2022
Isoisäni uni
Lokakuu 2022


”Isoisäni uni”, Liahona, lokakuu 2022.

Tule ja seuraa minua

Daniel 1–6

Isoisäni uni

Se, mitä isoisäni näki, auttoi häntä ymmärtämään evankeliumin voiman ja totuuden.

Kuva
mies leikkaamassa heinää

Kuvitus Sija Hong

Kun Moroni ilmestyi profeetta Joseph Smithille, hän lainasi keskeisiä pyhien kirjoitusten kohtia Malakian ja Jesajan opetuksista. Mielenkiintoista on, että hän lainasi myös Joelin kirjan kolmannesta luvusta seuraavan profetian:

”Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne ennusunia.” (Joel 3:1; ks. myös JS–H 1:41.)

Unet ovat yksi tapa, jolla Herra ilmoittaa totuutta lapsilleen. Ne voivat olla osa jumalallista menetelmää, jota Hän käyttää syventääkseen hengellistä ymmärrystä.

Jobin kirjassa sanotaan:

”Kyllä Jumala puhuu, puhuu toisenkin kerran, mutta ihmiset eivät sitä huomaa.

Unessa, öisessä näyssä hän puhuu. Kun ihminen vaipuu uneen, kun hän nukkuu vuoteellaan,

silloin Jumala avaa hänen korvansa ja [sinetöi opetuksensa].” (Job 33:14–16.)

Perheen perintö

Juuri sellaisessa unessa isoisäni korvat avattiin ja annettiin eli sinetöitiin opetus, joka muuttaisi perheemme iankaikkisuudeksi.

Brígido Becerra varttui Pueblassa Meksikossa. Valitettavasti Brígido varttui ilman isää, ja kun hän oli 11-vuotias, hänen äitinsä kuoli hänen sylissään. Hän jäi yksin elämään elämäänsä parhaansa mukaan. Siihen aikaan ei ollut mitään sosiaaliohjelmia eikä tilaisuuksia auttaa sellaista orpopoikaa kuten Brígido. Koska Brígido ei saanut minkäänlaista opastusta eikä kukaan huolehtinut hänestä, hän tuli riippuvaiseksi alkoholista. Tuo riippuvuus vaikutti kielteisesti miltei kaikkiin hänen elämänsä osa-alueisiin.

Yhdessä vaiheessa hänen riippuvuutensa oli niin vakavaa, että hän tunsi menettävänsä vaimonsa ja lapsensa. Epätoivoisena hän päätti rukoilla. Häntä ei ollut kasvatettu minkään uskonnon mukaan, joten hän piti rukouksen omalla tavallaan. Hän pyysi apua voittaakseen riippuvuutensa ja pyrki vilpittömästi löytämään pakokeinon ongelmistaan.

Vastaus rukoukseen

Jokin aika sen jälkeen kun hän oli lausunut tuon vilpittömän rukouksen, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon sisarlähetyssaarnaajat kävivät hänen kotonaan. He olivat tavanneet hänen vaimonsa Julian ja kertoneet lapsille Alkeisyhdistyksestä paikallisessa seurakunnassa. Nyt he pyysivät Brígidolta lupaa lasten osallistumiseen.

Sisaret alkoivat opettaa Brígidolle ja hänen perheelleen Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautusta. Siihen aikaan lähetyssaarnaajat näyttivät opettaessaan kuvia kiinnittäen ne flanellitaululle. Tämän oppiaiheen aikana he näyttivät kuvan profeetta Joseph Smithistä. Brígido tunnisti heti kuvassa olevan miehen. Hän kertoi sisarlähetyssaarnaajille tuntevansa tämän miehen. Sisaret olivat ymmällään siitä, mitä Brígido sanoi. Brígido oli kotoisin Meksikosta, ja Joseph Smith oli asunut ja kuollut Yhdysvalloissa monia vuosia ennen kuin Brígido edes syntyi. Brígido ei mitenkään voinut tuntea Joseph Smithiä.

Kuva
mies ison käärmeen otteessa

Uni

Sitten isoisäni kertoi lähetyssaarnaajille unestaan. Hän kertoi heille nähneensä unta, että hän oli työskentelemässä pienellä maatilallaan leikkaamassa sinimailasta viidakkoveitsellään ja keräämässä muuta ruokaa ruokkiakseen kanansa ja sikansa. Kun hän teki ahkerasti töitä, iso käärme hyökkäsi hänen kimppuunsa. Isoisäni taisteli käärmeen kanssa parhaansa mukaan, mutta se kietoutui hänen ympärilleen, avasi suunsa ja oli nielemässä hänet kokonaan.

Tuolla vaaran hetkellä mies, joka oli pukeutunut valkoisiin vaatteisiin ja jolla oli miekka kädessään, katkaisi käärmeen pään. Kun käärme putosi kuolleena Brígidon jalkoihin, hän kohotti katseensa nähdäkseen, kuka oli pelastanut hänen henkensä. Hän ei tunnistanut miestä mutta pani merkille, että mies oli pukeutunut valkoisiin. Sitten hän selitti, että mies kuvassa, jota sisaret näyttivät, oli se mies hänen unessaan. Brígido oli heti tunnistanut, että tuo oli se mies hänen unessaan, mies, joka oli pelastanut hänet. Nyt hän tiesi, että miehen nimi oli Joseph Smith.

