2009
Pyytäkää, etsikää, kolkuttakaa
Marraskuu 2009


Pyytäkää, etsikää, kolkuttakaa

Jokainen myöhempien aikojen pyhä voi täyttää henkilökohtaisen ilmoituksen saamisen ehdot.

Kuva
Elder Russell M. Nelson

Rakkaat veljeni ja sisareni, olen hyvin kiitollinen teistä jokaisesta. Olen myös kiitollinen nykyajan tiedonvälityksen ihmeestä, jonka ansiosta tämä konferenssi tavoittaa miljoonia ihmisiä kautta maailman.

Nykyajan teknologian ansiosta voimme käyttää nopeaan tiedonvaihtoon myös langattomia puhelimia. Olimme äskettäin Wendyn kanssa hoitamassa tehtävää toisella mantereella, kun saimme tietää, että sukuumme oli saapunut uusi vauva. Saimme hyvät uutiset vain minuutteja sen jälkeen kun lapsi oli syntynyt toisella puolen maailmaa.

Vieläkin hämmästyttävämpää kuin nykyajan teknologia on mahdollisuutemme saada tietoa suoraan taivaasta ilman laitteistoja, ohjelmistoja tai kuukausittaisia palvelumaksuja. Se on yksi ihmeellisimmistä lahjoista, mitä Herra on tarjonnut kuolevaisille. Hänen avokätinen kutsunsa on: ”Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan.”1

Tämä ajaton tarjous henkilökohtaisen ilmoituksen saamisesta on osoitettu kaikille Hänen lapsilleen. Se kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta. Mutta se on totta! Minä olen saanut tuota taivaallista apua ja reagoinut siihen. Ja olen oppinut, että minun pitää aina olla valmis ottamaan sitä vastaan.

Vuosia sitten ollessani uppoutunut tehtävään valmistella yleiskonferenssipuhe heräsin syvästä unesta erääseen hyvin voimakkaana mieleeni tulleeseen ajatukseen. Otin heti kynän ja paperia vuoteeni vierestä ja kirjoitin niin nopeasti kuin kykenin. Nukahdin uudelleen tietäen, että olin tallentanut tuon suurenmoisen vaikutelman. Kun katsoin seuraavana aamuna tuota paperipalaa, huomasin tyrmistyksekseni, että käsialani oli aivan lukukelvotonta! Pidän yhä kynää ja paperia vuoteeni vieressä, mutta kirjoitan nykyään huolellisemmin.

Saadakseen tietoa taivaasta ihmisellä täytyy ensin olla luja usko ja harras halu. On pyydettävä ”vilpittömin sydämin [ja] vakain aikein, [Jeesukseen] Kristukseen uskoen”2. ”Vakaa aie” tarkoittaa, että todella aikoo noudattaa saamaansa jumalallista ohjausta.

Seuraava vaatimus on tutkia asiaa tarkoin. Tätä ajatusta opetettiin tämän palautetun kirkon johtajille, kun he olivat ensimmäisiä kertoja oppimassa, kuinka voi saada henkilökohtaista ilmoitusta. Herra neuvoi heitä: ”Minä sanon sinulle, että sinun täytyy tutkia sitä tarkoin mielessäsi; sitten sinun on kysyttävä minulta, onko se oikein, ja jos se on oikein, minä saatan sinun sydämesi palamaan sisälläsi; sen tähden sinä tunnet, että se on oikein.”3

Valmistautumiseen kuuluu se, että tuntee asiaa koskevat Herran opetukset ja noudattaa niitä. Jotkin Hänen ajattomista totuuksistaan ovat yleispäteviä, kuten käskyt olla varastamatta, olla tappamatta ja olla todistamatta valheellisesti. Toiset opetukset tai käskyt ovat myös yleisluontoisia, kuten ne, jotka koskevat lepopäivää, sakramenttia, kastetta ja konfirmointia.

Jotkin ilmoitukset on annettu ainutkertaisiin tilanteisiin, kuten se, kun Nooa rakensi arkkia tai kun profeettojen kuten Mooseksen, Lehin ja Brighamin oli johdettava seuraajansa vaivalloiselle matkalle. Jumalan kauan voimassa ollut malli opettaa lapsiaan profeettojen välityksellä vakuuttaa meille, että Hän siunaa jokaista profeettaa ja että Hän siunaa niitä, jotka noudattavat profeetallisia neuvoja.

Halu seurata profeettaa vaatii paljon työtä, koska luonnollinen ihminen tuntee hyvin vähän Jumalaa ja vielä vähemmän Hänen profeettaansa. Paavali kirjoitti, ettei ihminen ”luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla.”4 Muutos luonnollisesta ihmisestä omistautuneeksi opetuslapseksi on voimallinen.5

Eräs toinen profeetta opetti, että ”luonnollinen ihminen on Jumalan vihollinen ja on ollut Aadamin lankeemuksesta asti ja on oleva aina ja ikuisesti, ellei hän taivu Pyhän Hengen kutsuun ja riisu päältään luonnollista ihmistä ja tule pyhäksi Kristuksen, Herran sovituksen kautta ja tule lapsen kaltaiseksi, alistuvaksi, sävyisäksi, nöyräksi, kärsivälliseksi, sellaiseksi, joka on täynnä rakkautta ja halukas alistumaan kaikkeen, mitä Herra näkee hyväksi panna hänen kannettavakseen, niin kuin lapsi alistuu isänsä tahtoon”6.

