2022
Parannuksenteon ilo ja lahja – Profeettojen ja apostolien viimeaikaisia sanoja
Lokakuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä

Parannuksenteon ilo ja lahja – Profeettojen ja apostolien viimeaikaisia sanoja

Katso, mitä elävät profeetat ovat viime aikoina opettaneet parannuksenteosta sosiaalisessa mediassa.

Kuva
Jeesus ottaa kädestä aviorikoksesta tavattua naista

Huhtikuun 2022 yleiskonferenssissa presidentti Russell M. Nelson antoi meille kehotuksen: ”Löytäkää päivittäisen parannuksenteon ilo”.1. Hän lisäsi:

”Parannus on avain edistymiseen. Puhdas usko saa meidät kulkemaan eteenpäin liittopolulla.

Älkää pelätkö tai viivytelkö parannuksen tekemistä. Saatana iloitsee kurjuudestanne. Keskeyttäkää tilanne. Karkottakaa hänen vaikutuksensa elämästänne! Alkakaa jo tänään kokea iloa riisumalla päältänne luonnollinen ihminen. Vapahtaja rakastaa meitä aina mutta etenkin silloin, kun teemme parannusta.”2

Ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenet ovat puhuneet yleiskonferenssissa parannuksenteon ilosta. He ovat kirjoittaneet aiheesta myös sosiaalisessa mediassa muun muassa seuraavasti:

Parannusta ja lohtua Kristuksen avulla

”Jumala ei ole vailla tunteita. Hän huolehtii meistä kaikella rakastavan vanhemman lempeydellä. Kuvittelen, millaista iloa Hän tunsi tietäessään, että [Hänen rakas Poikansa] saisi lopulta loistavan voiton synnistä ja kuolemasta ja samalla avaisi taivaallisten mahdollisuuksien ovet, jotta te ja minä voisimme jonakin päivänä elää jälleen rakkaidemme kanssa.

Uskon kuitenkin myös, että Hänen iloaan varjosti täydellinen tieto siitä, mikä odotti Hänen rakasta Poikaansa. – – Tämä sama Poika kärsisi enemmän kuin kukaan oli koskaan kärsinyt tai tulisi kärsimään.

Koska taivaallinen Isämme rakastaa meitä niin paljon, Hän kuitenkin antoi näiden riemullisten ja tuskallisten tapahtumien kulkea kulkuaan. Koska maailma täytyi pelastaa ja koska teidät ja minut täytyi pelastaa, Hän lähetti meille Vapahtajan.

– – Ottakaamme vastaan Jumalan täydellinen ja kallisarvoinen lahja. Heittäkäämme kuormamme ja syntimme Vapahtajan jalkojen juureen ja kokekaamme iloa, joka tulee parannuksesta ja muutoksesta. Seuratkaamme Jeesusta Kristusta ja pitäkäämme Hänen elämäänsä esikuvanamme.”

Presidentti Russell M. Nelson, Facebook, 24. joulukuuta 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Miltä Jumalasta tuntuu, kun teemme virheitä

”Eräs nuori kysyi minulta kerran: ’Presidentti Ballard, mitä Jumala ajattelee minusta, kun teen virheitä?’ Ehkäpä sinäkin olet joskus miettinyt tätä.

Jumala rakastaa kaikkia lapsiaan ja Hän ymmärtää, että elämä on suuri kokemus meille kaikille. Me emme ole täydellisiä. Me teemme virheitä. Hän on antanut meille Poikansa Jeesuksen Kristuksen auttaakseen meitä muuttumaan ja ohjatakseen meidät läpi kuolevaisuuden.

Viime kädessä meidän tulisi oppia elämään siten kuin Hän haluaisi meidän elävän. Riippumatta siitä, kuinka nopeasti me muutumme ja edistymme, Hänen rakkautensa meitä kohtaan on kuitenkin muuttumatonta, koska me olemme Hänen lapsiaan.

Herra Jeesus Kristus voi auttaa meitä sovitusuhrillaan korjaamaan kaiken, mikä elämässämme tarvitsee korjausta.”

