2022
Uw getuigenis geven en voeden
November 2022


Uw getuigenis geven en voeden

Ik spoor u aan gelegenheden te zoeken om in woord en daad uw getuigenis te geven.

Inleiding

Bepalende momenten in ons leven komen vaak en onverwacht voor, zelfs wanneer we nog jong zijn. Ik wil u een verhaal vertellen over Kevin, een middelbare scholier die naar een nationaal evenement voor klasvertegenwoordigers mocht gaan. Ik vertel het in zijn eigen woorden.

‘Ik was aan de beurt bij de administratie. De medewerkster die er erg officieel uitzag, vroeg mijn naam. Ze keek naar haar lijst en zei: “Dus jij bent de jongen uit Utah.”

‘“Wilt u zeggen dat ik de enige ben?” vroeg ik.

‘“Ja, de enige.” Ze gaf me een naamkaartje met “Utah” onder mijn naam. Toen ik het opspeldde, voelde ik me gebrandmerkt.

‘Ik stapte in de hotellift met vijf andere middelbare scholieren die net zulke naamkaartjes hadden. “Hé, jij komt uit Utah. Ben je mormoon?” vroeg een van de scholieren.

‘Ik voelde me niet op mijn plek tussen al die klasvertegenwoordigers uit het hele land. “Ja”, gaf ik aarzelend toe.

‘“Jullie zijn die gasten die geloven in Joseph Smith, die zei dat hij engelen had gezien. Dat geloof je toch niet echt?”

‘Ik wist niet wat ik moest zeggen. De scholieren in de lift staarden me allemaal aan. Ik was hier nog maar net en iedereen vond me al anders. Ik voelde me een beetje aangevallen, maar zei toen: “Ik weet dat Joseph Smith een profeet van God was.”

‘Waar kwam dit ineens vandaan? vroeg ik me af. Ik wist niet dat ik het in me had. Maar de woorden voelden als waarheid.

‘“Ik had al gehoord dat jullie allemaal religieuze gekken waren”, zei hij.

‘Er hing een ongemakkelijke stilte en de liftdeuren gingen open. Hij liep lachend door de gang terwijl we onze bagage pakten.

‘Toen vroeg een stem achter me: “Hé, hebben mormonen niet een soort tweede Bijbel?”

‘O, nee. Niet weer. Ik keek om en zag een scholier die bij mij in de lift had gestaan, Christopher.

‘“Dat is het Boek van Mormon”, zei ik, hopend dat het gesprek daarmee voorbij zou zijn. Ik pakte mijn tassen en begon door de gang te lopen.

‘“Is dat het boek dat Joseph Smith vertaald heeft?” vroeg hij.

‘“Ja, klopt”, antwoordde ik. Ik stapte door en probeerde de gêne te ontlopen.

‘“Weet je misschien waar ik een exemplaar zou kunnen krijgen?”

‘Er kwam ineens een Schrifttekst in me op die ik in het seminarie had geleerd. “Ik schaam mij niet voor het evangelie van Jezus Christus.”1 Toen ik hieraan dacht, schaamde ik me dat ik me zo opgelaten had gevoeld.

‘De rest van de week bleef die Schrifttekst door mijn hoofd spoken. Ik beantwoordde zo veel mogelijk vragen over de kerk en kreeg veel vrienden.

‘Ik ontdekte dat ik trots op mijn geloof was.

‘Ik gaf Christopher een exemplaar van het Boek van Mormon. Later schreef hij dat hij de zendelingen had uitgenodigd.

‘Ik leerde me niet te schamen om mijn getuigenis te geven.’2

Ik word geïnspireerd door Kevins moed bij het geven van zijn getuigenis. Deze moed wordt dagelijks door trouwe leden van de kerk over de hele wereld getoond. Ik wil u vragen om tijdens mijn toespraak over deze vier vragen na te denken:

  1. Weet en begrijp ik wat een getuigenis is?

  2. Weet ik hoe ik mijn getuigenis kan geven?

  3. Wat voor obstakels staan het geven van mijn getuigenis in de weg?

  4. Hoe behoud ik mijn getuigenis?

Weet en begrijp ik wat een getuigenis is?

