Til styrke for ungdom
Enkelt og kraftfullt hjelpe andre å komme til Kristus
Mars 2024


“Enkelt og kraftfullt hjelpe andre å komme til Kristus”, Til styrke for ungdom, Mars 2024.

Enkelt og kraftfullt hjelpe andre å komme til Kristus

Du har utallige måter å vise kjærlighet, dele din tro og innby andre til å komme til Jesus Kristus på.

Bilde
Jesus Kristus

En dag i mitt første år på videregående skole spurte min venn Nedra meg: “Russ, hvorfor skal du ikke på Seminar?”

På denne tiden gikk ikke mine foreldre i kirken. Jeg var bare i kirken en gang iblant sammen med vennene mine og jeg deltok ikke i Seminar. Dagen etter var jeg med på Seminar klokken 06.30. Deretter gikk jeg hver dag – selv på kalde, snørike vintermorgener.

Det jeg lærte i Seminar, rørte ved hjertet mitt. Mitt vitnesbyrd vokste etter hvert som jeg lærte mer om Jesus Kristus og hans gjengitte evangelium. Dette forberedte meg til å virke som misjonær i England og fortsette et liv med tjeneste for Herren og hans kirke.

Nedras innbydelse til meg om å bli med til Seminar, hjelper meg å se på en personlig måte, at det finnes utallige muligheter for deg til å hjelpe andre å komme til Herren Jesus Kristus. På enkle, men effektive måter kan du vise din kjærlighet, dele din tro og innby menneskene rundt deg til å oppleve gleden og freden Frelseren og hans evangelium gir.

Lær Frelseren å kjenne

For virkelig å hjelpe andre å komme til Kristus, må du først forstå hvem han er. Jesus Kristus er Guds Sønn og den eneste som kunne være verdens Frelser og Forløser.

Bare han kunne leve et fullkomment liv, sone for dine synder, lide alle dine “smerter, lidelser og fristelser” (Alma 7:11), og deretter nedlegge sitt liv, for så å ta det tilbake. På grunn av Jesus Kristus vil alle Guds barn stå opp igjen og kan motta av hans mest hellige og strålende velsignelser.

Når du forstår hvem Frelseren er, og hva din evige fremtid kan bli på grunn av ham, vil du ønske å leve på en måte som behager ham. Og det behager ham absolutt, når du forkynner hans evangelium i ord og gjerning, til dem du omgås med hver dag.

Rekk ut en hånd i kjærlighet

Etter hvert som du blir bedre kjent med og glad i Frelseren, vil du ønske å følge ham og hans læresetninger på en bedre måte, herunder hans befaling om å “elske hverandre” (Johannes 13:34).

Da Ammon dro til lamanittene for å forkynne evangeliet, tilbød han seg å være kong Lamonis tjener. Ammon viste ekte kjærlighet og hengivenhet da han beskyttet kongens får. Ammons handlinger bløtgjorde kong Lamonis hjerte. Da Ammon underviste i evangeliet, kom Ånden over kong Lamoni og han ble omvendt (se Alma 17–19).

Å være en sann Jesu Kristi disippel, betyr å elske din neste som deg selv (se Matteus 22:36–40). Hvis de kan føle at du er glad i og bryr deg om dem, vil de sannsynligvis være mer villige til å la deg dele det du vet er sant.

Finn mot til å dele

Gjennom profeten Joseph Smith gjenga Frelseren prestedømmet til jorden, med alle ordinanser og pakter som er nødvendige for vår evige fremgang. Når gjenopprettelsens strålende budskap berører ditt hjerte, skulle du ønske å rope det ut fra hustakene! Du skulle arbeide ivrig for å dele den dyrebare kunnskapen om det gjengitte evangelium med alle. Jeg elsker å gjøre det!

Noen er kanskje bekymret for at andre ikke vil være interessert eller vil avvise det de deler. Ja, det kan skje. Etter at Abish løp fra hus til hus og fortalte folk at Guds kraft hadde kommet over kong Lamoni og hans hus, trodde noen, men mange andre valgte å ikke lytte (se Alma 19:17–31).

Enten de tar imot det eller ikke, er den største gaven du noensinne kan gi en venn eller et familiemedlem, eller til og med en fiende, Jesu Kristi evangelium. Be om mot, og når det passer, fortell så om det du vet er sant.

Gi en hjertelig innbydelse

Mens jeg var president for Canada Toronto misjon, hjalp jeg flere av mine misjonærer å undervise en fremtredende forretningsmann. Etter leksjonen innbød jeg ham til å be og spørre vår himmelske Fader om vårt budskap er sant.

“Jeg vet ikke hvordan jeg skal be,” sa han.

Jeg fortalte ham at alt han trengte å gjøre, var å knele ned og ganske enkelt be vår himmelske Fader bekrefte sannheten for ham.

“Du klarer det!” Oppmuntret jeg ham.

Vi knelte ned sammen og mannen begynte å be. Da han var ferdig, sa han: “Hva er det som skjer?. Jeg har aldri før følt noe lignende.”

“Det er slik vår himmelske Fader besvarer bønner,” sa jeg. “Du har spurt og han har svart.”

Jeg underviser alltid misjonærer og medlemmer over hele verden om at omvendelse begynner med det folk føler. Når du inviterer andre til å høre evangeliet, oppmuntre dem også til å be og spørre om å få føle sannheten i sitt hjerte. Hvis de vil be til Gud (se Jakobs brev 1:5) med et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og tro på Kristus, kan de motta en bekreftelse om sannheten ved Den hellige ånds kraft (se Moroni 10:4–5). Det er spennende og gledesfylt å hjelpe andre å selv oppdage sannheten.

Husk at enhver sjel er dyrebar

Du vet aldri hva som vil skje når du hjelper andre å komme til Kristus ved å vise kjærlighet, dele og innby. Lamanittene syntes for eksempel å være det mest usannsynlige folk til å ta imot evangeliet, men de ble så oppriktig omvendt at de “falt aldri fra” (Alma 23:6–7).

Du skulle ikke forvente dette resultatet hver gang du deler evangeliet med andre. Men enkelt og kraftfullt kan du vitne om sannheten og bidra til å introdusere flere av vår himmelske Faders barn til det gjengitte evangelium.

Når du forstår hvor dyrebart hvert eneste av vår himmelske Faders barn er for ham, vil du ønske å gjøre alt du kan for å hjelpe andre å komme til Kristus og tre inn i lyset av hans evangelium, og inn på veien til udødelighet og evig liv.

Hvilken større opplevelse kan du få i livet?