2010-2019
Gennem skyer og solskin, Herre, bliv hos mig!
Oktoberkonferencen 2019


Gennem skyer og solskin, Herre, bliv hos mig!

Jeg bærer vidnesbyrd om, at Herren »gennem skyer og solskin« vil blive hos os, at vores »trængsler [kan blive] opslugt i glæden over Kristus«.

En af vores elskede sange lyder oversat fra engelsk: »Gennem skyer og solskin, Herre, bliv hos mig!«1 Jeg var engang på et fly, da det nærmede sig en stor storm. Fra mit vindue kunne jeg se et tykt tæppe af skyer under os. Stråler fra den nedgående sol reflekterede sig i skyerne og fik dem til at lyse ekstra klart. Kort efter steg flyet ned gennem de tunge skyer, og vi blev pludselig indhyllet i et tykt mørke, der fuldstændig skærmede for det skarpe lys, vi lige havde set et øjeblik forinden.2

Billede
Stråler fra en solnedgang
Billede
Mørke skyer

Der kan også danne sig sorte skyer i vores liv, der kan gøre os blinde for Guds lys, og endda få os til at tvivle på, at lyset stadig findes. Nogle af disse skyer består af depression, angst og andre former for psykiske og følelsesmæssige lidelser. De kan forvrænge den måde, vi opfatter os selv, andre, ja selv Gud på. De påvirker kvinder og mænd i alle aldre fra alle dele af verden.

På samme måde kan skepsissens ufølsomme sky, som kan påvirke andre, der ikke har oplevet disse udfordringer, være skadende. Ligesom alle andre dele af kroppen er hjernen genstand for sygdom, traume og kemisk ubalance. Når vores sind lider, er det passende at søge hjælp fra Gud, dem omkring os og fra læger og psykologer.

»Alle mennesker – mænd og kvinder – er skabt i Guds billede. Hver enkelt er en højt elsket søn eller datter af himmelske forældre, og … vi besidder hver enkelt guddommelige egenskaber og muligheder.«3 Ligesom vores himmelske Forældre og vor Frelser har vi et fysisk legeme4 og oplever forskellige følelser.5

Mine kære søstre, det er normalt at være ked af det eller bekymret engang imellem. Det er naturligt at opleve sorg og angst.6 Men hvis vi konstant er kede af det, og hvis vores smerte hindrer vores evne til at føle vor himmelske Faders og hans Søns kærlighed og Helligåndens påvirkning, er det muligt, at vi lider af depression, angst eller en anden psykisk sygdom.

Min datter skrev engang: »Der var et tidspunkt … [hvor] jeg var ekstremt ked af det hele tiden. Jeg troede altid, at sorg var noget at skamme sig over, og at det var et svaghedstegn. Så jeg holdt min sorg for mig selv … Jeg følte mig helt værdiløs.«7

En ven beskrev det på denne måde: »Siden min tidlige barndom har jeg konstant kæmpet med følelser af håbløshed, mørke, ensomhed og frygt, samt en fornemmelse af, at jeg er ødelagt eller defekt. Jeg gjorde alt for at skjule min smerte og altid give indtrykket af, at jeg havde det godt og var stærk.«8

Mine kære venner, det kan ske for hvem som helst – især når vi, som troende på planen for lykke, lægger unødige byrder på os selv ved at tænke, at vi skal være fuldkomne nu. Sådanne tanker kan være overvældende. Det er en proces at opnå fuldkommenhed, og den vil finde sted igennem vores jordiske liv og derudover – og kun gennem Jesu Kristi nåde.9

I modsætning hertil giver vi, når vi åbner op om vores følelsesmæssige udfordringer og indrømmer, at vi ikke er fuldkomne, andre tilladelse til at dele deres udfordringer. Sammen kan vi indse, at der er håb, og at vi ikke behøver at lide alene.10

Billede
Håb på det andet komme

Som Jesu Kristi disciple har vi indgået en pagt med Gud om, at vi »er villige til at bære hinandens byrder« og »sørge med dem, der sørger«.11 Det kan omfatte at blive informeret om psykiske sygdomme, finde ressourcer, der kan være behjælpelige med disse udfordringer og i sidste ende bringe os selv og andre til Kristus, der er helbredelsens Mester.12 Selv hvis vi ikke ved, hvordan vi kan relatere til det, andre går igennem, kan det at validere, at deres smerte er virkelig, være et vigtigt første skridt mod at finde forståelse og heling.13

