2022
Bent u nog gewillig?
November 2022


Bent u nog gewillig?

Onze gewilligheid om Jezus Christus te volgen is recht evenredig met de tijd die we op heilige plaatsen besteden.

Toen ik me op een zondag op het avondmaal voorbereidde, nadat ik enkele weken voor mijn roeping ringconferenties had bijgewoond, kwam er een interessante, krachtige gedachte bij me op.

Terwijl de priester de zegen over het brood uitsprak, drongen de woorden die ik al zo vaak gehoord had tot diep in mijn verstand en hart door. ‘En U, o God, eeuwige Vader, betuigen dat zij gewillig zijn de naam van uw Zoon op zich te nemen en Hem altijd indachtig te zijn, en zijn geboden te onderhouden die Hij hun heeft gegeven, opdat zij zijn Geest altijd bij zich mogen hebben.’1 Hoe vaak hebben we God al betuigd dat we gewillig zijn?

Toen ik over het belang van die heilige woorden nadacht, maakte het woord gewillig een diepe indruk op me. Een heleboel fijne, heilige ervaringen schoten me te binnen. En ik voelde liefde en dankbaarheid voor het zoenoffer van de Heiland, en zijn cruciale rol in het verlossingsplan van de Vader voor mij en mijn familie. Toen hoorde en voelde ik de doordringende woorden van het gebed voor het water: ‘Opdat zij U […] mogen betuigen dat zij Hem altijd indachtig zijn.’2 Het werd me op dat moment duidelijk dat verbonden nakomen meer inhoudt dan goede bedoelingen hebben.

Onze deelname aan het avondmaal is geen passief godsdienstig ritueel waarbij we louter onze instemming betuigen. Het is een krachtige herinnering aan de oneindige verzoening van de Heiland en de noodzaak om Hem altijd indachtig te zijn en zijn geboden te onderhouden. Gewilligheid om ons op de Heiland te concentreren is zo cruciaal dat het de kernboodschap van de twee meest geciteerde Schriftteksten in de kerk is: de avondmaalsgebeden. Als we begrijpen wat onze hemelse Vader ons door zijn eniggeboren Zoon zo gewillig aanbiedt, dan moeten wij ons uiterste best doen om op onze beurt altijd gewillig te zijn.

Is ons geestelijke fundament stevig op Jezus Christus gebouwd?

Als ons geestelijke fundament oppervlakkig is, zijn we misschien geneigd om onze gewilligheid te baseren op een sociale kosten-batenanalyse of een index van persoonlijke ongemakken. En als we geloven dat de kerk voornamelijk bestaat uit verouderde of politiek incorrecte sociale beleidsregels en onrealistische persoonlijke beperkingen, en veel tijd vergt, dan komen we tot incorrecte conclusies over gewilligheid. We mogen niet verwachten dat het beginsel gewilligheid een positieve trend zal zetten bij influencers of TikTok-fans. De voorschriften van mensen komen zelden overeen met goddelijke waarheid.

De kerk is een vergaderplaats voor onvolmaakte mensen die God liefhebben en gewillig zijn de Heer Jezus Christus te volgen. Die gewilligheid vloeit voort uit de kennis dat Jezus de Christus is, de Zoon van de levende God. We komen die goddelijke waarheid alleen door de macht van de Heilige Geest te weten. Daarom is onze gewilligheid recht evenredig met de tijd die we op heilige plaatsen besteden, waar de invloed van de Heilige Geest aanwezig is.

We doen er goed aan om meer over onze zorgen te spreken met onze liefdevolle Vader in de hemel, en minder aandacht te schenken aan de mening van anderen. We kunnen ook onze dagelijkse nieuwsfeed veranderen in de woorden van Christus in de heilige Schriften en de woorden van zijn levende profeten.

Het belang dat we hechten aan sabbatheiliging, eerlijke tiendebetaling, een geldige tempelaanbeveling, tempelbezoek en naleving van onze heilige tempelverbonden is een krachtige indicator van onze gewilligheid en een bewijs van onze toewijding. Zijn we gewillig om meer dan een oppervlakkige inspanning te leveren om ons geloof in Christus te versterken?

Onze hemelse Vader heeft ons volmaakt lief, maar heeft ook grote verwachtingen. Hij verwacht van ons dat we de Heiland gewillig centraal stellen. De Heiland is ons volmaakte voorbeeld van gewilligheid. Hij onderwierp Zich in alle dingen aan de Vader. Hij is ‘de Weg, de Waarheid en het Leven’.3 Hij heeft gewillig verzoening voor onze zonden gebracht. Hij verlicht gewillig onze lasten, verdrijft onze angsten, geeft ons kracht, en zaait in tijden van pijn en verdriet gemoedsrust en begrip in ons hart.

Toch is geloof in Jezus Christus een keuze. ‘Al [kunnen wij] niet meer doen dan verlangen te geloven’4 in zijn woorden, dan hebben we toch een startpunt om aan onze geloofsreis te beginnen of er opnieuw aan te beginnen. Als we zijn woorden in ons hart zaaien en die met grote zorgvuldigheid verzorgen, zullen ze wortel schieten, en groeit ons geloof tot het een zekerheid en een handelings- en machtsbeginsel wordt. Het Boek van Mormon is ons krachtigste hulpmiddel om ons geloof te laten groeien en het te herstellen. Gewilligheid is de katalysator van geloof.

