2007
Vraag en antwoord
Oktober 2007


Vraag en antwoord

‘Ik heb in 1 Nephi 7:12 gelezen dat de Heer in staat is alle dingen voor ons te doen indien wij geloof in Hem oefenen. Hoe kunnen wij geloof in Christus oefenen?’

  • Geloof oefenen in Jezus Christus betekent op Hem te vertrouwen.

  • Geloof is de macht om zijn wil in je leven tot uiting te brengen.

  • Geloof is een gave van God en volgt op rechtschapenheid.

  • Drie belangrijke hoofdstukken over geloof zijn Hebreeën 11, Ether 12 en Moroni 7.

Liahona

Geloof is vertrouwen hebben in de Heer. Je geloof in Hem geeft je het vermogen en verlangen om zijn evangelie te gehoorzamen. Je gehoorzaamheid zal je dan weer helpen om meer geloof te hebben, wat een gave van God is.

Zoals in de Schriften staat, kan de Heer alle dingen voor je doen als je geloof in Hem hebt, zoals je genezen, vergeven, troosten en veranderen. Maar geloof hebben betekent niet dat je God kunt vertellen wat Hij moet doen. Het betekent vertrouwen in Hem te stellen en begrijpen dat alle zegeningen komen ‘volgens zijn wil’ (1 Nephi 7:12) en ‘op zijn eigen tijd (…), en op zijn eigen wijze’ (LV 88:68). Je zult bijvoorbeeld niet altijd direct antwoord krijgen op je gebeden. Maar door je geloof weet je dat je hemelse Vader je gebeden hoort en op de juiste tijd zal antwoorden.

Je kunt je geloof als volgt ontwikkelen en oefenen: (1) Leer het woord van God kennen, door in de Schriften te lezen of te luisteren naar hen die het gezag hebben het te onderwijzen (zie Romeinen 10:17). Als je Gods woord kent, besef je beter dat God zich altijd aan zijn woord houdt.

(2) Pas toe wat je leert, ofwel zoals Alma het zegt: beproef het woord. Het woord is als een zaadje. Als het zaadje goed is, zal het je ziel verruimen, je verstand verlichten en heerlijk voor je beginnen te zijn (zie Alma 32:28). Dat is de geestelijke bevestiging dat het woord waar is, waardoor je geloof wordt versterkt.

(3) Onderhoud de geboden. Als je rechtschapen leeft, kan de gave van geloof in je leven toenemen. Toon je geloof in Jezus Christus door zijn voorbeeld en leringen te volgen. Doe wat Hij door middel van de Schriften, de leringen van levende profeten en de influisteringen van de Heilige Geest van je vraagt. Heb je bijvoorbeeld de uitdaging van president Gordon B. Hinckley ter harte genomen om vóór het eind van het jaar 2005 het Boek van Mormon uit te lezen? Zij die dat hebben gedaan, deden dat met geloof en ontvingen de beloofde zegeningen. (Natuurlijk kun je het Boek van Mormon nog steeds uitlezen als je dat toen niet hebt gedaan!)

Hoewel veel mensen zonder geloof in God door dit leven gaan, kunnen ze zonder geloof in Hem nooit het eeuwige leven beërven. Alleen door het evangelie van Jezus Christus — waarvan geloof in Hem het eerste beginsel is — kunnen we ‘het eeuwige leven hebben, welke gave de grootste van alle gaven Gods is’ (LV 14:7).

Lezers

Ik denk dat onze toewijding aan Christus en aan zijn evangelie de beste manier is om onze liefde voor en geloof in Hem te tonen. Wanneer we zijn beginselen en normen naleven en constant de weg bewandelen die Hij ons heeft laten zien, is dat niet alleen een getuigenis voor Hem, maar ook voor andere mensen in ons leven. We getuigen dan van onze dankbaarheid voor zijn zoenoffer voor ons en ook voor de herstelling van het evangelie.

