2022
De kracht van het woord
November 2022


De kracht van het woord

Er schuilt kracht in de woorden van oude en hedendaagse profeten, juist omdat hun woorden de woorden van de Heer zijn.

In een geliefde Schrifttekst in het Boek van Mormon zien we dat de profeet Alma een cruciale beslissing neemt. Laten we, voordat we deze bekende woorden bespreken, stilstaan bij de moeilijke omstandigheden waarin hij die beslissing nam.

Een groep mensen die zichzelf de Zoramieten noemden, had zich van de Nephieten afgescheiden1 en aan de grens van het land nabij de Lamanieten gevestigd.2 De Nephieten hadden de Lamanieten onlangs in een ongekend grote veldslag verslagen, waarbij tienduizenden mensen werden gedood.3 De Nephieten ‘vreesden […] uitermate dat de Zoramieten betrekkingen zouden aanknopen met de Lamanieten, en dat dit tot grote verliezen aan de zijde van de Nephieten zou voeren.’4 Alma was niet alleen bezorgd over de oorlog, maar was er ook achter gekomen dat de Zoramieten – tot wie ‘het woord van God [was] gepredikt’5 – afgoden waren gaan aanbidden en ‘de wegen van de Heer verdraaiden’.6 Dit alles woog als een grote last op Alma’s schouders en was ‘de oorzaak van grote smart’.7

In deze complexe, moeilijke omstandigheden vroeg Alma zich af wat er moest gebeuren. Zijn beslissing is bewaard gebleven om ons te inspireren en instrueren op onze reis door de complexe, moeilijke omstandigheden van onze tijd.8

‘En nu, daar de prediking van het woord het volk er dikwijls toe bewoog te doen wat rechtvaardig was – ja, het had een krachtiger uitwerking op het gemoed van het volk gehad dan het zwaard of iets anders wat hun was overkomen – daarom achtte Alma het raadzaam dat zij het met de kracht van het woord van God probeerden.’9

Alma had allerlei oplossingen kunnen bedenken, maar door zijn geloof vertrouwden ze op de kracht van het woord. Het is geen toeval dat enkele van de krachtigste redevoeringen uit de Schriften onmiddellijk na deze beslissing worden gehouden. In Alma 32 en 33 staat Alma’s meesterlijke rede over geloof in de Heer Jezus Christus, en hoofdstuk 34 bevat de elementaire leringen van Amulek over de verzoening van Jezus Christus.

Voorbeelden van de kracht van het woord

In de Schriften lezen we dan ook dat er wonderbaarlijke zegeningen worden uitgestort over mensen die hebben besloten om het in hun leven met de kracht van het woord van God te proberen.10 Laten we stilstaan bij drie voorbeelden uit het Boek van Mormon – een boek dat president Russell M. Nelson heeft beschreven als ‘onze overlevingsgids voor deze laatste dagen’.11

Ten eerste herinnerde Alma zijn volk eraan hoe de Heer hun voorouders had bevrijd: ‘Zie, Hij veranderde hun hart; ja, Hij wekte hen uit een diepe slaap en zij ontwaakten tot God. Zie, zij bevonden zich te midden van duisternis; niettemin werd hun ziel door het licht van het eeuwigdurende woord verhelderd’.12 Misschien hebt u het gevoel dat u zich te midden van duisternis bevindt. Smacht uw ziel naar verlichting? Als dat het geval is, probeert u het dan alstublieft met de kracht van het woord van God.

Ten tweede stond Ammon stil bij de bekering van de Lamanieten tot de Heer, waar hij als zendeling getuige van was: ‘Zie, hoeveel duizenden van onze broeders heeft Hij niet van de pijnen van de hel bevrijd; en zij worden ertoe gebracht de verlossende liefde te bezingen, en wel wegens de kracht van zijn woord, die in ons is.’13 Broeders en zusters, velen van ons hebben een sterk verlangen dat iemand die wij liefhebben ertoe wordt gebracht de verlossende liefde te bezingen. Laten we alles wat we doen met de kracht van het woord van God doen, die in ons is.