I nogle tilfælde kan årsagen til depressionen eller angsten findes, mens det andre gange kan være sværere at skelne.14 Vores hjerne kan lide på grund af stress15 eller svimlende træthed,16 der nogle gange kan forbedres gennem tilpasninger i kost, søvn og motion. Andre gange kan der også være brug for terapi eller medicin under vejledning fra professionelle.

Ubehandlet psykisk eller følelsesmæssig sygdom kan føre til øget isolation, misforståelser, ødelagte forhold, selvskade og til og med selvmord. Jeg kender det personligt, da min egen far begik selvmord for mange år siden. Hans død var chokerende og hjerteskærende for min familie og mig. Det har taget mig årevis at bearbejde min sorg, og det er først for nylig, at jeg har lært, at ved at tale om selvmord på passende vis hjælper det faktisk med at forhindre snarere end at opfordre til det.17 Jeg har nu talt åbent om min fars død med mine børn og har oplevet den heling, Frelseren kan give på begge sider af sløret.18

Desværre er der mange, som lider af alvorlig depression, der tager afstand til deres medhellige, da de føler, at de ikke passer ind i en eller anden fiktiv form. Vi kan hjælpe dem til at vide og føle, at de virkelig hører til hos os. Det er vigtigt at anerkende, at depression ikke er resultatet af svaghed, og sædvanligvis heller ikke resultatet af synd.19 Den »trives i hemmelighed, men krymper med empati«.20 Sammen kan vi bryde gennem skyerne af isolation og stigma, så byrden af skam løftes, og helingens mirakler kan finde sted.

Under sin jordiske tjenestegerning helbredte Jesus Kristus de syge og lidende, men hver person måtte udvise tro på ham og handle for at modtage hans helbredelse. Nogle gik lange afstande, andre udstrakte deres hånd for at røre hans klædning, og andre måtte bæres til ham for at blive helbredt.21 Når det gælder helbredelse, har vi så ikke alle desperat brug for ham? »Er vi ikke alle tiggere?«22

Lad os følge Frelserens sti og øge vores barmhjertighed, mindske vores tendens til at dømme og holde op med at være kontrollører af andres åndelighed. En af de største gaver, vi kan give, er at lytte i kærlighed, og vi kan måske være med til at bære eller løfte de tunge skyer, der kvæler vores kære og venner,23 så de gennem vores kærlighed igen kan føle Helligånden og opfatte lyset, der stammer fra Jesus Kristus.

Hvis I konstant er omgivet af en »tåge af mørke«,24 så vend jer til vor himmelske Fader. Intet, I har oplevet, kan ændre den evige sandhed, at I er hans barn, og at han elsker jer.25 Husk, at Kristus er jeres Frelser og Forløser, og at Gud er jeres Fader. De forstår. Forestil jer, at de står ved jeres side og lytter og støtter.26 »[De vil] trøste jer i jeres trængsler.«27 Gør alt, I kan, og stol på Herrens forsonende nåde.

Jeres lidelser definerer jer ikke, men de kan forædle jer.28 På grund af en »torn i kødet«29 kan I få evnen til at have større barmhjertighed for andre. Del efter Helligåndens vejledning jeres historie for at »bistå de svage, opløft[e] de nedhængende hænder, og styrk[e] de matte knæ.«30

Lad os til dem af os, der nu kæmper eller støtter en, der kæmper, være villige til at følge Guds befalinger, så vi altid kan have hans Ånd hos os.31 Lad os gøre de »små og enkle ting«,32 der vil give os åndelig styrke. Som præsident Russell M. Nelson har sagt: »Intet åbner himlen som kombinationen af øget renhed, nøjagtig lydighed, oprigtig søgen, dagligt at mætte sig med Kristi ord i Mormons Bog og regelmæssigt afsat tid til tempeltjeneste og slægtsforskning.«33

