2007
Een werktuig in de handen Gods worden door voorbereid te zijn op de wederkomst van onze Heiland
Oktober 2007


Huisbezoekboodschap

Een werktuig in de handen Gods worden door voorbereid te zijn op de wederkomst van onze Heiland

Zoek met een gebed in het hart uit deze boodschap de teksten en leringen uit die tegemoet komen aan de behoeften van de zusters die u bezoekt. Vertel over eigen ervaringen die ermee verband houden en geef uw getuigenis. Nodig de zusters die u bezoekt uit om dat ook te doen.

Hoe kan ik mij op de wederkomst van Jezus Christus voorbereiden?

LV 38:30: ‘Wanneer gij zijt voorbereid, zult gij niet vrezen.’

Ouderling Dallin H. Oaks van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Voor de heiligen der laatste dagen staan vier zaken vast: (1) De Heiland keert in macht en grote heerlijkheid naar de aarde terug om in hoogsteigen persoon te regeren in een millennium van rechtschapenheid en vrede. (2) Ten tijde van zijn komst worden de goddelozen verdelgd en herrijzen de rechtvaardigen uit het graf. (3) Niemand weet de tijd van zijn komst, maar (4) de gelovigen wordt geleerd bedacht te zijn op de tekenen van zijn komst en zich erop voor te bereiden. (…) Onze voorbereiding op de gebeurtenissen die rond de wederkomst spelen, moet zowel stoffelijk als geestelijk zijn.’ (‘Voorbereiding op de wederkomst’, Liahona, mei 2004, pp. 7, 9.)

Kathleen H. Hughes, voormalig eerste raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium: ‘“Gij legt het fundament van een groot werk. En uit het kleine komt het grote voort” (LV 64:[33]; cursivering toegevoegd). (…) Het grote werk dat we willen verrichten, [zal] “uit het kleine” voortkomen. Ik heb geleerd dat een van die kleine dingen is dat ik de tijd moet vinden om dagelijks mijn eigen geestelijke reservoir te vullen’ (‘Uit het kleine komt het grote voort’, Liahona, nov. 2004, p. 109).

Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘De Heer verwacht van ons dat wij zo getrouw, toegewijd en moedig zijn als hen die ons zijn voorgegaan. Zij werden geroepen om hun leven te geven voor het evangelie. Wij zijn geroepen om ons leven te leven voor het evangelie. (…) Alle bedelingen [bereidden] de weg voor de eerste komst van de Heiland en voor zijn verzoening. En zo legden de geschiedenis en profetie ook het fundament voor de herstelling van het evangelie door middel van de profeet Joseph Smith. Zien wij in dat de gebeurtenissen en profetieën van deze tijd ons voorbereiden op de wederkomst van de Heiland?’ (‘Voorbereidingen op de herstelling en de wederkomst: “Mijn hand zal over u zijn”’, Liahona, nov 2005, pp. 91-92).

Hoe kan ik als werktuig in de handen Gods anderen helpen voorbereid te zijn?

LV 34:6: Hierin zegt de Heer ‘uw stem te verheffen (…) en (…) bekering (…) te roepen, en daarmee de weg des Heren voor zijn wederkomst te bereiden’.

President Spencer W. Kimball (1895–1985): ‘Een rechtschapen vrouw te zijn in de eindtijd van deze aarde, vlak voor de wederkomst van onze Heiland, is een bijzonder grootse roeping. De kracht en invloed van de rechtschapen vrouw kan in deze tijd tien keer zo groot zijn als in rustiger tijden. Zij is hier op aarde om mede het gezin te verrijken en te beschermen — het fundament van de samenleving en de edelste instelling. Andere instellingen in de samenleving kunnen wankelen en zelfs falen, maar de rechtschapen vrouw kan het gezin helpen redden — het mogelijk laatste en enige heiligdom te midden van alle stormen en onrust.’ (‘Voorrechten en verantwoordelijkheden van zusters’, De Ster, mei 1979).