Til styrke for ungdom
Når vil jeg slutte å føle skyld og skam?
Mars 2024


“Når vil jeg slutte å føle skyld og skam?”, Til styrke for ungdom, mars 2024.

Styrke til å overvinne synd

Når vil jeg slutte å føle skyld og skam?

Noen ganger kan det virke lettere å føle at du selv er håpløs enn å føle den kjærlighet Frelseren har til deg – men som Nephi visste, behøver det ikke å være slik.

Bilde
Nephi skriver på plater

Når du gjør noe galt, får du kanskje tanker om at du er mislykket. At du burde ha visst bedre. At du ikke er verdt å elske.

Innerst inne vet du at ikke noe av det er sant. Du har lært om din verdi som Guds sønn eller datter, og du vet at omvendelse er virkelig og mulig. Men likevel, etter at du har syndet eller begått et feiltrinn, kan du bli fristet til å straffe deg selv mer enn noen annen, med tanker om skyld og skam.

Til og med noen av våre favorittskikkelser i Skriftene følte det slik til tider.

Til og med Nephi?

Etter å ha skrevet om sin fars bortgang, skrev Nephi: “Ikke desto mindre, til tross for Herrens store godhet i å vise meg sine store og forunderlige gjerninger, utbryter mitt hjerte: Hvilket elendig menneske jeg er! Ja, mitt hjerte sørger på grunn av mitt kjød, min sjel gremmes på grunn av mine misgjerninger. Jeg er omringet på grunn av de fristelser og synder som så lett får makt over meg. Og når jeg ønsker å fryde meg, stønner mitt hjerte på grunn av mine synder” (2 Nephi 4:17–19).

Her er det Nephi vi snakker om – den samme personen som reddet messingplatene fra Laban, laget en bue fra bunnen av i villmarken og bygget et skip uten å ha bygget et før. Han hadde et vitnesbyrd om Herrens godhet. Likevel følte han seg utilstrekkelig på grunn av sine synder og svakheter.

Hva skal da vi gjøre? Hvis vår helt i Mormons bok strevde med skyldfølelse og utilstrekkelighet, hva kan vi gjøre når vi føler det samme?

Nøkkelen er å ha Jesus Kristus i fokus

Nephis historie endte ikke der. Løsningen for Nephi var å flytte fokuset fra seg selv til Jesus Kristus.

Mens Nephi klager, sier han: “Likevel vet jeg hvem jeg har satt min lit til. Min Gud har vært min støtte” (2 Nephi 4:19–20).

Etter denne endringen i tankegangen, fokuserer ikke lenger vår helt fra Skriftene på de kvaler han føler på grunn av sine feil. I stedet fryder han seg over sin Frelser! Nephi sier: “Fryd deg, mitt hjerte, og rop til Herren og si: O Herre, jeg vil prise deg for evig, ja, min sjel vil fryde seg i deg, min Gud og min frelses klippe” (2 Nephi 4:30).

I likhet med Nephi kan du finne barmhjertighet, tilgivelse og fred gjennom Jesus Kristus. Du føler kanskje ikke at du kan gi deg selv nåde, men det er én som vil det. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum sa: “Kristi nåde [gir] oss ikke bare frelse fra sorg og synd og død, men også frelse fra vår egen vedvarende selvkritikk.”1

Så når du føler deg så langt nede at du ikke kan se noen måte å overvinne dine synder og feiltrinn på, må du vite at vår himmelske Fader og Jesus Kristus aldri har sluttet å elske deg. La fokuset være på din Frelser, og han kan hjelpe deg å overvinne både dine synder og din skyld.