2022
Vragen? Hier zijn 5 beginselen om in gedachten te houden
Oktober 2022


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Vragen? Hier zijn 5 beginselen om in gedachten te houden

Ik had veel vragen toen ik lid van de kerk werd, maar ik heb geleerd hoe ik antwoorden kan vinden.

Afbeelding
een vrouw in gebed

Ik ben in Japan opgegroeid en ik leerde daar dingen die voor mij niet logisch waren. Dus voordat ik lid van de kerk werd, had ik vragen over het heelal en het doel van het leven.

Toen ik de zendelingenlessen ging volgen, voelde ik me overweldigd door vragen. Ik legde uit dat ik in zo veel verschillende bronnen naar antwoorden had gezocht, maar dat ik nooit tevreden met de resultaten was geweest. Ze vertelden me dat ik altijd op de Heer kon vertrouwen om me naar de waarheid te leiden.

Sindsdien heb ik Hem altijd om antwoord kunnen vragen en heb ik de Geest gevolgd om mijn getuigenis te blijven verdiepen.

Hier zijn vijf beginselen die ik gaandeweg over het stellen van vragen heb geleerd:

1. Het is niet erg om vragen te hebben

Vragen kunnen soms ontmoedigend lijken, maar onze hemelse Vader wil dat we in geloof vragen stellen, zodat we ons geloof in Jezus Christus kunnen vergroten. We kunnen kijken naar de voorbeelden van profeten die oprechte vragen stelden, zoals Nephi (zie 1 Nephi 17–18), de broer van Jared (zie Ether 2–3), en vooral Joseph Smith, wiens eenvoudige vraag tot de herstelling van het evangelie leidde (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:5–13).

2. God weet alles

Toen ik voor het eerst 2 Nephi las, besefte ik dat zelfs Nephi vragen had. Maar hij vertrouwde op de Heer in plaats van op ‘de arm van het vlees’ (2 Nephi 4:34). Dus toen ik vragen had, vertrouwde ik ook op de Heer. Ik bad oprecht, onderzocht de Schriften en bestudeerde de woorden van de profeten om dichter tot Hem te komen en op zijn timing te vertrouwen.

De antwoorden van de wereld lijken makkelijk te vinden, maar God is de ware bron van waarheid en kennis. Hij staat altijd voor ons klaar om ons naar de waarheid te leiden – en dat is een geweldige zegen!

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘We kunnen tot onze hemelse Vader bidden en leiding ontvangen, gewaarschuwd worden voor gevaren en afleiding, en het vermogen krijgen om dingen te doen die we alleen gewoon niet zouden kunnen.’1

3. We hebben dagelijkse ervaringen met de Heer nodig

Als ik naar de stemmen van de wereld luisterde, vooral die op sociale media, kwam ik soms in de verleiding om me van mijn hemelse Vader af te zonderen. De tegenstander doet al het mogelijke om ons van de waarheid weg te leiden. En hij geeft ons vaak halve waarheden en ideeën die onschuldig en aantrekkelijk lijken.

Maar president Nelson heeft ook gezegd: ‘Het tegengif tegen Satans plan is dus duidelijk: we moeten de Heer dagelijks aanbidden en zijn evangelie bestuderen. […] Maak tijd vrij voor Hem. En ga vervolgens na welke uitwerking dat op uw positieve geestelijke momentum heeft.’2

Als we elke dag tijd voor Hem vrijmaken, kunnen we onderscheid maken tussen de stem van de tegenstander en de stem van de Heer.

4. Als we onze verbonden naleven, nodigen we Gods macht uit

Het kan verleidelijk zijn om ons geloof en onze hoop in Jezus Christus door onze vragen te laten overstemmen. De wereld kan zelfs het idee om onze verbonden te verbreken aantrekkelijk doen lijken. Maar ik getuig dat ik door het volgen van de woorden van profeten en het naleven van mijn verbonden een eeuwig perspectief heb gekregen waardoor ik meer gemoedsrust en vreugde heb gevoeld dan ooit tevoren, zelfs zonder alle antwoorden. President Nelson heeft gezegd: ‘Verordeningen en verbonden ontsluiten Gods macht.’3 Ik ben daarvan overtuigd, en ik heb die kracht om waarheid te vinden en te geloven door mijn verbonden na te leven ondervonden.

5. We kunnen besluiten om te geloven

Als je met onbeantwoorde vragen geconfronteerd wordt, bedenk dan wat je wel weet. Bedenk dat onze hemelse Vader bij je is, ook als je niet meteen een antwoord kunt vinden.

Ik weet hoe het is om onbeantwoorde vragen te hebben en met wereldse verleidingen geconfronteerd te worden. Maar we hebben de belangrijke en bemoedigende gave van de Heilige Geest. Zelfs als we de Geest volgen, zullen we niet altijd onmiddellijk antwoorden vinden, maar we kunnen wel naar de waarheid geleid worden. Als ik mijn hemelse Vader en Jezus Christus zoek, krijg ik elke dag vreugde en kracht van de Geest om in geloof voorwaarts te gaan. Ik weet dat we ondanks onze moeilijkheden altijd de macht hebben om ervoor te kiezen ‘om te geloven’.4

Ik ben erg dankbaar voor mijn kennis van het evangelie en voor vragen waardoor ik mijn getuigenis van Jezus Christus kan voeden en ontwikkelen.