2022
30 yksinkertaista tapaa osallistua Israelin kokoamiseen
Lokakuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä

30 yksinkertaista tapaa osallistua Israelin kokoamiseen

Voit osallistua Israelin kokoamiseen monin tavoin. Nämä ideat voivat auttaa sinut alkuun, kun tavoittelet innoitusta siihen, mitä taivaallinen Isä haluaisi sinun tekevän.

Kuva
nuori nainen lukemassa pyhiä kirjoituksia

Valokuva Cody Bell

Historiallisessa puheessaan ”Toivo Israelin” presidentti Russell M. Nelson opetti: ”Aina kun te teette mitä tahansa, mikä auttaa ketä tahansa – kummalla puolen verhoa tahansa – ottamaan askeleen kohti sitä, että hän solmii liittoja Jumalan kanssa ja saa omat välttämättömät kaste- ja temppelitoimitukset, te autatte Israelin kokoamisessa. Se on niin yksinkertaista.”1

Presidentti Russell M. Nelson sanoi myös: ”Herra jouduttaa työtään kootakseen Israelin. Tuo kokoaminen on tärkeintä, mitä maan päällä nykyään tapahtuu. Mikään muu ei ole sen vertaista valtavuudessa, mikään muu ei ole sen vertaista tärkeydessä, mikään muu ei ole sen vertaista majesteettisuudessa. Ja jos päätätte, jos haluatte, te voitte olla iso osa sitä. Te voitte olla iso osa jotakin isoa – jotakin suurta – jotakin majesteettista!”2

Onneksi tähän suureen työhön osallistuminen ei vaadi välttämättä suuria eleitä: yksinkertaisilla asioilla, joita teemme joka päivä, voi olla suuri vaikutus. Seuraavat ideat voivat auttaa sinua keksimään tapoja, joilla voit osallistua Israelin kokoamiseen.3 Kun tarkastelet niitä ja tavoittelet henkilökohtaista ilmoitusta saadaksesi lisää ideoita, rukoile, että taivaallinen Isä siunaa sinua niin, että saat Hengen avulla tietää, mitä voit tehdä osallistuaksesi enemmän Israelin kokoamiseen verhon kummallakin puolella.

Elä evankeliumin mukaan Jeesuksen Kristuksen seuraajana.

Presidentti Spencer W. Kimball (1895–1985) opetti, että ”suuri osa siitä suuresta kasvusta, jota kirkossa tapahtuu viimeisinä aikoina, tapahtuu siitä syystä, että kirkkoon tulee suurin joukoin maailmasta hyviä naisia – –. Tätä tapahtuu siinä määrin, että kirkossa olevien naisten elämästä heijastuu sellaista vanhurskautta ja kykyä puhua selvästi ja siinä määrin, että heitä pidetään – myönteisellä tavalla – muista erottuvina ja erilaisina kuin maailmassa eläviä naisia.”4 Myös miehet voivat Vapahtajan esimerkkiä noudattamalla vaikuttaa merkittävästi siihen, että muut tulevat taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luo.

Kun elämme evankeliumin mukaan, muut kiinnostuvat valostamme, ilostamme, uskostamme ja sitoutuneisuudestamme, ja se voi innoittaa heitä tuntemaan halua oppia lisää taivaallisesta Isästä, Jeesuksesta Kristuksesta sekä evankeliumin periaatteista ja toimituksista. Voimme auttaa muita tulemaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luo, kun:

  • Puolustamme ystävällisesti sitä, mihin uskomme, ja autamme muita ymmärtämään, miksi oppi on meille tärkeä.

  • Puhumme siitä, kuinka Mormonin kirjan ja muiden pyhien kirjoitusten kohtien lukeminen siunaa meitä, ja jaamme Mormonin kirjoja muille tai kannustamme heitä lataamaan Mormonin kirja -sovelluksen.

  • Elämme evankeliumin tasovaatimusten mukaan, mukaan lukien Nuorten voimaksi -kirjasessa esitettyjen tasovaatimusten mukaan, iästämme riippumatta. Olemme valmiita kertomaan, miksi olemme päättäneet elää tasovaatimustemme mukaan ja kuinka se siunaa elämäämme.

  • Kutsumme muita elämään kanssamme evankeliumin mukaista elämää – kuten palvelemaan ja noudattamaan evankeliumin tasovaatimuksia – jotta he voivat kokea ne ilot, joita me koemme.

  • Osallistumme Lasten ja nuorten ohjelmaan ja keskustelemme sitten muiden kanssa siitä, kuinka Kristus auttaa meitä kasvamaan ja edistymään elämämme kaikilla osa-alueilla.

  • Tallennamme hengellisiä kokemuksiamme päiväkirjaan. Kerromme niistä perheellemme tänä aikana tilanteen ja innoituksen mukaan ja lisäksi talletamme ne niin, että tulevatkin sukupolvet voivat saada voimaa uskollisten kokemustemme ansiosta.

  • Tutkimme Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia ja pyrimme kehittämään niitä itsessämme. Julkaisun Saarnatkaa minun evankeliumiani kuudennessa luvussa esitellyt ideat voivat olla hyvä alku.

Ole yhteydessä muihin.

Muiden auttaminen tulemaan Kristuksen luokse alkaa siitä, että luomme heihin yhteyksiä. Mitä enemmän ihmisiä opimme tuntemaan, sitä enemmän ihmisiä voimme auttaa tuomaan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luokse. Mieti, kuinka voimme:

  • Esittäytyä ihmisille, joita tapaamme kaikkialla paikkakunnallamme. Muodostaa uusia ystävyyssuhteita, jotta muut haluavat tietää enemmän elämästämme ja uskonkäsityksistämme.

