Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 5: Guds døtre


Kapittel 5

Guds døtre

“Troende kvinner besitter en fantastisk kraft.”

Fra Gordon B. Hinckleys liv

Gjennom hele sitt liv uttrykte Gordon B. Hinckley takknemlighet for kvinners evner og bidrag. Han uttrykte også sitt sterke vitnesbyrd om kvinners betydning i Guds evige plan. Han gledet seg over kvinners økende muligheter, så vel som over deres tro på Frelseren og deres hengivenhet til sin familie og Kirken.

Gordon B. Hinckleys mor, Ada, var oppvakt og utdannet, og var glad i litteratur, musikk og kunst. Da hun var 29 år gammel, giftet hun seg med enkemann Bryant Hinckley og påtok seg ansvaret for åtte barn som sørget over sin mors død. Hun oppfostret dem med kjærlighet, ga dem den støtten de trengte, og lærte å forvalte en stor husholdning. Gordon var det første av fem barn som ble født til Ada og Bryant. Selv om Ada døde da Gordon var 20 år gammel, var hennes undervisning og eksempel en kraftkilde til det gode gjennom hele livet hans. Når han snakket om henne, nevnte han alltid hennes enorme innflytelse på ham.

Gordon B. Hinckleys hustru, Marjorie Pay, hadde også stor innflytelse på ham. Hun var en sterk kvinne som viet seg til Jesu Kristi evangelium. Hun hadde en ekstraordinær tro, godt humør og stor livsglede. I et gripende brev til henne uttrykte president Hinckley sin kjærlighet og respekt:

“Vi har reist langt og vidt sammen. Vi har gjestet alle kontinenter. Vi har holdt møter i verdens storbyer og i mange mindre byer… Vi har talt til millioner som har verdsatt deg høyt. På din utvungne måte har du vunnet en plass i hjertet til alle som har hørt deg. Din jordnærhet, ditt gnistrende og forfriskende vidd, din stillferdige usvikelige visdom og din store og aldri sviktende tro har vunnet deres hjerter som har lyttet til deg… Din store appetitt på lesing og din hvileløse jakt på kunnskap har holdt deg kvikk i vendingen og forfriskende gjennom et langt og fruktbart liv.”1

President Hinckley talte ofte om kvinners guddommelige natur, og oppfordret dem til større prestasjoner og tro. Til unge kvinner erklærte han: “Dere er bokstavelig talt en datter av Den allmektige. Det finnes ikke grenser for deres muligheter. Hvis dere vil ta kontroll over deres liv, er fremtiden full av muligheter og glede for dere. Dere har ikke råd til å sløse bort deres talenter eller tid. Store muligheter ligger foran dere.”2 Om voksne kvinner sa han: “Verden trenger kvinners innflytelse, og deres kjærlighet, trøst og styrke. Våre krevende omgivelser fordrer kvinnens oppmuntrende stemmer, skjønnheten som synes å komme fra deres indre, den nestekjærlige innstilling som er deres arv.”3

På generalkonferansen etter at hans elskede ledsager Marjorie døde, avsluttet president Hinckley en av sine taler med dette dyptfølte uttrykket for takknemlighet: “Jeg er så takknemlig, og vi må alle være takknemlige for kvinnene i vårt liv. Gud velsigne dem. Måtte hans kjærlighet strømme til dem og krone dem med heder og skjønnhet, nåde og tro.”4

Bilde
mødre, døtre

“Hver av dere er en Guds datter. Reflekter over hele den strålende betydningen av denne overordnede kjensgjerning.”

Gordon B. Hinckleys læresetninger

1

Kvinner har en høy og hellig plass i Guds evige plan.

