2005
Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaan voima
Toukokuu 2005


Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaan voima

Kannustan teitä ottamaan selville, kuinka tämä tavallisuudesta poikkeava opas voi auttaa teitä lähetystyöpyrkimyksissänne.

Olen hyvin kiitollinen siitä, että voin kertoa teille jännittävästä kehitysaskeleesta, jonka vuoksi meidän jokaisen on helpompaa kertoa rakkaillemme ja ystävillemme Jeesuksen Kristuksen kirkon palautuksen loistavasta sanomasta. Se on sytyttänyt lähetyssaarnaajiemme mielen ja sydämen, sillä sen avulla he kykenevät opettamaan sanomaansa voimalla ja todistamaan Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen profeetastaan Joseph Smithistä ilman määrämuotoisen vuoropuhelun rajoitusta. Vaikka tämä aineisto on kehitelty etupäässä kokoaikaisten lähetyssaarnaajien käyttöön, se on myös osoittautunut erittäin hyödylliseksi vanhemmille, jotka haluavat auttaa lapsia valmistautumaan lähetystyöhön. Niin nuoret miehet ja naiset kuin jotkut avioparitkin käyttävät aineistoa valmistautumiseen ennen kuin tulevat lähetyssaarnaajien koulutuskeskukseen. Jotkut pappeusjohtajat ovat vahvistaneet sen arvon valmistettaessa Aaronin pappeuden veljiä lähetystyöhön. Tämä työkalu on korvaamaton apu pappeuden ja apujärjestöjen pyrkimyksissä auttaa uusia jäseniä tulemaan vahvemmiksi todistuksessa ja kuuliaisuudessa. Puhun tästä uudesta oppaasta Saarnatkaa minun evankeliumiani ja siihen liittyvistä suunnittelun työkaluista kuten tästä lähetyssaarnaajan päiväkalenterista.

Saanko kertoa teille, miksi olen niin innoissani Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaasta? Se on keskittänyt lähetystyöpyrkimyksemme ennen näkemättömällä tavalla. Vuosien ajan olen kysynyt lähetyssaarnaajaryhmiltä: ”Mikä on lähetystyönne tarkoitus?” Heidän yksittäiset vastauksensa ovat olleet hyvin erilaisia. Useimmilla ei ollut mitään konkreettista tarkoitusta työnsä organisoimiseen. Tämän oppaan sivu 1 keskittää voimallisesti lähetyssaarnaajat heidän todelliseen tarkoitukseensa: ”Kutsua muita tulemaan Kristuksen luokse auttamalla heitä ottamaan vastaan palautettu evankeliumi uskomalla Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa, tekemällä parannus, ottamalla vastaan kaste ja Pyhän Hengen lahja ja kestämällä loppuun asti.” Sitten esitetään, kuinka niin tehdään Hengen johtamina.

Aiempi lähetystyöaineisto oli tehokasta omana aikanaan, mutta maailma on muuttunut suuresti. Saatana ja hänen liittolaisensa hyökkäävät niitä arvoja vastaan, jotka muodostavat yhteiskunnan peruskallion. On ollut kiireellinen tarve parantaa tapaa, jolla viedä eteenpäin Jumalan jälleen maan päälle tuomaa totuuden täyteyttä. Siihen sisältyy ymmärrys Jumalan onnensuunnitelmasta ja siitä, kuinka se on palautettu maan päälle Hänen merkittävän profeettansa Joseph Smithin kautta. Ja myös että Jeesuksen Kristuksen kirkko ja pappeuden valtuus toimia Hänen nimessään ovat jälleen kerran maan päällä täyteydessään.

