2005
SKAPT I GUDS BILDE, TIL MANN OG KVINNE
Januar 2005


STYRK FAMILIEN

SKAPT I GUDS BILDE, TIL MANN OG KVINNE

En serie som gir innsikt når du studerer og bruker «Familien – En erklæring til verden».

«Alle mennesker – menn og kvinner – er skapt i Guds bilde. Hver især er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og et guddommelig potensial. Kjønn er en grunnleggende del av enkeltmenneskets førjordiske, jordiske og evige identitet og hensikt.»1

I begynnelsen

«Mennesket var også i begynnelsen hos Gud,» erklærte Herren. «Intelligens, eller sannhetens lys, ble ikke skapt eller dannet, og kan heller ikke bli det» (L&p 93:29).

Lite er åpenbart om den prosess hvorved vi ble Guds åndebarn, men vi forstår at himmelske foreldre organiserte åndelegemer for oss og at disse åndelegemer huset intelligens, eller lys og sannhet, som «er uavhengig i den sfære hvor Gud har satt den, til å handle for seg selv» (L&p 93:30). Derfor er handlefrihet, intelligente veseners evne og frihet til å velge mellom den ene eller den andre retning – med den ansvarlighet som følger med – et evig prinsipp.

Guds avkom

Mange religioner lærer at menneskene er Guds barn, men deres oppfatning av ham utelukker ofte ethvert bånd som ligner et foreldre-barn-forhold. Profeten Joseph Smith forkynte et langt enklere og mer fornuftig forhold: «Gud selv var en gang som vi er nå, og er et opphøyet menneske som sitter på sin trone i hine himler! Det er den store hemmelighet. Dersom sløret revnet i dag, og den store Gud, som holder denne verden i dens bane … skulle gjøre seg selv synlig … , ville dere se ham i et menneskes skikkelse – slik dere selv er i et menneskes person, bilde og skikkelse; for Adam ble skapt i Guds form, i hans bilde og etter hans lignelse og mottok belæring fra og vandret, talte og samtalte med ham som et menneske taler og meddeler seg til et annet.»2

Vi tilhører Guds familie. Vi er hans sønner og døtre, skapt i himmelske foreldres bilde. «Den største åpenbaring som noen gang er blitt gitt oss,» har president Boyd K. Packer, fungerende president for De tolv apostlers quorum, sagt, «er den guddommelige sannhet at vi er Guds barn, og at vi, i kraft av vår skapelse, er forskjellige fra alle andre levende vesener. (Se Moses 6:8-10, 22, 59.) Ingen idé har vært mer ødeleggende for lykken, ingen filosofi har forårsaket større sorg, mer pine og skade, ingen idé har gjort mer for å ødelegge familien enn den at vi ikke er Guds avkom, bare avanserte dyr som må følge våre kjødelige lyster.»3

Kjønn er evig og nødvendig

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum har sagt at vi ble skapt som Guds sønner og døtre «åndelig i din førjordiske tilværelse, da du bodde i din himmelske Faders nærhet. Ditt kjønn eksisterte før du kom til jorden».4

Kjønn er en del av vår evige identitet og er nødvendig for vår evige fremgang. President Packer forklarte: «Planen for lykke krever en rettferdig forening av det mannlige og det kvinnelige, mann og kvinne, mann og hustru… Det ble skapt et legeme i Guds bilde for Adam, og han ble ført inn i haven. Til å begynne med var Adam alene… Men alene kunne han ikke oppfylle sin skapelses mål. Det ville han heller ikke sammen med en annen mann. Hverken alene eller sammen med andre menn kunne Adam gå fremover. Det ville heller ikke Eva kunne gjort sammen med en annen kvinne. Slik var det da, og slik er det også i dag. Eva, en medhjelper, ble skapt. Ekteskapet ble innstiftet.»5

Handlefrihet og det å bli tiltrukket av det samme kjønn

Det hersker utbredt forvirring om kjønn i dag. Noen menn og kvinner tiltrekkes av samme kjønn – en stor prøvelse for dem som ønsker å være lydige mot Guds bud. Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum har tatt for seg dette emnet: «[Satan] prøver å underminere prinsippet om personlig ansvar, å overtale oss til å misbruke vår hellige formeringskraft, å hindre at verdige menn og kvinner inngår ekteskap og setter barn til verden, og skape forvirring angående hva det betyr å være mann eller kvinne… Noen følelser ser ut til å være medfødt. Andre kan spores tilbake til jordiske erfaringer. Atter andre følelser ser ut til å bli ervervet fra et komplisert vekselspill mellom natur og oppdragelse. Vi har alle enkelte følelser som vi ikke har valgt, men Jesu Kristi evangelium lærer oss at vi likevel har evnen til å motstå og rette opp våre følelser (i den grad det er nødvendig) og forvisse oss om at de ikke leder til upassende tanker eller at vi innlater oss på syndig adferd.»6

Jordelivets prøvelser er ikke lette, det er heller ikke meningen. Men uansett hva vi strever med, kan vi trekke på guddommelige læresetninger, forsoningens kraft og Den hellige ånd som hjelp og trøst.

Vi kan huske at vi er Guds sønner og døtre, at han skapte oss i sitt bilde, og at hans plan forbereder oss til evig liv. Hvis vi adlyder hans bud, vil han ikke holde tilbake noen av de velsignelsene han har lovet.

NOTER

  1. «Familien – en erklæring til verden», Liahona, okt. 2004, s. 49.

  2. Se Profeten Joseph Smiths læresetninger, s. 262.

  3. «Vårt moralske miljø», Lys over Norge, juni 1992, s. 63.

  4. «Gleden ved å følge den store plan for lykke», Lys over Norge, jan. 1997, s. 70.

  5. «For tid og all evighet», Lys over Norge, jan. 1994, s. 20.

  6. «Tiltrukket av samme kjønn», Liahona, mars 1996, s. 15, 16, 17.