2022
Sieraad in plaats van as: het genezende pad van vergeving
November 2022


Sieraad in plaats van as: het genezende pad van vergeving

Uw leven zo leiden dat u sieraad geeft in plaats van as, is een daad van geloof naar het voorbeeld van de Heiland.

In het boek 1 Samuel staat een minder bekend verhaal over David, de toekomstige koning van Israël, en een vrouw, genaamd Abigaïl.

Na de dood van Samuel vluchtten David en zijn mannen voor koning Saul, die David om het leven wilde brengen. Ze verzorgden en waakten over de kudde en de knechten van een rijke, kwaadaardige man, genaamd Nabal. David stuurde tien mannen om Nabal te begroeten en hem om de nodige levensmiddelen te vragen.

Nabal reageerde smadelijk op Davids verzoek en stuurde zijn mannen met lege handen weg.

David was beledigd en bereidde zijn mannen voor op een aanval op Nabal en zijn huishouden. Hij zei: ‘Hij heeft mij kwaad voor goed vergolden.’1 Een knecht vertelde de vrouw van Nabal, Abigaïl, over de slechte manier waarop haar echtgenoot de mannen van David had behandeld. Abigaïl verzamelde snel voedsel en andere benodigdheden om te kunnen bemiddelen.

Toen Abigaïl David zag, ‘wierp zij zich voor [hem] op haar gezicht en boog zich ter aarde.

‘Zij viel aan zijn voeten en zei: Och, mijn heer, op mij rust de misdaad. […]

‘En nu, […] het is de Heere Die u verhinderd heeft tot bloedschuld te komen, en dat uw eigen hand u verlossing schenken zou. […]

‘Welnu, dit is het geschenk dat uw dienares voor mijn heer meegebracht heeft, opdat het gegeven zal worden aan de knechten. […]

‘Vergeef toch uw dienares de overtreding. […]

‘Toen zei David tegen Abigaïl: Gezegend zij de Heere, de God van Israël, Die u op deze dag mij tegemoet gezonden heeft!

‘Gezegend is uw raad en gezegend bent u, dat u mij op deze dag verhinderd hebt tot bloedschuld te komen, en dat mijn eigen hand mij verlossing geschonken zou hebben! […]

Toen nam David uit haar hand aan wat zij voor hem meegebracht had, en hij zei tegen haar: Ga in vrede naar uw huis; […] ik heb naar uw stem geluisterd en ben u ter wille.’2

Ze vertrokken in vrede.

Abigaïl is een krachtig zinnebeeld, of symbool, van Jezus Christus.3 Dankzij zijn zoenoffer kan Hij ons verlossen van onze zonde en de last van een vijandig hart, en ons de nodige steun bieden.4

Net zoals Abigaïl gewillig was de zonde van Nabal op zich te nemen, heeft de Heiland, op een onbegrijpelijke manier, onze zonden en de zonden van de mensen die ons hebben gekwetst of beledigd, op Zich genomen.5 In Gethsémané en aan het kruis nam Hij die zonden op Zich. Hij heeft een weg voor ons bereid om wrok te kunnen loslaten. Die ‘weg’ is vergeving. Vergeven kan een van de moeilijkste dingen zijn die we ooit zullen doen, maar ook een van de meest goddelijke. De verzoeningsmacht van Jezus Christus kan ons op het pad van vergeving toevloeien en kan de diepe wonden in ons hart en onze ziel genezen.

President Russell M. Nelson heeft uitgelegd dat de Heiland ons de kracht aanbiedt om te vergeven:

‘Door zijn oneindige verzoening kunt u vergeven wie u hebben gekwetst en mogelijk nooit zullen erkennen dat ze u wreed hebben behandeld.

