2010-2019
Hvordan hjælper Helligånden jer?
April 2017


Hvordan hjælper Helligånden jer?

Helligånden advarer, Helligånden trøster og Helligånden vidner.

En mandag aften for ikke så længe siden besøgte min hustru Lesa og jeg en ung familie i vores nabolag. Mens vi var der, inviterede familien os til at blive til deres familieaften og fortalte, at deres niårige søn havde forberedt lektionen. Selvfølgelig blev vi!

Efter en sang, bøn og nogle familieanliggender begyndte den niårige at læse et indsigtsfuldt spørgsmål fra sin håndskrevne lektion: »Hvordan hjælper Helligånden jer?« Dette spørgsmål førte til en meningsfuld familiedrøftelse, hvor alle bidrog med deres tanker og indsigt. Jeg blev imponeret over vores lærers forberedelse af lektionen og hans meget gode spørgsmål, der rørte sig i mig igen og igen.

Billede
Familieaftenlektion

Siden da er jeg blevet ved med at spørge mig selv: »Hvordan hjælper Helligånden jer?« – et spørgsmål, der især er relevant for alle jer primarybørn, der fylder otte og forbereder sig på at blive døbt, og for de børn, der er blevet døbt for nyligt og har modtaget Helligåndsgaven. Det er også relevant for de tusinde af nyomvendte.

Jeg indbyder os alle, især primarybørn, til at overveje: »Hvordan hjælper Helligånden jer?« Da jeg grundede over dette spørgsmål, reflekterede jeg over en oplevelse fra min ungdom. Denne historie fortalte jeg ældste Robert D. Hales kort tid efter, jeg blev kaldet til De Tolv Apostles Kvorum og han tog den med i en artikel i Kirkens tidsskrift, hvor han skrev om mit liv.1 Nogle af jer har måske hørt historien, men mange af jer har muligvis ikke.

Da jeg var cirka 11 år gammel, tog min far og jeg en varm sommerdag på vandretur i bjergene nær vores hjem. Mens min far gik op ad en stejl sti, hoppede jeg fra den ene store sten til den næste langs stien. Jeg ville op på toppen af en af de store sten, så jeg begyndte at klatre. Mens jeg gjorde det, blev jeg forskrækket, da min far greb fat i mit bælte og hurtigt trak mig ned, mens han sagde: »Lad vær med at klatre på den sten. Lad os blive på stien.«

Få minutter senere kunne vi se ned på stenen, da vi var kommet højere op ad stien, og vi blev overraskede over at se en klapperslange i solen på toppen af den sten, jeg havde tænkt mig at klatre op på.

Da vi senere kørte hjem, vidste jeg, at min far ventede på, at jeg spurgte ham: »Hvordan kunne du vide, at der lå en slange?« Så jeg spurgte, og mit spørgsmål førte til en drøftelse om Helligånden, og hvordan Helligånden kan hjælpe os. Jeg har aldrig glemt det, som jeg lærte den dag.

Kan I se, hvordan Helligånden hjalp mig? Jeg er evigt taknemlig for, at min far lyttede til Helligåndens stille, sagte stemme, da det måske reddede mit liv.

Det ved vi om Helligånden

Før vi overvejer spørgsmålet: »Hvordan hjælper Helligånden jer?« yderligere, så lad os gennemgå noget af det, som Herren har åbenbaret om Helligånden. Der er mange evige sandheder, vi kan se på, men i dag vil jeg bare fremhæve tre.

For det første: Helligånden er det tredje medlem af Guddommen. Denne sandhed lærer vi af den første trosartikel: »Vi tror på Gud, den evige Fader, på hans Søn Jesus Kristus og på Helligånden.«2

For det andet: Helligånden er en person af ånd, som der står i skriften: »Faderen har et legeme af kød og knogler ligeså håndgribeligt som menneskets; Sønnen ligeså; men Helligånden har ikke et legeme af kød og knogler, men er en person, der består af ånd. Hvis det ikke var således, kunne Helligånden ikke bo i os.«3 Dette betyder, at Helligånden har et åndeligt legeme, til forskel fra Gud Faderen og Jesus Kristus, der har fysiske legemer. Denne sandhed tydeliggør andre navne, der er givet til Helligånden, som vi kender, herunder Ånden, Guds Ånd, Herrens Ånd, forjættelsens hellige Ånd og Talsmanden.4

For det tredje: Helligåndsgaven kommer ved håndspålæggelse. Denne ordinance, der kommer efter dåben, kvalificerer os til Helligånden som en konstant ledsager.5 Ordinancen udføres ved, at værdige bærere af Det Melkisedekske Præstedømme lægger deres hænder på en persons hoved6 og kalder ham eller hende ved navn, nævner deres præstedømmemyndighed og i Jesu Kristi navn bekræfter ham eller hende som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og siger den vigtige sætning: »Modtag Helligånden.«

Hvordan hjælper Helligånden jer?