Hver av dere er en Guds datter. Reflekter over hele den vidunderlige betydning av denne overordnede kjensgjerning …

Jeg minner om de ordene profeten Joseph uttalte til kvinnene i Hjelpeforeningen i april 1842. Han sa: “Hvis dere lever opp til deres privilegier, kan det ikke forhindres at dere vil omgås engler” [Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 454]. Dere har strålende muligheter.5

Dere er svært verdifulle, hver og en av dere… Dere har en høy og hellig plass i Guds, vår himmelske Faders evige plan. Dere er hans døtre, dyrebare for ham, elsket av ham, og svært viktige for ham. Hans store plan kan ikke lykkes uten dere.6

La meg si til dere søstre at dere på ingen måte er annenrangs i vår Faders plan for sine barns evige lykke og velbefinnende. Dere er en helt vesentlig del av planen. Uten dere kunne ikke planen ha fungert. Uten dere ville hele programmet ha blitt forpurret.7

Deres fødselsrett er noe vakkert, hellig og guddommelig. Glem det aldri. Deres evige Fader er universets store Mester. Han regjerer overalt, men han vil også lytte til bønner fra dere, som er hans døtre, og høre dere når dere snakker med ham. Han vil besvare deres bønner. Han vil ikke la dere i stikken.8

2

Herrens råd til Emma Smith gjelder alle.

I kapittel 25 i Lære og pakter… finner vi en åpenbaring gitt gjennom profeten Joseph til hans hustru Emma… Han sa dette til Emma og til hver av oss:

“En åpenbaring gir jeg deg angående min vilje, og hvis du er trofast og vandrer på dydens stier for meg, vil jeg bevare ditt liv, og du skal motta en arv i Sion” [L&p 25:2; se også vers 16] …

I svært stor grad har hver enkelt av oss nøkkelen til Den allmektiges velsignelser over oss. Hvis vi ønsker velsignelsen, må vi betale prisen. En del av denne prisen ligger i å være trofast. Trofast mot hva? Trofast mot oss selv, mot det aller beste som finnes i oss. Ingen kvinne har råd til å nedverdige seg selv, til å fornedre seg selv, til å nedvurdere sine evner eller sin styrke. La enhver være trofast mot de store, guddommelige egenskapene som bor i henne. Vær trofast mot evangeliet. Vær trofast mot Kirken. Overalt rundt oss finnes dem som prøver å undergrave Kirken, lete etter svakheter hos dens tidlige ledere, finne feil med dens programmer og snakke kritisk om den. Jeg gir dere mitt vitnesbyrd om at den er Guds verk, og de som taler imot den, taler imot ham.

Vær trofast mot ham. Han er den eneste sanne kilden til deres styrke. Han er deres Fader i himmelen. Han lever. Han hører og besvarer bønner. Vær trofast mot Gud.

Herren sa videre til Emma: “Hvis du… vandrer på dydens stier.”

Jeg tror enhver kvinne… forstår betydningen av det. Jeg føler at disse ordene som ble gitt til Emma Smith, og følgelig til oss alle, er en betingelse vi må overholde hvis vi skal motta en arv i Guds rike. Mangel på dyd er helt uforenlig med lydighet mot Guds bud. Det finnes ikke noe vakrere enn dyd. Det finnes ingen større styrke enn dydens styrke. Det finnes ingen annen edelhet som kan sammenlignes med dydens edelhet. Det finnes ingen egenskap som er like kledelig, intet antrekk som er like tiltrekkende …

Emma ble kalt “en utvalgt kvinne” [L&p 25:3]. Med andre ord, for å bruke et annet skriftsted, var hun et av “Herrens utvalgte redskaper”. (Se Moroni 7:31.) Hver av dere er en utvalgt kvinne. Dere har kommet ut fra verden som deltagere i Jesu Kristi gjengitte evangelium. Dere har gjort deres valg, og hvis dere lever verdig til det, vil Herren hedre dere i det og foredle dere …

Emma skulle bli ordinert9 av Joseph “til å forklare Skriftene og til å formane kirken slik det skal bli gitt deg av min Ånd” [L&p 25:7].

Hun skulle være en lærer. Hun skulle undervise i rettferdighet og sannhet. For Herren sa om dette kallet til henne: “Du skal motta Den Hellige Ånd, og du skal bruke din tid til å skrive og til å lære mye” [L&p 25:8].

Hun skulle studere evangeliet. Hun skulle også studere det som tilhørte den verden hun bodde i. Det ble gjort klart i senere åpenbaringer som gjelder for oss alle. Hun skulle vie sin tid “til å lære mye”. Hun skulle skrive og gi uttrykk for sine tanker.

