2005
Vielä yksi
Toukokuu 2005


Vielä yksi

Me tarvitsemme lisää ahkeria lähetyssaarnaajia, joilla on vahva todistus, jotta voimme tavoittaa useampia taivaallisen Isämme lapsia.

Veljet ja sisaret, muutama viikko sitten sisar Ballardilla ja minulla oli tilaisuus puhua lähetyssaarnaajille lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa Provossa. Meistä oli aivan suurenmoista nähdä heidän säteilevät, innokkaat kasvonsa ja tuntea Herran Hengen läsnäolo. Nämä hienot lähetyssaarnaajat ovat oivallisesti valmistautumassa viemään Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin sanomaa maailmaan. Kiitämme vanhempia, piispoja, vaarnanjohtajia ja erityisesti nuoriamme siitä, että he ovat vastanneet profeetan kutsuun valmistautua hengellisesti entistä paremmin palvelemaan Herraa.

Kun me ”nostimme rimaa” lähetystyöpalvelussa, presidentti Gordon B. Hinckley sanoi: ”Tämä työ on vaativaa. Se vaatii voimaa ja kestävyyttä. Se vaatii henkistä terävyyttä ja kyvykkyyttä. Se vaatii uskoa, halua ja pyhittäytymistä. Se vaatii puhtaat kädet ja puhtaan sydämen.”

Hän sanoi edelleen: ”On tullut aika, jolloin meidän on vaadittava enemmän niiltä, jotka kutsutaan palvelemaan Herran Jeesuksen Kristuksen lähettiläinä. – – Me emme kerta kaikkiaan voi sallia sitä, että ne, jotka eivät ole osoittautuneet kelvollisiksi, lähtevät maailmaan kertomaan evankeliumin ilosanomasta”. (”Lähetystyöpalvelu”, Ensimmäinen maailmanlaajuinen johtajien koulutuskokous, 11. tammikuuta 2003, s. 18.)

Tänä aikana me pyydämme kyvykkäämpiä lähetyssaarnaajia, nuoria miehiä, jotka ovat valmistautuneet palvelemaan ja ottaneet vastaan profeettamme haasteen hallita itsensä ja elää maailman alhaisten normien yläpuolella, välttää rikkomuksia ja valita kaikissa toimissaan tasokkaamman tien (ks. ”Lähetystyöpalvelu”, s. 18.)

Herran työ 339 lähetyskentällämme laajenee, joten meidän täytyy lisätä ponnistelujamme siitä huolehtimiseksi, että jokainen 12-vuotias nuori mies on kelvollinen asetettavaksi diakoniksi, jokainen 14-vuotias opettajaksi, jokainen 16-vuotias papiksi ja että jokainen 18–19-vuotias nuori mies on kelvollinen saamaan Melkisedekin pappeuden. Voimme tehdä tämän täyttämällä nuorten miestemme sydämet rakkaudella Herraan, Hänen sovituksensa ymmärtämisellä ja kiitollisuudella siitä sekä selkeällä näkemyksellä palautuksen ihmeestä.

Kun nuoremme ymmärtävät evankeliumin palautuksen merkityksen ja tietävät itse, että Jumala on meidän taivaallinen Isämme ja että Hän rakastaa kaikkia lapsiaan, että Jeesus on Kristus ja että He ilmestyivät yhdessä henkilökohtaisesti Joseph Smithille aloittaakseen tämän aikojen viimeisen taloudenhoitokauden, he haluavat auttaa tämän sanoman viemisessä maailmaan. Kun nuoremme käsittävät, että Mormonin kirja on konkreettinen todiste palautuksen sanoman totuudesta, heidät valtaa halu tehdä oma osansa näiden evankeliumin totuuksien opettamisessa taivaallisen Isämme lapsille.

Saimme kuulla lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksessa olevilta lähetyssaarnaajilta, mitkä asiat olisivat parhaiten auttaneet heitä valmistautumaan lähetystyöhön. Ennen kaikkea muuta he toivoivat, että

  • he olisivat oppineet opin paremmin tutkimalla keskittyneesti pyhiä kirjoituksia

  • he olisivat oppineet tutkimaan ja rukoilemaan vilpittömästi

  • he olisivat käyttäytyneet kurinalaisemmin ja työskennelleet uutterammin

  • he olisivat ymmärtäneet paremmin sen, mitä heiltä odotetaan

  • heillä olisi ollut enemmän mahdollisuuksia opettaa

  • ja heillä olisi ollut useampia syvällisiä keskusteluja piispansa ja vanhempiensa kanssa.

