2022
Jezus Christus is de kracht van de jeugd
November 2022


Jezus Christus is de kracht van de jeugd

Vertrouw op Jezus Christus. Hij zal je op de juiste manier leiden. Hij is je kracht.

Toen ik deze toespraak voorbereidde, kreeg ik duidelijk de ingeving dat ik tot de jongevrouwen en jongemannen moest spreken.

Ik spreek ook tot iedereen die jong is geweest, zelfs tot hen die zich dat bijna niet meer kunnen herinneren.

En ik spreek tot iedereen die onze jongeren liefheeft en wil dat zij slagen.

Ik heb een boodschap speciaal voor de opkomende generatie van onze Heiland, Jezus Christus.

De boodschap van de Heiland aan jou

Lieve jonge vrienden, wat zou de Heiland tegen jullie zeggen als Hij nu hier was?

Ik geloof dat Hij ten eerste zijn diepe liefde voor jullie zou uiten. Hij zou het misschien met woorden zeggen, maar zijn persoonlijkheid zou het ook onmiskenbaar sterk uitstralen, zodat het je diep in je hart zou raken en je hele ziel zou vervullen!

Maar omdat we allemaal zwak en onvolmaakt zijn, zouden er misschien wat zorgen in je opkomen. Je zou misschien terugdenken aan fouten die je hebt gemaakt, momenten waarop je aan verleiding toegaf, dingen die je beter niet had gedaan – of die je juist beter had moeten doen.

De Heiland zou dat merken, en ik geloof dat Hij je zou geruststellen met woorden die Hij in de Schriften heeft gesproken:

‘Wees niet bevreesd.’1

‘Twijfel [niet].’2

‘Heb goede moed.’3

‘Laat uw hart niet in beroering raken.’4

Ik denk niet dat Hij uitvluchten voor je fouten zou zoeken. Hij zou ze niet bagatelliseren. Nee, Hij zou je vragen je te bekeren – je zonden achter je te laten en te veranderen, zodat Hij je kan vergeven. Hij zou je eraan herinneren dat Hij 2000 jaar geleden die zonden op Zich heeft genomen zodat jij je kunt bekeren. Dat maakt allemaal deel uit van het plan van geluk van onze liefdevolle hemelse Vader.

Jezus zou er misschien op wijzen dat je door je verbonden met Hem – die je hebt gesloten bij je doop en elke keer vernieuwt wanneer je aan het avondmaal deelneemt – een bijzondere band met Hem hebt. Door die band kun je, zoals het in de Schriften wordt omschreven, het juk samen met Hem dragen, zodat je met zijn hulp elke last kunt dragen.5

Ik geloof dat de Heiland Jezus Christus zou willen dat je ziet, voelt en weet dat Hij jouw kracht is. Dat er, met zijn hulp, geen limiet is aan wat je kunt bereiken. Dat je potentieel onbegrensd is. Hij zou willen dat je jezelf ziet zoals Hij je ziet. En dat is heel anders dan de manier waarop de wereld je ziet.

De Heiland zou luid en duidelijk verklaren dat je een dochter of zoon van de almachtige God bent. Je hemelse Vader is het heerlijkste wezen in het heelal, vol liefde, vreugde, reinheid, heiligheid, licht, genade en waarheid. En Hij wil dat je op een dag alles beërft wat Hij heeft.6

Daarom ben je op aarde – om te leren, te groeien en vooruitgang te maken, en alles te worden waarvoor je Vader in de hemel je heeft geschapen.

Om dit mogelijk te maken, heeft Hij Jezus Christus gezonden om je Heiland te zijn. Het is het doel van zijn grote plan van geluk, zijn kerk, zijn priesterschap, de Schriften – alles.

Dat is je bestemming. Dat is je toekomst. Daar kun je voor kiezen!

Waarheid en keuzes

Jouw macht om te kiezen staat centraal in Gods plan voor jouw geluk.7 Natuurlijk wil onze hemelse Vader dat je kiest voor eeuwige vreugde met Hem, en Hij zal je helpen om die te bereiken, maar Hij zal je nooit dwingen.

Dus Hij laat je kiezen: licht of duisternis? Goed of kwaad? Vreugde of ellende? Eeuwig leven of geestelijke dood?8

Het lijkt een makkelijke keuze, nietwaar? Maar toch lijkt het hier op aarde ingewikkelder dan je zou verwachten.

