Til styrke for ungdom
Finn din styrke i Jesus Kristus
Mars 2024


“Finn din styrke i Jesus Kristus”, Til styrke for ungdom, mars 2024.

Finn hans styrke

Finn din styrke i Jesus Kristus

Jesus Kristus er ungdommens styrke – enhver ungdom på jorden – og det inkluderer så absolutt deg!

Bilde
Jesus Kristus

Hear Him [Hør Ham], av Haley Miller

Jeg er glad for å kunne presentere dette spesielle nummeret av tidsskriftet Til styrke for ungdom. Artiklene, aktivitetene og historiene fra ungdom over hele verden vil bidra til å styrke ditt vitnesbyrd om en dyp og evig betydningsfull sannhet uttrykt av Det første presidentskap. Om Jesus Kristus erklærer de ettertrykkelig: “Han er ‘ungdommens styrke’.”1 Dette betyr at Jesus Kristus er din styrke. Jeg ber om at du vil omfavne denne sannheten med glede i denne avgjørende tiden i ditt liv, nå og alltid.

Alle trenger styrke i Kristus

Du er ikke her ved en tilfeldighet eller et feiltrinn. Du valgte å komme til jorden for å lære, vokse, gjøre bemerkelsesverdige ting og bli mer lik din himmelske Fader. På denne reisen vil du oppleve tider med vanskeligheter, personlige prøvelser, motløshet og skuffelse som kan føles overveldende. Kanskje du føler deg fanget i en slik situasjon akkurat nå.

I slike stunder må du huske at din himmelske Fader elsker deg. Det har han alltid gjort, og det vil han alltid gjøre. På grunn av sin uendelige og fullkomne kjærlighet sendte han sin Sønn Jesus Kristus for å styrke deg og hjelpe deg å komme videre. Og Jesus kom fordi han også elsker deg dypt.

Dessverre er det noen som ikke ser sitt behov for en Frelser. De forstår ikke at de, i likhet med alle mennesker, vil begå feiltrinn de ikke kan rette opp, oppleve tap de ikke kan vinne tilbake, og oppleve vanskeligheter og tragedier som de ikke kan utholde på egenhånd. Heller ikke kan de overvinne synd og død alene. Dette betyr at de – og alle mennesker – trenger Jesu Kristi forsoning med den styrke den kan gi.

“Det er flott, eldste Holland,” tenker du kanskje, “men hvordan kan jeg gjøre Jesus Kristus til min styrke?” For å bidra til å besvare dette spørsmålet, la meg få dele noen av de utallige måtene Jesus Kristus styrker deg på hver dag.

Bilde
Jesus Kristus

Deliverance Is Nigh [Befrielsen er nær], av David McClellan

Han har kraften til å styrke deg

På sin siste natt i jordelivet kom Jesus Kristus inn i Getsemane hage. Der knelte han blant oliventrærne og begynte å påta seg verdens synder. Denne store og uendelige lidelse “fikk [ham] … den største av alle, til å skjelve av smerte og til å blø fra hver pore” (Lære og pakter 19:18).

Jesus ble deretter ført til Golgata og korsfestet. Der fullførte han sitt sonoffer. Han ga villig sitt liv, og så sto han triumferende opp fra døden. Denne påsken gleder jeg meg over å erklære at Jesus Kristus lever! Jeg erklærer også at han ikke bare løfter syndens byrde, men også “ha[dde] smerter og lidelser og fristelser av alle slag” ved å gjøre det (Alma 7:11; uthevelse tilføyd).

Frelseren følte hver eneste smerte og sorg og utholdt, på en personlig måte, alle kvaler og lidelser som du, jeg og enhver sjel som noensinne har levd eller noensinne vil leve har opplevd. På grunn av det han gjennomgikk fysisk, mentalt og åndelig for deg, vet han hvordan han kan styrke deg.

Kanskje det er vanskelig for deg å tro at Jesus ville være interessert i å hjelpe deg som bare én blant millioner som er på samme alder. Hvis du noen gang tror at han har bedre ting å gjøre enn å styrke deg i dine vanskelige stunder, tenk på ham i hagen, tenk på ham på korset. “[Han led, han blødde og døde]”2 for deg fordi han visste at du var verdt det. Det vet han fremdeles. Han er ekstremt interessert, villig og i stand til å hjelpe deg – her og nå og alltid. Han ga sitt liv slik at han kan styrke deg når du tar imot hans livsendrende oppfordring: “Kom til meg” (Matteus 11:28).

Velg å vandre med Ham

Det er ditt valg å følge Jesus Kristus og gjøre ham til din styrke. Han har “[merket stien og vist oss veien]”3 tilbake til vår himmelske Fader. Han er virkelig “veien og sannheten og livet” (Johannes 14:6).

Du finner veien ved å ta imot Jesu Kristi evangelium når du utøver tro på ham og omvender deg fra dine synder. Du styrker ditt forhold til ham når du velger å bli døpt i hans navn og motta Den hellige ånds gave. Deretter fortsetter du på hans evangeliske vei ved å holde budene, motta ordinanser, overholde pakter og leve som hans disippel.

Disse handlingene skaper en kraftfull forbindelse – en paktsforbindelse – som knytter deg trygt til Kristus – og ham til deg. Når du vandrer med ham, blir han og Faderen din ultimate kilde til åndelig veiledning og styrke. Du kan deretter streve fremover trygt og lykkelig hver dag, bli mer lik dem og en dag vende tilbake for å bo hos dem og leve den slags liv som de lever.

Bilde
kvinne som ser opp på Jesus Kristus

Come unto Me [Kom til meg], av Eva Koleva Timothy

Gå fremover i hans styrke

Av hele mitt hjerte vitner jeg om at Jesus er Kristus. Når du kommer mot ham trinn for trinn, strekker deg etter ham og innbyr ham til å være din styrke, vil han komme til deg, og du vil finne ham.4 Det finnes ikke noe valg du kan ta som på en eller annen måte plasserer deg utenfor hans rekkevidde. Jeg tror helhjertet det jeg har sagt før: “Det er ikke mulig for [deg, eller noen,] å synke lavere enn det uendelige lys av Kristi forsoning skinner.”5

Hvis du vil komme til Kristus, hold først og alltid hans bud av “hele [ditt] hjerte” (3 Nephi 18:32), så vil han vandre på livets reise sammen med deg. Han vil ta din hånd og være ditt håp. Han vil være din styrke. Og han vil gi deg varig lykke, sann fred og stor glede.

Som et av hans spesielle vitner, vitner jeg om og lover at dette er sant.