Hyvin opetti presidentti Hinckley: ”Monien vuosien ajan meillä on nyt ollut vakiintunut sarja lähetystyökeskusteluja. Siitä on seurannut paljon hyvää. – – Valitettavasti tämä menetelmä on kuitenkin liian monissa tapauksissa johtanut ulkoa opeteltuun esitykseen, josta puuttuu henki ja henkilökohtainen vakaumus. – –

[Lähetyssaarnaajien] tulee hallita keskustelujen periaatteet, mutta [heidän] tulee – – opettaa periaatteita omin sanoin Pyhän Hengen opastavalla vaikutuksella.”1

Tämä periaate on Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaan peruspilari. Lähetyssaarnaajat kautta maailman painavat nyt mieleensä ja sydämeensä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksen sanoman, pelastussuunnitelman, olennaiset käskyt sekä evankeliumin lait ja toimitukset. He esittävät oppiaiheet omin sanoin Hengen johtamina. Tämä painotus on parantanut merkittävästi niiden lähetyssaarnaajien tehokkuutta, jotka käyttävät sitä.

Saarnatkaa minun evankeliumiani sisältää lukuja, joissa on erittäin arvokasta tietoa siitä, kuinka tunnistaa Pyhän Hengen johdatus ja ymmärtää sitä. Siinä on pyhien kirjoitusten kohtia siitä, kuinka opiskella tehokkaasti ja kuinka jalostaa omia opetustaitojaan. Yhdessä luvussa selitetään, miksi Mormonin kirja on uskontomme lakikivi, kuinka se voi vastata syvällisiin sielun kysymyksiin, kuinka se voi vahvistaa uskoa ja auttaa muita pääsemään lähemmäs Jumalaa. Lisäksi siinä opetetaan, kuinka Mormonin kirja on käsin kosketeltava lähde, jota ihminen voi käyttää saadakseen varmuuden sanomamme totuudellisuudesta. Lähetyssaarnaajaa opetetaan tavoittelemaan Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia kuten toivoa ja rakkautta, sillä rakkaus on kaiken merkityksellisen lähetystyöpalvelun perusta. Lähetystyökielen oppimiseen annetaan erinomaisia ehdotuksia. Selkeiden, tehokkaiden suunnittelun työkalujen tarkoituksena on auttaa lähetyssaarnaajaa käyttämään aikaa viisaammin. Oppaassa on kokeiltuja menetelmiä, joita käyttämällä voi löytää ihmisiä ja valmistaa heitä opetettaviksi. Siinä annetaan käytännön opetusta, joka auttaa ihmisiä tekemään ja pitämään sitoumuksia, jotka johtavat kasteeseen, konfirmointiin ja aktiivisena pysymiseen. Tässä oppaassa on työkaluja, joilla yhdistetään kokoaikaisten lähetyssaarnaajien, vaarnan ja seurakunnan johtohenkilöiden ja jäsenten tekemä työ. Sellaisen avun myötä useammat uudet jäsenet voivat siirtyä turvallisemmin kirkkoperheeseen. Näin saadaan suurempi varmuus siitä, että ne, jotka kasteen ja konfirmoinnin kautta ottavat päälleen Jeesuksen Kristuksen nimen ja sitoutuvat noudattamaan Hänen käskyjään, saavat Hänen lupaamiaan siunauksia koko elämänsä ajan.

Käyttäessään Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaan innoitettua sisältöä monet lähetyssaarnaajat ovat parantaneet merkittävästi kykyään opettaa vakuuttavasti ja kutsua avukseen Pyhän Hengen vahvistavan todistuksen. Pyysin äskettäin erään lähetysjohtajan kahta apulaista kertomaan Joseph Smithin näystä minun esittäessäni tutkijaa. Suunnitelmissani oli vastustaa heitä pontevasti nähdäkseni, kuinka he suhtautuisivat. Mutta heidän sanomansa vilpittömyys, heidän aikomuksensa puhtaus, taito, jolla se esitettiin jopa harjoitustilanteessa, olivat niin vastustamattomia, etten kyennyt tekemään niin.