Uw getuigenis is een kostbaar bezit, vaak geassocieerd met diepgaande geestelijke gevoelens. Deze gevoelens worden vaak stilletjes overgebracht en omschreven als een ‘stille, zachte stem’.3 Het is uw geloof in of kennis van de waarheid, ontvangen als geestelijk getuigenis door de invloed van de Heilige Geest. Het ontvangen van dit getuigenis zal veranderen wat u zegt en hoe u handelt. Kernpunten van uw getuigenis, door de Heilige Geest bevestigd, kunnen zijn:

  • God is uw hemelse Vader en u bent zijn kind. Hij houdt van u.

  • Jezus Christus leeft. Hij is de Zoon van de levende God en uw Heiland en Verlosser.

  • Joseph Smith is een profeet van God, geroepen om de Kerk van Jezus Christus te herstellen.

  • De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is de herstelde kerk van God op aarde.

  • De herstelde Kerk van Jezus Christus wordt door een hedendaagse profeet geleid.

Weet ik hoe ik mijn getuigenis kan geven?

U geeft uw getuigenis wanneer u anderen over uw geestelijke gevoelens vertelt. Als lid van de kerk hebben we de gelegenheid om formeel ons getuigenis in kerkbijeenkomsten te geven of informeel in persoonlijke gesprekken met familieleden, vrienden en anderen.

U kunt ook door rechtschapen gedrag uw getuigenis geven. Uw getuigenis van Jezus Christus is niet alleen wat u zegt – het is ook wie u bent.

Elke keer dat u hardop uw getuigenis geeft of door uw handelingen uw toewijding aan het volgen van Jezus Christus toont, nodigt u anderen uit om tot Christus te komen.4

Leden van de kerk treden te allen tijde en in alle dingen en op alle plaatsen als getuige van God op.5 De mogelijkheden om dit digitaal te doen door zelf inspirerende content te maken of opbouwende content van anderen te delen, zijn eindeloos. We getuigen wanneer we liefhebben, delen en uitnodigen, zelfs wanneer we dit online doen. Uw tweets, berichten en posts krijgen een hoger, heiliger doel als u ook sociale media gebruikt om te laten zien hoe het evangelie van Jezus Christus uw leven vormgeeft.

Wat voor obstakels staan het geven van mijn getuigenis in de weg?

Een obstakel dat het geven van uw getuigenis in de weg kan staan, is onzekerheid over wat u moet zeggen. Matthew Cowley, een vroege apostel, vertelde over de belevenis die hij had toen hij op 17-jarige leeftijd voor vijf jaar naar Nieuw-Zeeland op zending ging:

‘Ik zal nooit de gebeden van mijn vader op de dag dat ik vertrok vergeten. Ik heb in mijn hele leven geen mooiere zegen gehoord. Zijn laatste woorden aan mij op het treinstation waren: “Jongen, je zult op zending gaan; je zult studeren; je zult je proberen voor te bereiden om te spreken. En wanneer je moet spreken zul je soms denken dat je goed voorbereid bent, maar wanneer je opstaat, is je hoofd helemaal leeg.” Ik heb dat al meerdere keren meegemaakt.

‘Ik zei: “Wat moet ik doen als mijn hoofd leeg is?”

‘Hij zei: “Je gaat staan en getuigt met heel je ziel dat Joseph Smith een profeet van de levende God was. Dan zullen er gedachten in je verstand en woorden in je mond komen […] die het hart zullen raken van iedereen die luistert.” Aangezien mijn hoofd tijdens mijn zending vaak leeg was, […] had ik vaak de gelegenheid om mijn getuigenis te geven van de belangrijkste gebeurtenis in de geschiedenis van de wereld sinds de kruisiging van de Meester. Probeer dat eens, jongens en meisjes. Als je niets anders te zeggen hebt, getuig dan dat Joseph Smith de profeet van God was. Dan zal de hele geschiedenis van de kerk in je gedachten opkomen.’6

President Dallin H. Oaks heeft gezegd dat ‘sommige mensen eerder een getuigenis hebben gekregen door op te staan om het onder woorden te brengen dan er op hun knieën om te bidden.’7 De Geest getuigt zowel tot de spreker als tot degene die luistert.

Een ander obstakel, zoals bijvoorbeeld in Kevins verhaal, is angst. Paulus schreef aan Timotheüs:

‘God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde. […]

‘Schaam u dan niet voor het getuigenis van onze Heere.’8

Gevoelens van angst komen niet van de Heer maar meestal van de tegenstander. Door net als Kevin geloof te hebben, kunt u deze gevoelens overwinnen en openlijk vertellen wat er in uw hart leeft.

Hoe behoud ik mijn getuigenis?