Het sterfelijk leven is volgens Gods plan niet makkelijk en soms overweldigend. Maar ‘[we] zijn, opdat [we] vreugde zullen hebben’!5 Ons op de Heiland en onze verbonden concentreren brengt blijvende vreugde! Het doel van het sterfelijk leven is onze gewilligheid te toetsen. ‘De grote levenstaak [en de prijs van het discipelschap] is de wil van de Heer te leren kennen en die vervolgens te doen.’6 Waar discipelschap leidt tot een volheid van vreugde. Zijn wij bereid de prijs van het discipelschap te betalen?

Het verbondspad is geen eenvoudige checklist; het is een proces van geestelijke groei en een diepere toewijding aan de Heer Jezus Christus. Het voornaamste doel van elk gebod, beginsel, verbond en verordening is geloof en vertrouwen in Christus te versterken. Onze vastberadenheid om Christus centraal te stellen, moet dus consequent zijn – niet voorwaardelijk, situationeel of oppervlakkig. We kunnen ons niet veroorloven verlof te nemen van onze gewilligheid om ‘te allen tijde en in alle dingen en op alle plaatsen […] als getuige van God op te treden’.7 Discipelschap is niet goedkoop, omdat het gezelschap van de Heilige Geest van onschatbare waarde is.

De Heer dacht ongetwijfeld aan onze tijd toen Hij de gelijkenis van de tien meisjes gaf. Over de vijf wijze meisjes zei Hij: ‘Zij [hebben] de Heilige Geest tot hun gids genomen en [zijn] niet misleid’,8 terwijl de lampen van de dwaze meisjes door gebrek aan olie waren uitgegaan.9 Misschien beschrijven de woorden van Nephi deze eens getrouwe leden van de kerk het beste: ‘En anderen zal hij sussen en paaien tot vleselijke gerustheid, zodat zij zeggen: Alles is wel in Zion.’10

Vleselijke gerustheid houdt in dat we wereldse zaken nastreven en vertrouwen in plaats van Christus – met andere woorden, dat we door een wereldse bril in plaats van een geestelijke bril kijken. De Heilige Geest stelt ons in staat om de dingen te zien ‘zoals ze werkelijk zijn en […] zoals ze werkelijk zullen zijn’.11 Alleen ‘door de macht van de Heilige Geest [kunnen we] de waarheid van alle dingen kennen’12 en niet misleid worden. We stellen Christus centraal en beloven gewilligheid om zijn geboden te gehoorzamen, niet omdat we blind zijn, maar omdat we kunnen zien.13

Hoe zit het met de dwaze meisjes? Waarom waren ze niet gewillig om geestelijke olie mee te dragen? Stelden ze het gewoon uit? Ze waren misschien te nonchalant omdat het niet goed uitkwam of onnodig leek. Wat de reden ook was, ze waren over de cruciale rol van Christus misleid. Dat is Satans fundamentele misleiding, en de reden waarom hun getuigenislampen door een gebrek aan geestelijke olie uitdoofden. Deze gelijkenis is een metafoor voor onze tijd. Velen verlaten de Heiland en hun verbonden lang voordat ze zijn kerk verlaten.

We leven in ongekende tijden die de profeten vanouds hebben voorspeld, een tijd waarin Satan ‘in het hart van de mensenkinderen [woedt] en hen [ophitst] tot toorn tegen hetgeen goed is’.14 Veel te veel van ons leven in een virtuele wereld vol amusement en boodschappen die haaks staan op onze goddelijke identiteit en ons geloof in Christus.

De krachtigste geestelijke invloed in het leven van een kind is het rechtschapen voorbeeld van liefhebbende ouders en grootouders die trouw hun heilige verbonden nakomen. Doelgerichte ouders leren hun kinderen geloof in de Heer Jezus Christus, zodat zij ook ‘zullen weten op welke Bron zij mogen vertrouwen voor vergeving van hun zonden’.15 Nonchalant en inconsequent verbonden nakomen leidt tot de geestelijke dood. De geestelijke schade is vaak het grootst bij onze kinderen en kleinkinderen. Ouders en grootouders, zijn we nog gewillig?

President Russell M. Nelson heeft gewaarschuwd: ‘In de komende tijd kunnen wij geestelijk niet overleven zonder de leidende, troostende en voortdurende invloed van de Heilige Geest.’16 Dat is een duidelijke, onmiskenbare waarschuwing om onze lampenpit te snuiten en geestelijke olie bij te tanken. Zijn we nog gewillig om de levende profeten te volgen? Hoeveel geestelijke olie hebt u in uw lamp? Wat moet u veranderen zodat u de invloed van de Heilige Geest vaker kunt voelen?

Net als vroeger zullen mensen Jezus ook nu de rug toe keren, onwillig om de prijs van het discipelschap te betalen. Nu er steeds meer haatdragende kritiek op de kerk en de volgelingen van de Heiland wordt geuit, vergt ons discipelschap meer gewilligheid om onze geestelijke rug te rechten en te versterken, en er geen acht op te slaan.17

Als ons geestelijk fundament stevig op Jezus Christus is gebouwd, zullen we niet vallen en hoeven we niet bang te zijn.

‘Zie, de Heer verlangt het hart en een gewillige geest; en de gewilligen en de gehoorzamen zullen in deze laatste dagen het goede van het land Zion eten.’18

Mogen wij altijd gewillig zijn. In de heilige naam van de Heer Jezus Christus. Amen.