Til styrke for ungdom
Til styrke for ungdom: Frelserens budskap til deg
Mars 2024


“Til styrke for ungdom: Frelserens budskap til deg”, Til styrke for ungdom, mars 2024.

En veiledning til hans styrke

Til styrke for ungdom: Frelserens budskap til deg

Denne veiledningen hjelper deg å knytte dine valg til Jesus Kristus og hans lære.

Bilde
Jesus Kristus

I Stand at the Door and Knock [Jeg står ved døren og banker], av J. Kirk Richards

Tenk deg at du bor i oldtidens Galilea for 2000 år siden. Du og vennene dine har blitt invitert til en andakt for ungdom i den lokale synagogen, med en spesiell gjestetaler: Jesus fra Nasaret. På et bestemt tidspunkt i sitt budskap inviterer Jesus ungdommene i forsamlingen til å stille ham spørsmål.

Hva slags spørsmål tror du at du ville få høre?

Jeg antar at noen spørsmål ville gjenspeile tidens kultur og omstendigheter. Men jeg tror virkelig at mange av dem ville høres omtrent ut som spørsmål vi har i dag.

I Det nye testamente stilte for eksempel folk Frelseren spørsmål som disse:

  • Hva må jeg gjøre for å oppnå evig liv?1

  • Er jeg god nok? Hører jeg til?2

  • Hvis min bror synder mot meg, hvor mange ganger skal jeg tilgi ham?3

  • Hva kommer til å skje med denne verden i fremtiden? Vil jeg være trygg?4

  • Kan du helbrede mine kjære?5

  • Hva er sannhet?6

  • Hvordan kan jeg vite om jeg går rett vei?7

Lurer vi ikke alle på det samme fra tid til annen? Gjennom århundrene har ikke spørsmålene forandret seg så mye. Det har heller ikke Frelserens medlidenhet med dem som stiller dem. Han vet hvor urovekkende og forvirrende livet kan være. Han vet hvor lett det er å gå seg vill. Han vet at vi noen ganger bekymrer oss for fremtiden. Og han sier til deg og meg, akkurat som han sa til sine følgere for lenge siden:

  • “La ikke deres hjerte forferdes.”8

  • “Jeg er veien [og] sannheten.”9

  • “Følg meg.”10

Når du har viktige valg å ta, er Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium det beste valget. Når du har spørsmål, er Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium det beste svaret.

Det er derfor jeg elsker Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg. Den leder oss til Jesus Kristus slik at vi kan motta hans styrke. Jeg har et eksemplar i lommen til enhver tid. Når jeg møter mennesker over hele verden som ønsker å vite hvorfor vi, som medlemmer av Jesu Kristi Kirke, gjør det vi gjør, deler jeg denne veiledningen med dem.

Til styrke for ungdom lærer oss evige sannheter om Frelseren og hans måte. Den oppfordrer deg til å ta valg basert på disse sannhetene. Og den deler lovede velsignelser som han gir dem som følger ham. Vær så snill og les, overvei og del denne veiledningen!

Inviter Ham inn

Jesus Kristus ønsker å være en del av ditt liv – en konstant, daglig tilstedeværelse, i gode og dårlige tider. Han står ikke bare ved enden av veien og venter på at du skal ta ham igjen. Han går med deg hvert skritt på veien. Han er veien!

Men han vil ikke tvinge seg inn i livet ditt. Du inviterer ham inn, gjennom dine valg. Dette er grunnen til at en veiledning i å ta valg, som Til styrke for ungdom, er så dyrebar. Hver gang du tar et rettferdig valg basert på Frelserens evige sannheter, viser du at du ønsker ham i ditt liv. Disse valgene åpner himmelens porter, og hans styrke kommer strømmende inn i ditt liv.11

Få en sterk forbindelse

Du husker kanskje at Frelseren sammenlignet dem som hører og gjør hans ord, med den kloke mannen som “bygget sitt hus på fjell”. Han forklarte:

“Regnet skylte ned og flommen kom, og vindene blåste og slo imot dette hus, og det falt ikke, for det var grunnlagt på fjell.”12

Et hus overlever ikke i uvær fordi huset er sterkt. Den overlever heller ikke bare fordi klippen er sterk. Huset overlever uværet fordi det er godt festet til den sterke klippen. Det er styrken i forbindelsen med klippen som teller.

På samme måte, når vi bygger vårt liv, er det viktig å ta gode valg. Og det er viktig å forstå Frelserens evige sannhet. Men styrken vi trenger for å motstå livets stormer kommer når vi forbinder våre valg til Jesus Kristus og hans lære. Det er det Til styrke for ungdom hjelper oss å gjøre.

Vennene dine vet for eksempel kanskje at du prøver å ikke bruke støtende eller sårende språk. De ser kanskje at du tar kontakt med den gutten på skolen som de fleste bare ignorerer eller til og med mobber. Men vet de at du tar disse valgene fordi Jesus Kristus sa at “alle mennesker er dine brødre og søstre – også … mennesker som er annerledes enn deg”?13

Vennene dine vet kanskje at du går i kirken hver søndag. De legger kanskje merke til det når du slår av en bestemt sang eller sier nei takk til en invitasjon om å se en bestemt film. Men vet de at du tar disse valgene fordi du har “et gledelig paktsforhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus”, og at du som en del av denne forpliktelsen om å følge Frelseren, er takknemlig for “å ha Den hellige ånd som din stadige ledsager”?14

Folk vet kanskje at du ikke drikker eller røyker eller bruker andre skadelige stoffer. Men vet de at du tar disse valgene fordi Jesus Kristus sa at “kroppen din er hellig”, “en fantastisk gave fra din himmelske Fader”, som er skapt i hans bilde?15

Vennene dine vet kanskje at du ikke vil jukse eller lyve, og at du tar utdannelse på alvor. Men vet de at dette er fordi Jesus Kristus sa at “sannheten vil frigjøre deg”?16

Mest av alt, vet vennene dine at du tar disse noen ganger upopulære valgene for å holde deg trofast mot Kristi normer fordi du vet at “Jesus Kristus er din styrke”?17

Han er din styrke.

Jeg gir dere mitt sikre vitnesbyrd om at Jesus Kristus er veien til en lys og strålende fremtid – deres fremtid. Han er også veien til en lys og strålende nåtid. Gå på hans vei, og han vil gå med deg. Du kan klare det!

Mine kjære unge venner, Jesus Kristus er deres styrke. Fortsett å gå sammen med ham, og han vil hjelpe dere å sveve “med vingene som ørner”18 til den evige glede han har beredt for dere.