Veljet ja sisaret, yhdessä me voimme opettaa kaikille kirkon nuorillemme Jeesuksen Kristuksen evankeliumia sen yksinkertaisuudessa ja voimassa. Työskentelemällä vanhempien kanssa me voimme auttaa nuoria valmistautumaan lähetystyöhön ja elinikäiseen palveluun. Kulkekaamme eteenpäin ja etsikäämme jokainen näistä kallisarvoisista nuoristamme välittämättä siitä, onko hän aktiivinen vai ei, kirkastaen hänen sisimmässään olevaa Kristuksen valoa. Presidentti Boyd K. Packer on sanonut: ”Kristuksen valo on yhtä maailmanlaajuinen kuin auringonvalo itse. Missä vain on ihmiselämää, siellä vaikuttaa Kristuksen Henki. Se vallitsee jokaisessa elävässä sielussa. – – Se innoittaa kaikkeen sellaiseen, mikä on hyödyksi ja siunaukseksi ihmiskunnalle. Se ravitsee itse hyvyyttä.” (”Kristuksen valo”, Liahona, huhtikuu 2005, s. 13.)

Me siis tiedämme, että kaikkien ihmisten sisimmässä on Kristuksen valo. Vastuumme vanhempina, opettajina ja johtajina on vaalia tuota valoa nuorissamme, kunnes todistuksen liekki palaa syvällä heidän sydämessään ja sielussaan, ja sitten rohkaista jokaista heistä pitämään tuo liekki mukanaan ja käyttämään sitä apuna Kristuksen valon sytyttämisessä muihin.

Vastustaja tietenkin tietää tämän ja tekee tosissaan töitä vaikuttaakseen joihinkin nuoriimme, jotta nämä eivät piittaisi kirkon opetuksista. Sen vuoksi vanhempien, johtajien ja opettajien täytyy neuvotella keskenään ja tuntea jokainen nuori mies ja nuori nainen – aivan jokainen. Olivatpa he aktiivisia tai eivät, meidän täytyy tuntea heidät.

On totta, että lähetyssaarnaajien rimaa on nostettu. Se tarkoittaa sitä, että myös vanhempien ja johtajien rimaa on nostettu. Meidän täytyy saada enemmän uskoa ja lisätä ponnistelujamme antaaksemme jokaiselle nuorelle miehelle mahdollisuuden palvella.

Presidentti Hinckley ilmaisi myös tämän huolenaiheen: ”Me tarvitsemme lisää lähetyssaarnaajia. Viesti riman nostamisesta lähetystyövaatimuksissa ei ollut merkki lähettää vähemmän lähetyssaarnaajia vaan – – kutsu vanhemmille ja johtajille tehdä työtä nuorten miesten kanssa aikaisemmin, jotta heitä valmistettaisiin paremmin lähetystyöhön ja heidät pidettäisiin sellaiseen palveluun kelvollisina. Kaikkien nuorten miesten, jotka ovat kelvollisia ja fyysisesti ja emotionaalisesti kykeneviä, tulee valmistautua palvelemaan tässä mitä tärkeimmässä työssä.” (”Kirkon piispoille”, Maailmanlaajuinen johtajien koulutuskokous, 19. kesäkuuta 2004, s. 27.)

Presidentti sanoi vastaavasti nuoriin naisiin viitaten: ”Mitä tulee nuoriin lähetyssaarnaajasisariin, lähetyssaarnaajina palvelevista naimattomista sisarista annettuja neuvoja on jonkin verran ymmärretty väärin. Tarvitsemme joitakuita nuoria naisia. He tekevät merkittävää työtä. He voivat päästä koteihin, joihin vanhimmat eivät pääse. Mutta on syytä pitää mielessä, että nuorilla sisarilla ei ole velvollisuutta lähteä lähetystyöhön. Heidän ei pidä tuntea, että heillä on nuoriin miehiin verrattava velvollisuus, mutta muutamat haluavat lähteä.” (”Kirkon piispoille”, s. 27.)

