Til styrke for ungdom
Mirakelet vi trenger hver dag
Mars 2024


“Mirakelet vi trenger hver dag”, Til styrke for ungdom, mars 2024.

Styrke til å overvinne synd

Mirakelet vi trenger hver dag

Hvis Gud elsker oss, hvorfor ber han oss om å forandre oss og omvende oss? Her er noen sannheter om synd og Jesu Kristi sonoffer.

Bilde
vaske et vindu

Illustrasjon: Adam Howling

Hva om du kunne være vitne til miraklene Jesus Kristus utførte i løpet av sitt liv på jorden? Se ham helbrede de syke og oppreise de døde? Selv om vi ikke kan gå tilbake i tid for å se disse miraklene, er det et av Jesu Kristi mirakler vi kan se hver dag. Og det er et av de viktigste av alle: Han overvant synd.

Sannheten om synd

Noen lurer kanskje på hvorfor det er så viktig. Selv om vi begår et feiltrinn her og der, elsker Gud oss tross alt fremdeles, ikke sant? Jo, både vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker oss dypt. Men fordi de elsker oss så høyt, inneholder historien mye mer.

Da han besøkte nephittene, lærte Frelseren oss hvorfor det å overvinne synd er så viktig: “Intet urent kan komme inn i [Guds] rike” (3 Nephi 27:19).

Han sa ikke “intet urent bortsett fra noen få små feiltrinn”. Han forkynte at enhver form for synd (bevisst ulydighet mot Guds bud) hindrer oss i å bo hos ham igjen.

Det er et problem. Vi kan ikke fullkomment følge Guds bud ennå. Dette er tilfellet for alle mennesker – den mest rettferdige profet, den mest ugudelige synder, og alle imellom. Siden vi ikke kan viske ut våre feil på egenhånd, vil synd hindre oss i å komme inn i Guds rike.

Kristi forsonings mirakel

Heldigvis visste vår himmelske Fader og Jesus Kristus at vi trengte hjelp. I Getsemane og på korset påtok Jesus Kristus seg alle våre smerter, sykdommer, lidelser, skrøpeligheter og synder (se Alma 7:11–13). Fordi han var både Guds fullkomne Sønn og Marias jordiske sønn, kunne han betale prisen for synd som ingen annen kunne betale.

Det er derfor han kunne si til nephittene: “intet [inngår] til [Guds] hvile unntatt de som har tvettet sine klær i mitt blod på grunn av sin tro og har omvendt seg fra alle sine synder og har vært trofaste til enden” (3 Nephi 27:19)

Hvilket mirakel at vi på grunn av Jesus Kristus kan bli renset for våre synder! Når vi erkjenner at Frelserens sonoffer er nødvendig for oss, kan vi stole på hans styrke når vi har tro på ham, omvender oss fra våre synder og fortsetter å følge ham i trofasthet til enden. Det er et mirakel som kan skje hver dag når du stoler på hans kraft og handler i tro!