2010-2019
Kraft til at overvinde Modstanderen
Oktoberkonferencen 2019


Kraft til at overvinde Modstanderen

Hvordan finder vi fred, husker, hvem vi er, og overvinder Modstanderens tre metoder?

Brødre og søstre, tak for alt, hvad I gør for at blive og for at hjælpe andre med at blive Jesu Kristi sande følgere og nyde velsignelserne ved det hellige tempel. Tak for jeres godhed. I er vidunderlige, I er smukke.

Det er min bøn, at vi vil genkende Helligåndens bekræftende indflydelse, når vi kommer til fuldt ud at forstå, at vi er Guds børn. I »Familien: En proklamation til verden« står der: »Alle mennesker – mænd og kvinder – er skabt i Guds billede. Hver enkelt er en højt elsket søn eller datter af himmelske forældre, og som sådan besidder hver enkelt guddommelige egenskaber og muligheder.«1 Vi er »udvalgte ånder, som [er] blevet holdt tilbage for at komme frem i tidernes fylde for at være med til at lægge grundvolden til det store sidstedagesværk.«2 Præsident Russell M. Nelson har sagt: »I blev undervist i åndeverdenen for at forberede jer på alt, I ville møde her i den sidste del af de sidste dage (se L&P 138:56). Den undervisning ligger stadig i jer!«3

I er Guds udvalgte sønner og døtre. I har kraften til at overvinde Modstanderen. Imidlertid er Modstanderen klar over, hvem I er. Han kender jeres guddommelige arv og forsøger at begrænse jeres jordiske og himmelske potentiale ved at anvende disse tre metoder:

  • Bedrag

  • Forstyrrelse

  • Modløshed

Bedrag

Modstanderen anvendte bedrag på Moses’ tid. Herren erklærede til Moses:

»Se, du er min søn;

Jeg har en gerning til dig … og du er i min Enbårnes billede.«4

Kort tid efter dette herlige syn forsøgte Satan at bedrage Moses. De ord, han brugte, er interessante: »Moses, menneskesøn, tilbed mig.«5 Bedraget lå ikke kun i opfordringen til at tilbede Satan, men bedraget lå også i den måde, hvorpå han beskrev Moses som menneskesøn. Husk, at Herren netop havde fortalt Moses, at han var Guds søn, skabt i den Enbårnes billede.

Modstanderen var ubønhørlig i sit forsøg på at bedrage Moses, men Moses stod imod: »Vig bort fra mig, Satan, for kun denne ene Gud, som er herlighedens Gud, vil jeg tilbede.«6 Moses huskede, hvem han var, nemlig Guds søn.

Herrens ord til Moses gælder for jer og mig. Vi er skabt i Guds eget billede, og han har et værk, som vi skal udføre. Modstanderen forsøger at bedrage ved at få os til at glemme, hvem vi virkelig er. Hvis vi ikke forstår, hvem vi er, så er det svært at indse, hvem vi kan blive.

Forstyrrelse

Modstanderen forsøger også at lede os væk fra Kristus og hans pagtssti. Ældste Ronald A. Rasband har fortalt følgende: »Modstanderens plan er at distrahere os fra de åndelige vidnesbyrd, hvorimod det er Herrens ønske at oplyse og engagere os i sit værk.«7

I vor tid er der mange former for forstyrrelser, deriblandt Twitter, Facebook, Instagram, virtual reality-spil og meget mere. Disse teknologiske fremskridt er forbløffende, men hvis vi ikke passer på, kan de aflede os, så vi ikke opnår vores guddommelige potentiale. Ved at bruge dem på en passende måde kan det fremkalde himlens kraft og give os mulighed for at være vidne til mirakler, når vi søger efter at indsamle det spredte Israel på begge sider af sløret.

Lad os være forsigtige og ikke skødesløse i vores brug af teknologi.8 Søg konstant efter måder, hvorpå teknologien kan drage os nærmere til Frelseren og lade os udføre hans værk, mens vi forbereder os til hans andet komme.

Modløshed

Endelig ønsker Modstanderen, at vi bliver modløse. Vi kan blive modløse, når vi sammenligner os med andre eller føler, at vi ikke lever op til forventninger, herunder vores egne.

Da jeg skulle påbegynde min doktorgrad, blev jeg modløs. Det år blev der kun optaget fire studerende, og de andre studerende var fremragende. De havde højere karakterer og mere arbejdserfaring i lederstillinger, og de udstrålede tillid til deres evner. Efter mine første to uger i uddannelsen begyndte modløshed og tvivl at bide sig fast. Det overvældede mig næsten.

