2022
Dat zij U kennen
November 2022


Dat zij U kennen

(Johannes 17:3)

Het is mijn oprechte verlangen dat u Jezus bij zijn vele namen leert kennen en dat u zoals Hij wordt.

Enkele jaren geleden heb ik tijdens een avondmaalsdienst in onze wijk in Arizona iets heel bijzonders meegemaakt. Toen in het avondmaalsgebed werd gezegd dat wij gewillig zijn ‘de naam van [Jezus Christus] op [ons] te nemen’,1 herinnerde de Heilige Geest mij eraan dat Jezus vele namen heeft. Toen drong deze vraag diep in mij door: ‘Welke naam van Jezus moet ik deze week op me nemen?’

Ik dacht aan drie namen, en schreef ze op. Elke naam beschreef christelijke eigenschappen die ik verder wilde ontwikkelen. Gedurende die week besteedde ik veel aandacht aan die drie namen en probeerde ik me die eigenschappen en karaktertrekken eigen te maken. Sindsdien stel ik in mijn persoonlijke religieuze beleving voortdurend de vraag: ‘Welke naam van Jezus moet ik deze week op me nemen?’ Ik ben gezegend door die vraag te beantwoorden en deze christelijke eigenschappen te ontwikkelen.

In zijn grote hogepriesterlijke gebed noemde Jezus deze belangrijke waarheid: ‘En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt.’2 Ik wil u vandaag vertellen over de zegeningen en kracht die u kunt ontvangen, als u Jezus Christus bij zijn vele namen kent.

Vaak is het eerste wat we van mensen leren kennen, hun naam. Er is gezegd dat ‘iemands naam voor hem of haar de fijnste en belangrijkste klank in welke taal dan ook is’.3 Hebt u weleens iemand bij een verkeerde naam genoemd of bent u weleens iemands naam vergeten? Mijn vrouw, Alexis, en ik noemen een van onze kinderen weleens ‘Lola’. Helaas is Lola, zoals u misschien al kan raden, onze hond! Hoe dan ook, als u iemands naam vergeet, laat u diegene weten dat u hem of haar waarschijnlijk niet zo goed kent.

Jezus kende en noemde mensen bij hun naam. De Heer zei tegen het oude Israël: ‘Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij.’4 Op paasochtend werd Maria’s getuigenis van de herrezen Christus voor altijd bevestigd toen Jezus haar bij haar naam noemde.5 Op dezelfde manier noemde God Joseph Smith bij zijn naam in antwoord op zijn gelovig gebed.6

Jezus gaf zijn discipelen soms een nieuwe naam, als beschrijving van hun persoonlijkheid, bekwaamheid en potentieel. Jehova gaf Jakob de nieuwe naam Israël, wat ‘hij die met God zegeviert’ of ‘laat God zegevieren’ betekent.7 Jezus gaf Jakobus en Johannes de naam Boanerges, wat ‘zonen van de donder’ betekent.8 Toen Jezus de toekomstige leidersrol van Simon zag, gaf Hij hem de naam Kefas of Petrus, wat ‘rots’ betekent.9

Net zoals Jezus ons allemaal bij naam kent, kunnen wij Hem beter leren kennen door zijn vele namen te leren kennen. Net als de namen Israël en Petrus zijn veel van de namen van Jezus titels die ons helpen om zijn zending, doel, karakter en eigenschappen te begrijpen. Als we de vele namen van Jezus leren kennen, zullen we zijn goddelijke zending en onzelfzuchtige karakter beter begrijpen. Als we zijn vele namen kennen, worden we ook geïnspireerd om meer zoals Hij te worden – om christelijke eigenschappen te ontwikkelen, die ons vreugde en betekenis in het leven geven.

Een paar jaar geleden heeft president Russell M. Nelson alle Schriftteksten over Jezus Christus in de Gids bij de Schriften bestudeerd.10 Hij nodigde daarna de jongvolwassenen uit om deze Schriftteksten ook te bestuderen. President Nelson heeft over de vele namen van Jezus het volgende gezegd: ‘Bestudeer alles wat en wie Jezus Christus is door gebedsvol en grondig na te gaan wat elke titel van Hem voor jou persoonlijk betekent.’11

Ik heb de uitnodiging van president Nelson opgevolgd door zelf een lijst met de vele namen van Jezus te maken. Mijn persoonlijke lijst bevat inmiddels meer dan driehonderd namen, en ik weet zeker dat er veel meer zijn die ik nog niet heb ontdekt.

Hoewel Jezus enkele namen heeft die alleen voor Hem gelden,12 wil ik het graag over vijf namen en titels hebben die op ieder van ons van toepassing kunnen zijn. Ik nodig u uit om zelf een lijst aan te leggen met de vele namen waarbij u Jezus leert kennen. Als u dit doet, zult u andere namen ontdekken – met hun christelijke eigenschappen – die u als verbondsdiscipel van Jezus op u wilt nemen.13

Ten eerste is Jezus de goede Herder.14 In die rol kent Hij zijn schapen,15 ‘roept zijn eigen schapen bij hun naam’,16 en gaf Hij als het Lam van God zijn leven voor zijn schapen.17 Jezus wil dat we net als Hij goede herders zijn, in het bijzonder in ons gezin en als dienende broeders en zusters. We kunnen onze liefde voor Jezus onder andere tonen door zijn schapen te hoeden.18 Goede herders gaan de woestijn in om de verloren schapen te vinden, en blijven dan bij hen totdat zij weer veilig zijn.19 Als goede herders, en voor zover de omstandigheden dat toelaten, moeten we proberen meer tijd te besteden om mensen bij hen thuis te dienen. In onze bediening moeten we sms’jes en technologie niet gebruiken om het persoonlijke contact te vervangen, maar om het te versterken.20

