Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 16: Kraften i Mormons bok


Kapittel 16

Kraften i Mormons bok

“For en verden som vakler i sin tro, er Mormons bok et mektig vitne om Herrens guddommelighet.”

Fra Gordon B. Hinckleys liv

Da Gordon B. Hinckley var en ung mann, innarbeidet han gode vaner for skriftstudium. “Som misjonær leste jeg hver kveld før jeg gikk til sengs noen kapitler i Mormons bok,” sa han, “og jeg fikk en overbevisning i mitt hjerte som aldri har forlatt meg – om at dette er Guds ord, gjengitt til jorden ved Den allmektiges kraft, oversatt ved Guds gave og kraft for å overbevise jøde og hedning om at Jesus er Kristus.”1

Hans kunnskap og vitnesbyrd om Mormons bok påvirket mange etter hans misjon, da han var ansatt i Kirkens komité for radio, samfunnskontakt og misjonslitteratur. Han fikk i oppdrag å skrive manus til en radioserie med tittelen Et nytt vitne for Kristus. Serien blåste liv i skriftsteder fra Mormons bok for radiolyttere. Den gangen sa han til en medarbeider: “Jeg har alltid ment at vi vil gjøre vårt beste arbeid når vi får folk interessert i Mormons bok i den grad at de leser den. Det er da at Ånden kan vitne om dens guddommelighet.”2

Gjennom hele sitt virke understreket president Hinckley hvor viktig Mormons bok er. I august 2005, da han var Kirkens president, utfordret han de siste-dagers-hellige til å lese hele boken før utgangen av året. Han fortalte senere: “Forbausende mange tok utfordringen. Alle som gjorde det, ble velsignet for sitt offer. Etter hvert som de ble oppslukt av dette annet vitne om vår Forløser, ble deres hjerte oppildnet og deres ånd berørt.”3

Bilde
mann som leser en bok

“Beviset på [Mormons boks] ekthet og gyldighet finnes mellom bokens permer. Prøven på dens ekthet ligger i å lese den.”

Gordon B. Hinckleys læresetninger

1

Hånd i hånd med Bibelen vitner Mormons bok om Jesus Kristus.

Det ble sagt i fordums tid, det ble sagt av Frelseren, at på to eller flere vitners ord skal enhver sak stå fast.4

Slik Bibelen er et testamente om Den gamle verden, er Mormons bok testamentet om Den nye. De står hånd i hånd i sin erklæring om at Jesus er Faderens Sønn.5

Mormons bok… vitner om ham som ble født i Betlehem i Judea, og som døde på høyden Golgata. For en verden som vakler i sin tro, er den et annet og mektig vitne om Herrens guddommelighet. Bokens forord, skrevet av en profet som vandret rundt i Amerika for halvannet tusen år siden, erklærer uttrykkelig at den ble skrevet “for å overbevise jøde og hedning om at Jesus er Kristus, den evige Gud, som åpenbarer seg for alle nasjoner”.6

Det finnes ingenting vi kan gjøre som er av større betydning enn å ha befestet i vårt eget liv en urokkelig overbevisning om at Jesus er Kristus… Mine brødre og søstre, dette er hensikten med fremkomsten av denne bemerkelsesverdige og fantastiske boken.7

2

Ved Den hellige ånds kraft kan vi få et vitnesbyrd om Mormons boks guddommelige opprinnelse.

Jeg har lest Mormons bok, som [Joseph Smith] oversatte ved Guds gave og kraft. Ved Den hellige ånds kraft har jeg mottatt et vitnesbyrd om den guddommelige opprinnelsen til denne hellige opptegnelsen.8

Dens opprinnelse er mirakuløs. Når historien om denne opprinnelse først fortelles til en som ikke er kjent med den, er den nesten utrolig. Men boken er her og kan føles, håndteres og leses. Ingen kan bestride dens eksistens. All annen anstrengelse for å forklare dens opprinnelse enn den beretning Joseph Smith har gitt, har vist seg å mangle substans.9