Huomasin äskettäin tällaisen voimallisen muutoksen miehessä, jonka tapasin ensi kerran noin kymmenen vuotta sitten. Hän oli tullut silloin vaarnakonferenssiin, jossa hänen poikansa hyväksyttiin jäseneksi uuteen vaarnan johtokuntaan. Tämä isä ei ollut kirkon jäsen. Kun hänen poikansa oli erotettu tehtävään, kiedoin käteni tämän isän ympärille ja kiittelin häntä siitä, että hänellä on niin suurenmoinen poika. Sitten julistin rohkeasti: ”Vielä koittaa päivä, jolloin haluat, että tämä poika sinetöidään sinuun ja vaimoosi pyhässä temppelissä. Ja kun tuo päivä koittaa, minulle olisi silloin kunnia saada sinetöidä teidät.”

Seuraavan vuosikymmenen aikana en nähnyt tätä miestä. Kuusi viikkoa sitten hän ja hänen vaimonsa tulivat toimistooni. Hän tervehti minua lämpimästi ja kertoi, kuinka hän oli hätkähtänyt aiempaa kutsuani. Hän ei tehnyt asialle paljoakaan ennen kuin myöhemmin kun hänen kuulonsa alkoi heikentyä. Silloin hän havahtui ymmärtämään, että hänen kehonsa muuttui ja että hänen aikansa maan päällä oli todellakin rajallinen. Aikanaan hän menetti kuulonsa kokonaan. Samoihin aikoihin hän koki kääntymyksen ja liittyi kirkkoon.

Tapaamisemme kuluessa hän teki yhteenvedon täydellisestä muuttumisestaan: ”Minun oli menetettävä kuuloni, ennen kuin kykenin ottamaan varteen hyvin tärkeän sanomasi. Silloin oivalsin, kuinka suuresti halusin, että rakkaani sinetöidään minuun. Nyt olen kelvollinen ja valmis. Voisitko sinä sinetöidä meidät?”7 Tein sen tuntien syvää kiitollisuutta Jumalaa kohtaan.

Kun sellainen kääntymys on tapahtunut, voi seurata vielä suurempaa hengellistä jalostumista. Henkilökohtaista ilmoitusta voidaan jalostaa niin, että siitä tulee hengellinen erottamisen kyky. Erottaa tarkoittaa seuloa, siivilöidä tai pystyä havaitsemaan.8 Hengellisen erottamisen lahja on taivaallinen lahja.9 Sen ansiosta kirkon jäsenet näkevät sellaista, mitä ei voi nähdä silmin, ja tuntevat sellaista, mitä ei voi koskettaa käsin.

Piispat ovat oikeutettuja tähän lahjaan, kun heillä on edessään tehtävä etsiä köyhiä ja pitää huolta avuntarvitsijoista. Tämän lahjan avulla sisaret voivat tarkastella maailman trendejä ja erottaa niistä ne, jotka ovat pinnallisia tai jopa vaarallisia, vaikka olisivat kuinka suosittuja. Jäsenet voivat seuloa ajatusmallit, jotka ovat hohdokkaita ja hetkellisiä, sellaisesta sivistyksestä, joka on kohottavaa ja kestävää.

Erottamisen lahja kuului olennaisena osana tärkeisiin ohjeisiin, joita presidentti John Taylor antoi kauan sitten.10 Hän opetti vaarnanjohtajia, piispoja ja muita: ”Näiden tehtävien haltijoilla on oikeus saada Jumalan sana johtokuntaansa kuuluvissa velvollisuuksissa, että he toteuttaisivat voimakkaammin Hänen pyhiä tarkoituksiaan. Yksikään näistä kutsumuksista tai tehtävistä pappeudessa ei ole tarkoitettu niiden haltijoiden henkilökohtaiseksi hyödyksi, palkaksi tai kunniaksi vaan on annettu nimenomaan taivaallisen Isämme tarkoitusten täyttämiseksi ja Jumalan valtakunnan rakentamiseksi maan päällä. – – Me pyrimme ymmärtämään Jumalan tahdon ja sitten toteuttamaan sen, ja huolehtimaan siitä, että myös ne, joista olemme vastuussa, toteuttavat sen.”11

On tiettyjä edellytyksiä sille, että te jokainen saatte juuri omiin tarpeisiinne ja tehtäviinne tarvitsemaanne ilmoitusta. Herra pyytää teitä kehittämään uskoa, toivoa ja rakkautta, silmämääränä vain Jumalan kunnia. Silloin lujan uskonne, hyveellisyytenne, tietonne, kohtuullisuutenne, kärsivällisyytenne, veljellisen ystävällisyytenne, jumalisuutenne, rakkautenne, nöyryytenne ja uutteruutenne ansiosta voitte pyytää, ja te saatte, voitte kolkuttaa, ja teille avataan.12