Tämä uni oli isoisälleni elävä oppimiskokemus. Hän tunsi, että se oli suora vastaus hänen rukouksiinsa ja pyyntöihinsä. Hän sanoi tunteneensa käärmeen kuvaavan hänen riippuvuuttaan alkoholista. Ja hän ymmärsi, että profeetta Joseph Smithin voimallisten opetusten ja Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin opin avulla hän pystyisi voittamaan riippuvuutensa. Hän tiesi, että hän saisi huojennusta ja Jeesuksen Kristuksen sovituksen täydet siunaukset.

Kuva
aviomies ja vaimo

Vanhin Becerran isoisä Brígido Becerra ja hänen vaimonsa valokuvattuina heidän ainoalla käynnillään Yhdysvalloissa.

Valokuva kirjoittajan luvalla

Siunaus sukupolvia varten

Pian sen jälkeen kun isoisäni Brígido Becerra oli kertonut tämän kokemuksen sisarlähetyssaarnaajille, hänet kastettiin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseneksi. Hän rakasti Kristuksen evankeliumia. Hän rakasti erityisesti Mormonin kirjaa ja kaikkia profeettoja, varsinkin Joseph Smithiä.

Isoisäni uni johti hänet Kristuksen tosi evankeliumin luo ja paitsi pelasti hänet riippuvuuden ja murheen täyttämästä elämästä myös siunasi uskollisten kirkon jäsenten sukupolvia. Kun isoisäni kuoli 98-vuotiaana, hän jätti jälkeensä noin 120 jälkeläistä – lapsia, lastenlapsia, lastenlastenlapsia ja lastenlastenlastenlapsia. Jokaiseen on vaikuttanut hänen unensa sekä hänen todistuksensa ja kirkolle ja Vapahtajalle Jeesukselle Kristukselle osoittamansa uskollisuuden perintö.

Kuten Daniel Vanhassa testamentissa, isoisäni ymmärsi, että ”taivaassa on Jumala, joka paljastaa salaisuudet” (Dan. 2:28).

Miksi unia tulee?

Jotkut saattavat kysyä, miksi jotkut meistä näkevät toisinaan unia, joilla on hengellinen tarkoitus. Yleiskonferenssissa vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista kertoi kokemuksesta, joka liittyy uniin. Hän puhui innoitetusta pappeusjohtajasta, joka tunsi Hengen ohjausta opetella kaikkien vaarnansa nuorten nimet. Pian sen jälkeen kun vaarnanjohtaja oli oppinut kaikkien nimet, Herra ilmoitti totuutta unessa.

”Eräänä yönä pappeusjohtaja näki unen eräästä nuoresta miehestä, jonka hän tunsi vain kuvan perusteella”, vanhin Bednar sanoi. ”Unessa hän näki nuoren miehen valkoinen paita yllään ja rinnassaan lähetyssaarnaajan nimilappu. Tämä nuori mies istui toverinsa vieressä ja opetti erästä perhettä. Nuori mies piti kädessään Mormonin kirjaa, ja hän näytti todistavan kirjan todenperäisyydestä. Sitten pappeusjohtaja heräsi unestaan.

Eräässä sen jälkeisessä pappeusveljien kokouksessa tämä johtaja meni unessa näkemänsä nuoren miehen luo ja pyysi saada puhua tämän kanssa muutaman minuutin. Lyhyen esittelyn jälkeen pappeusjohtaja kutsui nuorta miestä nimeltä ja sanoi: ’En ole mikään unennäkijä. En ole koskaan nähnyt unta yhdestäkään tämän vaarnan jäsenestä paitsi sinusta. Kerron sinulle unestani, ja sitten haluaisin, että auttaisit minua ymmärtämään, mitä se merkitsee.’

Pappeusjohtaja kertoi unen ja kysyi nuorelta mieheltä sen merkitystä. Mielenliikutuksesta tukahtuneella äänellä nuori mies vastasi yksinkertaisesti: ’Se merkitsee sitä, että Jumala tietää, kuka minä olen.’”1

Ehkäpä juuri siitä syystä isoisäni sai todistuksensa unessa. Se oli vahvistus siitä, että Jumala tiesi, kuka hän on, ja perinnöstä, jonka hän voisi jättää jälkeensä. Hänen unensa todisti Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuudellisuudesta, ja sillä olisi voimallinen vaikutus moniin hänen jälkeläisiinsä iankaikkisuudeksi.

Herra paljastaa meille salaisuuksiaan. Keino, jonka avulla saamme henkilökohtaista ilmoitusta, vaihtelee, koska me kaikki olemme erilaisia ja koska Hän on Jumala, joka kohtelee meitä yksilöinä. Olipa se sitten näky, ajatus, ääni mielessämme, tunne tai uni, Hän todella puhuu teille ja minulle.

Viite

  1. David A. Bednar, ”Herran lempeät armoteot”, Liahona, toukokuu 2005, s. 100, kursivointi lisätty.