Billede
Frelseren helbreder

Lad os huske på, at vor Frelser, Jesus Kristus har »påtage[t] sig [vores] skrøbeligheder, så hans indre kan fyldes med barmhjertighed, hvad angår kødet, så han … kan vide, hvorledes han kan bistå [os], hvad angår [vores] skrøbeligheder.«34 Han kom for at bringe »lægedom til dem, hvis hjerte er knust … for at trøste alle, der sørger … give … sørgende hovedpynt i stedet for aske, glædens olie i stedet for sørgedragt og lovsang i stedet for svigtende mod.«35

Billede
Det andet komme

Jeg bærer vidnesbyrd om, at Herren »gennem skyer og solskin« vil blive hos os, at vores »trængsler [kan blive] opslugt i glæden over Kristus«,36 og at »det er ved nåde, at vi bliver frelst, efter alt hvad vi kan gøre.«37 Jeg vidner om, at Jesus Kristus vender tilbage til jorden med »helbredelse« i sine vinger.38 I sidste ende vil han »tørre hver tåre af [vores] øjne, og [der] skal ikke være mere … sorg«.39 For alle, der vil komme »til Kristus, og bliv[e] fuldkommengjort i ham«,40 går »sol[en] ikke ned … for Herren er [vores] evige lys, og [vores] sørgedage er forbi.«41 I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. »Abide with Me!«, Hymns, nr. 166.

  2. Da vi var over skyerne, kunne vi ikke forestille os det mørke, der lå blot nogle få meter under os, og da vi var indhyllet i mørket nedenunder, var det svært at forestille sig solens stråler, blot nogle få meter over os.

  3. »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, maj 2017, s. 145.

  4. »Ånden og legemet udgør menneskets sjæl« (L&P 88:15). »Jeres legeme er tempel for jeres ånd. Og måden, I bruger legemet på, påvirker jeres ånd« (Russell M. Nelson, »Beslutninger om evigheden«, Liahona, nov. 2013, s.107).

  5. Se fx Es 65:19; Luk 7:13; 3 Ne 17:6-7; Moses 7:28. Ved at lære at genkende og værdsætte vores følelser kan det hjælpe os til at bruge dem konstruktivt til at blive mere som vor Frelser, Jesus Kristus.

  6. Se »Sadness and Depression«, kidshealth.org/en/kids/depression.html.

  7. Hermana Elena Aburto, blog, hermanaelenaaburto.blogspot.com/2015/08. Hun skrev også:

    »Prøvelsen gav mig en mulighed for virkelig at udøve min tro på frelsesplanen. For jeg vidste, at min himmelske Fader elsker mig, og at han havde en plan kun til mig, og at Kristus forstod præcist det, jeg gennemgik«.

    »Gud gør dig ikke til skamme, når du mangler en færdighed. Han hjælper dig med glæde til at forbedre og omvende dig. Han forventer ikke, at du ordner alt på en gang. Du behøver ikke at gøre dette alene« (iwillhealthee.blogspot.com/2018/09).

  8. Personlig brevveksling. Hun skrev også: »Den helende balsam fra Frelserens forsoning har været den største kilde til fred og tilflugt gennem min rejse. Når jeg føler mig alene i min kamp, bliver jeg mindet om, at han allerede på mine vegne har oplevet præcist det, jeg gennemgår … Der er så meget håb i at vide, at mit fremtidige fuldkomne, opstandne legeme ikke vil blive plaget af denne jordiske [lidelse].«

  9. Se Russell M. Nelson, »Fuldkommengørelse venter«, Stjernen, jan. 1996, s. 86-88; Jeffrey R. Holland, »Så vær da fuldkomne – i sidste ende«, Liahona, nov. 2017, s. 40-42; J. Devn Cornish, »Er jeg god nok? Vil jeg klare det?«, Liahona, nov. 2016, s. 32-34; Cecil O. Samuelson, »What Does It Mean to Be Perfect?«, New Era, jan. 2006, s. 10-13.