Jan V. (17), Moravië (Tsjechische Republiek)

Geloof in Jezus Christus betekent volledig op Hem te vertrouwen, met de zekerheid in je hart en je verstand dat Hij bestaat en dat Hij onze Heiland is. We moeten ons vertrouwen in Christus stellen omdat Hij weet hoe Hij ons kan helpen de moeilijkheden in ons leven te overwinnen. Wanneer ons geloof in Hem tekortschiet, maken we ons zorgen over onze geestelijke staat en gaan we twijfelen aan Gods beloften. Door me te richten op de Heiland ben ik standvastig in het evangelie gebleven, ben ik minder bang en kan ik hindernissen overwinnen.

Natalia N. (19), Chimborazo (Ecuador)

Oefen geloof in Christus door gehoorzaam te zijn. Geloof zonder werken is dood. Door te gehoorzamen wanneer we niet weten waarom, tonen we ons vertrouwen en geloof in Hem. Gehoorzaamheid aan de geboden laat zien dat we vertrouwen in Hem stellen en in wat Hij ons vertelt te doen. Door dagelijks te bidden en te lezen in de Schriften wordt onze relatie met onze hemelse Vader versterkt en krijgen we meer geloof in Hem. Je moet ook antwoorden op je gebeden verwachten. Bid om hulp om geloof te verkrijgen.

Meghan S. (18), Missouri (VS)

We kunnen geloof oefenen door de Heer ons leven te laten leiden. Door op God te vertrouwen, Hem te volgen en hard ons best te doen om de geboden te onderhouden, kunnen we geloof in Hem oefenen. Nadat we onze wil aan zijn wil onderwerpen, zien we grote wonderen in ons leven en in het leven van anderen om ons heen.

Dmitriy Z. (21), Donetsk (Oekraïne)

We kunnen op veel manieren geloof in God oefenen, zoals door elke dag te bidden en te lezen in de Schriften, de sabbat te heiligen, tiende en vastengaven te betalen, anderen te dienen en gewillig zijn andere geboden te onderhouden.

Seng S. (18), Battambang (Cambodja)

Wanneer we geloven in de hulp en de macht van de Heer, kunnen we met vertrouwen in Hem voorwaarts gaan. Door onze gehoorzaamheid aan de geboden laten we zien dat we geloof in Hem hebben. Ik weet met heel mijn hart dat Hij ons grote zegeningen wil geven en dat geloof en gehoorzaamheid essentieel zijn om die te ontvangen.

Marco C. (18), Ligurië (Italië)

Als we kennis hebben van het evangelie en geloven in de waarheid ervan, moeten we het beproeven door ernaar te leven om de zegeningen te ontvangen. Geloof zonder werken is dood. Als geloof met werken gepaard gaat, wordt het geloof steeds sterker. In 1 Nephi 7:12 staat dat we God getrouw moeten zijn. De ontwikkeling van ons geloof begint met getrouwheid.

Otgonchimeg B. (15), Töv (Mongolië)

We kunnen geloof in Jezus Christus oefenen door volledig te vertrouwen op zijn grenzeloze kennis en macht. Tiende betalen is een goede manier om dit te doen, want daardoor laten we zien dat we bereid zijn wereldse zaken op te geven voor grotere zegeningen die ons zijn beloofd.

Samantha L. (15), Zamboanga del Sur (Filipijnen)

We oefenen geloof in Christus door naar de kerk te gaan, onze gebeden te doen, de Schriften te lezen, roepingen te aanvaarden, ons te bekeren van onze zonden, van het avondmaal te nemen en onze roepingen groot te maken.

Adam N. (18), Georgia (VS)

De antwoorden gelden als leidraad en niet als officiële uitspraak over de leerstellingen van de kerk.

Afbeelding

Iedere keer als je je geloof beproeft, dat wil zeggen, als je aan een influistering gehoor geeft, zul je van de Geest het bevestigende bewijs krijgen. Door dergelijke gevoelens zal je geloof versterkt worden. En als je dat blijft doen, zal je geloof steeds groter worden. (…) Als je je geloof voortdurend oefent, zal het een levendige, krachtige, opbouwende en inspirerende invloed in je leven zijn.

Ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen, ‘De kracht van het geloof in tijden van onzekerheid en beproeving’, Liahona, mei 2003, p. 76.