Presidentti M. Russell Ballard, Facebook, 16. syyskuuta 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Parannuksen ja anteeksiannon ihmeitä

”Meidän tulee pyrkiä hyötymään siitä, että näemme, mitä on tapahtunut aiemmin. Pyydän teitä muistamaan, että menneisyydestä on määrä oppia mutta siellä ei pidä elää. Katsomme taakse saadaksemme itsellemme kokemusten hehkuvan hiilloksen mutta emme niiden tuhkaa.

Ja kun olemme oppineet, mitä meidän on tarpeen oppia, ja ottaneet mukaamme parhaan siitä, mitä olemme kokeneet, sen jälkeen katsomme eteenpäin ja muistamme, että usko tähtää aina tulevaisuuteen. Usko liittyy aina siunauksiin ja totuuksiin ja tapahtumiin, jotka vielä odottavat toteutumistaan elämässämme.

Jotkut teistä saattavat miettiä – etenkin kun elämme nykymaailmassa päivittäisen sekasorron keskellä – ’Onko minulla mitään tulevaisuutta?’ Mitä uusi vuosi tuo mukanaan? Olenko turvassa? Onko elämä lujalla pohjalla? Voinko luottaa Herraan ja tulevaisuuteen?

Muistakaa tämä: usko luottaa siihen, että Jumala on varannut suuria meille jokaiselle ja että Kristus on todellakin kaiken ’meitä odottavan hyvän ylipappi’ (Hepr. 9:11).

Pitäkää katseenne unelmissanne, olivatpa ne kuinka etäisiä ja kaukaisia hyvänsä. Eläkää niin, että näette parannuksen ja anteeksiannon, luottamuksen ja jumalallisen rakkauden ihmeiden muuttavan elämäänne tänään, huomenna ja ainiaaksi. Se on uudenvuoden lupaus, jonka pyydän teitä pitämään.”

Vanhin Jeffrey R. Holland, Facebook, 9. tammikuuta 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

Puhdistava lahja

”Vapahtajan ääretön sovitus muuttaa täysin tavan, jolla voimme nähdä rikkomuksemme ja epätäydellisyytemme. Sen sijaan että vatvoisimme niitä ja tuntisimme olevamme parantumattomia ja toivottomia, me voimme oppia niistä ja tuntea toivoa. Parannuksen puhdistava lahja sallii meidän jättää syntimme taaksemme ja nousta esiin uutena luomuksena.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 5. kesäkuuta 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Sydämen muutos

”Sydäntämme muuttavat totuudet, joita opimme temppelissä Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta – ja lupaukset, joita annamme rakastaa ja palvella. Keskitymme vähemmän siihen, mitä haluamme, ja enemmän siihen, että sovitamme oman tahtomme Jumalan tahtoon. – – Herran huoneen ensisijaisena tehtävänä on, että me muutumme ja että meistä tulee uusia luotuja Kristuksessa.

Usein maailmassa sisäistä muutosta yritetään saada aikaan ulkopuolelta käsin. Monet uskovat, että henkilön olosuhteiden muuttaminen on paras keino muuttaa ihmistä.

Jumala kuitenkin toimii yleensä sisältä ulospäin. Jos annamme Hänelle siihen luvan, Jumala voi muuttaa sydämemme – ja sitten meitä siunataan kyvyllä ja voimalla muuttaa olosuhteitamme.

Pyhissä temppeleissä se, mitä opimme ja lupaamme tehdä, muuttaa meitä sisältä ulospäin, minkä ansiosta meistä voi tulla omistautuneempia Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia.”

Vanhin David A. Bednar, Facebook, 19. huhtikuuta 2022, facebook.com/davida.bednar.

Herran tunteminen

”Jotkut teistä saattavat uskoa, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika ja että Hän antoi äärettömän ja iankaikkisen sovitusuhrin. Saatatte kuitenkin myös uskoa, että Hänen sovituksensa vaikuttaa kaikkien kohdalla – paitsi omalla kohdallanne. Osoitatte uskoa Vapahtajaan mutta ette ehkä usko, että kaikki Hänen lupaamansa siunaukset ovat ulottuvillanne tai voivat toimia omassa elämässänne. Kehotan teitä ei vain hankkimaan tietoa Herrasta, vaan myös tuntemaan Hänet.