Jeg besluttede, at hvis jeg skulle fuldføre denne fireårs-uddannelse, skulle jeg læse hele Mormons Bog hvert semester. Hver dag, når jeg læste, erkendte jeg Frelserens udtalelse om, at Helligånden ville lære mig alt og ville minde mig om alt.9 Det bekræftede på ny, hvem jeg er som Guds søn, mindede mig om ikke at sammenligne mig med andre og gav mig troen på min guddommelige rolle med at få succes.10

Mine kære venner, lad ikke nogen som helst stjæle jeres lykke. Sammenlign ikke jer selv med andre. Husk disse kærlige ord fra Frelseren: »Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!«11

Hvordan gør vi så det? Hvordan finder vi denne fred, husker, hvem vi er, og overvinder Modstanderens tre metoder?

For det første: Husk, at det første og største bud er at elske Gud af hele vores hjerte, kraft, sind og styrke.12 Alt, hvad vi gør, bør være motiveret af vores kærlighed til ham og hans Søn. Når vi udvikler vores kærlighed til dem ved at holde deres befalinger, øges vores evne til at elske os selv og til at elske andre. Vi begynder at tjene familie, venner og naboer, fordi vi kommer til at se dem, som Frelseren ser dem, som Guds sønner og døtre.13

For det andet: Bed til Faderen i Jesu Kristi navn hver dag, hver dag, hver dag.14 Det er gennem bøn, vi kan mærke Guds kærlighed og vise vores kærlighed til ham. Gennem bøn udtrykker vi taknemmelighed og beder om styrken og modet til at underordne os Guds vilje og blive vejledt i alt.

Jeg opmuntrer jer til at »bed[e] til Faderen med hjertets hele styrke om, at I må blive fyldt af denne kærlighed … så I kan blive Guds sønner [og døtre], så vi, når han viser sig, vil være som han.«15

For det tredje: Læs og studér Mormons bog hver dag, hver dag, hver dag.16 Mit studium i Mormons Bog plejer at gå bedre, når jeg læser med et spørgsmål i tankerne. Når vi læser med et spørgsmål, kan vi modtage åbenbaring og indse, at profeten Joseph Smith talte sandt, da han sagde: »Mormons Bog [er] den mest korrekte bog på jorden og … et menneske [vil] komme Gud nærmere ved at efterleve forskrifterne i den end i nogen anden bog.«17 Mormons Bog indeholder Kristi ord og hjælper os til at huske, hvem vi er.

Endelig: Tag bønsomt del i nadveren hver uge, hver uge, hver uge. Det er gennem pagter og præstedømmets ordinancer, herunder nadveren, at guddommelighedens kraft tilkendegives i vores liv.18 Ældste David A. Bednar har sagt: »Nadverordinancen er en hellig og gentagen invitation til oprigtig omvendelse og åndelig fornyelse. Selve den handling at deltage i nadveren giver ikke i sig selv forladelse for vores synder. Men hvis vi har forberedt os samvittighedsfuldt og deltager i denne hellige ordinance med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, så har vi løftet om, at vi altid vil have Herrens Ånd hos os.«19

Når vi ydmygt nyder nadveren, husker vi Jesu lidelser i den hellige have ved navn Getsemane og hans offer på korset. Vi udtrykker taknemmelighed over for Faderen for at have sendt sin enbårne Søn, vor Forløser, og viser vores villighed til at holde hans befalinger og altid erindre ham.20 Der er en åndelig indsigt forbundet med nadveren. Den er personlig, den er kraftfuld, og der er behov for den.

Mine venner, jeg lover, at når vi stræber efter at elske Gud af hele vores hjerte, beder i Jesu Kristi navn, studerer Mormons Bog og bønsomt nyder nadveren, får vi evnen til, med Herrens styrke, at overvinde Modstanderens bedrageriske metoder, minimere forstyrrelser, der begrænser vores guddommelige potentiale, og modstå den modløshed, der reducerer vores evne til at føle vor himmelske Faders og hans Søns kærlighed. Vi kommer til fuldt ud at forstå, hvem vi er som Guds sønner og døtre.

Brødre og søstre, jeg deler min kærlighed med jer, og jeg erklærer til jer mit vidnesbyrd om, at jeg ved, at vor himmelske Fader lever, og at Jesus er Kristus. Jeg elsker dem. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Guds rige på jorden. Vi har en guddommelig opgave med at indsamle Israel og forberede verden til Messias’ andet komme. I Jesu Kristi navn. Amen.