Ten derde lezen we in het boek Helaman: ‘Ja, wij zien dat eenieder die het wil, het woord van God mag vastgrijpen, dat levend en krachtig is, dat de geslepenheid en de strikken en de listen van de duivel vaneen zal scheiden, en de volgeling van Christus op een nauwe en smalle weg voert, over die eeuwige afgrond van ellende heen […] en zijn ziel […] aan de rechterhand van God in het koninkrijk van de hemel brengt’.14 Probeert u de geslepenheid en listen en lagen van de duivel te doorprikken, die zo overheersen in de denkbeelden van onze tijd? Wilt u de wolken van verwarring, die ontstaan door een overvloed aan informatie, uiteendrijven, zodat u zich volledig op het verbondspad kunt richten? Probeer het alstublieft met de kracht van het woord van God.

Als iemand die door de kracht van het woord is veranderd, kan ik persoonlijk getuigen dat het waar is wat onze geliefde profeet, president Russell M. Nelson, zo mooi heeft gezegd: ‘Voor mij blijkt de kracht van het Boek van Mormon het duidelijkst uit de grote verandering die het teweegbrengt in het leven van mensen die het “met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus” lezen. Veel bekeerlingen geven veel op wat hun voorheen dierbaar was, om zich aan de leringen in dat boek te houden. […] Het zal uw effectiefste werktuig zijn om zielen tot Jezus de Christus te brengen.’15

De bron van kracht

Deze en andere voorbeelden getuigen van de kracht van het woord van God in het leven van zijn kinderen. We vragen ons misschien af wat de bron van die kracht is.

Als we bij deze vraag stilstaan, is het van cruciaal belang om te bedenken dat de uitdrukking ‘het woord’ in de Schriften ten minste twee betekenissen heeft. Ouderling David A. Bednar heeft onlangs gezegd dat ‘een van de namen van Jezus Christus “het Woord”’ is en dat ‘de leringen van de Heiland, opgetekend in de heilige Schriften, ook “het woord”’ zijn.16

De profeet Nephi had het over het verband tussen deze twee betekenissen toen hij schreef: ‘Luister naar deze woorden en geloof in Christus; en indien u niet in deze woorden gelooft, geloof in Christus. En indien u in Christus gelooft, zult u in deze woorden geloven, want het zijn de woorden van Christus, en Hij heeft ze mij gegeven’.17 Er schuilt dus kracht in de woorden van oude en hedendaagse profeten, juist omdat hun woorden de woorden van de Heer zijn.18 Geliefde vrienden, het is van cruciaal belang dat we deze eeuwige waarheid aanvaarden om geestelijk te overleven in de laatste dagen,19 wanneer de Heer zoals geprofeteerd ‘honger in het land zal zenden; geen honger naar brood, geen dorst naar water, maar om de woorden van de Heere te horen’.20

Uiteindelijk is de Heer Jezus Christus de kracht van het woord van God.21 Als we dit beter begrijpen, kunnen we het eeuwige verband tussen de rol van zijn profeten en de Verlosser zelf zien. Onze liefde voor Hem, ons verlangen om dichter tot Hem te komen en om in zijn liefde te blijven,22 zal ons motiveren om het met de kracht van het woord van God te proberen – zowel de kracht die van Hem uitgaat als onze persoonlijke Heiland en Verlosser,23 als de kracht die van Hem uitgaat door de woorden van ‘de uitverkoren vaten des Heren’.24 We zullen ontdekken dat andere bronnen wel nuttig zijn bij onze studie van de Heiland en de woorden van zijn profeten, maar dat ze die nooit kunnen vervangen. We moeten vaak en veel drinken,25 rechtstreeks van de bron.26

Ik heb u allemaal lief, broeders en zusters. Uit die liefde smeek ik u om de kracht van het woord van God te ervaren, in het bijzonder door het Boek van Mormon, elke dag van uw leven. Als u dit doet, zult u deze profetische belofte van president Russell M. Nelson ervaren: ‘Ik beloof dat als u het Boek van Mormon elke dag gebedsvol bestudeert, u betere keuzes zult maken – elke dag. Ik beloof dat bij het overpeinzen van wat u bestudeert de vensters van de hemel open zullen gaan en u antwoord op uw eigen vragen en richting voor uw eigen leven zult krijgen. Ik beloof dat als u zich dagelijks in het Boek van Mormon verdiept, u zich immuun kunt maken voor het kwaad van deze tijd’.27

Ik getuig dat onze hemelse Vader ons het woord heeft gegeven omdat Hij ons volmaakt liefheeft en wil dat wij allemaal terug naar huis keren om voor eeuwig bij Hem te wonen. Ik getuig van ‘het Woord [dat] vlees geworden [is]’,28 Jezus de Christus, en van zijn macht om ons te redden en verlossen. Ik weet dat er kracht uitgaat van de woorden van zijn profeten, zowel die van vroeger als nu.