Beviset på dens ekthet, på dens gyldighet i en verden som er tilbøyelig til å kreve bevis, finnes ikke i arkeologi eller antropologi, selv om begge deler kan være nyttig for noen. Det finnes ikke i granskning av ord eller historisk analyse, selv om begge kan påvise ektheten. Beviset på dens ekthet og gyldighet finnes mellom bokens permer. Prøven på dens ekthet ligger i å lese den. Det er en bok fra Gud. Fornuftige mennesker kan oppriktig tvile på dens opprinnelse, men de som har lest den og bedt angående den, har fått vite ved en kraft utenfor sine naturlige sanser at den er sann, at den inneholder Guds ord, at den forklarer det evige evangeliums frelsende sannheter, at den er “kommet frem ved Guds gave og kraft… for å overbevise jøde og hedning om at Jesus er Kristus”.10

[Moroni] skrev sitt siste testamente i boken som bærer hans navn, og som avslutter nephittenes opptegnelse. Han skrev som en som hadde sikker kunnskap om at opptegnelsen til slutt ville komme frem i lyset …

I siste kapittel av sin egen sammensetning av opptegnelsen bar han vitnesbyrd om sitt folks opptegnelser, og lovet kategorisk at de som ville lese dem, kunne få vite ved Den hellige ånds kraft at den er sann [se Moroni 10:3-5].

Ingen annen bok inneholder et slikt løfte. Hvis Moroni ikke hadde skrevet noe annet, ville dette løftet i hans avsluttende vitnesbyrd for evig utmerke ham som et veltalende vitne om evig sannhet. Han sa: “Ved Den Hellige ånds kraft kan dere vite sannheten i alle ting” (Moroni 10:5).11

3

Et vitnesbyrd om Mormons bok fører til en overbevisning om andre sannheter.

Hver gang vi oppfordrer andre til å lese Mormons bok, gjør vi dem en tjeneste. Hvis de leser den ydmykt og med et oppriktig ønske om å få vite sannheten, vil de få vite ved Den hellige ånds kraft at boken er sann.

Denne kunnskapen vil føre til en overbevisning om sannheten av mange andre ting. For hvis Mormons bok er sann, da lever Gud. Vitnesbyrd på vitnesbyrd går igjen på dens sider om den høytidelige kjensgjerning at vår Fader lever, at han er en person, at han elsker sine barn og søker deres lykke.

Hvis Mormons bok er sann, da er Jesus Guds Sønn, Faderens enbårne i kjødet, født av Maria, “en jomfru, vakrere… enn alle andre jomfruer” (se 1 Nephi 11:13–21), for dette vitner boken om i en beskrivelse som savner sidestykke i all litteratur.

Hvis Mormons bok er sann, da er Jesus virkelig vår Forløser, verdens Frelser …

Hvis Mormons bok er sann, var Joseph Smith en Guds profet, for han var det redskap Gud brukte til å bringe frem i lyset dette vitnesbyrdet om vår Herres guddommelighet.

Hvis denne boken er sann, er [Kirkens president] en profet, for han innehar alle nøkler, gaver, krefter og myndighet som profeten Joseph innehadde, som frembragte dette siste-dagers verk.

Hvis Mormons bok er sann, er Kirken sann, for den samme myndighet som bragte denne hellige beretning frem i dagens lys, er tilstede og virksom blant oss i dag. Det er en gjenopprettelse av den kirken Frelseren grunnla i Palestina. Det er en gjenopprettelse av den kirke Frelseren grunnla da han besøkte [det amerikanske] kontinent, slik denne hellige boken beretter.

Hvis Mormons bok er sann, er Bibelen sann. Bibelen er et testamente om den gamle verden. Mormons bok er testamentet om den nye. Den ene er en beretning om Juda, og den andre om Josef, og de har kommet sammen til ett i Herrens hånd som oppfyllelse av Esekiels profeti. (Se Esekiel 37:19.) Sammen forkynner de at verdens Forløser er konge og at hans rike er reelt.12

4

Mormons bok gir oss læresetninger som kan hjelpe oss å finne løsninger på problemene i dagens samfunn.