”Vapahtaja on kehottanut meitä tulemaan Hänen kaltaisikseen. Opimme tuntemaan Herran, kun pyrimme Hänen sovituksensa voiman kautta tulemaan Hänen kaltaisikseen. Me opimme tuntemaan Herran, kun me palvelemme Häntä ja työskentelemme Hänen valtakunnassaan. Me opimme syvemmin tuntemaan Herran, kun me paitsi uskomme Häneen myös uskomme Häntä ja Hänen vakuutustaan.

Se, että uskomme Häntä – hyväksymme Hänen voimansa ja lupauksensa tosiksi – tuo elämäämme näkemystä, rauhaa ja iloa. Hänen sovituksensa on yksilöllinen; se on henkilökohtainen. Ja se on meitä jokaista varten.”

Vanhin David A. Bednar, Facebook, 14. maaliskuuta 2021, facebook.com/davida.bednar.

Henkilökohtainen vastuu

”Maksaessaan rangaistuksen meidän synneistämme Vapahtaja ei poistanut omaa vastuutamme siitä, kuinka elämme elämäämme. Pyhissä kirjoituksissa on alusta asti kuulutettu yleismaailmallisesti työn, työteliäisyyden, kaikin voimin ahkeroimisen, kykyjemme kehittämisen ja perheen elättämisen arvoa.

Haasteeni teille on, että tarkastelette tavoitteitanne ja päätätte, mitkä niistä sallivat teidän täyttää perhevelvollisuudet ja pitävät teidät liittopolulla sekä sallivat teidän kokea iloa, jota Herra teille haluaa. Muistakaa, että kun teillä on tavoite, te säästätte aikaa ja vaivaa suunnittelemalla etukäteen ettekä unohda tärkeitä ennakkoehtoja ja aikarajoja.

Teidän ei tarvitse pelätä, vaikka kohtaatte vaaroja ja haasteita. Teitä siunataan ja varjellaan, kun pyritte vanhurskaisiin, arvokkaisiin tavoitteisiin; suunnitelkaa ja tehkää työtä sinnikkäästi ja päättäväisinä sekä turvatkaa ja keskittykää uskoon, parannukseen, pelastaviin toimituksiin ja Vapahtajan sovitusuhriin kestäessänne loppuun asti. Keskittyminen temppeliin auttaa teitä saavuttamaan nämä tavoitteet.

Todistan vakaasti Jeesuksen Kristuksen jumalallisuudesta. Hänen ansiostaan meidän ei tarvitse pelätä, sillä Hänessä meidän ilomme on täysi.”

Vanhin Quentin L. Cook, Facebook, 8. joulukuuta 2021, facebook.com/quentin.lcook.

Rehelliset ja vilpittömät henkilökohtaiset rukoukset

”Olen huomannut omassa elämässäni, että kun joku läheinen tai ystävä ehdottaa, että minun pitäisi muuttua jossakin suhteessa, ja vaikka he olisivatkin oikeassa, luontainen ihminen nostaa sisimmässäni toisinaan päätään ja sanoo: ’Sinä et näe asioita minun näkökulmastani’ tai ’Kuka sinä olet tuomitsemaan?’ Saatan jopa ajatella: ’Ehkäpä sinun pitäisi kehittää itse itseäsi’. Mutta kun polvistun nöyrästi taivaallisen Isäni edessä ja kysyn vilpittömästi: ’Isä, mitä minun pitää muuttaa?’ ’Missä asioissa minun pitää tehdä parannus?’ ’Missä minulla on puutteita?’, silloin minut valtaa rauhallinen tunne, ja sopivana hetkenä kuulen Hänet. Hänen totuutensa, Hänen iankaikkinen totuutensa, tunkeutuu sydämeeni.