Ik heb een gebed in mijn hart dat wij zo wijs en zachtmoedig mogen zijn dat we aan het woord van God vasthouden29 en op het verbondspad blijven dat tot de verhoging en het eeuwig leven leidt.30 Mogen wij voortdurend de grote verandering ervaren die ieder van ons door de kracht van het Woord wordt gegeven.31 In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie Alma 30:59.

  2. Zie Alma 31:3.

  3. Zie Alma 28:2.

  4. Alma 31:4. Bedenk dat Alma en zijn volk eerder zulke ‘betrekkingen’ tussen de Amlicieten en Lamanieten hadden gezien. Dat had tot veel verdriet en verlies geleid (zie Alma 2:21–38; 3:1–3).

  5. Alma 31:8.

  6. Alma 31:1.

  7. Alma 31:2.

  8. Zie Mormon 8:34–35.

  9. Alma 31:5; cursivering toegevoegd.

  10. Zie bijvoorbeeld 1 Nephi 15:24; Alma 32:41–43; 36:26; 37:8, 44–45.

  11. Russell M. Nelson, ‘Treed de toekomst vol geloof tegemoet’, Liahona, november 2020, 75.

  12. Alma 5:7; cursivering toegevoegd.

  13. Alma 26:13; cursivering toegevoegd.

  14. Helaman 3:29–30; cursivering toegevoegd.

  15. Russell M. Nelson, ‘The Book of Mormon: A Miraculous Miracle’ (toespraak gehouden in een seminar voor nieuwe zendingsleiders, 23 juni 2016), met een gedeeltelijk citaat van Moroni 10:4.

  16. David A. Bednar, ‘Maar wij sloegen geen acht op hen’, Liahona, mei 2022, 16.

  17. 2 Nephi 33:10; cursivering toegevoegd.

  18. Zie Leer en Verbonden 1:38.

  19. Zie Leer en Verbonden 1:14–18.

  20. Amos 8:11.

  21. Zie Alma 34:6.

  22. Zie Johannes 15:10.

  23. Zie Markus 5:25–34.

  24. Moroni 7:31.

  25. ‘Er is echter een betere manier van voorbereiding, want groot geloof heeft maar een korte houdbaarheidsduur. We kunnen ervoor kiezen de woorden van Jezus Christus en de leringen van de levende profeten te blijven bestuderen. Dat is wat ik ga doen. Ik zal het Boek van Mormon blijven lezen en vaak en veel uit deze bron drinken.’ (Henry B. Eyring, ‘Geestelijke voorbereiding: begin meteen en wees consequent’, Liahona, november 2005, 39.)

  26. ‘Het lezen van de Schriften geldt voor mij niet als het najagen van geleerdheid of kennis; het is eerder een liefdesverhouding tussen mij en het woord van de Heer en van zijn profeten. […]

    ‘Ik houd me niet veel bezig met het lezen van verklarende verhandelingen die uitvoerig ingaan op de Schriften. Ik geef er de voorkeur aan bij de oorsprong te blijven en te proeven van het zuivere water van de bron der waarheid – het woord van God zoals Hij het gegeven heeft en zoals het is vastgelegd in de boeken die wij als Heilige Schrift aanvaarden. Door die boeken te lezen, kunnen wij door de Geest zeker weten dat wat we lezen van God is gekomen om zijn kinderen te verlichten, te zegenen en vreugde te schenken.’ (Gordon B. Hinckley, ‘Zich vergasten aan de Schriften’, De Ster, juni 1986, 2, 4.)

  27. Russell M. Nelson, ‘Hoe zou ons leven er zonder het Boek van Mormon uitzien?’, Liahona, november 2017, 62–63.

  28. Johannes 1:14.

  29. Zie 1 Nephi 8:30.

  30. ‘Het verbondspad is het enige pad dat naar de verhoging en het eeuwig leven leidt.’ (Russell M. Nelson, ‘De kracht van geestelijk momentum’, Liahona, mei 2022, 98.)

  31. Zie Alma 5:11–13.