‘Als iemand ons oprecht en nederig om vergeving vraagt, is het vaak makkelijk om te vergeven. Maar de Heiland zal u de kracht geven om iedereen te vergeven die u op wat voor manier dan ook verkeerd heeft behandeld. Dan kunnen hun grievende daden niet meer in uw ziel voortwoekeren.’6

We kunnen van het voorbeeld van Abigaïl, die de nodige levensmiddelen bracht, leren dat de Heiland allen die gekwetst of gewond zijn, de steun en hulp biedt die ze nodig hebben om te genezen en weer gezond te worden.7 We staan er niet alleen voor wanneer we worden geconfronteerd met de gevolgen van keuzes van anderen. Ook wij kunnen genezen en krijgen de kans om verlost te worden van de last van een vijandig hart en de eventuele daden die daaruit voortkomen.

De Heer heeft gezegd: ‘Ik, de Heer, zal vergeven wie Ik wil vergeven, maar van u wordt het vereist alle mensen te vergeven.’8 Voor ons eigen bestwil wil de Heer dat wij vergeven.9 Maar Hij vraagt ons niet om dit zonder zijn hulp, liefde en begrip te doen. Door onze verbonden met de Heer ontvangen we de versterkende kracht, leiding en hulp die we nodig hebben om vergeving te schenken en te ontvangen.

Maar iemand vergeven houdt niet in dat u in een situatie moet blijven waar u leed blijft ondervinden. ‘We kunnen iemand proberen te vergeven en daarnaast een ingeving van de Geest ontvangen om bij die persoon uit de buurt te blijven.’10

Abigaïl zorgde ervoor dat David geen ‘aanstoot tot [zijn] hart’11 nam en de nodige hulp kreeg. Op dezelfde manier zal de Heiland u helpen. Hij houdt van u en komt u op uw pad tegemoet, waar ‘onder Zijn vleugels genezing [zal] zijn’.12 Hij wil dat u vrede hebt.

Ik heb zelf het wonder meegemaakt dat Christus mijn vijandige hart genas. Met toestemming van mijn vader vertel ik u dat ik opgroeide in een omgeving waar ik me, vanwege emotionele en verbale mishandeling, niet altijd veilig voelde. Als tiener en jongvolwassene nam ik mijn vader dat kwalijk en zat ik vol woede.

Door de jaren heen probeerde ik op het pad van vergeving vrede en genezing te vinden. Ik kwam tot het diepe besef dat dezelfde Zoon van God, die verzoening voor mijn zonden heeft gebracht, dezelfde Verlosser is die de mensen redt die mij diep hebben gekwetst. Ik kon de eerste waarheid niet geloven zonder ook de tweede te geloven.

Mijn liefde voor de Heiland groeide, net als mijn verlangen om mijn verdriet en woede plaats te laten maken voor zijn genezende balsem. Het is een jarenlang proces geweest, waarbij ik moed, kwetsbaarheid, doorzettingsvermogen en vertrouwen op de goddelijke, reddende en genezende macht van de Heiland nodig heb gehad. Ik ben er nog niet, maar mijn vijandige hart is verdwenen. Ik ontving ‘een nieuw hart’.13 Een hart dat de diepe en blijvende liefde van een persoonlijke Heiland heeft gevoeld. Hij week niet van mijn zijde en leidde mij vriendelijk en geduldig naar een betere plek. Hij huilde met mij en kende mijn verdriet.

De Heer heeft mij compenserende zegeningen gegeven, net zoals Abigaïl David bracht wat hij nodig had. Hij stuurde mentors op mijn pad. De meest dierbare en transformerende zegening die ik heb ontvangen, is de band met mijn hemelse Vader. Dankzij Hem heb ik gelukkig de zachte, beschermende en leidende liefde van een volmaakte Vader mogen ervaren.

Ouderling Richard G. Scott heeft gezegd: ‘U kunt hetgeen gebeurd is niet ongedaan maken, maar u kunt wel vergeven.14 Vergeving geneest afschuwelijke, tragische wonden, want zij laat de liefde van God toe die het gif van de haat uit uw hart en hoofd wegneemt. Die liefde reinigt uw geweten van het verlangen naar wraak. De reinigende, genezende, herstellende liefde van de Heer neemt die plaats in.’15

Mijn aardse vader maakte de afgelopen jaren ook een wonderbaarlijke verandering van hart door en wendde zich tot de Heer. Ik had niet verwacht dat tijdens mijn aardse leven mee te maken. Voor mij is dit nog een getuigenis van de volledige, transformerende macht van Jezus Christus.