  • Olla aina valmiita ”antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin [toivomme] perustuu” (1. Piet. 3:15).

  • Opetella kieliä, jotta voimme paremmin auttaa ihmisiä, jotka asuvat omassa maassamme ja ulkomailla. Lukea, kuinka presidentti Nelson otti vastaan kutsun oppia kiinaa ja kuinka se auttoi häntä palvelemaan Kiinan kansaa.

  • Rukoilla ”päivittäin, että kaikki Jumalan lapset voisivat vastaanottaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin siunaukset.”5

  • Rukoilla, että kaikki kansakunnat olisivat avoimia evankeliumin saarnaamiselle.

  • Kertoa sosiaalisessa mediassa tai kasvokkain kokemuksia siitä, kuinka taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus siunaavat elämäämme ja kuinka uskomme heihin tuo meille voimaa.

  • Palvella muita Kristuksen nimessä ja kertoa heille, että palvelemme heitä Hänen puolestaan.

Valmistaudu hengellisesti.

Jotta voimme auttaa muita valmistautumaan solmimaan pyhiä liittoja Jumalan kanssa ja pitämään ne, meidän pitää tehdä samoin. Me voimme:

  • Rukoilla joka päivä saadaksemme tietää, kuinka voimme toimia välineinä Herran työssä, ja noudattaa sitten päivän kuluessa tulevia kehotuksia.

  • Tutkia pyhiä kirjoituksia päivittäin, muun muassa osallistumalla Tule ja seuraa minua -aineiston tutkimiseen. Mitä enemmän tiedämme evankeliumista, sitä enemmän voimme kertoa siitä muille.

  • Presidentti Nelson on opettanut, että meidän tulee muuttaa kotimme ”uskon pyhäköksi” ja työskennellä uutterasti, jotta voimme muovata kotimme ”evankeliumin oppimisen keskukseksi”.6

  • Oppia lisää liitoista tutkimalla pyhiä kirjoituksia ja sivustoa temples.churchofjesuschrist.org. Valmistautua kertomaan siitä, mitä liittoja teemme ja miksi teemme niitä.

  • Tutkia evankeliumin aiheita, joista ihmisillä on usein kysymyksiä, jotta voimme tietää, mistä pyhien kirjoitusten kohdista löydämme vastauksia, ja tutkia elävien profeettojen sanoja yleiskonferenssipuheiden kautta, kun kysymyksiä nousee esiin.

Asettaa sukututkimuksen ja temppelipalvelun etusijalle.

Me voimme tehdä työtä temppeleissä, jotta ne verhon toisella puolella olevat, jotka päättävät ottaa palvelumme vastaan, voivat saada toimituksia, joita he eivät voi saada omin voimin. Voimme myös auttaa elossa olevia näkemään, kuinka temppelitoimitukset voivat siunata heidän elämäänsä nyt ja antaa heidän perheensä elää yhdessä ikuisesti. Mieti, kuinka voimme:

  • Valmistaa lisää sukulaisnimiä temppeliin FamilySearch.org -sivuston avulla.

  • Kertoa muille FamilySearch.org -sivustosta ja opettaa heitä käyttämään sitä, jotta he voivat löytää omia sukulaisnimiään.

  • Indeksoida tietueita FamilySearch.org -sivustolla, jotta muut voivat helpommin löytää sukulaistensa digitaalisia tietoja.

  • Kertoa iankaikkisista perheistä muille. Opettaa heille temppelistä, siellä suoritetuista toimituksista ja siitä, kuinka perheet – sekä elävät että kuolleet perheenjäsenet – voidaan sinetöidä yhteen ikuisesti.

  • Varata säännöllinen aika käydä temppelissä ja pitää siitä kiinni.

  • Kutsua muita mukaan temppelipalveluumme.

Keksi tapoja uhrata aikaasi.

Meillä kaikilla on elämässä paljon kiireitä, joten aina ei ole helppoa ehtiä tekemään niitä asioita, jotka auttavat Israelin kokoamisessa. Kun sisällytämme nämä yksinkertaiset teot päivittäiseen elämäämme ja kokemuksiimme, huomaamme kuitenkin, että meillä on enemmän kuin tarpeeksi aikaa tehdä asioita, joiden taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus tietävät olevan tärkeimpiä meille ja niille muille, joita voimme auttaa pääsemään lähemmäksi heitä. Mieti, millä tavoin voimme:

  • Arvioida aikatauluamme nähdäksemme, mitä meidän pitäisi lakata tekemästä tai alkaa tehdä, jotta meillä olisi enemmän aikaa Israelin kokoamiseen.

  • Vähentää päivittäistä ruutuaikaa osallistuaksemme täydemmin Israelin kokoamiseen.

  • Käyttää tietoisemmin ja tarkoituksella sosiaalista mediaa – käyttäen sitä apuna Israelin kokoamisessa.

  • Pyrkiä tietoisesti luomaan yhteyksiä muihin kaikessa, mitä jo teemme arjessamme.

  • Muistakaa tämä kehotus: ”Älkää – – etsikö sitä, mikä on tästä maailmasta, vaan pyrkikää ensiksi rakentamaan Jumalan valtakuntaa ja vahvistamaan hänen vanhurskauttaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin” (PKO, JSR Matt. 6:38).