2022
Word vervolmaakt in Hem
November 2022


Word vervolmaakt in Hem

Onze volmaking wordt alleen mogelijk door Gods genade.

Onze hemelse Vader en onze Heiland, Jezus Christus, hebben de macht om ons te verlossen en te veranderen. Zij kunnen ons helpen om net zo te worden als Zij.

Enkele jaren geleden kreeg een van onze kleinzoontjes, Aaron, problemen met zijn gezondheid. Hij raakte snel afgemat, had allerlei blauwe plekken en zag er gewoon niet gezond uit. Na wat testen was de diagnose dat hij aplastische bloedarmoede had, waardoor zijn beenmerg geen rode bloedcellen, witte bloedcellen en bloedplaatjes meer aanmaakte. Zonder behandeling en uiteindelijke genezing zou zijn bloed niet naar behoren stollen of infecties bestrijden. Zelfs een lichte val, licht letsel of een eenvoudige ziekte zou snel levensbedreigend kunnen worden.

Aaron kreeg een tijdlang regelmatig bloedplaatjes- en bloedtransfusies om hem uit de gevarenzone te houden. De artsen legden uit dat een beenmergtransplantatie de enige manier was om de ziekte te genezen, en dat de kans op succes het grootst was als het beenmerg van een broer of zus kwam. Als een van zijn broers en zussen het ideale beenmerg voor hem had, zou de transplantatie zijn leven kunnen redden. Zijn vier jongere broertjes werden getest, en een van hen, Maxwell, was de ideale kandidaat.

Maar zelfs met de ideale donor levert een beenmergtransplantatie een ernstig risico op complicaties op. Voor de procedure moesten Aarons eigen cellen in zijn zieke beenmerg vernietigd worden met chemotherapie en bestraling voordat hij de stamcellen uit het beenmerg van zijn broertje Maxwell zou krijgen. Vervolgens moest Aaron wegens zijn vernietigde immuunsysteem wekenlang in het ziekenhuis in isolatie, en daarna moest hij thuis maandenlang speciale protocollen volgen met allerlei beperkingen en medicijnen.

We hoopten dat Aarons lichaam de donorcellen niet zou afstoten en dat Maxwells cellen geleidelijk de benodigde rode en witte cellen en bloedplaatjes in Aarons lichaam zouden aanmaken. Voor een geslaagde transplantatie moet er een werkelijke fysiologische verandering plaatsvinden. Een arts legde het verbazingwekkende feit uit dat als Aaron een misdaad pleegde en er bloed van hem op de plek van het misdrijf achterbleef, de politie zijn broer Maxwell kon arresteren. Want Aarons bloed zou van Maxwells getransplanteerde cellen komen en Maxwells DNA bevatten, en dat zou de rest van zijn leven zo blijven.

Dat Aaron met het bloed van zijn broer gered werd, gaf aanleiding tot allerlei gedachten over het zoenbloed van Jezus Christus en de uitwerking die zijn verzoening op ons heeft. Vandaag wil ik me concentreren op de permanente levensgevende verandering die optreedt als wij de Heer in ons wonderen laten verrichten.1

Aaron had zelf niet de macht om de ziekte te overwinnen. Zijn lichaam kon de bloedcellen die hij voor het in stand houden van zijn leven nodig had niet aanmaken. Wat hij zelf ook deed, hij kon zijn eigen beenmerg niet genezen. Net zoals Aaron zichzelf niet kon genezen, kunnen wij onszelf niet redden. Hoe vaardig, goed opgeleid, briljant of sterk we ook zijn, we kunnen onszelf niet van zonde reinigen, ons lichaam in een onsterfelijke staat brengen of onszelf verhogen. Dat kan alleen door de Heiland, Jezus Christus, en door zijn oneindige verzoening. ‘Er is geen andere weg noch naam onder de hemel gegeven waardoor de mens kan worden behouden in het koninkrijk van God.’2 Zijn zoenbloed reinigt en heiligt ons.3

Aaron kon zichzelf niet genezen. Maar om te zorgen dat de transplantatie zou werken, moest hij bereid zijn te doen wat de dokters van hem vroegen, zelfs de heel moeilijke dingen. Hoewel we onszelf niet kunnen redden, gaat de deur naar onze verlossing open als we ons aan de wil van de Heer onderwerpen en ons aan onze verbonden houden.4 Net als bij die opmerkelijke procedure om het DNA van Aarons bloedcellen te veranderen, kunnen wij ons hart laten veranderen,5 kunnen we zijn beeltenis in ons gelaat krijgen,6 en kunnen we een nieuwe schepping in Christus worden.7

