2005
Fryd deg over gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium
Januar 2005


BESØKENDE LÆRERINNERS BUDSKAP

Fryd deg over gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium

Velg ydmykt og les de skriftsteder og læresetninger fra dette budskapet som best dekker behovene til de søstrene du besøker. Gi søstrene del i dine erfaringer og ditt vitnesbyrd. Oppfordre dem du underviser, til å gjøre det samme.

Joseph Smith – Historie 1:18-19: «Jeg spurte de personer som sto over meg i lyset, hvilket av alle trossamfunnene som var det rette… Jeg fikk til svar at jeg ikke måtte slutte meg til noen av dem.»

Hvorfor er gjengivelsen en så strålende begivenhet?

President Boyd K. Packer, fungerende president for De tolv apostlers quorum: «Etter Kristi korsfestelse fant det sted et frafall. Ledere begynte å forfekte «en lære som er menneskebud” [Joseph Smith – Historie 1:19]. De tapte myndighetsnøklene og avskar forbindelsen til åpenbaringens kanaler. Denne tapte myndighet kunne ikke ganske enkelt tas tilbake. Den måtte gjengis av personer som hadde myndighetsnøklene i oldtiden.» («Sannhetens banner er reist», Liahona, nov. 2003, s. 24.)

President Gordon B. Hinckley: «Etter århundrer med mørke og lidelse og kamp var tiden moden for å gjengi evangeliet… Denne storslagne dag grydde i året 1820, da en gutt, oppriktig og i tro, gikk inn i en lund og oppløftet sin røst i bønn…

Som svar kom en strålende tilkjennegivelse. Gud, den evige Fader, og den oppstandne Herre Jesus Kristus viste seg og talte med ham. Forhengene som hadde vært lukket det meste av to årtusener, ble trukket til side for å inn- lede evangelieutdelingen i tidenes fylde…

Skjønner dere hvilken plass vi har i det store drama som menneskehetens historie er? Dette er tiden som står i fokus for alt som har hendt tidligere. Dette er tiden med gjengivelse. Dette er gjenopprettelsens tid.» («I den største av alle tidsaldre» Liahona, jan. 2000, s. 88-89.)

Hvordan kan du fryde deg over gjengivelsen?

Eldste Neal A. Maxwell (1926-2004) i De tolv apostlers quorum: «Vi kan best uttrykke vår takknemlighet for denne strålende fylde [av det gjengitte evangelium] ved å utvikle en mer fullkommen kjærlighet til alle mennesker. Og hvorfor skulle vi ikke det, for gjenopprettelsen forteller oss hvem vår neste virkelig er! La vår takknemlighet likeledes komme til uttrykk ved at vi streber etter å bli mer og mer lik Jesus, i egenskap etter egenskap» («Fra begynnelsen», Lys over Norge, jan. 1994, s. 20.)

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum: «Følg Joseph Smiths eksempel og gjenopprettelsens mønster. Vend dere til Skriftene. Knel i bønn. Spør i tro. Lytt til Den hellige ånd. Vit at vår himmelske Fader kjenner deres navn og deres behov, akkurat som han kjente Josephs. Etterlev evangeliet med tålmodighet og standhaftighet.» (Hvordan få et vitnesbyrd om Jesu Kristi gjengitte evangelium» , Liahona, nov. 2003, s. 31.)

Bonnie D. Parkin, Hjelpeforeningens generalpresident: «Få mirakler kan måle seg med gjengivelsens mirakel. Mange har faktisk sitt utspring fra gjengivelsen. Jeg har undervist i diskusjoner sammen med misjonærsøstre. Jeg har hørt dem fortelle denne enkle beretningen om Joseph Smith gang på gang. Og Ånden har alltid båret vitnesbyrd for meg om at dette virkelig fant sted. Det å vite dette selv forandrer i sannhet alt!»