Til styrke for ungdom
Du og Frelseren mot verden
Mars 2024


“Du og Frelseren mot verden”, Til styrke for ungdom, mars 2024.

Styrke til å overvinne verden

Du og Frelseren mot verden

Distraksjoner, fristelser, forfølgelse – Jesus Kristus har overvunnet det som hører denne verden til, og kan styrke deg til å overvinne dem også.

Bilde
kvinne som holder verden på sine skuldre, med Herrens armer som strekker seg mot henne

Illustrasjon: Alex Nabaum

Jesus Kristus overvant verden, og han innbyr oss til å gjøre det samme. Men hva er “verden”, og hva betyr det for oss å overvinne den?

President Russell M. Nelson sa det slik: “[Å overvinne verden vil si] å overvinne fristelsen til å bry seg mer om det som er av denne verden enn det som er av Gud.”1

“Det som er av denne verden” kan omfatte eiendeler, popularitet, makt, ros, nytelse eller noe annet det naturlige menneske nyter som en del av jordelivet. Selv om noe av dette ikke alltid er galt, kommer vi ut for langsiktige vanskeligheter når vi mister vårt fokus på Gud fordi vi bryr oss mer om verdslige ting.

Jesus Kristus sa at vi vil møte motstand og forfølgelse når vi overvinner verden (se Johannes 15:18–21). Men vi kan likevel finne fred og “[være] frimodige” fordi han overvant verden først (Johannes 16:33).

Disse ungdommene fant styrke i Jesus Kristus til å overvinne verdslige hindringer, og det kan du også!

Verdslige distraksjoner

Bilde
ung kvinne

Jeg brukte mange timer på å spille dataspill hver dag i mange år. Jeg fant venner, og jeg følte meg viktig. Men etter å ha spilt, følte jeg meg tom, som om noe manglet. Jeg var ikke helt lykkelig.

Jeg ønsket å fokusere på ting som faktisk ville gjøre meg glad og hjelpe meg å forbedre meg. Jeg begynte å be ofte. Da jeg uttrykte det jeg hadde i mitt hjerte til vår himmelske Fader, fikk jeg en sterk følelse av kjærlighet.

Jeg ønsket å gjøre ting som ville hindre meg i å komme nærmere Kristus, så jeg fokuserte på enkle ting som daglig skriftstudium og bønn, å tilbringe tid med mennesker som hadde Ånden, og prøve å ikke bli distrahert av ting som ville få Den hellige ånd til å trekke seg unna. Livet mitt forandret seg. Det er mer gledesfylt for meg.

Når jeg kommer nærmere Kristus, vet jeg at det finnes viktigere ting enn dataspill hvis jeg ønsker å være virkelig lykkelig. Det finnes noe som er evig.

Alina U., 18, Litauen

Verdslige omstendigheter

Bilde
ung kvinne

På skolen ble jeg mobbet og latterliggjort på grunn av min tro. På grunn av dette og andre utfordringer følte jeg at verden raste sammen over meg. Men mor oppfordret meg til å stole på Jesu Kristi forsoning fordi han forstår min smerte og kan gi meg fred og trøst (se Lære og pakter 19:23).

Jeg bestemte meg for å love vår himmelske Fader at jeg ville faste regelmessig. Jeg ba ham hjelpe meg med mine svakheter og vanskeligheter, og det har han alltid gjort etter det.

Faste har bragt meg nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Jeg vet at de alltid er ved min side, og gir meg styrke til å overvinne mine utfordringer og finne sann lykke. Jesus Kristus helbreder mine sår og hjelper meg å vende tilbake til min himmelske Fader.

Vera R., 17, Brasília i Brasil