Het probleem is dat we niet altijd alles zo helder kunnen zien als we zouden willen. De apostel Paulus vergeleek het met door ‘een spiegel in een raadsel’ kijken.9 Er is veel verwarring in de wereld over wat goed en fout is. De waarheid wordt verdraaid om het kwade goed te laten lijken en het goede kwaad te laten lijken.10

Maar wanneer je oprecht naar waarheid zoekt – eeuwige, onveranderlijke waarheid – worden je keuzes veel duidelijker. Ja, je zult nog steeds met verleiding en beproevingen te maken hebben. Er zullen nog steeds slechte dingen gebeuren. Verwarrende dingen. Tragische dingen. Maar je kunt ze aan als je weet wie je bent, waarom je hier bent en als je op God vertrouwt.

Waar kun je dan waarheid vinden?

Die is te vinden in het evangelie van Jezus Christus. En de volheid van dat evangelie wordt onderwezen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Jezus Christus heeft gezegd: ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.’11

Wanneer je belangrijke keuzes moet maken, zijn Jezus Christus en zijn herstelde evangelie de beste keuze. Wanneer je vragen hebt, zijn Jezus Christus en zijn herstelde evangelie het beste antwoord. Wanneer je je zwak voelt, is Jezus Christus je kracht.

Hij geeft de vermoeiden kracht, en wie zich machteloos voelt, maakt Hij sterker.

Wie de Heer verwachten, zullen vernieuwd worden door zijn kracht.12

Voor de kracht van de jeugd

Zodat je de weg beter kunt vinden en zodat de leringen van Christus de grootste invloed op je leven hebben, geeft De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen een nieuwe hulpbron uit, een herziene uitgave van Voor de kracht van de jeugd.

Afbeelding
De uitgave van Voor de kracht van de jeugd uit 2011

Voor de kracht van de jeugd is al meer dan 50 jaar een leidraad voor meerdere generaties jeugd in de kerk. Ik heb altijd een exemplaar bij me en ik laat het zien aan mensen die benieuwd zijn naar onze normen. Het boekje is nu bijgewerkt en vernieuwd om beter aan te sluiten bij de moeilijkheden en verleidingen van deze tijd. De nieuwe editie van Voor de kracht van de jeugd is online beschikbaar in 50 talen en zal ook in gedrukte vorm verkrijgbaar zijn. Het zal een grote hulp zijn bij het maken van keuzes. Omarm het en praat erover met je vrienden.

Afbeelding
De uitgave van Voor de kracht van de jeugd van 2022

Deze nieuwe editie van Voor de kracht van de jeugd heeft als ondertitel een leidraad voor het maken van keuzes.

Voor alle duidelijkheid, de beste leidraad voor het maken van keuzes die je kunt hebben, is Jezus Christus. Jezus Christus is de kracht van de jeugd.

Het doel van Voor de kracht van de jeugd is dus om je de weg naar Hem te wijzen. Er staan eeuwige waarheden van zijn herstelde evangelie in – waarheden over wie jij bent, wie Hij is en wat je met zijn kracht kunt bereiken. Je leert erdoor hoe je op basis van die eeuwige waarheden rechtschapen keuzes kunt maken.13

Het is ook belangrijk om te weten wat Voor de kracht van de jeugd niet doet. Het neemt je beslissingen niet voor je. Het geeft je geen kant-en-klaar antwoord op iedere keuze die je zult moeten maken. Voor de kracht van de jeugd is gericht op het fundament voor je keuzes. Het is gericht op waarden, beginselen en leer, en niet op specifieke handelingen.

De Heer heeft ons bij monde van zijn profeten altijd in die richting geleid. Hij smeekt ons ‘om [ons] geestelijk vermogen om openbaring te ontvangen te vergroten’.14 Hij nodigt ons uit om Hem te horen.15 Hij roept ons op om Hem op hogere en heiligere manieren te volgen.16 En we leren elke week op een soortgelijke manier met Kom dan en volg Mij.

De leidraad zou je een lange lijst kunnen voorschotelen van kleding die je niet mag dragen, woorden die je niet mag gebruiken en films die je niet mag bekijken. Maar zou dat echt nuttig zijn voor een wereldwijde kerk? Zou deze benadering je echt voorbereiden op een leven lang christelijk leven?