Voitte itse havaita tämän parannuksen. Kutsukaa lähetyssaarnaajat kotiinne esittämään perheellenne ensimmäinen oppiaihe. Vielä parempi on, jos kutsutte naapurit tulemaan kotiinne lähetyssaarnaajien opetettavaksi. He selittävät Hengen johdolla ja omin sanoin, kuinka taivaallinen Isä on käyttänyt profeettoja kautta aikojen välittämään onnensuunnitelmansa lapsilleen. Tuntekaa heidän todistuksensa, kun he todistavat suurenmoisesta näystä, jossa Isä Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus ilmestyivät Joseph Smithille. He kertovat taitavasti sitä seuranneista tapahtumista, jotka palauttivat jälleen maan päälle evankeliumin täyteyden ja valtuuden toimia Jumalan nimessä. Voitte myös lähteä lähetyssaarnaajien mukaan, kun he opettavat muille näitä innoitettuja totuuksia. Läsnäolonne vahvistaa suuresti niitä, jotka kuulevat nämä kallisarvoiset totuudet ensimmäisen kerran.

Saarnatkaa minun evankeliumiani ja sen suunnittelutyökalut ovat syntyneet ensimmäisen presidenttikunnan, kahdentoista koorumin, muiden johtavien auktoriteettien sekä tehtävälleen omistautuneista, kokeneista henkilökunnan jäsenistä koostuneiden hyvin kyvykkäiden ryhmien perinpohjaisen työn tuloksena. Ne, jotka ovat olleet mukana Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaan laatimisessa, voivat todistaa siitä innoitetusta johdatuksesta, jota Herra on antanut Pyhän Hengen kautta sen aineiston suunnittelussa, kokoamisessa ja viimeistelyssä.

Saarnatkaa minun evankeliumiani -opasta kokeiltiin laajasti 14 lähetyskentällä, jonka jälkeen siihen tehtiin joitakin muutoksia. Ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista koorumi tarkastelivat tulosta, muokkasivat sitä ja hyväksyivät sen. Maailmanlaajuisessa satelliittilähetyksessä 15. lokakuuta 2004 Saarnatkaa minun evankeliumiani esiteltiin lähetysjohtajille ja lähetystyön johtohenkilöille. Jokainen lähetyssaarnaaja kautta maailman sai oppaan englanninkielisenä. Vaikka monet eivät osanneet englantia, he tunsivat osittain lähetystyömme uudistumisen. Kiinnostavaa oli, että jotkut muuta kuin englantia äidinkielenään puhuvat lähetyssaarnaajat saivat intoa opiskella englantia. Tämän vuoden alussa jakeluun tulivat japanin-, korean-, espanjan- ja portugalinkieliset Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaat. Vuoden loppuun mennessä odotamme oppaan olevan saatavilla useimmilla lähetyssaarnaajien puhumilla kielillä.

Lähetyssaarnaajien lisäksi Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaasta hyötyvät muutkin:

  • Erään lähetysjohtajan vaimo tutki ja pohti jokaista sanaa Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaassa, mukaan lukien jokainen pyhien kirjoitusten viite. Sitten hän teki jotakin, mihin hänellä ei ollut aiemmin rohkeutta – hän kehotti erästä läheistä sukulaista tutkimaan ja pohtimaan Mormonin kirjaa. Tämä henkilö otti vastaan hänen kehotuksensa ja on saanut siitä paljon apua.

  • Eräs perhe käyttää Saarnatkaa minun evankeliumiani -opasta avuksi valmistaessaan lapsiaan lähetystyöhön. He kertoivat: ”Ensimmäisenä tehtävän sai meidän 17-vuotiaamme. Kuten odottaa saattoi, hän etsi oppaasta lyhimmän osuuden. Hänen oppiaiheensa oli kuitenkin 20 minuuttia kestänyt sydämeenkäyvä selvitys periaatteista, ja pyhien kirjoitusten kohdat ja todistus täydensivät sitä.”

  • Eräs isä, joka valmistaa poikaansa lähetystyöhön, sanoi: ”Saarnatkaa minun evankeliumiani – – antaa minulle näkemyksen ja selkeämmän ymmärryksen elämän tarkoituksesta, velvollisuuksistani ja tehtävistäni kirkon jäsenenä, isänä ja aviomiehenä. – – Se on antanut minulle myös käytännön työkaluja suoriutua tuosta matkasta paremmin.” Hänen poikansa kutsuttiin lähetyssaarnaajaksi eilen.

