2008
Fler förslag till samlingsstunden, januari 2008
Januari 2008


Fler förslag till samlingsstunden, januari 2008

Här följer fler förslag som Primärföreningens ledare kan använda tillsammans med samlingsstunden i det här numret av Liahona. För lektionen, anvisningarna och aktiviteten som hör samman med dessa förslag, se ”Det liv som jag fått är en del av en plan” på sidorna LS4 och LS5 i Lilla stjärnan i det här numret.

  1. Fråga barnen vad det betyder att vara modig. Ge förslag på ord som visar mod, som att följa, tjäna, hålla, lyda, lita på och så vidare. Läs Andra Nephi 10:23 tillsammans. Undervisa om handlingsfrihetens gåva. Samtala om vad det betyder att vara modig i sitt vittnesbörd om Jesus Kristus.

    Gör en kopia av spelet ”Jag förbereder mig för Jesu ankomst” som finns längst bak i boken Primär 2. Gör i ordning 12 små papperslappar. Skriv en siffra på varje papperslapp, använd 1 till och med 6 två gånger. Vik ihop lapparna och lägg dem i en behållare. Spela spelet genom att be barnen komma fram, dra ett nummer och flytta markören rätt antal steg. Läs vad som står i rutan. Om det handlar om ett bra val frågar du varför det är ett modigt val. Om det handlar om ett felaktigt val frågar du barnen hur de kan välja att vara modiga. Spela spelet så länge som tiden tillåter. Avsluta med att bära vittnesbörd om hur viktigt det är att vi är modiga i vårt vittnesbörd om Jesus Kristus.

  2. Gör i ordning urklippsbilderna 1–1 till 1–25 i bildpaketet Primär 1. Be barnen hjälpa till att återge berättelsen om skapelsen med hjälp av urklippsbilderna. Uttryck din tacksamhet för den vackra värld som Jesus Kristus skapade åt oss.

    Visa Evangeliet i bild 101. (Adam och Eva) Hjälp barnen hitta Moses 5:4 och läsa orden ”Adam och hans hustru Eva åkallade Herrens namn.” Samtala om vad det betyder. Visa bild 1–34 (Adam och Eva undervisar sina barn) från bildpaketet Primär 1 och läs Moses 5:12. Fråga: ”Vad gjorde Adam och Eva för att hjälpa sina barn?”

    Fråga barnen hur deras föräldrar undervisar dem om evangeliet. Ge några exempel om så behövs, som att vara ett gott exempel och ha familjens hemafton. Sjung en sång eller psalm om familjen. Bär ditt vittnesbörd om att Jesus Kristus skapade världen och att Adam och Eva var de första föräldrarna på jorden.

    För äldre barn: Gör i ordning ett papper med en lista på ord som beskriver händelser under skapelseprocessen. (Till exempel ljus, dag, natt, valv, grönska, större ljus, mindre ljus och så vidare.) Be barnen att slå upp Första Moseboken 1, ta reda på vilka dagar som varje händelse ägde rum på och nämna skriftställehänvisningen. (Till exempel: Ljus — första dagen, 1 Mos 1:3–5.)

  3. Sångpresentation: ”Jag är Guds lilla barn.” (Barnens sångbok, s 2–3) Inrikta dig på att hjälpa barnen hitta och förstå de viktiga lärdomar som undervisas i den här sången. Be barnen att lyssna medan pianisten spelar refrängen och ställa sig upp när de känner igen sången. När de flesta barnen har ställt sig upp ber du dem att viska namnet på sången. Sjung refrängen för barnen. Be barnen sjunga refrängen tillsammans med dig och lyssna efter de ord som beskriver vad de vill att någon ska göra för dem. Sjung refrängen och skriv upp svaren på tavlan (led, stöd, gå bredvid). Fråga: ”Vem leder oss? När kan det vara viktigt att få stöd? Varför skulle ni vilja att någon gick bredvid er? Kan ni nämna något vi behöver göra för att kunna återvända till vår himmelske Fader en dag?” Sjung refrängen igen och vittna om vilken välsignelse det är att ha föräldrar, lärare, ledare, profeter och skrifterna som hjälper oss återvända till vår himmelske Fader.

    När du lär ut och går igenom verserna kan du använda nyckelord som hjälper barnen komma ihåg lärdomarna som de undervisas om i varje vers. Till exempel: vers 1 — gåvor (jordiskt hem och föräldrar); vers 2 — skrifterna (hans ord); vers 3 — välsignelser och ro; vers 4 — hans löften ger kraft.