Til styrke for ungdom
Din hyrde gjennom fryktens daler
Mars 2024


“Din hyrde gjennom fryktens daler”, Til styrke for ungdom, mars 2024.

Styrke mot angst og frykt

Din hyrde gjennom fryktens daler

I angstfylte øyeblikk kan vi lytte etter vår hyrdes røst.

Bilde
Jesus Kristus som Den gode hyrde

The Lord Is My Shepherd [Herren er min hyrde], av Yongsung Kim

Et av de mest kjente kapitlene i Skriftene er Salmene 23. Trofaste mennesker over hele verden fra mange religioner fortsetter å finne trøst i disse versene som ble skrevet for så mange år siden.

Herren er min hyrde, det mangler meg ingen ting.

Han lar meg ligge i grønne enger, han leder meg til hvilens vann.

Han fornyer min sjel, han fører meg på rettferdighets stier for sitt navns skyld.

Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggens dal, frykter jeg ikke for ondt. For du er med meg, din kjepp og din stav, de trøster meg.

Du dekker bord for meg like for mine fienders øyne. Du salver mitt hode med olje, mitt beger flyter over.

Bare godhet og miskunnhet skal etterjage meg alle mitt livs dager, og jeg skal bo i Herrens hus gjennom lange tider.

Bilde
lam

Har du noen gang vært i nærheten av sauer? De er litt lettskremte og begynner å løpe ved høye lyder eller bevegelser. De er så avgjort ikke kjent for å være fryktløse! Og kanskje det er noe vi kan lære av denne metaforen – Herren vet at hver enkelt av oss til tider vil være redd. Det er ingen skam i det! Det er en del av livets utfordringer. I disse angstfylte øyeblikkene kan vi lytte etter vår hyrdes røst. Han prøver å lede oss til “grønne enger” med fred og trygghet. Her er noen av måtene han kjærlig oppfordrer oss til å følge ham på.

  • Bilde
    ung kvinne leser i Skriftene

    Studer vår hyrdes ord – for eksempel hans læresetninger i Det nye testamente, 3 Nephi eller Lære og pakter. Når vi gjør det, blir vi åndelig mettet og blir mer i stand til å gjenkjenne hans røst i fremtiden.

  • Bilde
    ung mann som ber

    Be til vår himmelske Fader i Jesu Kristi navn når som helst for å be om trøst og fred i ditt liv.

  • Bilde
    mor som klemmer datter

    Godta at Frelserens hjelp kan anta mange former, blant disse er foreldre, Kirkens ledere, venner og til og med leger og andre faglige ressurser.

  • Bilde
    unge menn i kirken

    Kom sammen med andre som elsker Frelseren, for eksempel i Kirken eller på Seminar. Dette kan knytte oss til et kjærlig samfunn av hellige som samarbeider om å følge Frelseren og overvinne skremmende problemer med hans hjelp.

Bilde
ung mann

Noen ganger er det å overvinne frykt en reise, som å ferdes gjennom en mørk dal, slik Salmene 23 nevner. Nicolas F. fra Brasil kan vitne om at hvis du fortsetter å gå fremover, vil helbredelsen komme. Han strevde med nederlag og frykt i lang tid.

“Jeg ba mye, ba Gud om å ta de dårlige tankene bort fra mitt sinn og ba ham ta bort de dårlige følelsene,” sier han. Han gjennomgikk perioder med forvirring og dvelte ved feiltrinnene han hadde begått.

“Jeg prøvde å finne Guds kraft, men jeg følte ennå ikke hans helbredelse,” sier Nicolas. Han gransket Skriftene etter vers om å overvinne frykt og fant styrke i disse ordene. Han fikk støtte fra sin mor og andre.

Til slutt, en ettermiddag, følte han seg spesielt hel og takknemlig. Han innså hvor langt han hadde kommet.

“Tidligere følte jeg at jeg var i fengsel,” sier han. “Men nå føler jeg at jeg kan vinne kampene. Når jeg søker Herrens hjelp, føler jeg håp.”

Enten denne perioden av livet føles som en solrik åsside eller en skyggedal, har du den gode hyrde, og han vil gå med deg. Han elsker deg! Han vil hjelpe deg å komme gjennom dette. Hold deg nær ham, og han vil lede deg til fred.