Ik geloof dat wij een aangeboren getuigenis hebben, maar om het te behouden en verder te ontwikkelen, moeten we ons getuigenis, zoals Alma heeft geschreven, ‘met grote zorgvuldigheid verzorgen’.9 Als we dat doen, ‘zal [het] wortel schieten en groeien en vruchten voortbrengen’.10 Als we dat niet doen, ‘zal [het] verdorren’.11

Elk lid van het Eerste Presidium heeft ons raad gegeven over het behouden van een getuigenis.

President Henry B. Eyring heeft ons liefdevol gezegd: ‘Als je wil dat je getuigenis groeit en bloesemt, zul je je regelmatig en gelijkmatig moeten vergasten aan het woord van God, innig moeten bidden en de geboden moeten naleven.’12

President Dallin H. Oaks heeft ons eraan herinnerd dat we, om ons getuigenis te behouden, ‘elke week aan het avondmaal [moeten] deelnemen (zie Leer en Verbonden 59:9) om in aanmerking te komen voor de belangrijke belofte dat wij “zijn Geest altijd bij [ons] mogen hebben” (Leer en Verbonden 20:77)’.13

En president Russell M. Nelson heeft onlangs deze vriendelijke raad gegeven:

‘Voed [je getuigenis] met waarheid. […]

‘Voed jezelf met de woorden van oudtijdse en hedendaagse profeten. Vraag de Heer je te leren hoe je Hem beter kunt horen. Ga vaker naar de tempel en besteed meer tijd aan je familiegeschiedenis.

‘[Geef] je getuigenis de hoogste prioriteit.’14

Tot besluit

Geliefde broeders en zusters, ik beloof dat u door beter te begrijpen wat een getuigenis is en uw getuigenis te geven, de obstakels van onzekerheid en angst kunt overwinnen, zodat u dit kostbare bezit, uw getuigenis, kunt voeden en behouden.

We zijn gezegend met ontelbare voorbeelden van oudtijdse en hedendaagse profeten die vrijmoedig hun getuigenis hebben gegeven.

Na de dood van Christus stond Petrus op en getuigde:

‘Laat het dan bij u allen […] bekend zijn dat door de Naam van Jezus Christus, de Nazarener, Die u gekruisigd hebt maar Die God uit de doden opgewekt heeft, […] deze man hier […] voor u staat. […]

‘Want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.’15

Amulek zei na Alma’s rede over geloof krachtig: ‘Ik getuig tot u dat deze dingen waar zijn. Zie, ik zeg u dat ik weet dat Christus onder de mensenkinderen zal komen […] en dat Hij verzoening zal doen voor de zonden van de wereld; want de Here God heeft het gesproken.’16

Joseph Smith en Sidney Rigdon getuigden nadat ze een heerlijk visioen van de herrezen Heiland hadden gezien:

‘En nu, na de vele getuigenissen die van Hem zijn gegeven, is dit het getuigenis, het laatste van alle, dat wij van Hem geven: dat Hij leeft!

‘Want wij zagen Hem, ja, aan de rechterhand van God; en wij hoorden de stem getuigen dat Hij de Eniggeborene van de Vader is.’17

Broeders en zusters, ik spoor u aan gelegenheden te zoeken om in woord en daad uw getuigenis te geven. Ik had onlangs zo’n gelegenheid, aan het einde van een bijeenkomst met de burgemeester van een hoofdstad in Zuid-Amerika, in zijn kantoor met een aantal van zijn functionarissen. Tegen het eind van een uiterst vriendelijk overleg bedacht ik aarzelend dat ik mijn getuigenis zou kunnen geven. Ik handelde naar die ingeving en getuigde dat Jezus Christus de Zoon van de levende God en de Heiland van de wereld is. Op dat moment veranderde alles. De Geest was onmiskenbaar in die ruimte. Alle aanwezigen leken geraakt. ‘De Trooster […] geeft getuigenis van de Vader en van de Zoon.’18 Ik ben erg dankbaar dat ik de moed kon opbrengen om mijn getuigenis te geven.

Wanneer zo’n moment zich aandient, grijp die kans dan aan en omarm die. Dan zult u de warmte van de Trooster in uw binnenste voelen.

Ik geef u mijn getuigenis dat God onze hemelse Vader is, dat Jezus Christus leeft en dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen nu de kerk van God op aarde is, onder leiding van onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson. In de naam van Jezus Christus. Amen.