Jumalalta saatu ilmoitus on aina sopusoinnussa Hänen iankaikkisen lakinsa kanssa. Se ei ole koskaan ristiriidassa Hänen oppinsa kanssa. Sitä tukee asianmukaisen kunnioituksen osoittaminen Jumalaa kohtaan. Mestari on antanut tämän ohjeen:

”Minä, Herra, olen armollinen ja laupias niille, jotka pelkäävät minua, ja kunnioitan mielihyvin niitä, jotka palvelevat minua vanhurskaasti ja vilpittömästi loppuun asti.

Suuri on oleva heidän palkkansa, ja iankaikkinen on oleva heidän kirkkautensa.

Ja heille minä ilmoitan kaikki salaisuudet [ja] – – tahtoni – – kaikista asioista, jotka liittyvät minun valtakuntaani.”13

Ilmoituksen ei tarvitse tulla kokonaisuudessaan yhdellä kertaa. Se voi olla vähittäistä. ”Näin sanoo Herra Jumala: Minä annan ihmislapsille rivin rivin päälle, opetuksen opetuksen päälle, vähän täällä ja vähän tuolla; ja siunattuja ovat ne, jotka kuulevat minun opetuksiani ja kallistavat korvansa minun neuvoilleni, sillä he oppivat viisautta; sillä sille, joka ottaa vastaan, minä annan enemmän.”14 Kärsivällisyys ja pitkäjänteisyys ovat osa iankaikkista edistymistämme.

Profeetat ovat kuvailleet, miltä heistä on tuntunut heidän saadessaan ilmoitusta. Joseph Smith ja Oliver Cowdery sanoivat, että ”verho poistettiin mielestämme, ja ymmärryksemme silmät avattiin”15. Presidentti Joseph F. Smith kirjoitti: ”Pohtiessani näitä asioita, jotka on kirjoitettu, ymmärrykseni silmät avautuivat ja Herran Henki lepäsi päälläni.”16

Jokainen myöhempien aikojen pyhä voi täyttää henkilökohtaisen ilmoituksen saamisen ehdot. Kehotus pyytää, etsiä ja kolkuttaa jumalallisen ohjauksen saamiseksi on olemassa, koska Jumala elää ja Jeesus on elävä Kristus. Se on olemassa, koska tämä on Hänen elävä kirkkonsa.17 Ja me olemme siunattuja tänä aikana, koska presidentti Thomas S. Monson on Hänen elävä profeettansa. Rukoilen, että kuuntelisimme hänen profeetallisia neuvojaan ja noudattaisimme niitä. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

VIITTEET

  1. Matt. 7:7; Luuk. 11:9, kursivointi lisätty. Ks. myös 3. Nefi 14:7; JST, Matthew 7:12.

  2. Moroni 10:4.

  3. OL 9:8.

  4. 1. Kor. 2:14.

  5. Ks. Moosia 5:2; Alma 5:12–14.

  6. Moosia 3:19.

  7. Sellainen kääntymys on kokonaisvaltainen. Esimerkiksi John Newton (1725–1807) muutti elämänsä orjakauppiaasta Herran omistautuneeksi opetuslapseksi ja teki yhteenvedon kääntymyksestään kirjoittaessaan: ”Armo suuri ihmeinen, / se muutti sydämen. / Mä köyhä sokea / sain ihmeen kokea.” (”Amazing Grace,” Olney Hymns, 1779, 41.)

  8. Englannin kielen sana discern on peräisin latinankielisestä sanasta discernere, joka tarkoittaa ”erottaa tai tehdä ero jonkin välillä”. Latinankielinen etuliite dis tarkoittaa ”erillään” ja loppuliite cernere tarkoittaa ”seuloa”. Ks. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11. painos, 2003, hakusana ”discern”.

  9. Ks. OL 46:23, 26–27.

  10. Presidentti Brigham Youngin kuoltua vuonna 1877 kirkon asioita johti kahdentoista apostolin koorumi. Väliaikainen apostolinen hallintokausi kesti vuoteen 1880, jolloin ensimmäinen presidenttikunta järjestettiin uudelleen. John Taylor oli kahdentoista apostolin koorumin presidentti, kun tämä neuvo annettiin 23. helmikuuta 1878.

  11. Julkaisussa Messages of the First Presidency of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, toim. James R. Clark, 6 osaa, 1965–1975, osa 2, s. 307.

  12. Ks. OL 4:5–6; ks. myös jae 7.

  13. OL 76:5–7.

  14. 2. Nefi 28:30.

  15. OL 110:1.

  16. OL 138:11. Sitten seurasi ilmoitus evankeliumin saarnaamisesta niille, jotka olivat kuolleet vailla tilaisuutta kuulla evankeliumia kuolevaisuudessa (ks. jakeet 29–37).

  17. Ks. OL 1:30.