2005
PLANEN FOR LYKKE
Januar 2005


SAMLINGSSTUNDEN

PLANEN FOR LYKKE

«For se, dette er min gjerning og min herlighet – å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv» (Moses 1:39).

Mange vil gjerne vite hvor de kom fra, hvorfor de er her, og hvor de går hen. Vår himmelske Faders plan for lykke besvarer disse spørsmålene.

Før vi ble født, levde vi alle sammen i himmelen med vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Vi lærte og utviklet oss så mye vi kunne. Men til slutt samlet vår himmelske Fader alle sine barn til et råd og fortalte oss at for å bli som ham måtte vi forlate himmelen for en tid. Han ville skape en jord til oss, han ville gi oss frihet til å velge mellom godt og ondt, og han ville vise oss hvordan vi kunne vite hva som er godt. Han ville sørge for en Frelser slik at vi kunne omvende oss når vi hadde syndet, og likevel komme tilbake til ham.

Vi kom til jorden for å få et legeme og vandre i tro. Vi kan ikke huske vårt hjem i himmelen, men vi kan velge det rette ved å følge Jesu eksempel, adlyde våre foreldre og etterleve Mine evangelienormer.

Når vi dør, skal vi alle leve igjen på grunn av Jesu Kristi forsoning. Han overvant døden ved oppstandelsen, og alle skal oppstå. Han overvant også synd, og de som har tro, omvender seg, blir døpt, mottar Den hellige ånd og holder budene, vil vende tilbake for å bo hos vår himmelske Fader og Jesus Kristus. De vil motta den gave som er evig liv, som er det planen for lykke dreier seg om.

Hefte med frelsesplanen

Ta side B9 ut av bladet, og lim den på tykt papir. Klipp langs de heltrukne strekene. Lim den andre strimmelen til den første på anvist plass. Brett frem og tilbake langs de brutte strekene.

Idéer til samlingsstunden

  1. 1. Del Primær i syv grupper, og gi hver gruppe et skriftsted om én av de syv dagene under skapelsen (se 1. Mosebok 1:3-2:3, Moses 2:3-3:3). Be hver gruppe tegne bilder av den delen av skapelsen. Be dem deretter holde opp tegningene og si skriftstedet sitt. Gå fra 1. dag til 7. dag. La barna feste bildene sine på en stor sirkel som forestiller jorden. Forklar at vår himmelske Fader skapte verden for oss fordi han elsker oss. Vi viser vår kjærlighet til vår himmelske Fader ved å behandle hans skaperverk med ærbødighet.

  2. 2. Skriv ordene i 3. trosartikkel på tavlen med mange andre ord innimellom. Mens dere gjentar trosartikkelen, lar du noen barn stryke ut de ekstra ordene. Gjenta trosartikkelen sammen flere ganger. Stryk så ut ordene i trosartikkelen ett om gangen til barna kan gjenta den uten hjelp. Forklar at forsoningen er todelt: (1) Jesus Kristus overvant fallet og fysisk død ved oppstandelsen. Alle som noen gang har levd, skal oppstå. (2) Jesus Kristus overvant også åndelig død for oss ved å påta seg våre synder. For å bli frelst fra våre synder må vi være lydige mot evangeliets lover og ordinanser. Lag en fremstilling av det celestiale rike, for eksempel en sol. Klipp den i puslespillbiter. På hver bit skriver du et skriftsted som handler om lover (for eksempel: tiende, Visdomsordet, tilgivelse) og ordinanser (dåp, nadverd). Del ut de bitene du har til like mange grupper av barn. La gruppene finne skriftstedet, forklare loven eller ordinansen og plassere biten på puslespillet.