Veljet ja sisaret, on uskomaton määrä työtä, joka on tehtävä. Herran Henki leijuu monien maailman kansakuntien yllä. Ovia, jotka ovat aikaisemmin olleet lukossa, on avautumassa meille. Me tarvitsemme lisää ahkeria lähetyssaarnaajia, joilla on vahva todistus, jotta voimme tavoittaa useampia taivaallisen Isämme lapsia, jotka elävät nyt alueilla, joille voimme mennä. He ovat veljiämme ja sisariamme, ja meidän velvollisuutemme on opettaa heille palautuksen sanoma.

Tiedämme, että niiden elämässä, jotka palvelevat uskollisesti kokoaikaisessa lähetystyössä, tapahtuu suuria. Lähetystyöpalvelu ei ole helppoa, mutta se kannattaa ehdottomasti. Ne, jotka palvelevat ja palaavat kotiin kunniakkaasti, ovat luoneet elämälleen ja palvelulleen mallin, joka siunaa heidän omaa elämäänsä ja tulevien sukupolvien elämää. Kun he palaavat, he ovat paremmin valmistautuneita olemaan vahvoja johtajia ja opettajia kirkon järjestöissä. Kun he palaavat, he ovat paremmin valmistautuneita olemaan vanhurskaita isiä ja äitejä ja kykenevät opettamaan lapsilleen evankeliumia. Kokoaikainen lähetystyö on siunaus niille, joita lähetyssaarnaajat löytävät ja opettavat, ja yhtä lailla lähetyssaarnaajille itselleenkin.

Meillä on nyt erityinen pyyntö teille piispoille ja seurakunnanjohtajille. Ymmärrämme, että te jo tunnette ne, jotka ovat ylittäneet riman ja valmistautuvat saamaan lähetystyökutsun tämän vuoden aikana. Mutta pyydämme jokaisen yksikön johtajia neuvottelemaan yhdessä vanhempien kanssa ja rukoilemaan, että he voisivat löytää vielä ainakin yhden nuoren miehen, joka voidaan kutsua palvelemaan niiden lisäksi, jotka jo ovat sitoutuneet. Jos kirkon yli 26 000 seurakuntaa lähettävät kaikki ne, jotka ne jo ovat aikeissa lähettää lähetyskentälle – ja vielä yhden – kokoaikaisten lähetyssaarnaajiemme rivit paisuvat, ja me pääsemme paljon lähemmäksi jumalallista toimeksiantoamme viedä evankeliumi jokaiselle kansakunnalle, suvulle, kielelle ja kansalle. Näiden lähetyssaarnaajien on tietenkin oltava kelvollisia, uskollisia, terveitä ja täysin sitoutuneita. Ehkäpä tämä vielä yksi ei ole valmis tällä hetkellä. Niinpä me pyydämme vanhempia ja vaarna- ja seurakuntaneuvoston jäseniä luottamaan Pyhän Hengen erottamisen voimaan tietääksenne, ketä voitte auttaa valmistautumaan kutsun saamiseen tänä vuonna.

Kun lähestytte heitä, pitäkää mielessänne erään ystäväni saama kokemus. Hänellä ei ollut koskaan elämässään ollut hevosta ennen kuin hän solmi avioliiton ihastuttavan naisen kanssa, joka rakastaa hevosia. Koska mies halusi tehdä vaikutuksen vastavihittyyn vaimoonsa, hän ilmoitti eräänä iltana menevänsä laitumelle kouluttamaan varsan seuraamaan itseään. Hän oli painavampi kuin varsa. Hän tiesi enemmän kuin varsa. Hän oletti, että hänen ei tarvitsisi muuta kuin vetää talutushihnasta, ja ennemmin tai myöhemmin varsa seuraisi häntä. Hän luotti täydellisesti siihen, että tapahtuma olisi lyhyt ja yksinkertainen.

Hän kiinnitti talutushihnan päitsiin, meni varsan eteen ja veti. Varsa vastusteli. Ystäväni veti voimakkaammin, ja varsa pysytteli paikoillaan entistä päättäväisemmin. Niinpä hän kiskoi tosissaan, ja varsa kaatui. Sama toistui useita kertoja, kunnes ystäväni päätteli, että hän oli vain muutamassa minuutissa onnistunut opettamaan varsan kaatumaan. Hänen ei tarvinnut muuta kuin mennä varsan eteen, ottaa talutushihna käteensä, ja varsa kellahti kumoon.