Med denne simple gennemgang af tre vigtige sandheder om Helligånden vender vi tilbage til vores første spørgsmål: »Hvordan hjælper Helligånden jer?«

Helligånden advarer

Som jeg beskrev i min barndomsoplevelse, kan Helligånden hjælpe ved at advare jer om fysiske og åndelige farer. Jeg lærte om Helligåndens vigtige rolle om at advare, da jeg tjente i områdepræsidentskabet i Japan.

På det tidspunkt arbejdede jeg tæt sammen med Reid Tateoka, præsident for Sendai-missionen i Japan. Som en del af præsident Tateokas sædvanlige missionsrutine planlagde han et møde for ledere blandt missionærerne i den sydlige del af sin mission. Nogle få dage inden mødet fik præsident Tateoka en tilskyndelse, en følelse i sit hjerte om, at han skulle invitere alle missionærerne i den sydlige zone til lederskabsmødet i stedet for det foreskrevne lille antal ledere.

Da han annoncerede sin hensigt, blev han mindet om, at dette møde ikke var beregnet for alle missionærer, men kun for ledere. Men han tilsidesatte de sædvanlige normer for at følge den tilskyndelse, som han havde modtaget, og inviterede alle missionærer, der tjente i adskillige kystbyer, herunder byen Fukushima, til mødet. På den fastsatte dag, den 11. marts 2011, samledes missionærerne til det udvidede missionsmøde i byen Koriyama inde i landet.

I løbet af mødet ramte et jordskælv med styrken 9.0 og en tsunami den del af Japan, hvor Sendai-missionen ligger. Mange kystbyer, herunder dem, hvorfra missionærerne var blevet samlet, blev på tragisk vis ødelagt, og der var store mennesketab. Og byen Fukushima blev efterfølgende ramt af en atomulykke.

Selvom kirkebygningen, hvor missionærerne var samlet den dag, blev beskadiget af jordskælvet, var præsident og søster Tateoka og alle missionærerne gennem Helligåndens tilskyndelser sammen og i sikkerhed. De var uden for fare og mange kilometer fra tsunamiens og atomnedfaldets ødelæggelse.

Når I følger Helligåndens tilskyndelser, der ofte er stille og sagte, kan I blive fjernet fra åndelige og timelige farer uden nogensinde at være klar over det.

Brødre og søstre, Helligånden vil hjælpe jer ved at advare jer, ligesom han gjorde med min far og præsident Tateoka.

Helligånden trøster

Lad os fortsat besvare spørgsmålet: »Hvordan hjælper Helligånden jer?« ved nu at se på hans rolle som Talsmanden. Uventede begivenheder i vores liv kan føre til sorg, smerte og skuffelse. Men midt i alle disse prøvelser virker Helligånden i en af sine vigtige roller – Talsmanden, som faktisk er et af hans navne. Disse fredfyldte, forvissende ord fra Jesus Kristus beskriver hans hellige rolle: »Jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid.«7

For yderligere at illustrere dette fortæller jeg en sand beretning om en familie med fem sønner, der flyttede fra Los Angeles til en mindre by for mange år siden. De to ældste sønner begyndte at dyrke sport i high school og omgås med venner, ledere og trænere, hvoraf mange var trofaste medlemmer af Kirken. Disse forhold førte blandt andet til, at Fernando, den ældste søn, og hans ældste lillebror blev døbt.

Senere flyttede Fernando hjemmefra, hvor han fortsatte sin uddannelse og spillede college football. Han giftede sig med sin high school-kæreste Bayley i templet. Da Fernando og Bayley havde færdiggjort deres uddannelser, ventede de spændt på fødslen af deres første barn – en lille pige. Men mens Fernandos og Bayleys familier hjalp dem med at flytte hjem, kørte Bayley og hendes søster på motorvejen, hvor de kom i en tragisk ulykke med mange biler. Bayley og hendes ufødte datter mistede livet.

Billede
Fernandos og Bayley

Men til trods for Fernandos store smerte, og Bayleys forældre og søskendes smerte, var den modsatrettede fred og trøst lige så stor, og den blev udgydt over dem næsten øjeblikkeligt. Helligånden støttede virkelig Fernando gennem denne ufattelige smerte. Ånden gav en vedvarende fred, der førte Fernando til en tilgivelse og kærlighed til alle dem, der var involveret i den tragiske ulykke.