Til dere kvinner i dag som er gamle eller unge, la meg foreslå at dere skriver, at dere fører dagbok, at dere uttrykker deres tanker på papir. Skriving er fantastisk trening. Det er veldig lærerikt. Det vil hjelpe dere på forskjellige måter, og dere vil være til velsignelse for mange …

Ifølge åpenbaringen skulle [Emma] “forklare Skriftene og… formane kirken slik det skal bli gitt deg av min Ånd”.

Hvilken bemerkelsesverdig befaling til henne og til alle kvinner i denne Kirken. Læring må til, forberedelse må til, organisering av tanker må til, utlegning av Skriftene må til, og formaning til gode gjerninger må til, som anvist av Den hellige ånd.

Herren fortsatte: “Og sannelig sier jeg deg, at du skal legge til side de ting som er av denne verden, og søke etter de ting som tilhører en bedre verden” [L&p 25:10].

Jeg føler ikke at han sa til Emma at hun ikke skulle være opptatt av et sted å bo, mat på bordet og klær. Han sa at hun ikke skulle være oppslukt av disse tingene, som så mange av oss er vant til å være. Han ba henne fokusere på de høyere ting i livet, det som angår rettferdighet og godhet, det som gjelder kjærlighet og omsorg for andre, det som hører evigheten til …

Herren sa videre: “Derfor, oppløft ditt hjerte og fryd deg, og hold fast ved paktene som du har inngått” [L&p 25:13].

Jeg tror han sier til hver enkelt av oss at vi skal være lykkelige. Evangeliet er fylt av glede. Det gir oss grunn til å glede oss. Vi opplever naturligvis tider med sorg. Det hender naturligvis at vi føler bekymring og angst. Alle bekymrer seg. Men Herren har bedt oss oppløfte vårt hjerte og fryde oss.10

Bilde
kvinne, mor, bestemor i Thailand

Gud velsigne dere, mødre! … Dere vil være der, dere må være der, som en ny generasjons styrke.”

3

Mødre har et hellig kall til å oppdra sine barn i rettferdighet og sannhet.

Alle nasjoners, samfunns eller familiers styrke ligger i de karakteregenskaper som barn for det meste har ervervet seg gjennom mødres rolige, enkle adferd i hverdagen.11

Hjemmet er som et drivhus for nye generasjoner. Jeg håper dere mødre vil innse at når alt er sagt og gjort, har dere intet viktigere ansvar, og kan heller ikke oppnå noen større belønning, enn ved den omsorg dere gir deres barn i en atmosfære av trygghet, fred, veiledning, kjærlighet og motivasjon til å vokse og gjøre det bra.12

Jeg minner mødre overalt om hvor hellig deres kall er. Ingen andre kan fylle deres plass. Intet ansvar er større, ingen forpliktelse mer bindende enn den at dere oppdrar dem som dere har satt til verden, i kjærlighet og fred og integritet.13

Oppdra deres barn i lys og sannhet. Lær dem å be mens de er små. Les for dem fra Skriftene selv om de kanskje ikke forstår alt dere leser. Lær dem å betale tiende og offergaver av de første pengene de noensinne får. La dette bli en vane for dem. Lær deres barn å respektere kvinner. Lær deres døtre å vandre i dyd. Ta ansvar i Kirken, og stol på at Herren vil gjøre dere skikket til ethvert kall dere måtte få. Deres eksempel vil være et mønster for deres barn.14

Gud velsigne dere, mødre! Når alle menneskenes seire og nederlag er talt, når støvet fra livets kamper begynner å falle til ro, når alt som vi arbeider så hardt for i denne konkurranseverden, svinner bort for våre øyne, da vil dere være der. Dere må være der, til styrke for en ny generasjon, menneskehetens stadig forbedrede streben fremover. Dens kvalitet vil avhenge av dere.15

4

Kvinner har et stort ansvar i arbeidet med å frelse sjeler.

