2022
3 periaatetta, jotka auttoivat minua palaamaan Kristuksen luokse
Lokakuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

3 periaatetta, jotka auttoivat minua palaamaan Kristuksen luokse

Palveleminen, rakkaus ja kärsivällisyys ovat avain moniin sydämiin ja sieluihin, jotka tuntuvat olevan ulottumattomissamme.

Kuva
isä asettaa kätensä poikansa olkapäälle heidän katsoessaan kaukaisuuteen

Kun olin 15-vuotias, koin kirkossa vuorovaikutustilanteen, joka loukkasi minua syvästi. Sen päivän jälkeen en halunnut enää koskaan mennä takaisin. Aiempi uskoni ja toivoni murenivat, kun vähitellen unohdin jumalallisen identiteettini. Epäilykset vaivasivat minua enkä löytänyt vastauksia.

Niinpä yritin löytää merkitystä evankeliumin ulkopuolelta. Ajauduin yhä kauemmas, ja monet läheiseni huolestuivat minusta. Vanhempani yrittivät auttaa kaikin tavoin. Monet ystävät kutsuivat minua mukaan toimintoihin. Sydämessäni ei kuitenkaan tapahtunut voimallista muutosta (ks. Alma 5:12). Ajan mittaan, kun ihmiset elämässäni osoittivat Kristuksen kaltaista rakkautta ja näyttivät hyvää esimerkkiä, opin kuitenkin, mitä Jumalan suunnitelma minua varten tarkoittaa.

Jos sinulla on läheinen, joka kamppailee uskonsa kanssa, saatat miettiä, kuinka voisit auttaa häntä. Minun tapauksessani läheiseni toimivat Herran palvelijoina. Juuri heidän rakkautensa ja omistautumisensa toivat minut takaisin evankeliumin luo.

Sinä voit tehdä samoin omien läheistesi kohdalla.

Tässä on kolme periaatetta, joita läheiseni noudattivat ja jotka auttoivat minua näkemään taivaallisen Isän rakkauden minua kohtaan:

1. Palveleminen

”Sillä minä muistan Jumalan sanan, joka sanoo, että heidän teoistaan te tunnette heidät; sillä jos heidän tekonsa ovat hyviä, silloin hekin ovat hyviä” (Moroni 7:5).

Piispani, joka on minulle suurenmoinen ystävä ja esikuva, kutsui minut toistuvasti palvelemaan kanssaan silloinkin kun en enää käynyt kirkossa. Hän oli minulle niin tärkeä ihminen, etten voinut kieltäytyä hänen kutsuistaan. Saimme lukemattomia hienoja kokemuksia palvellessamme niitä, joiden luona kävimme, ja hän tarjoutui aina kertomaan heille evankeliumin ajatuksista, jotta minä en kokisi oloani epämukavaksi.

Hän palveli minua samalla kun kutsui minua palvelemaan muita, ja sillä oli valtava vaikutus siihen, että palasin Kristuksen luokse.

2. Rakkaus

”Ja rakkaus on pitkämielinen ja lempeä eikä kadehdi eikä pöyhkeile, ei etsi omaansa, ei vihastu helposti, ei ajattele pahaa – –. Kaiken se kestää, kaiken se uskoo, kaiken se toivoo, kaiken se kärsii” (Moroni 7:45).

Isäni on minulle suurenmoinen esimerkki rakkaudesta. Hän on aina osoittanut minulle rakkautta riippumatta uskonkäsityksistäni tai valinnoistani. Puhuin kerran isälleni erään hyvin synkän elämänvaiheen aikana, ja hän kohtasi minut Kristuksen puhtaalla rakkaudella (ks. Moroni 7:47). Hän kuunteli huoliani tuomitsematta ja antoi minulle yksinkertaisen ja korvaamattoman neuvon.

Yksi voimallisimmista asioista, mitä voit tehdä läheistesi hyväksi, on osoittaa heille Kristuksen kaltaista rakkautta riippumatta heidän valinnoistaan.

3. Kärsivällisyys

”Ja kestävyys johtakoon täydelliseen tulokseen, jotta olisitte täydellisiä ja eheitä, ette vajaita miltään kohden” (Jaak. 1:4).

Kun palasin kirkkoon, en ollut käynyt siellä kymmeneen vuoteen, ja äitini venyi Kristuksen kaltaisessa kestävyydessään ja kärsivällisyydessään ihmeellisen pitkälle. Hän ei koskaan painostanut minua tai turhautunut minuun. Hän rakasti minua, muisti arvoni ja tiesi, että Henki ja taivaallinen Isä vaikuttivat minuun.

Me emme voi kiirehtiä Herran työtä emmekä pakottaa jonkun toisen tahdonvapautta. Sen sijaan me voimme pysyä lähellä Henkeä, jotta tietäisimme, milloin on aika kutsua tai palvella rakkaitamme.

Kun muut päättivät palvella ja rakastaa minua ja olla kärsivällisiä minua kohtaan, minua siunattiin mahdollisuuksilla ja ihmissuhteilla, jotka eivät olisi olleet mahdollisia ilman heidän apuaan. Vapahtajan valo – etenkin silloin kun se näkyy meidän teoissamme – on se asia, joka johdattaa muita takaisin Hänen evankeliuminsa iloon. Nöyrä todistukseni on, että Jumala rakastaa meitä kaikkia riippumatta siitä, missä olemme elämässä tai mitä olemme tehneet, mutta Hän voi siunata meitä vielä enemmän, kun tulemme Hänen luokseen. Olen hyvin kiitollinen evankeliumista ja todistan, että pystyin todellakin palaamaan sen pariin läheisteni Kristuksen kaltaisten esimerkkien ansiosta.