Bayleys forældre ringede til hendes bror, der på det tidspunkt var på mission. Han beskrev i et brev sine følelser ved at høre de tunge nyheder om sin elskede søsters død: »Det var fantastisk at høre jeres stemmer være så rolige midt i stormen. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle sige … Alt, jeg kunne tænke på, var, at min søster ikke ville være der, når jeg kom hjem … Jeg blev trøstet af jeres ufejlbarlige vidnesbyrd om Frelseren og hans plan. Den samme gode ånd, der bringer tårer i mine øjne, når jeg studerer og underviser, fyldte mit hjerte. Jeg blev trøstet og mindet om det, jeg ved.«8

Helligånden vil hjælpe jer ved at trøste jer, ligesom han gjorde med Fernandos og Bayleys familie.

Helligånden vidner

Helligånden vidner også og bærer vidnesbyrd om Faderen og Sønnen og om al sandhed.9 Herren, der talte til sine disciple, sagde: »Når Talsmanden kommer, som jeg vil sende til jer fra Faderen … skal han vidne om mig.«10

For at beskrive Helligåndens værdifulde rolle som vidne vil jeg fortsætte historien om Fernando og Bayley. Jeg fortalte, som I måske husker, at Fernando og hans bror var blevet døbt, men hans forældre og tre yngre brødre var ikke. Og på trods af at have fået utallige invitationer til at mødes med missionærerne i løbet af årene afviste familien det hver gang.

Efter Bayleys og hendes ufødte datters død havde Fernandos familie smertefulde følelser og var utrøstelige. Til forskel fra Fernando og Bayleys familie fandt de ingen trøst og fred. De kunne ikke forstå, at deres egen søn og Bayleys familie kunne bære deres tunge byrde.

Til sidst konkluderede de, at det, deres søn havde, som de ikke havde, var Jesu Kristi gengivne evangelium, og at det måtte være hans kilde til fred og trøst. Efter denne erkendelse inviterede de missionærerne til at undervise deres familie om evangeliet. Som følge deraf modtog de deres eget vidne og vidnesbyrd om frelsesplanen, som bragte dem den store fred og beroligende trøst, de så desperat havde søgt.

Billede
Fernandos families dåb

To måneder efter tabet af Bayley og deres ufødte barnebarn blev Fernandos forældre og to yngre brødre døbt, bekræftet som medlemmer og modtog Helligåndsgaven. Fernandos yngste bror ser frem til sin dåb, når han fylder otte. De vidner alle om, at Ånden, Helligånden, bar vidne om sandheden af evangeliet, hvilket førte dem til at ønske at blive døbt og modtage Helligåndsgaven.

Brødre og søstre, Helligånden vil hjælpe jer ved at trøste jer, ved at vidne for jer, ligesom han gjorde for Fernandos familie.

Sammenfatning

Lad os nu sammenfatte. Vi har nu fundet tre åbenbarede sandheder, der giver os kundskab om Helligånden. Disse er, at Helligånden er det tredje medlem af Guddommen, Helligånden er en person af ånd og Helligåndsgaven kommer ved håndspålæggelse. Vi fandt også tre svar til spørgsmålet: »Hvordan hjælper Helligånden jer?« Helligånden advarer, Helligånden trøster og Helligånden vidner.

Værdighed til at beholde gaven

For de af jer, der forbereder sig på at blive døbt og bekræftet, eller som for nyligt blev det eller blev det for længe siden, er det afgørende for vores fysiske og åndelige sikkerhed, at vi beholder Helligåndsgaven. Vi begyndte på dette ved at stræbe efter at holde befalingerne, bede personligt og sammen som familie, læse i skrifterne og søge efter kærlige og tilgivende forhold til vores familie og vores kære. Vi bør pryde vores tanker, handlinger og sprog med dyd. Vi bør tilbede vor himmelske Fader i vores hjem, i kirken, og når som helst det er muligt i templet. Hold jer nær ved Ånden, så vil Ånden holde sig nær jer.

Vidnesbyrd

Jeg afslutter nu med en opfordring og mit sikre vidnesbyrd. Jeg opfordrer jer til mere fuldt ud at efterleve ordene, der ofte bliver sunget af vores primarybørn, ord som jeg er sikker på, at de kender: »Lyt nu, lyt nu … Ånden [vil] hviske. Lyt nu, lyt nu, til dens sagte røst.«11

Mine kære brødre og søstre, gamle som unge, jeg bærer mit vidnesbyrd om, at de herlige guddommelige væsner, der udgør Guddommen: Gud Faderen, Jesus Kristus og Helligånden, eksisterer. Jeg bærer vidnesbyrd om, at et af de privilegier, vi nyder som sidste dages hellige, der lever i tidernes fylde, er Helligåndsgaven. Jeg ved, at Helligånden hjælper og vil hjælpe jer. Jeg tilføjer også mit særlige vidne om Jesus Kristus og hans rolle som vor Frelser og Forløser og om Gud som vor himmelske Fader. I Jesu Kristi navn. Amen.