2010-2019
En generation, der er modstandsdygtig overfor synd
April 2017


En generation, der er modstandsdygtig over for synd

Når I underviser, leder og elsker børn, kan I modtage personlig åbenbaring, der vil bistå jer i at opfostre og berede tapre børn, der er modstandsdygtige over for synd.

For halvandet år siden talte præsident Russell M. Nelson om behovet for »at undervise og opdrage en generation til at blive modstandsdygtig over for synd.«1 Den vending – »en generation, der er modstandsdygtig overfor synd« – vakte en dyb, åndelig genklang hos mig.

Vi ærer børn, der stræber efter at være rene og lydige. Jeg har været vidne til styrken hos mange børn over hele jorden. De er robuste, »standhaftige og urokkelige«2 i flere forskellige vanskelige omstændigheder og miljøer. Disse børn forstår deres guddommelige identitet, mærker vor himmelske Faders kærlighed og søger efter at gøre hans vilje.

Der er dog børn, der kæmper med at være »standhaftige og urokkelige«, og hvis skrøbelige sind bliver såret.3 De bliver angrebet fra alle sider af »Modstanderens … brændende pile«4 og har brug for forstærkning og støtte. De er en overvældende motivation for os til at stå frem og kæmpe mod synd for at bringe vores børn til Kristus.

Lyt til, hvad ældste Bruce R. McConkie sagde for næsten 43 år siden:

»Som medlemmer af kirken er vi midt i en voldsom kamp. Vi er midt i en krig. Vi har stillet os på Kristi side og skal nu kæmpe mod Lucifer …

Den store krig, som raser til alle sider, og som desværre resulterer i, at mange falder, nogle for aldrig at rejse sig igen, er ikke noget nyt …

Der findes ingen neutrale … i denne krig«.5

Denne krig fortsætter i dag med øget intensitet. Denne krig berører os alle, og vores børn står i fronten overfor modstanderens styrker. Derfor intensiveres behovet for, at vi styrker vores åndelige strategier.

At styrke børn, så de er modstandsdygtige over for synd, er en opgave og en velsignelse for forældre, bedsteforældre, familiemedlemmer, lærere og ledere. Vi har hver især et ansvar for at hjælpe. Herren har dog især bedt forældre om at lære deres børn at »forstå læren om omvendelse, tro på Kristus, den levende Guds Søn, og om dåb og Helligåndsgaven« og »at bede og at vandre retskaffent for Herren«.6

Hvordan vi kan »opdrage [vores] børn i lys og sandhed«,7 kan være et udfordrende spørgsmål, siden det er forskelligt for hver familie og hvert barn, men vor himmelske Fader har givet nogle universelle retningslinjer, som vil hjælpe os. Ånden vil inspirere os til, hvordan vi bedst kan tilføre vores børn åndelighed.

For det første er det altafgørende, at man har en forståelse af betydningen af dette ansvar. Vi må forstå vores og deres guddommelige identitet og formål, før vi kan hjælpe vores børn til at se, hvem de er, og hvorfor de er her. Vi må hjælpe dem til utvivlsomt at vide, at de er en kærlig himmelsk Faders søn eller datter, og at han nærer guddommelige forventninger til dem.

For det andet så er en forståelse af læresætningen om omvendelse altafgørende for at blive modstandsdygtig over for synd. At være modstandsdygtig overfor synd betyder ikke syndfri, men det indebærer, at man konstant omvender sig, er årvågen og tapper. Måske er modstandsdygtighed over for synd en velsignelse, man får ved til stadighed at modstå synd. Som Jakob sagde: »I skal stå Djævelen imod, så vil han flygte fra jer.«8

De unge krigere »var overordentlig tapre, hvad angår mod … men se, det var ikke alt – de var … til enhver tid … pålidelige i alt, hvad de end blev betroet. Ja … for de var blevet formanet til at holde Guds befalinger og vandre retsindigt for ham.«9 Disse unge mænd drog ud i krig med kristuslignende dyder som deres våben mod deres modstandere. Præsident Thomas S. Monson har mindet os om, at »det kræves hele tiden af os, at vi udviser mod. Hver eneste dag i vores liv har vi brug for mod – ikke blot ved afgørende begivenheder, men oftere når vi træffer beslutninger eller reagerer på omstændigheder omkring os.«10

Vores børn ifører sig en åndelig rustning, når de tillægger sig en vane med personligt at følge ham hver dag. Måske undervurderer vi børns evne til at forstå konceptet med at følge ham hver dag. Præsident Henry B. Eyring har rådet os: »Begynd tidligt og vær udholdende.«11 Den tredje nøgle til at hjælpe børn med at blive modstandsdygtige over for synd er tidligt at begynde kærligt at indgyde dem grundlæggende evangeliske læresætninger og principper fra skrifterne, trosartiklerne, hæftet Til styrke for de unge, primarysangene, salmer og vores egne vidnesbyrd, som vil føre børn til Frelseren.