Joseph Smith heeft gezegd: ‘Ik leer hun de juiste beginselen en zij besturen zichzelf.’17

En koning Benjamin zei in het Boek van Mormon tegen zijn volk: ‘Ik kan u niet alle manieren vertellen waarop u zonde kunt begaan, want er zijn allerlei wegen en wijzen, ja, zovele dat ik ze niet tellen kan.’18

Koning Benjamin zei hierna: ‘Maar dit kan ik u wél zeggen, [let] op uzelf, en op uw gedachten en op uw woorden en op uw daden, en [onderhoud] de geboden van God, en [volhard] in het geloof in […] onze Heer, ja, tot het einde van uw leven.’19

Afbeelding
De Heiland Jezus Christus

Is het verkeerd om regels te hebben? Natuurlijk niet. We hebben ze allemaal dagelijks nodig. Maar het is wel verkeerd om ons alleen op regels te richten in plaats van op de Heiland. Je moet weten waarom en hoe, en dan de gevolgen van je keuzes overwegen. Je moet op Jezus Christus vertrouwen. Hij zal je op de juiste manier leiden. Hij is je kracht.20

De kracht van ware leer

Voor de kracht van de jeugd verkondigt stoutmoedig de leer van Jezus Christus. Het nodigt je stoutmoedig uit om keuzes te maken op basis van de leer van Christus. En het omschrijft stoutmoedig de zegeningen die Jezus Christus belooft aan iedereen die zijn weg volgt.21

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Als het uw grootste verlangen is om God [in uw leven] te laten zegevieren, […] dan worden heel veel beslissingen makkelijker. Heel veel kwesties zijn dan geen punt meer! U weet hoe u uzelf het beste kunt verzorgen. U weet wat u moet kijken en lezen, waar u uw tijd aan moet besteden, en met wie u moet omgaan. U weet wat u wilt bereiken. U weet wat voor mens u […] wilt worden.’22

Een hogere norm

Jezus Christus heeft erg hoge normen voor zijn volgelingen. En de uitnodiging om oprecht zijn wil te zoeken en volgens zijn waarheden te leven is de hoogste norm die er is!

Belangrijke stoffelijke en geestelijke keuzes moeten niet gemaakt worden alleen aan de hand van persoonlijke voorkeur of van wat makkelijk of populair is.23 De Heer zegt niet: ‘Doe maar wat je wilt.’

Hij zegt: ‘Laat God zegevieren.’

Hij zegt: ‘Kom dan en volg Mij.’24

Hij zegt: ‘Leef op een heiligere, hogere, volwassenere manier.’

Hij zegt: ‘Onderhoud mijn geboden.’

Jezus Christus is ons volmaakte voorbeeld, en we streven er met alle energie van onze ziel naar om Hem te volgen.

Lieve vrienden, ik herhaal, als de Heiland hier vandaag was, zou Hij zijn eindeloze liefde voor jou en zijn volledige vertrouwen in je uiten. Hij zou zeggen dat je het kunt. Je kunt een vreugdevol, gelukkig leven opbouwen omdat Jezus Christus je kracht is. Je kunt nu en in de eeuwigheid vertrouwen, vrede, veiligheid, geluk en verbondenheid vinden, omdat je dit allemaal vindt in Jezus Christus, in zijn evangelie en in zijn kerk.

Ik getuig hier plechtig van als apostel van de Heer Jezus Christus, en ik laat jullie mijn zegen met grote dankbaarheid en liefde voor jullie. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Lukas 5:10; 8:50; 12:7; Leer en Verbonden 38:15; 50:41; 98:1.

  2. Leer en Verbonden 6:36.

  3. Mattheüs 14:27; Johannes 16:33; Leer en Verbonden 61:36; 68:6; 78:18.

  4. Johannes 14:1, 27.

  5. Zie Mattheüs 11:28–30.

  6. Zie Leer en Verbonden 84:38.

  7. Je zou kunnen zeggen dat het plan van de Vader is ontworpen zodat je je verlangens kunt uiten door je keuzes, zodat je de volledige gevolgen van wat je verlangt, kunt ontvangen. Ouderling Dale G. Renlund zei het zo: ‘Het doel van onze hemelse Vader voor de opvoeding is niet zozeer om zijn kinderen het goede te laten doen, als wel om zijn kinderen voor het goede te laten kiezen en uiteindelijk te worden zoals Hij is.’ (‘Kies dan nu’, Liahona, november 2018, 104.)

  8. Zie 2 Nephi 2:26–27.

  9. 1 Korinthe 13:12.

  10. Zie Jesaja 5:20.

  11. Johannes 14:6.

  12. Zie Jesaja 40:29–31.

  13. Als heiligen der laatste dagen staan we bekend om wat we doen en niet doen – ons gedrag. Dat kan goed zijn, maar het is nog beter om bekend te staan om wat we weten (de waarheden waar ons gedrag op is gebaseerd) en om wie we kennen (de Heiland – en hoe onze liefde voor Hem ons gedrag beïnvloedt).

