Ungdom
Sannhet vil gjøre deg fri


“Sannhet vil gjøre deg fri”, Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg (2022)

“Sannhet vil gjøre deg fri”, Til styrke for ungdom

Bilde
Maleri av en ung kvinne som holder et stearinlys og ser mot himmelen.

Sannhet vil gjøre deg fri

Johannes 8:32

Vår himmelske Fader er en sannhetens Gud. Han er allvitende. All sannhet kommer fra ham og fører til ham. Du viser at du verdsetter sannhet når du søker lærdom, lever med integritet og tappert står for det du vet er riktig – selv om du må stå alene.

Bilde
En smilende ung mann.

Evige sannheter

Vår himmelske Fader ønsker at hans døtre og sønner alltid skal lære. Du har både timelige og åndelige grunner til å søke og elske å lære. Utdannelse handler ikke bare om å tjene penger. Det er en del av ditt evige mål å bli mer lik vår himmelske Fader.

Å leve med integritet betyr at du elsker sannhet av hele ditt hjerte – mer enn du elsker personlig komfort, popularitet eller bekvemmelighet. Det betyr å gjøre det rette ganske enkelt fordi det er rett.

Du har noe dyrebart å dele. Jesu Kristi evangelium har svarene på livets spørsmål. Det er veien til fred og lykke. Du vet kanskje ikke alt, men du vet nok til å hjelpe andre å forstå og verdsette sanne, evige prinsipper.

Innbydelser

Lær alltid. Se etter muligheter til å utvide ditt sinn og dine ferdigheter. Disse mulighetene kan omfatte formell utdannelse på skolen eller yrkesopplæring, så vel som uformell læring fra kilder du stoler på. Involver Herren i din innsats, og han vil veilede deg. Når du lærer om verden rundt deg, lær også om Frelseren, som skapte verden. Studer hans liv og læresetninger. Gjør Seminar, Institutt og personlig studium av evangeliet til en del av din livslange læring.

Elsk sannheten så høyt at du aldri vil ønske å stjele, lyve, jukse eller bedra på noen måte – på skolen, på jobben, på Internett, overalt. Vær den samme trofaste etterfølgeren av Jesus Kristus offentlig og privat.

Vær et lys for andre. La dine ord og handlinger gjenspeile din tro på Jesus Kristus. Forbered deg nå på fremtidige muligheter til å dele hans strålende evangelium med andre, som misjonær og gjennom hele livet. Og vær beredt til å fortelle alle som spør deg om det håp og den lykke du føler.

Lovede velsignelser

Utdannelse øker din evne til å tjene Herren. Den gir deg i kraft til å velsigne andre, spesielt din familie. Jo mer du lærer, desto mer kan du bidra til å bygge opp Guds rike og påvirke verden til det gode.

Ærlighet gir fred og selvrespekt. Når dine ord og handlinger er i samsvar med sannheten, viser du at du er til å stole på – for andre og for Herren.

Når du står frem for Jesu Kristi læresetninger, står han sammen med deg. Andre er kanskje ikke enige med deg, men ditt mot og din oppriktighet vil bli lagt merke til. Enten andre følger ditt eksempel eller ikke, vil ditt vitnesbyrd, frimodighet og tro på Kristus vokse.

Bilde
spørsmål og svar, ikon

Spørsmål og svar

Er det galt å ha spørsmål om Kirken? Hvordan kan jeg finne svar? Å ha spørsmål er ikke et tegn på svakhet eller mangel på tro. Å stille spørsmål kan faktisk bidra til å bygge opp tro. Evangeliets gjengivelse begynte da den 14 år gamle Joseph Smith stilte spørsmål med tro. Søk svar i Skriftene, i Guds profeters ord, fra dine ledere og trofaste foreldre, og fra Gud selv. Hvis svarene ikke kommer med en gang, må du stole på at du vil lære linje på linje. Fortsett å etterleve det du allerede vet, og fortsett å søke etter sannhet.

Bilde
Maleri av Joseph Smith som kneler for Gud Faderen og Jesus Kristus i den hellige lund.

Hvordan kan jeg stå frem for det som er rett uten å fornærme dem som har en annen tro? Begynn med å sørge for at dine ord og handlinger er inspirert av kjærlighet til Gud og hans barn. Å dele evangeliet med andre skulle ikke gjøres i stridighetens ånd, men snarere med klarhet, saktmodighet og vennlighet. Du kan vise kjærlighet til andre selv om du ikke er enig i deres synspunkter.

Se Matteus 5:14–16 (la ditt lys skinne); Johannes 14:6 (Jesus er sannheten); 1 Peter 3:15 (vær alltid beredt til å dele ditt håp i Kristus); Lære og pakter 88:77–80 (ting Herren ønsker at vi skal lære); 93:36 (Guds herlighet er intelligens); 124:15 (integritet betyr å elske det som er rett); 130:18 (vår intelligens vil være med oss når vi oppstår).

Bilde
tempel, ikon

Tempelanbefalingsspørsmål

Arbeider du med flid for å være ærlig i alt du gjør?