Hänen vaimonsa katseli tapahtumaa ja ehdotti viimein, että sen sijaan että mies meni varsan eteen ja veti, tämä voisi yrittää kietoa köyden varsan ympärille ja yksinkertaisesti kävellä sen vierellä. Ystäväni harmiksi se onnistui.

Meidän jokaisen sisimmässä tuntuu olevan jotakin sellaista, mikä vastustaa käskemistä, työntämistä ja kiskomista. Mutta jos joku laittaa kätensä nuoren miehen harteille ja kulkee hänen vierellään, nuori mies todennäköisesti seuraa mukana ja hänellä on halu palvella. Pyydän teitä muistamaan tämän, kun vahvistatte vielä sen yhden todistusta, joka voi palvella.

Saanen antaa harkittavaksenne kolme ehdotusta, jotka auttavat luomaan arvokkaan lähetystyöpalvelun perinteen perheessänne, vaarnassanne ja seurakunnassanne.

Ensiksi, pitäkää huoli siitä, että kaikki nuorenne ymmärtävät, keitä he ovat. Lapsemme laulavat varhaisimmista alkeisyhdistysajoistaan lähtien ”Oon lapsi Jumalan” (MAP-lauluja, 187). Auttakaa heitä ymmärtämään, mitä todella merkitsee olla Jumalan lapsi. Muistuttakaa heitä siitä, että he ovat täällä tänä nimenomaisena aikana maailmanhistoriassa evankeliumin täyteys ulottuvillaan, koska he tekivät kuolevaisuutta edeltävässä elämässä uskollisuutta osoittavia valintoja. Nuortemme täytyy edustaa uskollisesti vanhurskautta ja totuutta. Heillä täytyy olla näkemys siunauksista, jotka voivat olla heidän, kun he osoittavat rakkautensa taivaallista Isää ja Herraa Jeesusta Kristusta kohtaan olemalla halukkaat palvelemaan.

Toiseksi, opettakaa oppia. Vaikka toiminnoilla ja yhdessäololla onkin tarkoituksenmukainen paikkansa laajassa nuorten ohjelmassamme, niin oppi on se, mikä käännyttää ja saa aikaan sitoutumisen. Nuorillamme on oikeus odottaa, että heidän vanhempansa ja kirkon johtajansa ja opettajansa pitävät huolen siitä, että he tuntevat ja ymmärtävät Jeesuksen Kristuksen evankeliumin. Pyhä Henki vahvistaa totuuden heidän sydämessään ja sytyttää Kristuksen valon heidän sielussaan. Ja silloin teillä on vielä yksi täysin valmis lähetyssaarnaaja. Eilen vanhin Richard G. Scott mainitsi, että uusi opas Saarnatkaa minun evankeliumiani, jota lähetyssaarnaajamme nykyisin käyttävät evankeliumia opettaessaan, voi olla teille hyvä apuväline.

Lopuksi, ymmärrämme, että joidenkuiden nuorten miestemme ja nuorten naistemme ei ehkä ole viisasta kohdata kokoaikaisen lähetystyön rasituksia ja haasteita. Jos pappeusjohtajat vapauttavat jonkun teistä kokoaikaisesta lähetystyöpalvelusta, pyydämme teitä ja perhettänne hyväksymään päätöksen ja jatkamaan elämäänne. Voitte valmistautua ottamaan osaa temppelin pelastaviin toimituksiin ja löytää muita tapoja palvella. Ja pyydämme kaikkia jäseniämme olemaan kannustavia ja osoittamaan suurta rakkautta ja ymmärtämystä, kun tuette kaikkia uskollisia nuoriamme heidän moninaisissa kirkon tehtävissään.

Veljet ja sisaret, lisään todistukseni Herran Jeesuksen Kristuksen jumalallisesta tehtävästä ja rukoilen, että Herra siunaa meitä kaikkia pyrkimyksissämme innoittaa ja motivoida useampia nuoriamme ja avioparejamme palvelemaan kokoaikaisessa lähetystyössä. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.