2009
Mahdottoman tavoittelua
Marraskuu 2009


Mahdottoman tavoittelua

Iankaikkinen elämä on elämää Isämme ja perheemme kanssa ikuisesti. Eikö tämän lupauksen pitäisi olla suurin kannustin yltää parhaaseemme?

Kuva
Elder Jorge F. Zeballos

Kun kaksitoista apostolia kutsuttiin Amerikassa, Herra Jeesus Kristus antoi heille käskyn: ”Sen tähden minä tahdon, että te olisitte täydellisiä, niin kuin minä tai teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.”1 Vapahtaja oli vastikään saattanut loppuun menestyksellisen, epäitsekkään ja ylimaallisen tehtävänsä maan päällä. Tämän ansiosta Hän saattoi julistaa valtuudella, että Hän ja Hänen Isänsä, meidän Isämme, ovat esikuvia, joita jokaisen meistä tulisi seurata.

Puhtaasti inhimillisestä näkökulmasta katsoen tämä tuntuu aluksi mahdottomalta tehtävältä. Se alkaa kuitenkin vaikuttaa mahdolliselta ymmärrettäessä, että pyrkiessämme saavuttamaan sen me emme ole yksin. Verrattomimmat ja voimallisimmat apukeinot, mitä ihminen voi tavoitella, ovat aina saatavissa. Ensiksi on iankaikkisen Isän aulis ja rakastava käsi. Hän haluaa, että palaamme Hänen luokseen ainiaaksi. Hän on Isämme ja aina valmis ja halukas antamaan anteeksi virheemme ja heikkoutemme ja tekemämme synnit täydellisen ja vilpittömän parannuksenteon ehdolla. Ja sen lisäksi – suurimpana äärettömän rakkautensa osoituksena jokaista lastaan kohtaan – Hän suo meille Vapahtajan vertaansa vailla olevan työn vaikutukset, nimittäin sovituksen, jonka on saanut aikaan kuuliainen Poika, joka on aina halukas tekemään Isän tahdon meidän jokaisen hyväksi.

Herra ilmoitti profeetta Joseph Smithille seuraavaa: ”Ja jos pidät minun käskyni ja kestät loppuun asti, saat iankaikkisen elämän, joka lahja on suurin kaikista Jumalan lahjoista.”2 Tämän jumalallisen lupauksen on mahdollista täyttyä. Iankaikkinen elämä on elämää Isämme ja perheemme kanssa ikuisesti.3 Eikö tämän lupauksen pitäisi olla suurin kannustin yltää parhaaseemme ja antaa parastamme tavoitellessamme sitä, mikä meille on luvattu?

Palautuksen koittaessa, kun tämä ihmeellinen teko oli tulemaisillaan julki ihmislasten keskuudessa, Herra sanoi: ”Ja nyt, oi te, jotka ryhdytte palvelemaan Jumalaa, katsokaa, että palvelette häntä koko sydämestänne, väkevyydestänne, mielestänne ja voimastanne, jotta voitte seistä nuhteettomina Jumalan edessä viimeisenä päivänä.”4 Koko sydämestämme, koko väkevyydestämme, koko mielestämme ja koko voimastamme – eli koko olemuksellamme.

Presidentti David O. McKay on sanonut: ”Vain sitkeästi ponnisteleva saa runsaan palkinnon.”5 Nämä palkinnot ovat niille, jotka vaalivat uskoa Jeesukseen Kristukseen ja noudattavat Hänen tahtoaan tehdä työtä, uhrata ja antaa kaikki, mitä he ovat saaneet, Jumalan valtakunnan vahvistamiseksi ja rakentamiseksi.

Se, toteutuuko jumalallinen lupaus iankaikkisesta elämästä, täydellisyyden saavuttamisesta ja ikuisesta onnesta perheyksikössä, riippuu siitä, osoitammeko me vilpitöntä uskoa Jeesukseen Kristukseen, olemmeko kuuliaisia käskyille, olemmeko kestäviä ja uutteria läpi elämämme.

Herra ei odota meidän tekevän sellaista, mihin emme pysty. Käsky tulla täydelliseksi, niin kuin Hän on, kannustaa meitä yltämään parhaimpaamme, löytämään ja kehittämään niitä kykyjä ja ominaisuuksia, joilla meitä on siunannut rakastava iankaikkinen Isä, joka kutsuu meitä saavuttamaan mahdollisuutemme Jumalan lapsina. Hän tuntee meidät. Hän tuntee kykymme ja vajavaisuutemme. Kutsu ja haaste tulla täydelliseksi, saada iankaikkinen elämä, on koko ihmiskuntaa varten.