Denne Kirkens kvinner har stor styrke og kapasitet. Vi kan finne lederskap og veiledning, en viss uavhengighetsånd, men likevel stor tilfredsstillelse i å være en del av dette, Herrens rike, og i å arbeide hånd i hånd med prestedømmet for å drive det fremover.16

Gud har gitt denne kirkens kvinner et arbeid å gjøre når det gjelder å bygge opp hans rike. Dette angår alle sider ved vårt tresidige ansvar – som er, for det første, å forkynne evangeliet for verden; for det annet, å styrke troen til Kirkens medlemmer og gjøre dem lykkelige; og for det tredje, å fremme det store arbeidet i forbindelse med de dødes frelse.17

Kvinnene i Kirken er medarbeidere med sine brødre i å utføre dette mektige Herrens verk… Kvinner har et enormt ansvar, og de er ansvarlige for å ta hand om disse forpliktelsene. De leder sine egne organisasjoner, og disse organisasjonene er sterke og livskraftige, og utgjør en betydelige kraft til det gode i verden. De er medarbeidere med prestedømmet, alle arbeider sammen for å bygge opp Guds rike på jorden. Vi hedrer og respekterer dere for deres egenskaper. Vi forventer lederskap, styrke og imponerende resultater av de organisasjoner dere leder og er ansvarlige for. Vi oppholder og støtter dere som Guds døtre, som arbeider i et stort partnerskap for å bistå ham i å tilveiebringe alle Guds sønner og døtres udødelighet og evig liv.18

Bilde
unge kvinner foran et tempel

“Jeg… vil oppfordre dere kvinner, overalt til å heve dere til de store mulighetene som er nedlagt i dere.”

5

Hjelpeforeningen er en kilde til umåtelige velsignelser.

Hjelpeforeningens kvinner er i bokstavelig forstand evig omfavnet i vår Herres armer. Etter min oppfatning er dette den flotteste kvinneorganisasjon i hele verden. Den er en Gud-gitt organisasjon. Joseph Smith talte og handlet i egenskap av profet da han organiserte Hjelpeforeningen i 1842.19

Det er så enormt viktig at Kirkens kvinner står sterkt og urokkelig for det som er riktig og passende i henhold til Herrens plan. Jeg er overbevist om at det ikke finnes noen annen organisasjon som kan sammenlignes med Hjelpeforeningen i denne kirken… Hvis [dens medlemmer] vil være ett og tale med én røst, vil deres styrke være uoverskuelig.20

Jeg deltok en gang på en stavskonferanse der en ung kvinne, Hjelpeforeningens president i en menighet for enslige, talte om tjeneste og den store muligheten de unge kvinnene i menigheten hennes hadde. Dere har alt dette. Dere har deres egen organisasjon. Dere har dyktige ledere til å veilede dere. Dere har dem som vil strekke seg ut til dere for å hjelpe dere i vanskeligheter og nød.21

Hvem kan måle de mirakuløse påvirkninger på millioner av kvinner som har fått større kunnskap, bredere perspektiv, rikere liv og større forståelse av det som er av Gud, på grunn av utallige leksjoner, som er virkningsfullt undervist og lært på møter i Hjelpeforeningen?

Hvem kan måle den glede som er tilført disse kvinnenes liv ved at de har hatt kontakt med hverandre og vært sammen i den atmosfære som råder i menigheter og grener, og gjensidig beriket hverandre gjennom et godt og verdsatt fellesskap?

Hvem kan i sin villeste fantasi forestille seg de utallige barmhjertighetshandlinger som har vært utført, den mat som er satt på tomme bord, den tro som er blitt styrket i fortvilte timer med sykdom, de sår som er blitt forbundet, de smerter som er blitt lindret av kjærlige hender og stillferdige beroligende ord, den trøst som er gitt i dødens stund og den påfølgende ensomhet? …

Ingen kan måle prosjektene som er gjennomført av lokale hjelpeforeninger. Ingen kan anslå det gode som har kommet til kvinner som tilhører disse organisasjonene, og dem som de har hjulpet ved sine gode gjerninger …

Gud velsigne Hjelpeforeningen i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Måtte kjærlighetens ånd, som har inspirert dens medlemmer… fortsette å vokse og føles over hele verden. Måtte deres barmhjertige gjerninger berøre utallige medlemmers liv til det gode, hvor de enn kommer til uttrykk. Og måtte lys og forståelse, lærdom og kunnskap og evig sannhet pryde kommende generasjoners kvinner i alle jordens nasjoner på grunn av denne enestående og guddommelig etablerte institusjon.22

6

Hev dere til aldersmålet for det guddommelige i dere.