  14. Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 96.

  15. Zie Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 88–92.

  16. Deze benadering in het nieuwe Voor de kracht van de jeugd is gebaseerd op beginselen en komt overeen met andere recente initiatieven van de kerk van de Heiland, zoals Predik mijn evangelie, bediening, het thuisgerichte leerplan Kom dan en volg Mij, het programma Kinderen en jongeren, Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland en het nieuwe Algemeen handboek. De Heer is duidelijk ons geestelijk vermogen aan het opbouwen. Hij laat meer vertrouwen in zijn verbondsvolk in de laatste dagen blijken.

  17. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), 306.

  18. Mosiah 4:29. Dit is in zekere zin wat de Farizeeën in de tijd van Jezus probeerden te doen. In hun ijver om te voorkomen dat mensen de wet zouden overtreden, bedachten ze honderden regels op basis van hun interpretatie van heilige geschriften. De Farizeeën maakten de fout dat ze dachten dat hun regels hen zouden redden. Maar toen de Heiland verscheen, herkenden ze Hem niet.

  19. Mosiah 4:30; cursivering toegevoegd.

  20. Een andere reden waarom een benadering gebaseerd op beginselen nu nodig is, is de toenemende culturele diversiteit van de kerk van de Heer. Beginselen zijn eeuwig en universeel. Specifieke regels en toepassingen van die beginselen kunnen geschikt zijn op sommige plaatsen, maar niet op andere. Wij worden verenigd door Jezus Christus en de eeuwige waarheden die Hij heeft onderwezen, zelfs als de specifieke toepassingen daarvan door de tijd heen en in verschillende culturen anders zijn. Het is niet alleen onpraktisch en onhoudbaar om een lijst te maken van alles wat wel en niet mag. Het probleem is dat het onze aandacht afleidt van de ware Bron van onze kracht, onze Heiland, Jezus Christus.

  21. President Boyd K. Packer heeft jaren geleden deze krachtige uitspraak gedaan: ‘Ware leer die wordt begrepen, verandert houding en gedrag. Een studie van de leerstellingen van het evangelie zal eerder tot gedragsverbetering leiden dan een gedragsstudie.’ (‘Vrees niet’, Liahona, mei 2004, 79.)

    President Ezra Taft Benson heeft een soortgelijke waarheid onderwezen: ‘De Heer werkt van binnenuit. De wereld daarentegen werkt op de mens in. […] De wereld tracht het gedragspatroon van de mens te vormen, maar Christus kan de aard van de mens veranderen.’ (‘Uit God geboren’, De Ster, nummer 2, 1986, 5.)

    Toen Alma, de profeet uit het Boek van Mormon, het kwaad in de wereld om hem heen zag, wendde hij zich tot het woord van God omdat hij wist dat ‘het een krachtiger uitwerking op het gemoed van het volk [had] gehad dan het zwaard of iets anders wat hun was overkomen – daarom achtte Alma het raadzaam [om] het met de kracht van het woord van God [te proberen]’ (Alma 31:5).

  22. Russell M. Nelson, ‘Laat God zegevieren’, Liahona, november 2020, 94. President Nelson heeft een voorbeeld van deze benadering gegeven toen hij over sabbatheiliging sprak: ‘In mijn veel jongere jaren bestudeerde ik het werk van anderen die lijsten hadden gemaakt van dingen om wel of niet op de sabbat te doen. Pas veel later leerde ik uit de Schriften dat mijn gedrag en houding op de sabbat een teken was, iets tussen mij en mijn hemelse Vader. Toen ik dat eenmaal begreep, hoefde ik niet meer bij te houden wat ik wel of niet mocht doen. Als ik moest besluiten of een bezigheid gepast was voor de sabbat, vroeg ik mezelf gewoon af: “Wat voor teken wil ik God geven?” Die vraag maakte mijn keuzen voor de sabbat volkomen duidelijk.’ (‘De sabbat is een verlustiging’, Liahona, mei 2015, 130.)

  23. Ouderling David A. Bednar heeft gezegd: ‘Beginselen van rechtschapenheid helpen ons […] om verder te kijken dan onze eigen voorkeuren en egocentrische verlangens. Ze bieden ons het waardevolle perspectief van eeuwige waarheid in de verschillende omstandigheden, moeilijkheden, beslissingen en wederwaardigheden van ons aards bestaan.’ (‘De beginselen van mijn evangelie’, Liahona, mei 2021, 124.)

  24. Lukas 18:22.