Ten tweede is Jezus de Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen.21 Toen Jezus wist dat Hij slechts uren later zou worden gekruisigd, zei Hij: ‘Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat u in Mij vrede zult hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.’22 In onze tijd is de wereld vaak gepolariseerd en verdeeld, dus moeten wij positiviteit, optimisme en hoop prediken en ernaar leven. Ondanks de moeilijkheden in ons verleden is geloof altijd op de toekomst gericht,23 met hoop vervuld, waardoor wij de uitnodiging van Jezus om goede moed te hebben, kunnen volbrengen.24 Door het evangelie vreugdevol na te leven, kunnen wij discipelen van de toekomstige heilsgoederen worden.

Een andere titel van Jezus is dat Hij gisteren en heden en tot in eeuwigheid Dezelfde is.25 Consequentheid is een christelijke eigenschap. Jezus deed altijd de wil van zijn Vader,26 en zijn arm is voortdurend uitgestrekt om ons te redden, te helpen en te genezen.27 Als we het evangelie consequenter naleven, worden we meer zoals Jezus.28 Hoewel de wereld grote verschuivingen ziet in wat populair is, en mensen door de golven heen en weer geslingerd en door elke wind van leer meegesleurd worden,29 draagt het consequent naleven van het evangelie ertoe bij dat wij de levensstormen standvastig en onverzettelijk kunnen doorstaan.30 We kunnen ook consequent zijn door de uitnodiging van president Nelson te aanvaarden om ‘tijd voor de Heer te maken’.31 Grote geestelijke kracht is het gevolg van kleine, eenvoudige dingen.32 Bijvoorbeeld doordat we ‘heilige gewoonten en rechtvaardige routines’33 ontwikkelen – zoals dagelijks gebed, bekering, Schriftstudie en anderen dienen.

Ten vierde is Jezus de Heilige van Israël.34 Het leven van Jezus was een toonbeeld van heiligheid. Door Jezus te volgen, kunnen wij een heilige in Israël worden.35 We nemen in heiligheid toe door regelmatig de tempel te bezoeken, waar ‘De Here gewijd’ boven elke ingang staat gegraveerd. Iedere keer dat we naar de tempel gaan, worden we met meer macht begiftigd om van ons huis een heilige plaats te maken.36 Als u momenteel geen geldige aanbeveling hebt om de heilige tempel te betreden, nodig ik u uit om met uw bisschop af te spreken en u voor te bereiden zodat u die heilige plek opnieuw kunt betreden. Onze tijd in de tempel zal de heiligheid in ons leven doen toenemen.

Een laatste beschrijving van Jezus is dat Hij getrouw en waarachtig is.37 Jezus was altijd getrouw en waarachtig, en het is zijn oprechte verlangen dat wij deze eigenschappen ook uitstralen. Als ons geloof wankelt, kunnen wij net als Petrus, toen hij in de storm op de zee van Galilea wegzonk, Jezus aanroepen: ‘Heere, red mij!’38 Jezus stak die dag zijn hand uit naar zijn verdrinkende discipel om hem te redden. Hij heeft hetzelfde voor mij gedaan en zal dat ook voor u doen. Geef Jezus nooit op – Hij zal u nooit opgeven!

Als wij getrouw en waarachtig zijn, volgen we de opdracht van Jezus: ‘Blijf in Mij.’ Dat kan ook betekenen: ‘Blijf bij Mij.’39 Als we met vragen te maken krijgen, als we vanwege ons geloof belachelijk worden gemaakt, als mensen in de grote en ruime gebouwen spottend met de vinger naar ons wijzen, blijven wij getrouw en waarachtig. Op deze momenten denken we aan de woorden van Jezus: ‘Vertrouw op Mij bij iedere gedachte; twijfel niet, vrees niet.’40 Als we dat doen, geeft Hij ons het geloof, de hoop en de kracht die we nodig hebben om eeuwig bij Hem te blijven.41

Geliefde broeders en zusters, Jezus wil dat wij Hem leren kennen omdat zijn naam de enige naam is die onder de hemel is gegeven, waardoor de mens kan worden behouden.42 Jezus is de weg, de waarheid en het leven – niemand komt tot de Vader dan door Hem.43 Jezus is de enige weg! Daarom roept Jezus ons: ‘Kom naar Mij toe’;44 ‘volg Mij’;45 ‘wandel met Mij’;46 en ‘leer van mij’.47

Met heel mijn hart getuig ik van Jezus Christus – dat Hij leeft, dat Hij u liefheeft, en dat Hij u bij uw naam kent. Hij is de Zoon van God,48 de Eniggeborene van de Vader.49 Hij is onze rots, onze burcht, ons schild, onze toevlucht en onze Bevrijder.50 Hij is het licht dat in de duisternis schijnt.51 Hij is onze Heiland52 en onze Verlosser.53 Hij is de Opstanding en het Leven.54 Het is mijn oprechte verlangen dat u Jezus bij zijn vele namen leert kennen en dat u zoals Hij wordt, zodat u een toonbeeld van zijn goddelijke eigenschappen wordt. In de naam van Jezus Christus. Amen.