Ik weet dat Hij de zondaars en allen tegen wie gezondigd is, kan genezen. Hij is de Heiland en Verlosser van de wereld. Hij heeft zijn leven gegeven zodat wij weer zullen leven. Hij heeft gezegd: ‘De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn, om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid.’16

Hij biedt genezing, herstel en bevrijding aan allen die gebroken van hart, gevangen, verslagen, en misschien wel verblind zijn door pijn of zonde. Ik getuig dat Hij daadwerkelijk kan genezen en herstellen. Een genezingsproces is iets persoonlijks, en we kunnen niet beoordelen hoeveel tijd iemand daarvoor nodig heeft. Het is belangrijk onszelf genoeg tijd te gunnen om te genezen en om tijdens dat proces vriendelijk voor onszelf te zijn. De Heiland is altijd barmhartig en attent, en staat altijd klaar om ons de nodige hulp te bieden.17

Op het pad van vergeving en genezing hebben we de keuze om ongezonde patronen of relaties binnen ons gezin of daarbuiten te doorbreken. We kunnen allen in onze invloedssfeer vriendelijkheid bieden in plaats van wreedheid, liefde in plaats van haat, zachte woorden in plaats van kwetsende, veiligheid in plaats van angst, en vrede in plaats van strijd.

Iets kunnen geven wat u zelf is ontzegd, is een krachtig onderdeel van de goddelijke genezing die mogelijk is door middel van geloof in Jezus Christus. Uw leven zo leiden dat u, zoals Jesaja heeft gezegd, sieraad geeft in plaats van as,18 is een daad van geloof naar het ultieme voorbeeld van de Heiland, die alles heeft geleden zodat Hij allen te hulp kan komen.

Jozef uit Egypte kreeg vaak met as te maken. Hij werd door zijn broers gehaat, verraden en als slaaf verkocht. Hij zat ten onrechte in de gevangenis en werd vergeten door iemand die hem hulp had beloofd. Toch vertrouwde hij op de Heer. ‘De Heere was met Jozef’.19 Door zijn beproevingen werd hij gezegend, groeide hij én redde hij zijn familie en heel Egypte.

Toen Jozef als groot leider van Egypte zijn broers weer zag, getuigden zijn genadige woorden van vergeving en een verfijnd perspectief:

‘Maar nu, wees niet bedroefd en laat jullie ogen niet in toorn ontvlammen omdat jullie mij hiernaartoe hebben verkocht, want God heeft mij vóór jullie uit gezonden tot behoud van jullie leven. […]

‘Nu dan, niet jullie hebben mij hiernaartoe gestuurd, maar God.’20

Dankzij de Heiland werd het leven van Jozef een ‘sieraad in plaats van as’.21

Kevin J Worthen, president van de BYU, heeft gezegd dat God ‘niet alleen uit onze successen goede dingen kan laten voortkomen, maar ook uit de pijnlijke mislukkingen van onszelf en anderen. Zo goed en machtig is God.’22

Ik getuig dat onze Heiland, Jezus Christus, het grootste voorbeeld van liefde en vergeving is. In zijn bittere lijden zei Hij: ‘Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.’23

Ik weet dat onze Vader in de hemel goedheid en hoop voor al zijn kinderen verlangt. In Jeremia staat: ‘Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de Heere. Het zijn gedachten van vrede.’24

Jezus Christus is uw persoonlijke Messias, uw liefhebbende Verlosser en Heiland. Hij kent de smeekbeden van uw hart. Hij verlangt uw genezing en geluk. Hij houdt van u. Hij huilt met u als u verdriet hebt en Hij verheugt Zich in uw genezing. Dat wij op ons genezende pad van vergeving moed mogen vatten en zijn immer uitgestrekte hand mogen vastpakken,25 is mijn gebed in de naam van Jezus Christus. Amen.