2005
SKABT I GUDS BILLEDE, MAND OG KVINDE
Januar 2005


STYRK FAMILIEN

SKABT I GUDS BILLEDE, MAND OG KVINDE

En artikel i en serie, der rummer forslag til, hvordan man kan studere og anvende »Familien: En proklamation til verden«.

»Alle mennesker – mænd og kvinder – er skabt i Guds billede. Hver enkelt er en højt elsket åndelig søn eller datter af himmelske forældre, og som sådan besidder hver enkelt guddommelige egenskaber og muligheder. En persons køn er et fundamentalt særkende ved den enkeltes førjordiske, jordiske og evige identitet og hensigt.«1

I begyndelsen

»Mennesket var også i begyndelsen hos Gud,« forkyndte Herren »Intelligens eller sandhedens lys blev ikke skabt eller dannet og kan ej blive det« (L&P 93:29).

Kun lidt er blevet åbenbaret om den proces, hvorved vi bliver åndelige børn af Gud, men vi kan forstå, at vore himmelske forældre organiserede åndelige legemer for os, og at disse åndelige legemer husede intelligens, eller lys og sandhed, som er »uafhængig og kan handle for sig selv i den sfære, hvori Gud har sat den« (L&P 93:30). Handlefrihed, evnen og friheden for intelligente væsener til at vælge mellem en kurs og en anden – med det tilhørende ansvar – er et evigt princip.

Guds afkom

Mange religioner lærer, at mennesker er Guds børn, men deres opfattelse af ham udelukker ofte ethvert form for bånd, der minder om et forældre-barn forhold. Profeten Joseph Smith forklarede om et meget enklere og mere fornuftigt forhold: »Gud selv var engang, som vi er nu og er et ophøjet menneske og sidder på sin trone i hine himle! Det er den store hemmelighed. Dersom sløret blev revet i stykker i dag, og den store Gud, som holder denne verden i dens bane … ville gøre sig selv synlig … ville I se ham som en mand i et menneskes skikkelse – som jer selv i et menneskes hele person, billede og skikkelse; thi Adam blev skabt i selve Guds form, billede og lignelse og fik instruktioner og belæringer af ham. Vandrede og talte og samtalte med ham som det ene menneske taler og meddeler sig til det andet.«2

Vi tilhører hans slægt. Vi er hans sønner og døtre, skabt i billedet af vore himmelske forældre. »Der er ikke blevet åbenbaret noget større ideal«, har fungerende præsident for De Tolv Apostles Kvorum, Boyd K. Packer forklaret, »end den enestående sandhed, at vi er børn af Gud, og at vi derfor adskiller os på grund af vores skabelse fra alt andet levende (se Moses 6:8-10, 22, 59). Ingen idé har været mere destruktiv i forhold til lykken, ingen filosofi har skabt mere sorg, mere hjertekval og ulykke, ingen idé har gjort mere for at ødelægge familien end den idé, at vi ikke er Guds afkom, men blot avancerede dyr, der er tvunget til at give efter for enhver kødelig trang.«3

Vores køn er evigt og afgørende

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, at vores skabelse som mandlige og kvindelige børn af Gud »skete åndeligt i din førjordiske tilværelse, hvor du boede i din Fader i Himlens nærvær. Dit køn eksi-sterede, før du kom til jorden.«4

Køn er del af vores evige identitet og er nødvendig for vores evige udvikling. Præsident Packer har forklaret: »Lykkens plan kræver en retskaffen forening af mand og kvinde, ægtemand og hustru … Et legeme i Guds billede blev skabt til Adam, og han blev ført ind i haven. I begyndelsen var Adam alene … men alene kunne han ikke opfylde formålet med sin skabelse. Ingen anden mand kunne. Hverken alene eller sammen med andre mænd kunne Adam fortsætte sin udvikling. Det kunne Eva heller ikke med en anden kvinde. Sådan var det dengang. Sådan er det i dag. Eva, en jævnbyrdig medhjælper, blev skabt. Ægteskabet blev indstiftet.«5

Handlefrihed og tiltrækning til ens eget køn

Der er stor forvirring om kønsspørgsmålene i dag. Nogle mænd og kvinder oplever en tiltrækning til deres eget køn – en stor prøve for dem, som ønsker at være lydige over for Guds befalinger. Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har givet denne forklaring: »[Satan] stræber efter at underminere princippet om den enkeltes ansvar, at overtale os til at misbruge vores hellige skaberkræfter, at lokke værdige mænd og kvinder fra at indgå ægteskab og føde børn og at skabe forvirring omkring, hvad det vil sige at være mand eller kvinde … Nogle følelser synes at være medfødte. Andre kan spores tilbage til oplevelser i dette liv. Atter andre følelser synes at være opstået i det indviklede spil mellem ›arv og miljø‹. Vi har alle følelser, som vi ikke selv har valgt, men Jesu Kristi evangelium lærer os, at vi har magt til at modstå og ændre vores følelser (efter behov) og sikre os, at de ikke leder os til at nære upassende tanker eller hengive os til syndig adfærd.«6

Livets prøvelser er ikke lette, men det har de heller ikke til hensigt at være. Men uanset vore kampe, så kan vi kalde på guddommelig lærdom, forsoningens kraft og Helligånden til hjælp og trøst.

Vi kan huske, at vi er Guds sønner og døtre, at han skabte os i sit billede, og at hans plan forbereder os til evigt liv. Hvis vi adlyder hans befalinger, vil han ikke tilbageholde nogen velsignelse fra os, som han har lovet os.

NOTER

  1. »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, oktober 2004, s. 49.

  2. Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 416-417.

  3. »Vores moralske miljø«, Stjernen, juli 1992, s. 63-64.

  4. »Glæden ved at følge den store plan for lykke«, Stjernen, jan. 1997, s. 70.

  5. »For tid og al evighed«, Stjernen, jan. 1994, s. 20.

  6. »Tiltrukket af sit eget køn«, Stjernen, marts 1996, s. 15, 17.