2022
Miksi paastoamme
Lokakuu 2022


”Miksi paastoamme”, Liahona, lokakuu 2022.

Evankeliumin perusasioita

Miksi paastoamme

Kuva
nainen käymässä toisen naisen luona sairaalassa

Valokuva Scott Law

Paastoaminen tarkoittaa sitä, että on syömättä ja juomatta päästäkseen lähemmäksi Jumalaa. Jos terveys sallii sen, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet paastoavat kunkin kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina. Mutta me voimme paastota myös muina aikoina, kuten silloin kun joku perheenjäsen tai seurakuntalainen on hyvin sairas.

Kristuksen opetukset

Vanhan testamentin aikoina Mooses ja Elia paastosivat (ks. 2. Moos. 34:28; 1. Kun. 19:8). Uuden testamentin aikoina Jeesus Kristus paastosi ja rukoili valmistautuakseen palvelutyöhönsä (ks. Matt. 4:1–4). Hän opetti opetuslapsilleen paastoamisen voimaa ja tärkeyttä. Käsky paastota on voimassa tänäkin aikana.

Kuva
Jeesus opettaa ihmisryhmää

Tarkoitus

Paastoamalla voimme päästä lähemmäksi Jumalaa. Me haluamme ehkä paastota, kun tavoittelemme ilmoitusta tai erityistä siunausta. Me voimme paastota ilmaistaksemme kiitoksemme Jumalalle. Paastoaminen tarjoaa meille myös keinon palvella muita paastouhrien välityksellä.

Kuva
perhe polvistuneena rukoukseen

Paasto ja rukous

Profeetat ovat opettaneet, että paastoaminen ilman rukousta on vain nälkäisenä olemista. Me voimme aloittaa paastomme rukouksella ja päättää sen rukoukseen, ja paastoamisen aikana meillä voi olla rukous sydämessämme. Me voimme rukoilla voimaa ja innoitusta sekä Jumalan tahdon ymmärtämistä. Voimme myös pyytää Jumalalta siunauksia itsellemme tai rakkaillemme.

Paastosunnuntai

Kuukauden ensimmäinen lepopäivä on yleensä paastopäivä. Tuona päivänä paastoamme 24 tunnin ajan, jos pystymme siihen. Me myös rukoilemme, osallistumme kirkon kokouksiimme ja annamme paastouhrin kirkolle.

Kuva
poika antaa kymmenykset piispalle

Valokuva Shirlene Stoddard

Paastouhrit

Paastouhri on lahjoitus apua tarvitsevien hyväksi. Tämä on osa paaston lakia. Kun paastoamme paastosunnuntaina, meitä kutsutaan antamaan uhri, joka vastaa arvoltaan vähintään niitä aterioita, joita emme syöneet. Me annamme lahjoituksen kymmenysten tavoin piispakuntamme tai seurakuntamme johtokunnan jäsenelle tai lähetämme sen kirkon verkkosivustolla.

Paasto- ja todistuskokous

Paastosunnuntaina sakramenttikokous on paasto- ja todistuskokous. Tämän kokouksen aikana me laulamme, rukoilemme ja nautimme sakramentin kuten joka sunnuntai. Sitten seurakunnan jäseniä kutsutaan lausumaan todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan.

Kuva
perhe rukoilee

Paaston ja rukouksen siunauksia

Kun paastoamme ja rukoilemme, me kasvamme lähemmäksi Herraa ja lisäämme hengellistä voimaamme. Me myös vahvistamme omavaraisuuttamme, myötätuntomme kasvaa ja meistä tulee nöyrempiä.