  10. Det er vigtigt at tale om disse sager med vores børn, familie og venner, i vores hjem, menighed og samfund.

  11. Mosi 18:8-9.

  12. Se Russell M. Nelson, »Jesus Kristus – helbredelsens mester«, Liahona, nov. 2005, s. 85-88; Carole M. Stephens, »Helbredelsens Mester«, Liahona, nov. 2016, s. 9-12.

  13. Det kan være nyttigt at vide, hvordan man genkender symptomer hos sig selv og andre. Vi kan også lære at opdage unøjagtige eller usunde tankemønstre, og hvordan man erstatter dem med mere præcise og sunde tanker.

  14. Depression kan også komme af positive livsændringer – som f.eks. fødslen af et barn eller et nyt job – og kan forekomme, når det går godt for en person.

  15. Se »Understanding Stress«, Adjusting to Missionary Life, 2013, s. 5-10.

  16. Se Jeffrey R. Holland, »Som et kar, der kastes bort«, Liahona, nov. 2013, s. 40.

  17. Se Dale G. Renlund, »Understanding Suicide« (video), ChurchofJesusChrist.org; »Talking about Suicide« (video), ChurchofJesusChrist.org; Kenishi Shimokawa, »Selvmord: Forstå advarselstegnene og hvordan man forebygger«, Liahona, okt. 2016, s. 18-23.

  18. »Helbredelsesprocessen kræver et barns tro på det uomtvistelige faktum, at vor Fader i himlen elsker dig og har tilvejebragt en vej til helbredelse. Hans elskede Søn, Jesus Kristus, nedlagde sit liv for at tilvejebringe denne helbredelse. Men der er ingen trylleformular, ingen helende balsam, ej heller er der en let vej til at råde helt bod på det. Kuren kræver en grundlæggende tro på Jesus Kristus og hans uendelige evne til at helbrede« (Richard G. Scott, »Helbredelse fra misbrugets ødelæggende konsekvenser«, Liahona, maj 2008, s. 42). Når der er et problem, har vi tendens til at forsøge at ordne det. Men vi behøver ikke at være ene om at løse vores egne og andres problemer. Vi behøver ikke at gøre alt selv. Ved mere end en lejlighed i mit liv har jeg henvendt mig til terapeuter for hjælp til at håndtere svære situationer.

  19. Se Joh 9:1-7.

  20. Jane Clayson Johnson, Silent Souls Weeping, 2018, s. 197.

  21. Se Matt 9:2-7, 20-22; 14:35-36; Mark 1:40-42; 2:3-5; 3 Ne 17:6-7.

  22. Mosi 4:19; se også Jeffrey R. Holland, »Er vi ikke alle tiggere?«, Liahona, nov. 2014, s. 40-42.

  23. Se Rom 2:19; 13:12; se også Jeffrey R. Holland, »Come unto Me«, foredrag på Brigham Young University 2. mar. 1997, speeches.byu.edu.

  24. 1 Ne 8:23-24; se også 1 Ne 12:4, 17; 3 Ne 8:22.

  25. Se Sl 82:6; Rom 8:16-18; L&P 24:1; 76:24; Moses 1:1-39.

  26. Se Adjusting to Missionary Life, s. 20; se også Mika 7:8; Matt 4:16; Luk 1:78-79; Joh 8:12.

  27. Jakob 3:1; se også Ef 5:8; Kol 1:10-14; Mosi 24:13-14; Alma 38:5. Læs jeres patriarkalske velsignelse, eller bed om en præstedømmevelsignelse, så I kan høre og huske, hvor meget vor himmelske Fader elsker jer og ønsker at velsigne jer.

  28. Se 2 Kor 4:16-18; L&P 121:7-8, 33; 122:5-9.

  29. 2 Kor 12:7.

  30. L&P 81:5; se også Es 35:3.

  31. Se Moro 4:3; L&P 20:77.

  32. Alma 37:6.

  33. Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 95.

  34. Alma 7:12; se også Es 53:4; 2 Ne 9:21; Mosi 14:4.

  35. Es 61:1-3; se også Luk 4:18.

  36. Alma 31:38; se også Alma 32:43; 33:23.

  37. 2 Ne 25:23.

  38. Mal 3:20; 3 Ne 25:2.

  39. Åb 21:4.

  40. Moro 10:32.

  41. Es 60:20.