Mormons bok er en beretning om nasjoner som for lengst er borte. Men i sine beskrivelser av problemene i dagens samfunn er den like aktuell som morgenavisen og langt mer bestemt, inspirert og inspirerende angående løsningene på disse problemene.13

Jeg åpner den og leser dens sider, og den har et språk som er både vakkert og oppløftende. Oldtidsopptegnelsen som den ble oversatt fra, kom frem fra jorden som en røst som taler fra støvet. Den kom som et vitnesbyrd fra generasjoner av menn og kvinner som levde på jorden, som strevde med motgang, som kranglet og sloss, som til tider etterlevde den gudgitte lov og hadde fremgang, og til andre tider forsaket sin Gud og gikk ned i ødeleggelsen.14

Jeg kjenner ikke til noe annet skriftlig materiale som legger så klart frem de tragiske følger for samfunn som følger en kurs som er i strid med Guds bud. Dens sider skildrer historien til to bestemte sivilisasjoner som blomstret på den vestlige halvkule. Begge begynte som en liten nasjon, og folket vandret i ærefrykt for Herren. Begge blomstret, men med velstand fulgte voksende onder. Folket bukket under for smarte ledere med lumske ambisjoner, som undertrykket dem med tunge skatter, som dysset dem i søvn med hule løfter, som utviste og til og med oppmuntret til et løsaktig og vellystig liv, som førte dem ut i forferdelige kriger som resulterte i at millioner døde, og til at to store sivilisasjoner ble fullstendig utryddet i to forskjellige tidsepoker.

Ikke noe annet skriftlig testamente illustrerer så tydelig det faktum at når mennesker og nasjoner vandrer i frykt for Gud og i lydighet mot hans bud, har de fremgang og vokser, men når de ikke gir akt på ham og hans ord, inntreffer det et forfall som, med mindre det blir stanset av rettferdighet, fører til avmakt og død. Mormons bok er en bekreftelse på ordspråket i Det gamle testamente: “Rettferdighet opphøyer et folk, men synden er folkenes vanære.” (Ordspråkene 14:34.)15

5

Mormons bok har kraft til å forandre vårt liv og vårt perspektiv.

I august 1830 reiste Parley Parker Pratt som legpredikant fra Ohio til den østlige del av New York. I Newark, ved Eriekanalen, gikk han av båten og gikk 16 km innover i landet. Der møtte han en baptistdiakon ved navn Hamlin, som fortalte ham “om en bok, en underlig bok, en MEGET UNDERLIG BOK… Det ble hevdet, sa han, at denne boken opprinnelig var blitt skrevet på plater av gull eller messing av en gren av Israels stammer, og at den var blitt oppdaget og oversatt av en ung mann i nærheten av Palmyra i delstaten New York ved hjelp av syner eller englers betjening. Jeg spurte ham hvordan eller hvor boken kunne skaffes. Han lovet meg at jeg skulle få lese den hjemme hos ham dagen etter… Neste morgen besøkte jeg hans hjem, der mine øyne for første gang skuet ‘MORMONS BOK’ – denne bøkenes bok… som var hovedredskapet i Guds hender til å lede kursen i hele mitt fremtidige liv.

Bilde
Parley P. Pratt leser

Mormons bok hadde stor innflytelse på Parley P. Pratt, som senere ble apostel.

“Jeg åpnet den ivrig og leste tittelsiden. Deretter leste jeg flere vitners vitnesbyrd om hvordan boken var blitt funnet og oversatt. Deretter begynte jeg å lese fra begynnelsen. Jeg leste hele dagen. Det var en byrde å spise, jeg hadde ikke lyst på mat. Det var en byrde å sove da natten kom, for jeg foretrakk å lese fremfor å sove.

Mens jeg leste, var Herrens ånd over meg, og jeg visste og forsto at boken var sann, like klart og tydelig som en mann forstår og vet at han er til.” (Autobiography of Parley P. Pratt, 3. utg., Salt Lake City: Deseret Book Co., 1938, s. 36–37.)

