2008
Mormons bok: Den stora förmedlaren av Frälsarens frid
Januari 2008


Mormons bok: Den stora förmedlaren av Frälsarens frid

Före återinvigningen av templet i São Paulo i Brasilien 2004 öppnades templets dörrar för många framstående ledare från regeringen, arbetslivet och skolvärlden. När jag ledsagade en mycket respekterad folkvald ledare genom templet märkte jag att han var mycket uppmärksam. Det var inte förrän vi nådde ett beseglingsrum mot slutet av rundvandringen som jag förstod varför.

Han sade allvarligt till mig: ”Herr Andersen, jag vill berätta något om min familj för dig. Min äldsta son gick bort för fem år sedan i cancer. Han var 35 år gammal. Under hans sista månader kunde han inte finna någon frid. Han var nervös, upprörd och bekymrad över sin familj, sitt liv och vad som låg framför honom. En vän till mig kände till vad min son gick igenom och gav mig en Mormons bok och föreslog att jag skulle ge den till min son.

Det var ett under att se hur den boken påverkade min son. Han slukade den. Han gjorde noteringar och skrev ner egna tankar i marginalen. Hans oro och ängslan försvann. Han fann en enorm frid genom att läsa Mormons bok. När han dog låg boken bredvid honom. Jag är så tacksam för friden den gav honom.”

Vi lever i en tid som det sedan länge profeterats om, då friden skall tas bort från jorden. ”På den dagen skall man få höra om krig och rykten om krig, och hela jorden skall skakas, och människornas hjärtan skola försmäkta.” (L&F 45:26) Det handlar inte bara om nationernas konflikter utan också om moderna städers tempo och jäkt, medias och teknologins avledande faktorer, fixeringen vid materiella ägodelar, ovissheten i den ekonomiska stabiliteten och turbulensen som kommer av skiftande värderingar. Vi törstar efter frid.

Frälsarens ord låter så inbjudande: ”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.” (Joh 14:27)

Vill du känna mer frid i ditt och i din familjs liv? Är du villig att göra förändringar i ditt liv om det skulle innebära att du skulle känna mer av Frälsarens frid?

Mormons bok är en källa till frid för den törstiga själen. Den är en stor förmedlare av Frälsarens frid. Inledningen till Mormons bok förklarar att boken berättar vad vi måste göra ”för att få frid i detta liv och frälsning i det tillkommande”. (Kursivering tillagd.)

Det är lika lätt att räkna upp sätten som Mormons bok skänker oss frid på som att räkna sandkornen på havsstranden. Låt mig ta upp några av sätten, så kan du lägga till dina egna erfarenheter till listan senare.

Frid genom tro på Jesus Kristus

Från början till slutet av Mormons bok ”tala [vi] om Kristus, vi fröjda oss i Kristus, vi predika om Kristus, vi profetera om Kristus … på det våra barn må veta på vilken källa de måste rikta sina blickar för att få förlåtelse för sina synder”. (2 Nephi 25:26) Över hälften av verserna i Mormons bok hänvisar till eller talar om Frälsaren.1

Varje år, ofta under påsken och julen, ställer nyhetstidningar världen över samma frågor: Vem var Jesus Kristus? Fanns han verkligen? Är Bibelns uppgifter tillförlitliga?2 Men vi vet att Bibeln är sann. Mormon förkunnade: ”Dessa uppteckningar [Mormons bok] äro skrivna i den avsikten att I skolen tro de andra [Bibeln].” (Mormon 7:9)

När jag var missionär i Europa i början av 70-talet började vi ofta vår undervisning genom att berätta om avfallet, eftersom Kristi gudomlighet var ett accepterat faktum. När jag återvände som missionspresident 20 år senare ändrade vi betoningen på vår undervisning eftersom tron på Jesus som Guds son, som gav sitt liv för våra synder och uppstod på den tredje dagen, hade minskat kraftigt. Vikten av vårt vittnesbörd om att Jesus Kristus är Guds son kommer att bli allt större, inte bara i Europa utan över hela världen.

En av vår tids och den kommande tidens välsignelser är att vi kan föra vårt budskap till så många som vet så lite om Jesus Kristus och hans mission. Mormons bok vittnar genomgående om Kristus och för med sig en enorm frid till alla som tar till sig boken.

I kapitlen som inväntar Messias lär vi oss om hans syften, hans löften och hans helande kraft. Vi lär oss av profetiorna om hans liv och om miraklen som skedde på den amerikanska kontinenten då han föddes.