Dere er en enorm forsamling kvinner i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige… Ingen kan beregne hvilken enorm kraft til det gode dere kan bli… Jeg oppfordrer dere til å stå rakrygget og sterke i forsvar av de store dyder som har vært selve ryggraden i vårt samfunns fremgang. Når dere er forenet, har dere ubegrenset styrke. Dere kan utrette hva som helst dere ønsker. Å, hvilket stort, stort behov det er for dere i en verden med smuldrende verdier og hvor motstanderen i stor grad synes å ha kontrollen.23

Jeg vil oppfordre kvinner overalt til å heve dere til det store potensial som er nedlagt i dere. Jeg ber dere ikke om å strekke dere lenger enn dere har evne til. Jeg håper ikke dere stadig vil tenke at dere mislykkes. Jeg håper ikke dere vil prøve å sette dere mål som er langt utenfor deres rekkevidde. Jeg håper bare at dere gjør det dere kan på best mulig måte. Gjør dere det, vil dere oppleve at mirakler skjer.24

Jeg vil uttrykke min takknemlighet til dere trofaste siste-dagers-hellige kvinner, som nå omfatter millioner og finnes over hele verden. Dere har stor kraft til det gode. Deres talenter og hengivenhet er fantastisk. Deres tro og deres kjærlighet til Herren er enorm, til hans verk og til hans sønner og døtre. Fortsett å etterleve evangeliet. Foredle det foran alle dere omgås med. Deres gode gjerninger vil veie tyngre enn alt dere kan si. Vandre i dyd og sannhet, med tro og trofasthet. Dere er med i en evig plan, en plan som er utformet av Gud vår evige Fader. Hver dag er en del av denne evigheten.

Jeg vet at mange av dere bærer fryktelig tunge byrder. Måtte deres omgangsfeller i Kirken, deres brødre og søstre, hjelpe dere med disse byrdene. Måtte deres bønner stige opp til ham som er allmektig, som elsker dere, og som kan tilveiebringe krefter og omstendigheter som kan hjelpe dere. Dette verk er fullt av mirakler. Dere vet det, og jeg vet det. Det er lett for meg å si at dere ikke må bli motløse, men jeg sier det likevel, idet jeg oppfordrer dere til å gå fremover i tro.25

Troende kvinner besitter en fantastisk kraft. Det har blitt vist om og om igjen i denne kirkes historie. Det foregår blant oss i dag. Jeg tror det er en del av guddommeligheten i dere.

Søstre, strekk dere etter denne guddommeligheten. Denne innsatsen vil gjøre den verden dere lever i, til et bedre sted for dere selv og for alle som kommer etter dere.26

Vi takker Gud for de fantastiske kvinnene i denne kirken. Måtte han plante i deres hjerte en følelse av stolthet over deres evner og en overbevisning om sannheten som skal være som et ror for å holde dere trygge gjennom enhver storm.27

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Hva lærer vi av president Hinckley om hva vår himmelske Fader føler for sine døtre? (Se del 1.) Hvorfor er det viktig for oss å forstå hvilken “høy og hellig plass” kvinner har i Guds evige plan?

  • Hvilke sider av Herrens råd til Emma Smith er spesielt nyttige for deg? (Se del 2.) Hva kan vi lære av del 2 om å være trofaste? Hva kan vi lære om å være en “utvalgt kvinne”? Hva kan vi lære om hvordan vi kan anvende Skriftene på oss selv?

  • Hva er ditt inntrykk når du leser president Hinckleys råd til mødre? (Se del 3.) Hvordan har du blitt velsignet ved en mors innflytelse? Hvorfor er “ingen forpliktelse mer bindende” for foreldre enn å oppdra sine barn “i kjærlighet og fred og integritet”?

  • Hvilke eksempler har du sett på hvilken “stor styrke og kapasitet” Kirkens kvinner har? (Se del 4.) Hvordan kan kvinner bidra til å tilveiebringe “alle Guds sønner og døtre udødelighet og evig liv”? Hvorfor er det viktig at menn og kvinner samarbeider om å fremme Herrens verk? Kan du nevne noen eksempler du har sett på dette?