Parley Pratt var da 23 år gammel. Å lese Mormons bok påvirket ham så sterkt at han snart ble døpt inn i Kirken og ble en av dens mest effektive og mektige forkjempere …

Parley Pratts erfaring med Mormons bok var ikke unik. Da den første utgaven ble tilgjengelig og lest, ble hundrevis av åndelig sterke menn og kvinner så dypt påvirket at de oppga alt de eide, og i årene som fulgte, ga mange sitt liv for det vitnesbyrd de hadde om at denne bemerkelsesverdige boken er sann.

I dag… er det flere som leser den enn noen gang i dens historie… Dens appell er så tidløs som sannheten, så universell som menneskeheten.16

Mormons bok har påvirket mange millioner til det bedre når de oppriktig har lest og fordypet seg i dens språk. La meg fortelle dere om en av disse …

Han var en vellykket forretningsmann. På en av sine reiser traff han to av våre misjonærer. De forsøkte å få en avtale med ham for å undervise ham. Han avviste dem, men til slutt fikk de en avtale. Ganske ukritisk godtok han det de hadde å fortelle. Intellektuelt sett ble han overbevist om at de fortalte sannheten, men hans hjerte ble ikke påvirket.

Han bestemte seg for å lese Mormons bok. Han fortalte at han hadde vært en verdslig mann som aldri hadde felt en tåre. Men da han leste boken, strømmet tårene fritt. Denne boken gjorde noe med ham. Han leste den en gang til, og fikk de samme følelsene. Det som før hadde vært en intellektuell omvendelse, ble nå en hjertets omvendelse.

Hans livsstil og hans syn på livet ble forandret. Han gikk fullt og helt inn for Herrens verk. I dag innehar han et høyt og hellig kall i den sak han har blitt glad i.17

La meg fortelle dere [en annen] historie om Mormons bok. Jeg hørte en mann som var bankmann i California, fortelle denne historien. Han sa at sekretæren hans røykte hele tiden. Hun var avhengig av å røyke. Hun klarte ikke å legge det fra seg. Én dag sa hun til ham: “Hvordan kan jeg slutte å røyke?”

Han åpnet skrivebordskuffen, fant frem en Mormons bok og ga den til henne. Han sa: “Les denne.”

Hun sa: “Greit, jeg skal lese den.”

Hun kom tilbake noen dager senere og sa: “Jeg har lest 200 sider, og jeg kunne ikke se ordet røyking et eneste sted. Jeg så ikke ordet tobakk noe sted. Jeg så ingenting som henviste til det.”

Han sa: “Fortsett å lese.”

Så hun kom tilbake igjen noen dager senere og sa: “Jeg har lest 200 sider til – ingen omtale av røyking, ingen omtale av nikotin, ingen omtale av noe som er forbundet med tobakk.”

Han sa: “Fortsett å lese.”

Hun kom tilbake tre eller fire dager senere. Hun sa: “Jeg har lest hele boken. Jeg så ikke tobakk noe sted. Jeg så ikke røyking noe sted. Men,” sa hun, “fordi jeg har lest boken, har jeg følt en viss innflytelse, en eller annen kraft, som har tatt bort lysten til å røyke, og det er fantastisk.”18

La meg fortelle dere om et brev vi har mottatt… En mann skrev og sa: “Jeg sitter i fengsel. Jeg kom nylig over en Mormons bok i fengselsbiblioteket. Jeg har lest den, og da jeg leste om Mormons sorg over sitt falne folk – ‘Dere skjønne, hvordan kunne dere vike bort fra Herrens veier! Dere skjønne, hvordan kunne dere ha forkastet den Jesus som sto med åpne armer for å ta imot dere! Se, hvis dere ikke hadde gjort dette, ville dere ikke ha falt’ (Mormon 6:17–18) – følte jeg at Mormon talte til meg. Kan jeg få et eksemplar av den boken?”

Vi sendte ham et eksemplar. En tid senere kom han inn på kontoret mitt som en forandret mann. Han ble rørt av ånden i Mormons bok, og i dag er han meget fremgangsrik, rehabilitert og tjener til livets opphold på ærlig vis for seg selv og sin familie.