Rehellinen ja vilpitön henkilökohtainen rukous tuollaisina hiljaisina hetkinä avaa mahdollisuuden saada taivaallisen Isämme ilmoitusta. Me kuulemme Hänet. Hän puhuu meille. Kun yritän kuunnella Hengen hiljaisia vaikutelmia ja kun lupaan taivaalliselle Isälleni olla tarkkaavaisempi niitä asioita kohtaan, joissa voin kehittyä, koen, että kykyni kuulla Häntä paranee.

Todellinen muutos tapahtuu harvoin päivässä. Tiedän, että niin ei ole käynyt minulle. Ajan myötä meistä kuitenkin tulee yhä enemmän kuin mitä olimme. Kun kuulemme Häntä ja toimimme Häneltä saamamme hengellisen ohjauksen mukaan, Hän vuodattaa henkensä ja hyväksyntänsä meidän päällemme. Ei ole mitään parempaa kuin se: tuntea Hänen hyväksyntänsä, tuntea Hänen Henkensä. Pyhä Henki vahvistaa taivaallisen Isämme rakkauden meitä kohtaan. Ja tiedän, että omassa tapauksessani Hän vakuuttaa minulle, että nämä pienetkin edistymisen askeleet auttavat minua pääsemään lähemmäksi Häntä.”

Vanhin Neil L. Andersen, ”How I Hear Him”, 27. joulukuuta 2021, facebook.com/neill.andersen.

Vakain aikein

”Äskettäin eräs lähetyssaarnaaja kysyi minulta: ’Olemmeko me tekopyhiä, ellemme pidä kaikkia käskyjä, joita opetamme ihmisille?’ Tämä on aivan loistava kysymys! Ajattelin, että kertoisin vastaukseni tässä. Tiedän, ettei minun tarvitse olla täydellinen tullakseni kutsutuksi kahdentoista apostolin koorumin jäseneksi. Tiedän paremmin kuin kukaan muu, etten ole täydellinen. Pitääkö meidän siis olla täydellisiä palvellaksemme Herraa? Ei tietenkään. Kyse ei ole siitä.

Kapinoinnin ja heikkouden välillä on suuri ero. On siis tekopyhää opettaa käsky, jota et aio pitää. Se olisi tekopyhää. Mutta käskyjen opettaminen ja sitten kompastuminen ja parannuksen tekeminen – se ei ole tekopyhää, koska aikomuksesi on pitää käsky. Kun teemme asioita vakain aikein, se tarkoittaa, että aiomme pitää käskyt. Niinpä ei ole mitään tekopyhää siinä, että opettaa liittopolusta tai opettaa Jumalan käskyistä, kun aikoo pitää ne kaikki. Te tiedätte ja voitte todistaa, että näiden käskyjen pitäminen tuo siunauksia.

Mormonin kirjan kohdassa Moroni 6:8 sanotaan: ’Mutta niin usein kuin he tekivät parannuksen ja etsivät anteeksiantoa vakain aikein, heille annettiin anteeksi.’ Olemme tekopyhiä, jos virheen tehtyämme emme tee parannusta emmekä edes aio tehdä parannusta. Nuhteettomuus on sitä, että tekomme ja uskonkäsityksemme ovat täydellisessä sopusoinnussa – sillä tavoin me yritämme elää elämäämme. Mutta olemmeko tekopyhiä, jos emme aina pysty siihen? Emme ole, sillä se on parannuksen koko tarkoitus, eikö niin? Me voimme tehdä parannuksen niistä asioista, joihin emme pysty huolimatta hyvistä ponnisteluistamme. Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta anteeksianto on todellista.”

Vanhin Dale G. Renlund, Facebook, 15. helmikuuta 2022, facebook.com/DaleGRenlund.

Jumalan lempeys ja verraton voima

”Rakkaat ystäväni, todistan teille, että kun teemme vilpittömästi parannuksen synneistämme, me sallimme Kristuksen sovitusuhrin tulla täysin voimaan elämässämme. Parannuksen lahja on ilmaus Jumalan hyvyydestä lapsiaan kohtaan, ja se osoittaa Hänen verrattoman voimansa auttaa meitä voittamaan tekemämme synnit.”

Vanhin Ulisses Soares, Facebook, 2. kesäkuuta 2021, facebook.com/soares.u.