När han hade uppstått förkunnade han: ”Se, jag är Jesus Kristus, om vilken profeterna vittnade, att han skulle komma till världen.” (3 Nephi 11:10) Vi känner hans kärlek till oss: ”Jag hyser medlidande med eder, mitt inre är fyllt med barmhärtighet.” (3 Nephi 17:7) ”Välsignade ären I för eder tros skull. Se, nu är min glädje fullkomlig.” (3 Nephi 17:20) Vi ser honom i hans majestät som vår Återlösare, konungarnas Konung.

Ur detta vittne i Mormons bok, bekräftat av Anden, forsar en obeskrivlig andlig frid som försäkrar oss om att han i sanning är ”uppståndelsen och livet” (Joh 11:25) och att vår eviga frid kommer genom honom.

Frid genom ett vittnesbörd om återställelsen

Mormons bok är ett fysiskt bevis på profeten Joseph Smiths gudomliga mission. Vi har tillgång till boken. Vi kan ta i den. Vi kan läsa den.

Hur kan någon tro att Joseph Smith kunde skriva en sådan bok? Hans hustru Emma skrev: ”Joseph … kunde inte skriva eller diktera ett sammanhängande och välformulerat brev, och än mindre en bok som Mormons bok. Och fastän jag var en aktiv medhjälpare i det som hände är det lika mycket ett under för mig, ’förunderligt och underbart’, som för alla andra.”3

Ingen förklaring för Mormons boks ursprung, förutom Joseph Smiths egen redogörelse (se Joseph Smiths skrifter 2:29–60), har visat sig trovärdig. Ärliga män vittnade villigt om att de hållit i plåtarna och att en Guds ängel visade dem för dem – ett vittnesbörd de aldrig förnekade. Än viktigare, Mormons bok innehåller ett löfte som lovar oss att om vi uppriktigt frågar Gud, med tro på Kristus, så ska han uppenbara sanningen för oss genom den Helige Andens kraft. (Se Moroni 10:3–5.)

Mormons bok vittnar om och bekräftar ”att Jesus Kristus är världens Frälsare, att Joseph Smith är hans uppenbarare och profet i denna sista tid samt att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Herrens återupprättade rike på jorden, vilket återupprättats som en förberedelse för Messias’ andra ankomst”. (Inledning till Mormons bok)

Jag har sett hur Mormons bok har fått tusentals människor världen över att tro på återställelsen. Jag har hört detta beskrivas på många språk, sett hängivna människor i vitt skilda kulturer och förundrat sett hur varaktig den frid är som Mormons bok skänker. Den är sannerligen ”ett förunderligt verk och ett under”. (2 Nephi 25:17)

Första gången jag erfor den kraft som Mormons bok kan ha för en nyomvänd verkade jag som missionär i Frankrike. Min brittiska kamrat och jag tillbringade mycket tid med att knacka dörr – med få resultat. En eftermiddag öppnade en elegant, medelålders dam sin dörr. Hon hade inte tid att prata med oss den dagen, men vi gav henne en Mormons bok och kom överens om att vi skulle komma tillbaka två dagar senare. När vi återvände till hennes lägenhet och dörren öppnades kände jag Anden starkt. Hon var ivrig att träffa oss. Hon hade läst boken och upplevt den Helige Andens mäktiga känsla. Hon berättade om den glädje och frid hon kände. Hon var beredd att göra vadhelst vi som Herrens tjänare skulle be henne göra.

Det var februari och det var kallt. Vår stad hade inget kapell, så vi installerade en portabel dopbassäng i en gammal trälada. Ångan steg från det varma vattnet. Grenens ödmjuka medlemmar stod runt den portabla dopbassängen när denna syster gick upp för trappstegen och sedan ner i vattnet för att döpas och bli medlem i kyrkan.

Friden som denna underbara syster uttryckte gav eko åt Parley P Pratts (1807–1857) ord när han berättade om första gången han läste Mormons bok: ”Medan jag läste vilade Herrens Ande över mig, och jag visste och förstod att boken var sann, lika klart och tydligt som en man förstår och vet att han finns till.”4

Med detta vittnes tillförsäkran blir vi medlemmar i kyrkan och fattar mod av våra förbunds löften och ansvar. Vårt vittnesbörd om evangeliets många principer växer allt eftersom vi går genom jordelivet, men det är ofta Mormons bok som först ger oss den stilla friden som kommer av att veta att evangeliet och prästadömet har återställts. Det är grunden vi bygger vidare på.

