirerade undervisning om missionsarbete, lydnad, död, motgångar, enighet, ledarskap, avfall, förlåtelse, vänner och många andra ämnen i evangeliet. På ett aldrig tidigare skådat sätt är nu Joseph Smiths predikningar tillgängliga för kyrkans medlemmar världen över tack vare denna bok. Aldrig tidigare har så många av Guds barn haft sådan tillgång till hans profetiska uttalanden.

Det som började med en enda själ i enskildhet under våren 1820 har vuxit till en familj på miljoner medlemmar som söker följa Jesus Kristus. Till varje trofast medlems hjärta och själ vittnar den Helige Anden om en ödmjuk och till synes alldeles vanlig pojke som Herren formade till en förstklassig profet och lärare. Vi kan hålla elden i det vittnesbördet brinnande genom att lära oss om och efterleva det Joseph Smith undervisade om, som nu finns utgivet i denna enastående nya bok.

Slutnoter

  1. ”Joseph Smith Jr — Guds profet, mäktig tjänare”, Liahona, dec 2005, s 4.

  2. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 552.

  3. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 38.

  4. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 60.

  5. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 63.

  6. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 85.

  7. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 108.

  8. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 305.

  9. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 412.

  10. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 193.

  11. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 476.

  12. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s 478.