Opetettuaan, että ”ihmistä ei vaadita juoksemaan nopeammin kuin hänellä on voimaa”, kuningas Benjamin sanoo viipymättä, että ”on tarpeen, että hän on uuttera, jotta hän siten voisi voittaa palkinnon”6. Jumala ei vaadi enempää kuin parhaan, mitä voimme antaa, sillä se ei olisi oikeudenmukaista, mutta Hän ei myöskään voi hyväksyä sitä vähempää, sillä sekään ei olisi oikeudenmukaista. Antakaamme sen vuoksi aina parhaamme Jumalan ja lähimmäistemme palveluksessa. Palvelkaamme perheissämme ja kirkon tehtävissämme parhaalla mahdollisella tavalla. Tehkäämme parhaamme ja olkaamme joka päivä hieman parempia.

Pelastus ja iankaikkinen elämä eivät olisi mahdollisia ilman sovitusta, jonka sai aikaan Vapahtajamme, jolle olemme velkaa kaikesta. Mutta jotta nämä suurimmat siunaukset toteutuisivat elämässämme, meidän tulisi ensiksi tehdä oma osamme, ”sillä me tiedämme, että armosta me pelastumme kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä”7. Olkoon meillä uskoa, intoa, omistautumista, vastuuntuntoa ja rakkautta tehdä kaikki, mikä on vallassamme, ja silloin me teemme kaiken mahdollisen saavuttaaksemme mahdottoman – eli saavuttaaksemme sen, mikä ihmismielelle on mahdotonta, mutta rakastavan Isämme jumalallisen osallisuuden ja Vapahtajamme aikaansaaman äärettömän uhrin ansiosta siitä tulee suurin lahja, loistavin kaikista, lahja saada elää ikuisesti Jumalan ja perheemme kanssa.

Rukoilen, että me jokainen muistamme sekä kelvollisesti sakramentin nauttimalla uudistamme säännöllisesti liiton, jonka solmimme taivaallisen Isämme kanssa astuessamme kasteen vesiin ja saadessamme kunkin palautetun evankeliumin toimituksista. Rukoilen, että teemme parhaamme tehtävissämme puolisoina, vanhempina, lapsina, veljinä ja sisarina, kirkon tehtävissämme, evankeliumin levittämisessä, tuuliajolla olevien pelastamisessa, työn tekemisessä esivanhempiemme pelastukseksi, työssämme ja päivittäisessä elämässämme.

Rukoilen, että elämämme antaa meidän apostoli Paavalin tavoin julistaa: ”Olen kilpaillut hyvän kilpailun, olen juossut perille ja säilyttänyt uskoni.”8

Kun teemme näin, täytämme taivaallisen Isämme määrittelemät vaatimukset saadaksemme siunauksia enemmän kuin koskaan aiemmin, yhtä lailla tässä elämässä kuin elämässä iankaikkisuuksissa. Hän haluaa antaa meille kaiken, mitä Hänellä on, jopa päästää meidät osallisiksi suurimmasta lahjastaan, joka on iankaikkinen elämä.

Vaikka täydellisyys voi puhtaasti inhimillisestä näkökulmasta katsoen tuntua mahdottomalta haasteelta saavuttaa, todistan, että Isämme ja Vapahtajamme ovat ilmoittaneet meille, että mahdottoman saavuttaminen on mahdollista. Kyllä, on mahdollista saavuttaa iankaikkinen elämä. Kyllä, on mahdollista olla onnellinen nyt ja ikuisesti.

Sen täydellisen suunnitelman laatija, johon nämä loistavat lupaukset sisältyvät, on taivaallinen Isämme, ja Hän elää. Hänen Poikansa Jeesus Kristus otti kantaakseen meidän syntiemme taakan ja maailmassa tehdyt vääryydet, jotta me voimme olla vapaat niiden seurauksista. Tiedän, että Jeesus Kristus elää. Evankeliumi ja pappeus on palautettu maan päälle viimeisen kerran profeetta Joseph Smithin välityksellä. Olemme tänä päivänä suuresti siunattuja, kun meillä on Jumalan kutsumia apostoleja ja profeettoja johtamassa meitä tiellä takaisin Isämme luokse. Presidentti Thomas S. Monson on kutsuttu johtamaan tätä suurta työtä näinä aikoina. Hän on Jumalan profeetta. Siitä todistan Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.

VIITTEET

  1. 3. Nefi 12:48.

  2. OL 14:7.

  3. Ks. Pyhien kirjoitusten opas, hakusana ”Iankaikkinen elämä”, s. 50.

  4. OL 4:2.

  5. Ks. The Teachings of David O. McKay, toim. Mary Jane Woodger, 2004, s. 300.

  6. Moosia 4:27.

  7. 2. Nefi 25:23.

  8. 2. Tim. 4:7.