Frid genom Kristi rena lära

När problemen ökade bland Almas folk beslutade han sig för att ”försöka Guds ords kraft på dem”, som ”gjorde ett mycket kraftigare intryck på människornas sinnen än svärdet eller något annat”. (Alma 31:5)

Kristi sanna lära, mottagen i tro, förändrar vår själ och ger oss frid. Herren sade själv att Mormons bok innehåller ”fullheten av mitt eviga evangelium”. (L&F 27:5; se också L&F 42:12.) Mormons bok visar oss frälsningsplanen och ”besvarar de stora frågorna i livet”.5

Sanningen lärs ut i Mormons bok genom krigets och förtryckets svåra omständigheter, i profeternas predikningar, i samtal mellan fäder och söner och med Frälsarens egna ord. Det finns ett genomgående tema: ”Gud själv skall komma ned bland människobarnen och återlösa sitt folk.” (Mosiah 15:1) Det finns de som söker: ”Jag skall berätta för eder om den kamp jag hade inför Gud.” (Enos 1:2) Den uppmanar oss genomgående att lämna våra synder bakom oss och kliva upp på en högre nivå: ”I tre dagar och tre nätter befann jag mig i bitter pina och själsångest, och icke förrän jag anropade Herren Jesus Kristus om barmhärtighet, fick jag förlåtelse för mina synder. Men se, jag anropade honom och fick fred för min själ.” (Alma 38:8; kursivering tillagd) Och den innehåller Frälsarens tröstande och fridfulla ord: ”Viljen I icke nu återvända till mig … på det jag må kunna hela eder? … Om I viljen komma till mig, så skolen I hava evigt liv. Se, min barmhärtighets arm är uträckt emot eder, och den som vill komma, honom skall jag mottaga.” (3 Nephi 9:13–14)

Mormons bok förmedlar på ett stilla sätt sina berättelser och sina vittnesbörd för oss. När vi begrundar och ber om dem uppenbarar Herren till vårt hjärtas stilla kamrar vårt eget behov av att omvända och förbättra oss. När vi sluter förbund med Herren och förändrar vårt liv känner vi kraften i hans försoning och bekräftande frid. Längs vår andliga resa känner vi oss stärkta av hans nåd när vi möter livets svårigheter och besvikelser. En apostel har sagt: ”När vi vill tala till Gud så ber vi. Och när vi vill att han ska tala till oss, rannsakar vi skrifterna.”6

Detta är friden som kommer av Kristi sanna lära, som finns i Mormons bok.

Frid i vår familj

Under vårt livs tumult, jäkt och osäkerhet längtar vår familj efter frid. Vårt hem behöver vara en tillflyktsort, en stilla plats, en plats av sanning.

President Gordon B Hinckley har gett oss ett underbart löfte om vi läser Mormons bok: ”Utan reservation lovar jag er att … ni [kommer] att känna Herrens Ande i större mått i ert liv och ert hem, en starkare beslutsamhet att vandra i lydnad mot hans bud och ett starkare vittnesbörd om att Guds Son verkligen lever.”7 Dessa är i sanning löften om den stora frid vi behöver i vår familj.

Mormons bok är en anmärkningsvärd andlig berättelse. Profeternas ord har under århundraden förts vidare från far till son, beskyddade och bevarade under svårigheter och krig, sammanförda och sammanfattade och sedan nedgrävda under århundraden för att slutligen komma fram under denna tidernas fullhets utdelning. Är det att undra på att Herrens Ande, som genomtränger alla språk och kulturer, finns i sådan mängd i denna heliga bok?

Löftet om tröst och frid är inbäddat i varje kapitel och varje vers i Mormons bok. Vi behöver bara närma oss denna bok med en bön och i tro så kommer Frälsarens frid att genomsyra våra studier.

Slutnoter

  1. Se Ezra Taft Benson, ”Kommen till Kristus”, Nordstjärnan, jan 1988, s 77.

  2. Se till exempel Laurie Goodstein, ”Crypt Held Bodies of Jesus and Family, Film Says”, New York Times, 27 feb 2007, del A, s 10; Jay Tolson, ”The Gospel Truth”, U.S. News & World Report, 18 dec 2006, s 70–79.

  3. ”Last Testimony of Sister Emma”, Saints’ Herald, 1 okt 1879, s 290; standardiserad stavning; se också Russell M Nelson, ”A Treasured Testament”, Ensign, jul 1993, s 62–63.

  4. Autobiography of Parley P. Pratt, utg av Parley P Pratt Jr (1938), s 37.

  5. Ezra Taft Benson, ”Låt jorden översvämmas av Mormons bok”, Nordstjärnan, jan 1989, s 4.

  6. Robert D Hales, ”De heliga skrifterna: Guds kraft till vår frälsning”, Liahona, nov 2006, s 26–27.

  7. ”Ett levande och sant vittnesbörd”, Liahona, aug 2005, s 6.