2005
Født på ny ved dåp
Januar 2005


KOM, LYTT TIL EN PROFET RØST

Født på ny ved dåp

Frelseren lærte oss at alle menn og kvinner må bli født på ny. Vår første fødsel finner sted når vi blir født til jorden. Vår annen fødsel begynner når vi blir døpt med vann av en som har Guds prestedømme, og fullføres når vi blir bekreftet.

For noen år siden fortalte Albert Peters om noe han og hans ledsager hadde opplevd med en mann som ble født på ny. En dag gikk de til Atiatis bolig i landsbyen Sasina på Samoa. Der fant de en ubarbert, forkrøplet mann som lå på en seng. Han ville gjerne høre deres budskap. De gjennomgikk første diskusjon, bar vitnesbyrd for ham, og så gikk de. Da de gikk derfra, drøftet de Atiatis tilstand. Han hadde hatt polio for 22 år siden, noe som gjorde at han ikke kunne bruke hverken armer eller ben, så hvordan kunne han noensinne bli døpt, han som var så funksjonshemmet?

Da de besøkte sin nye venn neste dag, var han renvasket og barbert, ja, det var til og med skiftet på sengen. «I dag,» sa han, «begynner jeg å leve igjen, for i går ble mine bønner besvart… I over 20 år har jeg ventet på at noen skulle komme og fortelle meg at de har Kristi sanne evangelium.»

I flere uker underviste de to misjonærene denne oppriktige og intelligente mannen. Han ba dem faste sammen med ham slik at han kunne få styrke til å gå ned i vannet og bli døpt. Nærmeste dåpsbasseng lå 13 kilometer unna. Derfor bar de ham ut i bilen sin og kjørte ham til møtehuset. Deretter løftet eldste Peters og hans ledsager Atiati opp og bar ham til dåpsbassenget. Atiati sa: «Vær så snill og sett meg ned. Dette er den viktigste begivenheten i mitt liv. Jeg vet uten skygge av tvil at dette er den eneste veien til evig frelse. Jeg vil ikke bli båret til min frelse!» De satte Atiati ned. Med store anstrengelser greide han å komme seg på bena. Mannen som hadde ligget uten å røre seg i 20 år, sto nå på sine ben. Langsomt og med ett ustøtt skritt om gangen gikk Atiati nedover trinnene og ut i vannet hvor den forbausede misjonæren tok ham i hånden og døpte ham.

Han fortalte eldste Peters at han visste han ville greie å gå den dagen han skulle døpes. Han sa: «Ettersom tro kan flytte et gjenstridig fjell, var det ikke tvil i min sjel om at den ville helbrede disse lemmene mine.» (Se «Et skjelvende skritt om gangen», Lys over Norge, juni 1995, s. 28-31.) Jeg tror vi kan si at Atiati virkelig ble født på ny!

Når vi blir døpt, blir vi i likhet med Atiati åndelig født av Gud og berettiget til å få hans bilde i vårt ansikt. Nephi sa at dåp er porten, «og så kommer en forlatelse for deres synder ved ild og ved Den Hellige Ånd» (2. Nephi 31:17). Dåpens port åpner veien til flere pakter og velsignelser.

Fra en generalkonfe-ransetale som ble holdt i april 2001.

Bønn

Bønn er en av vår himmelske Faders store velsignelser til oss. Vi er i stand til å tale direkte til ham – himmelens store Gud – når som helst og hvor som helst.

Det er mange forskjellige slags bønner og mange forskjellige tidspunkter da folk ofte holder en bønn. Her ser du bilder av noen som du kan fargelegge. Når du fargelegger bildene, skriver du under dem hva slags bønn det er. For eksempel, det første bildet representerer velsignelse av nadverden. Så kan du snakke med familien din om hvem som kan holde de forskjellige bønnene, hva den personen som holder bønnen, kan be om, og når bønnen blir holdt.

Heng de fargelagte bildene et sted hvor du ofte kan se dem, slik at de kan minne deg om den store velsignelse som bønn er.