Til styrke for ungdom
Få tilgang til hans styrke – nå og alltid
Mars 2024


“Få tilgang til hans styrke – nå og alltid”, Til styrke for ungdom, mars 2024.

Styrke i alle tider

Få tilgang til hans styrke – nå og alltid

Du er verdig Jesu Kristi styrke og hjelp.

Bilde
ung mann i tornebusk

Illustrasjoner: Alex Nabaum

Forestill deg at du går gjennom skogen og kommer over en ung gutt som har snublet og viklet seg inn i døde grener. En av grenene er for tung til at han kan løfte den bort alene.

Hjelper du ham? Eller setter du deg først ned og finner ut om han fortjener din hjelp?

Selvsagt hjelper du ham! Tanken på å holde hjelpen tilbake til gutten har fortjent det, kan til og med høres absurd ut for deg. Likevel tenker vi slik på oss selv – bortsett fra at i dette tilfellet er vi barnet i nød.

Du er verdt å bli reddet

Uansett alder er du et barn sammenlignet med vår himmelske Fader og Jesus Kristus. (Du er faktisk bokstavelig talt et barn av vår himmelske Fader.) Og din styrke – fysiske, følelsesmessige, åndelige eller mentale – er ingenting i forhold til deres. De fleste av oss forstår dette prinsippet godt nok. Men når vi snubler av en eller annen grunn, føler vi altfor ofte at vi ikke kan tilkalle hjelp før vi har gjort oss fortjent til det. Det er ganske enkelt ikke sant.

President Dieter F. Uchtdorf, som da var annenrådgiver i Det første presidentskap, talte en gang om lignelsen om det bortkomne fåret i Lukas 15.

“Må fåret vite hvordan den bruker en komplisert sekstant til å beregne koordinatene?” spurte han. “Må det være i stand til å bruke en GPS til å definere sin posisjon? Trenger det kompetanse til å lage en app som vil tilkalle hjelp? Trenger fåret anbefalinger fra en garantist før den gode hyrde vil komme det til unnsetning?

Nei. Absolutt ikke! Fåret er verdig til guddommelig redning ganske enkelt fordi det er elsket av den gode hyrde.

For meg er lignelsen om det bortkomne får noen av de mest håpefulle vers i all hellig skrift.”1

Hver enkelt av oss kan gå oss vill av mange forskjellige grunner. Og for hver enkelt av oss kan guddommelig hjelp allerede oppsøke oss.

Bilde
Herrens hånd strekker seg mot den unge mannens hånd i tornebusk

Hjelp er alltid tilgjengelig

Hjelp er tilgjengelig for oss ikke bare når vi synder, men også når vi lever så godt vi kan. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste:

“Jeg lurer på om vi ikke er helt klar over denne styrkende delen av forsoningen i vårt liv, og feilaktig tror at vi må bære vår last alene – ved ren standhaftighet, viljestyrke og disiplin, og med våre åpenbart begrensede evner.

Det er én ting å vite at Jesus Kristus kom til jorden for å for oss. Men vi må også forstå at Herren ønsker, gjennom sin forsoning og ved Den hellige ånds kraft, å opplive oss – ikke bare rettlede oss, men også styrke og helbrede oss.”2

Du er verdig til hans hjelp! Uansett hvilken vei du har fulgt nylig, står Jesus Kristus klar til å gå neste etappe sammen med deg.

Bilde
ung mann og Jesus Kristus vandrer bort fra tornebusker