Ungdom
Jesus Kristus vil hjelpe deg


“Jesus Kristus vil hjelpe deg”, Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg (2022)

“Jesus Kristus vil hjelpe deg”, Til styrke for ungdom

Bilde
Maleri av Jesus Kristus

Jesus Kristus vil hjelpe deg

Salmene 147:3

Jesus Kristus er din styrke. Han har gjort alt som er nødvendig for at du skal kunne ha glede i dette liv og for evig. Ved å velge ham og hans evangelium, velger du evig glede.

Bilde
Maleri av en mann med Jesu hånd som rører ved hans lukkede øye.

Selv når du prøver å gjøre ditt beste for å ta gode valg, vil du noen ganger gjøre feil. Du vil gjøre ting du skulle ønske du ikke hadde gjort. Det gjør alle. Når det skjer, er det lett å føle seg motløs eller lure på om du noen gang vil være god nok. Men det finnes gode nyheter – fantastiske, forhåpningsfulle nyheter! Fordi Gud elsker deg sendte han sin Sønn Jesus Kristus, som påtok seg dine synder slik at du kan omvende deg og fortsette å ha fremgang.

Evige sannheter

Jesus Kristus kan styrke deg. Han kan hjelpe deg å forandre dine ønsker, dine tanker og dine handlinger. Når du er bekymret, redd eller strever på noen måte, vil han trøste deg. Han vil hjelpe deg på alle områder av livet.

Omvendelse er ikke straff for synd, det er slik Frelseren befrir oss fra synd. Å omvende seg betyr å forandre seg – å vende seg bort fra synd og til Gud. Det betyr å forbedre seg og få tilgivelse. Denne typen forandring er ikke en engangshendelse. Det er en kontinuerlig prosess.

Innbydelser

Omvend deg. Vend deg til Herren med et ønske om å forbedre deg. Når du har gjort noe galt, må du ærlig innrømme det for Gud og, etter behov, overfor biskopen og alle du kan ha skadet. Gjør ditt beste for å rette opp i ting.

Fryd deg over gaven om å gjøre det bedre og bli bedre. Selv når det ikke er lett og tar lenger tid enn du ønsker, må du aldri slutte å prøve. Fortsett å lære og stole på Herren Frelseren vil hjelpe deg hvert skritt på veien.

Lovede velsignelser

Jesus Kristus vil tilgi og helbrede deg når du omvender deg. Han vil erstatte din skyld med fred og glede. Han vil ikke huske dine synder mer. I hans styrke vil ditt ønske om å holde hans bud øke.

Han vil forandre ditt hjerte og ditt liv. Litt etter litt vil du vokse og bli ham mer lik. Din paktsforbindelse med ham vil gi deg større tilgang til hans kraft.

Bilde
spørsmål og svar, ikon

Spørsmål og svar

Hvordan vet jeg at Gud har tilgitt meg? Gud lover at han vil tilgi dem som omvender seg. Når du føler trøst fra Ånden, kan du vite at Frelserens forsonende kraft virker i ditt liv.

Når trenger jeg biskopens hjelp til å omvende meg? Biskopen din har prestedømsnøkler og åndelige gaver for å hjelpe deg å omvende deg. Du kan når som helst søke hans hjelp og råd. Hvis du har gjort alvorlige feil, som for eksempel å bryte kyskhetsloven, snakk med biskopen din. Han vil ikke fordømme deg. Han er en representant for Jesus Kristus og vil hjelpe deg å vite hvordan du fullt ut kan omvende deg og motta Frelserens helbredende og styrkende kraft.

Jeg prøver å omvende meg, men jeg gjør stadig de samme feilene. Hva burde jeg gjøre nå? Det tar tid å utvikle gode vaner og bryte dårlige, så ikke gi opp. Vend deg mot Kristus. Hans nåde er tilstrekkelig. Prøv igjen. Du er aldri alene i din innsats for å ha fremgang. Jesus Kristus er alltid med deg.

Bilde
Maleri av Jesus som holder Peter i hånden midt i rasende bølger.

Se Enos 1:6 (skyldfølelse kan tas bort); Mosiah 4:3 (gjennom Den hellige ånd lar Gud deg vite at du er tilgitt); 26:30 (Frelseren tilgir så ofte som vi omvender oss); Ether 12:27 (Frelserens nåde kan gjøre det svake til styrke); Moroni 6:8 (de som omvender seg, er tilgitt); 10:32 (bli fullkommengjort i Kristus); Lære og pakter 1:32 (Herren tilgir dem som omvender seg); 58:42–43 (omvendelse innebærer å bekjenne og forsake synd).

Bilde
tempel, ikon

Tempelanbefalingsspørsmål

Tror du på, og har du et vitnesbyrd om, Gud den evige Fader, hans Sønn Jesus Kristus og Den hellige ånd?

Har du et vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning og om hans rolle som din Frelser og Forløser?