Slik er innflytelsen denne fantastiske boken har på dem som leser den ydmykt.

Brødre og søstre, uten å nøle lover jeg dere at hvis dere med bønn vil lese Mormons bok, uansett hvor mange ganger dere tidligere har lest den, vil en større grad av Herrens ånd få innpass i deres hjerte. Dere vil få en sterkere beslutning om å vandre i lydighet til hans bud og et sterkere vitnesbyrd om at Guds Sønn virkelig lever.19

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Hvorfor trenger vi Mormons bok? Kan du nevne noen skriftsteder i Mormons bok som har styrket ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus? Hvilke eksempler har du sett på at Mormons bok og Bibelen går “hånd i hånd” for å vitne om Frelseren? (Se del 1.)

  • Hvorfor tror du løftet i Moroni 10:3-5 er viktigere enn fysiske bevis på at Mormons bok er sann? (Se del 2.) Hvilke erfaringer har du hatt med dette løftet?

  • Mens du studerer del 3, kan du legge merke til hvilke sannheter vi kan ha visshet om når vi har et vitnesbyrd om Mormons bok. Hvordan vitner Mormons bok om disse sannhetene?

  • Tenk på noen av “problemene i dagens samfunn” (del 4). På hvilke måter kan Mormons bok hjelpe oss med å finne løsninger på disse problemene? Kan du nevne noen skriftsteder i Mormons bok som har hjulpet deg når du har opplevd personlige utfordringer?

  • Tenk på historiene i del 5. Hvis noen spør deg om Mormons bok, hva kan du si om hvordan den har påvirket livet ditt?

Aktuelle skriftsteder

Jesaja 29:9–18; 1 Nephi 13:35–41; 2 Nephi 29:6–9; Moroni 10:27–29; L&p 20:8–12; 42:12–13

Studiehjelpemidler

“Jeg er takknemlig for at det blir lagt vekt på å lese i Skriftene. Jeg håper at det vil bli noe langt hyggeligere for dere enn bare en plikt, at det heller vil medføre kjærlighet til Guds ord. Jeg lover dere at deres sinn vil bli opplyst mens dere leser, og deres ånd vil bli oppløftet. Til å begynne med kan det virke kjedelig, men det vil forandre seg til en strålende opplevelse med tanker og ord som dreier seg om det guddommelige” (Gordon B. Hinckley, “Lyset inni deg,” Lys over Norge, juli 1995, 101).

Noter

  1. “Gifts to Bring Home from the Mission Field,” New Era, Mars 2007, 2.

  2. I Sheri L. Dew, Go Forward with Faith: The Biography of Gordon B. Hinckley (1996), 100.

  3. “La alltid dine tanker være prydet med dyd,” Ensign eller Liahona, mai 2007, 116.

  4. “Inspirational Thoughts,” Ensign, juli 1998, 2.

  5. “Det fantastiske som Gud har åpenbart,” Ensign eller Liahona, mai 2005, 82.

  6. “Symbolet på vår tro,” Liahona, april 2005, 2; sitat fra tittelsiden i Mormons bok.

  7. “Excerpts from Recent Addresses by President Gordon B. Hinckley,” Ensign, juli 1997, 72.

  8. “Tro på hans profeter,” Lys over Norge, juli 1992, 48.

  9. “An Angel from on High, the Long, Long Silence Broke,” Ensign, nov. 1979, 7.

  10. “Fire hjørnestener i vår tro,” Liahona, feb. 2004, 2; sitat fra tittelsiden i Mormons bok.

  11. I Heroes from the Book of Mormon (1995), 198.

  12. “Mormons bok,” Lys over Norge, okt. 1988, 3.

  13. “Mormons bok,” 3.

  14. “Fire hjørnestener i vår tro,” 2.

  15. “Mormons bok,” 3.

  16. “Mormons bok,” 3.

  17. Mormon skulle bety ‘mer godt’,” Lys over Norge, jan. 1991, 55.

  18. Discourses of President Gordon B. Hinckley, bind 2: 2000–2004 (2005), 402-3.

  19. “Mormons bok,” 3.