Niiden seitsemän lyhyen kuukauden aikana, jolloin Saarnatkaa minun evankeliumiani -opas on ollut käytössä, on saavutettu paljon hyvää, mutta paras on vielä edessäpäin, kun meistä kaikista tulee taitavampia tämän tavallisuudesta poikkeavan lähetystyöapuvälineen käytössä.

Kehotamme teitä käyttämään tätä aineistoa johtokunnissanne, pappeuden johtajistokomitean kokouksissanne ja seurakuntaneuvostoissanne huolehtiaksenne siitä, että ne, jotka ottavat päälleen kasteenliitot, saavat nauttia koko elämänsä ajan kirkon jäsenyyden täysistä hedelmistä. Lähetyssaarnaajien ja jäsenten tekemä työ voidaan koordinoida tehokkaasti käyttämällä kasteelle valmistautuville henkilöille tarkoitettua uutta edistymistaulukkoa. Olen varma siitä, että useampien uusien käännynnäisten on helpompaa toteuttaa halunsa pysyä aktiivisina, kun jäsenet ja lähetyssaarnaajat työskentelevät yhdessä käyttäen Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaan periaatteita.

Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaassa on suuri innoituksen lähde lähetyssaarnaajille. Ehkäpä se kannustaa teitäkin omissa lähetystyöpyrkimyksissänne. Siinä sanotaan: ”Ei ole ihailtavampaa työtä kuin tämä – –. Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaan tarkoitus on auttaa sinua valmistautumaan paremmin, olemaan hengellisesti kypsempi lähetyssaarnaaja ja vakuuttavampi opettaja. Haastamme sinut oivaltamaan uudella tavalla sitoumuksen auttaa taivaallista Isäämme Hänen ihmeellisessä työssään – –. Herra palkitsee sinut ja siunaa sinua runsaasti, kun palvelet Häntä nöyrästi ja rukoillen.”2

Pystyttekö näkemään tämän vision? Tulette olemaan yhtä innoissanne kuin minä olen, kun alatte omassa elämässänne ymmärtää ja käyttää tätä lähetystyövälinettä. Toisin kuin aiemmat kokoaikaisille lähetyssaarnaajille tarkoitetut aineistot, Saarnatkaa minun evankeliumiani on kaikkien johtajien ja jäsenten saatavilla kirkon jakelukeskuksista.

Ehkäpä suurin hyöty Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaasta nähdään kotiin palaavien lähetyssaarnaajien elämässä. Heistä tulee vahvempia isiä ja äitejä, kyvykkäämpiä kirkon johtajia ja parempia työntekijöitä sen kasvun myötä, joka tulee oppaan innoitetun sisällön ymmärtämisestä ja käyttämisestä.

Kaikkialla maailmassa palvelevien lähetyssaarnaajiemme puolesta ilmaisemme syvän kiitollisuutemme kaikille, jotka ovat osallistuneet Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppaan valmistamiseen, painamiseen ja jakeluun. Olemme kiitollisia jokaiselle lähetysjohtajalle ja lähetyssaarnaajalle, joka oppii käyttämään sitä tehokkaasti. Ennen kaikkea olemme kiitollisia Herralle Hänen innoituksestaan. Kannustan teitä ottamaan selville, kuinka tämä tavallisuudesta poikkeava opas voi auttaa teitä lähetystyöpyrkimyksissänne joko vanhempana, joka valmistaa lastaan lähetystyöhön, kirkon johtohenkilönä, joka auttaa uusia käännynnäisiä, evankeliumia eteenpäin vievänä jäsenenä tai henkilönä, joka valmistautuu palvelemaan. Siunatkoon ja innoittakoon Vapahtaja teitä tehdessänne niin, sillä Hän elää. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. ”Lähetystyöpalvelu”, Ensimmäinen maailmanlaajuinen johtajien koulutuskokous, 11. tammikuuta 2003, s. 20.

  2. Saarnatkaa minun evankeliumiani, 2005, s. V.