At skabe faste vaner omkring bøn, skriftstudie, familieaften og overholdelse af sabbatten fører til en helhed, en indre overensstemmelse og stærke moralske værdier, eller med andre ord åndelig integritet. I vor tids verden, hvor integritet næsten er forsvundet, fortjener vores børn at forstå, hvad sand integritet er, og hvorfor det er så vigtigt, især når vi forbereder dem til at indgå og holde hellige pagter ved dåben og i templet. I Forkynd mit evangelium står der: »At holde forpligtelser forbereder mennesker til at indgå og holde hellige pagter.«12

Ældste Jeffrey R. Holland har sagt: »Når vi taler om at efterleve pagter, taler vi om selve kernen i formålet med vores jordiske tilværelse.«13 Der ligger en usædvanlig kraft i at indgå og holde pagter med vor himmelske Fader. Modstanderen ved dette, så han har fordrejet tanken bag pagtindgåelse.14 At hjælpe børn til at forstå, indgå og holde hellige pagter er endnu en nøgle til at skabe en generation, der er modstandsdygtig over for synd.

Hvordan forbereder vi vores børn til at indgå og holde hellige pagter, når de skal til at gå ad pagtens sti? Har børn lært at holde enkle løfter, når de er små, vil gøre dem i stand til at holde hellige pagter senere hen i livet.

Lad mig komme med et enkelt eksempel. Ved en familieaften spurgte en far: »Hvordan har vi det sammen som familie?« Femårige Lizzie beklagede sig over, at hendes storebror Kevin drillede hende for meget og sårede hende. Kevin gav modstræbende Lizzie ret. Kevins mor spurgte ham, hvad han kunne gøre for at komme bedre ud af det med sin søster. Kevin tænkte over det og besluttede, at han ville love Lizzie, at han ikke ville drille hende en hel dag.

Næste aften, da alle samledes til familiebøn, spurgte Kevins far ham, hvordan det var gået. Kevins svar lød: »Far, jeg holdt mit løfte.« Lizzie gav ham glad ret, og familien lykønskede ham.

Kevins mor foreslog så, at hvis han kunne holde sit løfte i en dag, kunne han så ikke også gøre det i to dage. Kevin indvilligede i at prøve igen. To dage gik, og Kevin holdt sit løfte, og Lizzie blev endnu mere taknemlig! Da hans far spurgte ham, hvorfor han var så god til at holde sit løfte, sagde Kevin: »Jeg holdt mit løfte, fordi jeg sagde, at jeg ville.«

Mange små løfter, der bliver holdt, fører til integritet. Når man konsekvent holder sine løfter, er det for børn en åndelig forberedelse til at indgå deres første pagt ved dåben og Helligåndsgaven, hvor de indgår pagt om at tjene Gud og holde hans befalinger.15 Løfter og pagter er uadskillelige.

I Daniels Bog hører vi om Shadrak, Meshak og Abed-Nego, der nægter at tilbede kong Nebukadnesars afgud.16 Kongen advarede dem om, at de ville blive kastet i en ovn med flammende ild, hvis de ikke adlød. De nægtede og sagde:

»Kommer det dertil, så kan vores Gud, som vi dyrker, redde os. Han kan redde os ud af ovnen med flammende ild …

Og selv om han ikke gør det, skal du vide, konge, at vi ikke vil dyrke din gud«.17

»Og selv om han ikke gør det.« Tænk over betydningen af de ord, og hvilken sammenhæng de har til at holde pagter. Disse tre mænds lydighed var ikke betinget af udfrielse. Selv hvis de ikke blev udfriet, ville de holde deres løfte til Herren, fordi de havde sagt, at de ville. Overholdelse af vores pagter sker altid uafhængigt af vores situation. Disse tre unge mænd var ligesom de unge krigere vidunderlige eksempler på modstandsdygtighed over for synd.

Hvordan kan disse eksempler anvendes i vores hjem og i vores familie? »Linje på linje, forskrift på forskrift«18 hjælper vi i små bidder børn med at lykkes. Når de holder deres løfter, vil de mærke Ånden i deres tilværelse. Ældste Joseph B. Wirthlin har sagt: »Den højeste belønning for retskaffenhed er Helligåndens stadige ledsagelse«.19 Så skal vores børns »selvtillid vokse sig stærk i Guds nærhed.«20 Ud af integritetens muld vokser en stærk generation, der er modstandsdygtig over for synd.

Brødre og søstre, hold jeres små tæt, så tæt på jer, at de kan se jeres daglige gudsdyrkelse og se jer holde jeres løfter og pagter. »Børn er fantastiske til at efterligne, så giv dem noget fantastisk at efterligne.«21 Vi hjælper i sandhed med at undervise og opdrage en generation, der er modstandsdygtig over for synd, til Herren, løfte for løfte og pagt for pagt.

Jeg vidner om, at Jesus Kristus leder denne kirke. Når I underviser, leder og elsker børnene på Frelserens måde, kan I modtage personlig åbenbaring, der vil bistå jer i at opfostre og berede tapre børn, der er modstandsdygtige over for synd. Min bøn er, at vores børn vil gentage Nefis ord: »Vil du lade mig gyse ved synet af synd?«22 Jeg vidner om, at Frelseren sonede for verdens synder,23 fordi han sagde, at han ville, og at han elsker os mere, end vi almindelige dødelige kan fatte,24 fordi han sagde, at han ville. I Jesu Kristi navn. Amen.