Til styrke for ungdom
Å arbeide med svakhet er Frelserens spesialitet
Mars 2024


“Å arbeide med svakhet er Frelserens spesialitet”, Til styrke for ungdom, mars 2024.

Styrke i svakhet

Å arbeide med svakhet er Frelserens spesialitet

Jesus Kristus kan hjelpe oss å vokse gjennom vanskeligheter, ikke bare gjennomgå dem.

Bilde
ung mann som ser svak ut

Illustrasjoner: Uran Duo

Mason føler ikke Guds kjærlighet som før. Han har kjempet mot klinisk depresjon i noen år med liten fremgang, og han er bekymret for at drømmene hans aldri vil gå i oppfyllelse.

Anna hører andre ungdommer snakke om opplevelser med åpenbaring og mirakler. Selv om hun prøver, føler hun ikke at hun får svar eller har åndelige opplevelser som alle andre.

Ethan lurer på om han noen gang vil føle seg ren eller verdig igjen. Han har gitt etter for visse fristelser så mange ganger at han føler at han ikke har samme kontroll, og lurer på om han permanent har mistet sine lovede velsignelser. Han lurer på om han noen gang kan få tilgivelse, og føler seg i økende grad skyldig når han er i kirken.

Madison strever med spiseforstyrrelse. Olivia har lærevansker. Conner strever med tvangsmessig moralsk skyldfølelse. Abigail har blitt mishandlet og føler at hun ikke har noen verdi. Jakes foreldre gjennomgår skilsmisse, og han føler seg såret og forvirret. Jayden ble forrådt og føler at han ikke kan tilgi.

Folk har så mange vanskeligheter, men det finnes én løsning. Denne løsningen har et navn – Jesus Kristus. Disse menneskene ønsker alle å føle seg sterke, rene, lykkelige og hele igjen, men de kan ikke løse sine problemer på egenhånd. Men Jesus Kristus tilbyr hjelp. Å arbeide med svakhet er faktisk hans spesialitet. Hans hjelp kommer vanligvis ikke akkurat slik eller når vi ønsker det, men den kommer.

Her er noen prinsipper som kan hjelpe oss å ta imot Frelserens oppfordring om å vandre med ham (se Moses 6:34), spesielt når vi kjemper med svakhet.

Livet skal være en prøve

Gud elsker deg mer enn han elsker din følelse av bekvemmelighet og letthet. Hvor mange av dine helter opplever bare bekvemmelighet og suksess? Sjansen er stor for at de gjentatte ganger møter intens motstand og vanskeligheter. Som en del av livets prøve “finner Herren det tjenlig å refse sitt folk, ja, han prøver deres tålmodighet og deres tro” (Mosiah 23:21). Vi liker det kanskje ikke, men ofte gir våre vanskeligste prøvelser oss fantastiske vekstmuligheter.

Svakhet er ikke et tegn på Guds misbilligelse

Mange mennesker i oldtiden trodde at fysiske eller psykiske lidelser var et tegn på Guds straff (se Johannes 9:2). Men svakhet er en del av livet forårsaket av fallet. Selv om det å kjempe med utfordringer er en normal og viktig del av vår himmelske Faders plan, er ikke det å møte disse kampene alene en del av planen. Jesus Kristus ble ikke sendt for å fordømme oss. Han ble sendt for å elske og bidra til å gjenvinne dem som er bortkomne, svake eller alene – som omfatter oss alle (se Johannes 3:16–17; Lukas 15).

Svake ting gjøres sterke gjennom Kristus

Det er viktig at vi definerer oss selv ved vår paktsforbindelse med Kristus og vår tillit til hans fullkommenhet fremfor å være definert av vår ufullkommenhet. Jesus Kristus avviste aldri de svake som flittig søkte ham i tro. Gud gir folk “svakhet så de kan være ydmyke. og [hans] nåde er tilstrekkelig for alle mennesker som ydmyker seg for [ham] … og har tro på [ham],” og hvis de gjør det, “da vil [han] la det svake bli til styrke for dem” (Ether 12:27). Når vi bringer det vi kjemper med til Herren med et sønderknust hjerte og en angrende ånd (se 3 Nephi 9:20), vil han kanskje ikke ta det bort med det samme, men han vil hjelpe og styrke oss.

Vær tålmodig med deg selv

Paktens sti er en veldig lang reise, ikke en spurt. Å følge denne stien hjelper oss gjennom livets mange vendinger, opp- og nedturer, gleder og farer, solskinn og stormer. Mange lærdommer kan læres ved hvert skritt på denne reisen. Jesu Kristi nåde blir ofte åpenbart over tid, ikke bare i isolerte øyeblikk eller ved mirakuløse hendelser.

Bilde
ung mann som ser energisk ut

Knytt deg til Kristus

Hvis du strever eller føler deg svak, ta imot Frelserens innbydelse: “Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile” (Matteus 11:28). Finn måter som hjelper deg å knytte deg til ham. Når du strekker deg etter ham, vil du oppdage at han har strukket seg etter deg og aldri vil gi deg opp! Livet vil ikke være fullkomment, og det vil heller ikke være uten svakhet, smerte og kamp. Men det vil være bedre med Mesterlegen ved din side som kan løfte deg når du har falt, forbinde sårene og veilede deg på stiene som fører til varig glede.

Jesus Kristus er spesialist på å arbeide med svakhet. Han er spesialist på å arbeide med deg!