Alma herinnerde het volk van Zarahemla aan de vorige generatie die was bekeerd. Alma zei over zijn vader dat er ‘naar zijn geloof […] een machtige verandering in zijn hart teweeggebracht’ was.8 Vervolgens vroeg hij: ‘Hebt u die machtige verandering in uw hart ondervonden?’9 De mensen veranderden hun eigen hart niet. De Heer deed dat. Alma maakte dat heel duidelijk. Hij zei: ‘Zie, Hij veranderde hun hart.’10 ‘Zij verootmoedigden zich en stelden hun vertrouwen in de ware en levende God. En […] zij waren getrouw tot het eind; daarom werden zij gered.’11 De mensen waren bereid om hun hart open te stellen en geloof te oefenen, en toen veranderde de Heer hun hart. En wat een machtige verandering was dat! Denk eens aan het verschil tussen het leven van die twee mannen die Alma heetten vóór en ná de verandering van hun hart.12

Wij zijn kinderen van God met een majestueuze bestemming. Wij kunnen worden veranderd om meer zoals Hij te worden, en ‘een volheid van vreugde ontvangen’.13 Aan de andere kant wil Satan dat we net zo ellendig zijn als hij.14 Wij kunnen kiezen wie we volgen.15 Als we Satan volgen, geven we hem macht.16 Als we God volgen, geeft Hij ons macht.

De Heiland heeft geleerd dat we ‘volmaakt’ behoren te zijn.17 Dat kan overweldigend lijken. Ik zie mijn tekortkomingen heel duidelijk en ben me pijnlijk bewust dat ik verre van volmaakt ben. We hebben misschien de neiging te denken dat we onszelf moeten vervolmaken, maar dat kan niet. Al voeren we elke suggestie in elk zelfhulpboek in de wereld uit, dan krijgen we dat nog niet voor elkaar. Er is maar één manier en één naam waardoor volmaking tot stand komt. Wij komen ‘tot volmaking […] door Jezus, de Middelaar van het nieuwe verbond, die deze volmaakte verzoening tot stand heeft gebracht door het vergieten van zijn eigen bloed’.18 Onze volmaking wordt alleen mogelijk door Gods genade.

Kunt u zich indenken hoe overweldigend het voor ons kleinzoontje Aaron zou zijn geweest als hij alle medische procedures voor zijn transplantatie zelf had moeten begrijpen en uitvoeren? We mogen niet denken dat wij moeten doen wat alleen de Heiland kan in het wonderbaarlijke proces van onze volmaking.

Toen Moroni zijn kroniek besloot, zei hij: ‘Ja, kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem […] en indien u zich van alle goddeloosheid onthoudt en God liefhebt met al uw macht, verstand en kracht, dan is zijn genade u genoeg, opdat u door zijn genade volmaakt kunt zijn in Christus.’19 Wat een troostrijk, krachtig beginsel! Zijn genade is mij genoeg. Zijn genade is u genoeg. Zijn genade is allen genoeg die ‘vermoeid en belast zijn’.20

Bij medische behandelingen als die van Aaron is er altijd enige onzekerheid omtrent de uitkomst. Aaron had zelfs een tweede transplantatie nodig omdat er bij de eerste complicaties waren opgetreden. Maar gelukkig hoeven we ons niet af te vragen of dat bij een geestelijke verandering van hart ook zal gebeuren. Als we volgens zijn wil leven, ons ‘geheel verlatend op de verdiensten van Hem die machtig is om te redden’21 hebben we de volledige garantie dat we door het bloed van de Heiland gereinigd en uiteindelijk in Hem vervolmaakt kunnen worden. Hij is ‘een God van waarheid en [kan] niet liegen’.22

Het lijdt geen twijfel dat deze procedure om te veranderen tijd kost, en dat die pas na dit leven wordt afgerond, maar de belofte staat vast. Als de vervulling van Gods beloften nog ver weg lijkt, aanvaarden we die beloften toch, want we weten dat ze vervuld worden.23

De wonderbaarlijke verandering in Aarons gezondheid heeft onze familie grote vreugde gegeven. Denkt u zich de vreugde in de hemel eens in als er een grote verandering plaatsvindt in onze ziel.

Onze hemelse Vader en onze Heiland, Jezus Christus, hebben ons lief en hebben goedgunstig aangeboden om ons te veranderen en te vervolmaken. Ze willen dat voor ons doen. Het is de kern van hun werk en hun heerlijkheid.24 Ik getuig dat Zij de macht hebben om dat te doen als wij in geloof tot Hen komen. In de naam van Jezus Christus. Amen.