  • Se nærmere på velsignelsene som kommer fra Hjelpeforeningen, slik president Hinckley skisserer i kapittel 5. Hvilke velsignelser har du mottatt på grunn av innsatsen til søstrene i Hjelpeforeningen, herunder dem som virker i Unge kvinner og Primær? Hvordan kan du styrke Hjelpeforeningen i menigheten? Hvordan kan Hjelpeforeningen hjelpe kvinner å øke sin innflytelse til det gode?

  • Tenk på president Hinckleys oppfordring til å “heve dere til det store potensial som er nedlagt i dere” (del 6). Hvordan kan vi få et bedre innblikk i hvordan Gud anser våre framtidsmuligheter? Hvordan kan vi utvikle oss i retning av våre muligheter? Når har du sett troende kvinners fantastiske kraft?

Aktuelle skriftsteder

Ordspråkene 31:10–31; Lukas 10:38–42; Apostlenes gjerninger 9:36–40; Romerne 16:1–2; 2 Timoteus 1:1–5; Alma 56:41–48

Hjelp til undervisningen

“Når du forbereder deg til hver leksjon, skulle du be om at Ånden må hjelpe deg å vite når du skal fortelle om dine helligste følelser. Du kan bli tilskyndet til å bære vitnesbyrd flere ganger i løpet av en leksjon, ikke bare på slutten” (Undervisning, intet større kall [1999], 44).

Noter

  1. I Glimpses into the Life and Heart of Marjorie Pay Hinckley, red. Virginia H. Pearce (1999), 194–95.

  2. “La alltid dine tanker være prydet med dyd,” Ensign eller Liahona, mai 2007, 115.

  3. Discourses of President Gordon B. Hinckley, bind 2: 2000–2004 (2005), 509-10.

  4. “Kvinnene i vårt liv,” Ensign eller Liahona, nov. 2004, 85.

  5. “Stå sterke mot verdens falskhet,” Lys over Norge, jan. 1996, 101.

  6. “Daughters of God,” Ensign, nov. 1991, 97.

  7. “Kirkens kvinner,” Lys over Norge, jan. 1997, 66.

  8. “Hold deg på den rette vei,” Ensign eller Liahona, mai 2004, 112.

  9. President Hinckleys bruk av ordet ordineres gjenspeiler bruken av ordet i Lære og pakter 25:7, som han siterer en del av i denne setningen. I den engelske utgaven av Skriftene lyder fotnoten til ordet ordineres i dette verset “eller beskikkes”. I begynnelsen av gjenopprettelsen ble ordene ordineres og beskikkes ofte brukt om hverandre. Ordineres ble ikke alltid brukt om embeder i prestedømmet (se for eksempel L&p 63:45).

  10. “Hvis du er trofast,” Lys over Norge, jan. 1985, 70.

  11. Motherhood: A Heritage of Faith (hefte, 1995), 6.

  12. “Stå sterke mot verdens falskhet,” 98.

  13. “Lær den unge den vei han skal gå,” Lys over Norge, jan. 1994, 57.

  14. “Stå sterke mot verdens falskhet,” 98.

  15. Motherhood: A Heritage of Faith, 13.

  16. “Kirkens kvinner,” 66.

  17. “Live Up to Your Inheritance,” Ensign, nov. 1983, 84.

  18. “Hvis du er trofast,” 70.

  19. “I Hans kjærlighets armer,” Ensign eller Liahona, nov. 2006, 115.

  20. “Stå sterk og urokkelig,” Verdensomspennende opplæringsmøte for ledere, 10. januar 2004, 20.

  21. “The BYU Experience” (andakt ved Brigham Young University, 4. nov 1997), 2, speeches.byu.edu.

  22. “Ambitious to Do Good,” Ensign, mars 1992, 4–6.

  23. “Din største utfordring som mor,” Liahona, jan. 2001, 113.

  24. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), 696.

  25. “Daughters of God,” 100.

  26. “Hev deg opp til det guddommelige i deg,” Lys over Norge, jan. 1990, 87.

  27. “Live Up to Your Inheritance,” 84.